Anti conceptie.

@Vicky S wrote:

Als je in je vruchtbare niets doet, hoe lang is dat dan? … Ik denk gewoon dat het altijd rekening houden met allervruchtbare dagen, gewone vruchtbare dagen en onvruchtbare dagen niet echt handig is voor het libido… :think: :wink:

Dat valt reuze mee! Zo deden wij het ook altijd voor de eerste. Dat ging bij mijn exman 4 jaar goed en met mijn huidige man (toen vriend) de maanden tot we besloten voor een kindje te gaan ook. Bij de eerste was het in maand 2 raak, want je kunt het ook omgekeerd toepassen. En bij de tweede ging het idem, toen was het zelfs gelijk de eerste keer raak!

Alleen ben ik nog niet weer regelmatig ongesteld en de kinderwens is de komende jaren eerst even klaar. Dus ik zoek

• niet permanent
  • zonder hormonen
  • geen abortieve methoden. Een koperspiraal maakt deels sperma onwerkzaam, maar deels voorkomt het innesteling van de al bevruchte eicel. In mijn (levens)overtuiging vind ik dat tellen als Leven. (Wat iemand anders vind, doet voor mij hierin niet ter zake, dus niet aangevallen voelen als je hier wel voor kiest.)
  • een aanvulling op condooms, gewoon omdat we het liever zonder doen ivm plezier en tevredenheid.

Dus… tja… wat blijft er over?

Dus combinatie van periodieke onthouding, pessarium en zaaddodende crème is denk ik onze oplossing.

Condooms zijn niet ideaal, maar voor ons altijd nog een stuk beter dan periodieke onthouding :wink: Overigens kun je ook in die tijd seks zonder geslachtsgemeenschap doen. Dus dat zou een overweging kunnen zijn, Blue Fairy?

Pessarium: ik dacht altijd dat dat even betrouwbaar was als condooms, maar volgens de gynaecoloog van één van de andere users hier is dat niet zo. Dus dat maakt mij daarover wat aan het twijfelen - als je echt een hele tijd geen kinderen meer wil (of helemaal niet meer) is dat misschien niet de beste oplossing…

W.b. abortieve methodes (waar ik overigens precies hetzelfde over denk als jij), is het trouwens ook wel nuttig om te weten dat in principe alles met hormonen zo kán werken. Dus ook de pil, mirenaspiraaltje enz. Ik heb daar gisteren elders wat over geschreven, zie zie hier.

@blue_fairy wrote:

- geen abortieve methoden. Een koperspiraal maakt deels sperma onwerkzaam, maar deels voorkomt het innesteling van de al bevruchte eicel. In mijn (levens)overtuiging vind ik dat tellen als Leven. (Wat iemand anders vind, doet voor mij hierin niet ter zake, dus niet aangevallen voelen als je hier wel voor kiest.)

@cathgirl wrote:
W.b. abortieve methodes (waar ik overigens precies hetzelfde over denk als jij), is het trouwens ook wel nuttig om te weten dat in principe alles met hormonen zo kán werken. Dus ook de pil, mirenaspiraaltje enz. Ik heb daar gisteren elders wat over geschreven, zie zie hier.
Dat wilde ik net ook opmerken.

Ik wilde geen hormonen meer, maar het idee dat een koperspiraaltje de innesteling van een bevruchte eicel tegenhoudt stond mij tegen.

Tot ik erachter kwam dat een Mirena en de pil ook deze eigenschappen hebben…

Ik heb nu een half jaar een koperspiraaltje en hij bevalt me prima :thumbup:

ja maar een koperspiraaltje is ook meteen weer een stuk minder betrouwbaar.

Mijn ha zei daarvan dat ik ws binnen drie mnd zwanger op zn stoep zou staan en nou weet ik dat dat niet voor iedereen zo is, maar ik vind het toch wel iets om rekening mee te houden, zeker als je weet dat je makkelijk zwanger raakt.

@sassie1980 wrote:

Ik wilde geen hormonen meer, maar het idee dat een koperspiraaltje de innesteling van een bevruchte eicel tegenhoudt stond mij tegen.

Tot ik erachter kwam dat een Mirena en de pil ook deze eigenschappen hebben…

Die conclusie snap ik niet helemaal (andersom redeneren -> ook geen pil of mirena, is dan toch logischer?). Maar los daarvan: bij een koperspiraaltje is het de hoofdwerking en bij de pil en mirenaspiraal een nevenwerking (wat overigens voor mensen die dit absoluut afwijzen op zich geen verschil maakt). Weliswaar heeft het koper ook een nadelig effect op de spermakwaliteit, maar het is niet ondenkbaar dat je in heel veel cycli feitelijk een zeer vroege, onopgemerkte miskraam hebt (d.w.z. nog voordat je normaal gesproken ongesteld zou worden). Met een koperspiraal loop je ook veel meer kans op een latere miskraam als er onverhoopt toch een zwangerschap doorzet (ik las laatst ergens 50%) – ook omdat het riskant is voor het kindje om het spiraaltje te laten verwijderen. Laten zitten is daarentegen nog riskanter, dus je staat dan altijd voor een vervelende en lastige keuze. Het is natuurlijk ieders eigen beslissing, maar voor mij zou dat alleen al genoeg reden zijn om voor een echt anticonceptiemiddel te kiezen (d.w.z. iets wat bevruchting voorkómt, door te zorgen dat eicel en zaadcellen niet bij elkaar kunnen komen) – ook in geval ik met die heel vroege miskramen geen probleem zou hebben (quod non).

Ik dacht dat de Pil een zwangerschap imiteert; er wordt dan niet eens een eitje rijp. Klopt dat niet?

op wiki:

"Bij de meeste typen anticonceptiepil wordt gedurende drie weken iedere dag een pil geslikt, waarna een week wordt gestopt. In die week vindt een bloeding plaats. Dit is geen gewone menstruatie, maar een zogenaamde onttrekkingsbloeding, er is immers geen eitje gerijpt. "

@blue_fairy wrote:

Ik dacht dat de Pil een zwangerschap imiteert; er wordt dan niet eens een eitje rijp. Klopt dat niet?

Dat klopt, maar het werkt alleen zo als alles ideaal verloopt. Het verslechteren van de kwaliteit van het baarmoederslijmvlies is een ‘achtervang’ (nevenwerking) die - als er tóch een eisprong optreedt - ervoor zorgt dat de bevruchte eicel zeer weinig kans heeft op een succesvolle innesteling en dan dus alsnog doodgaat. Dit geldt vooral als de pil niet erg regelmatig wordt geslikt, en in hogere mate voor de laaggedoseerde pillen (minipil). Je kunt deze werking echter nooit 100% uitsluiten, ook niet als je een zwaardere pil elke dag op de minuut nauwkeurig slikt. Er zijn ook vrouwen die door zulke pillen heen zwanger worden (waarvoor dus een eisprong en een succesvolle innesteling nodig zijn). Dit geeft aan dat je nooit met zekerheid kunt zeggen dat de eisprong altijd wordt onderdrukt.

@Lune wrote:

ja maar een koperspiraaltje is ook meteen weer een stuk minder betrouwbaar.

Mijn ha zei daarvan dat ik ws binnen drie mnd zwanger op zn stoep zou staan en nou weet ik dat dat niet voor iedereen zo is, maar ik vind het toch wel iets om rekening mee te houden, zeker als je weet dat je makkelijk zwanger raakt.

Op de NHG site:

Betrouwbaarheid: het koperspiraaltje is heel betrouwbaar. De kans op zwangerschap is heel klein (0,1 tot 1% per jaar).

Betrouwbaarheid: Het hormoonspiraaltje is heel betrouwbaar. De kans op zwangerschap is heel klein 0,1 tot 0,2% per jaar.

Er is dus niet veel verschil in betrouwbaarheid…

Misschien ishet inmiddels wat verbeterd dan? Voor mij ook alweer zes jr terug dat ik m kreeg. Moet erbij zeggen dat ik heel makkelijk zwanger raak, dus dat ene procentje is voor mij eel belangrijk.

@cathgirl wrote:

Maar los daarvan: bij een koperspiraaltje is het de hoofdwerking en bij de pil en mirenaspiraal een nevenwerking (wat overigens voor mensen die dit absoluut afwijzen op zich geen verschil maakt). Weliswaar heeft het koper ook een nadelig effect op de spermakwaliteit, maar het is niet ondenkbaar dat je in heel veel cycli feitelijk een zeer vroege, onopgemerkte miskraam hebt (d.w.z. nog voordat je normaal gesproken ongesteld zou worden). Met een koperspiraal loop je ook veel meer kans op een latere miskraam als er onverhoopt toch een zwangerschap doorzet (ik las laatst ergens 50%) – ook omdat het riskant is voor het kindje om het spiraaltje te laten verwijderen. Laten zitten is daarentegen nog riskanter, dus je staat dan altijd voor een vervelende en lastige keuze. Het is natuurlijk ieders eigen beslissing, maar voor mij zou dat alleen al genoeg reden zijn om voor een echt anticonceptiemiddel te kiezen (d.w.z. iets wat bevruchting voorkómt, door te zorgen dat eicel en zaadcellen niet bij elkaar kunnen komen) – ook in geval ik met die heel vroege miskramen geen probleem zou hebben (quod non).

Werking koperspiraaltje: 1. maakt zaadcellen die de baarmoeder binnenkomen onvruchtbaar en 2. voorkomt dat een eicel zich in de baarmoeder innestelt.

Werking hormoonspiraaltje: 1. het slijm van de baarmoedermond minder toegankelijk maken voor zaadcellen en 2. het baarmoederslijmvlies minder geschikt maken voor innesteling van een bevruchte eicel.

@Lune wrote:

Misschien ishet inmiddels wat verbeterd dan? Voor mij ook alweer zes jr terug dat ik m kreeg. Moet erbij zeggen dat ik heel makkelijk zwanger raak, dus dat ene procentje is voor mij eel belangrijk.

Er zijn zijn tegenwoordig nieuwe koperspiraaltjes (o.a. Flexi-T en T-Safe) die minder risico op zwaardere menstruaties geven en die beter betrouwbaar zijn.

@Karin1981 wrote:

Wij waren ook aan het klooien met cd"tjes en zie mijn banner (dat zou ik dus niet eens meer durven)

Hier ga word ik tijdens de ks gesteriliseerd.

wij ook en n u dus 30 weken zwanger

dus gaat manlief na de bevalling onder het mes

en mocht het bij mij een keizersnee worden willen we aangeven dat we dan mij willen laten helpen.

Hihi, hoezo mm, kan jij geen twaalf kinderen kwijt? :wink:

Bigsby, google eens op qlaria. Een geweldige pil vind ik, ik word niet meer ongesteld, het is er een met een wisselende dosis hormonen, dus ik verander niet in een hormonster. Echt, geweldig. Nadeel is dat ik 34.09 moet betalen voor 12 weken en iets van 12 euro terug krijg van de verzekering, de rest is voor eigen rekening.

@bigsby wrote:

Bedankt Marloes :thumbup: enne leuk onderschrift :mrgreen:

Graag gedaan en dank je, ik vind hem zelf ook nog steeds leuk en hij klopt ook nog steeds. :mrgreen:

Nou ik wil noooooooooooooit meer een spiraal. Koperspiraal daarvan had ik zulke hevige menstruaties dat ik grote tampons en maandverband gebruikte en alsnog elke nacht de wekker kon zetten om de boel te verschonen. Vond het niets. Dus naar de huisarts. Die wilde hem verwijderen, dat lukte niet dus naar de gynaecoloog, die gaf aan dat hij vast was gegroeid, na diverse pogingen tot lostrekken (wat echt niet fijn voelt kan ik je zeggen) is hij onder narcose losgesneden en een mirena geplaatst. Ik zat in de groep van 0.05% die daardoor bijna chronisch ongesteld was. Dus na bijna een jaar menstruaties maar laten weghalen. (hielp wel als anticonceptie want menstruatie is bij mij onthouding en ik ben niet zwanger geraakt :wink:)

En nu gebruik ik al ruim een jaar qlaria. Echt ik wou dat ik die jaren eerder had ontdekt. Amper een menstruatie, vaak helemaal niets, en doordat de hormonen langzaam worden opgebouwd en afgebouwd ben ik geen hormonster meer.