Altijd dezelfde ouders.....

@marloes vip wrote:

ff weer opgegraven dit topic.

De conciërge van school heeft een hartaanval gehad en kan dus voorlopig niet komen werken. Er is aan alle ouders gevraagd of ze mee willen helpen. Van de ouders van ruim driehonderd kinderen ben ik, na een week, de derde die heeft aangeboden te helpen. Straks ga ik even een uurtje in alle klassen de prullenbakken legen, was vergaren en de afwasmachine in/uitruimen.

Ik snap niet dat er zo weinig ouders zijn die de moeite nemen om even te helpen. De leerkrachten proberen wel dingen over te nemen maar het is lastig om alles te doen als je ook nog een klas vol kroost hebt zitten.

Zo weinig :think: :o

Ik snap best dat niet iedereen in de gelegenheid is, maar als je allemaal even wat doet ben je zo klaar :thumbup:

Kunnen ze geen uitzendkracht nemen??

heb paar reacties gelezen maar zijn zoveel pagina;s dus maar bedacht om puur naar mezelf te kijken

tygo gaat volgend jaar naar school en we zijn druk aan de klus voor een 2de :smiley:

of ik mee zou helpen op school, ik weet het niet

misschien wel bij bepaalde thema dagen ofzo

maar ik zou bv niet mee gaan met een schoolreisje of in een ouder commissie ofzo

ik ben als het op organiseren gaat op dat soort vlakken niet helemaal goed… ben nogal een chaoot… en al snel druk met van alles in mijn hoofd

voel me ook ongelooflijk verantwoordelijk als ik ergens mee bezig ben en kan het moeilijk loslaten als het niet zo gaat als ik het wil

dus nee dat is niet aan mij besteed

maar pannekoeken, koekjes, pepernoten, taarten bakken, dingen inleveren, opsparen, misschien hier en daar helpen met schoonmaken ofzo vind ik totaal geen probleem

volgende week weer voorleesontbijt… zo leuk, die kids op een kussen hun ontbijt wegwerkend en ondertussen nog tijd om te luisteren (en onderbreken :mrgreen: ) ook.

Ik ben dus weer van de partij :thumbup:

Verder heb ik me dit jaar nergens op voorhand voor opgegeven.

Wel tegen de juf van de middelste gezegd dat ze gewoon per keer kan vragen en ik kijk gewoon fysiek of ik het op dat moment trek. Ga niet net als vorig jaar op ladders staan om dingen aan het plafond te hangen in elk geval :wink: Maar werkjes in de plakboeken van de kleuters plakken kan zittend en eventueel thuis ook prima.

Dingen als het kleuterfeest en de sportdag sla ik komend jaar denk ik over, omdat de kleine dan nog maar een paar maanden is en als het net zo’n ‘junk’ wordt als de grote broers… zal ik dan nog aardig wat bv op een dag geven, niet praktisch dus :lol:

@Marloes, belachelijk 3 ouders op 300…

hier ook afgelopen weekend een activiteit voor school.

Mijn man (hovenier) is verantwoordelijk voor de schooltuin die opnieuw wordt ingericht.

Van 300 kinderen waren er in totaal 2! die zich hadden opgegeven naast mijn man.

Samen met 3 juffen hebben ze het nu voor elkaar gekregen, maar daardoor wel wat langer moeten doorwerken.

Over 3 weken komt nog een afspraak voor het aanplanten, ook daar maar 2 ouders.

Dan snap ik dus echt niet.

Er zijn genoeg ouders die andere dingen doen (werkgroep ouders, Medezeggenschapsraad, bibliotheek, overblijven, schoolreisjes)

maar ook meer dan genoeg die dus echt helemaal niets doen.

Maar wel de volgende dag staan kijken:

‘wat mooi’, goed zeg, dat school dat doet.

Ik heb me er ook vaak over verbaas. Door mijn onregelmatige werk kan ik niet veel, maar ik probeerde wel van alles te doen. 'k Moet zeggen dat het ook aan de flexibiliteit van de juffen lag. Bij de ene juf kon ik volgens haar niks omdat ik niet vast inzetbaar was. De volgende juf was al lang blij dat ik iets kon en belde mij regelmatig om te vragen. Vaak moest ik nee zeggen ivm mijn werk, maar ik heb ook regelmatig wel kunnen helpen.

Nu zitten beide kinderen verder weg op school en wordt het een stuk lastiger. Bij de oudste hebben ze regelmatig ouders nodig die kunnen rijden. Meester weet dat hij ons altijd kan bellen als er niet voldoende ouders zijn, ook als we ons niet hebben opgegeven. Vaak komt het niet goed uit omdat de jongste met de taxi thuis komt en er dan iemand thuis moet zijn. Als de nood aan de man is proberen we hier vaak wel een mouw aan te passen. Gelukkig is het steeds minder nodig. Meester is goed in het ‘ronselen’ van mensen :mrgreen:

Toch weet ik ook dat het voor sommige ouders echt lastig is. Al lijkt het of ze zeeën van tijd hebben. En de een is nu eenmaal flexibeler dan de ander. Daar zal ik geen waarde oordeel over vellen. Ik nam rustig de jongste mee naar school, maar niet alle ouders kunnen en willen dat. En je weet nooit wat ouders verder nog te doen hebben. Mensen kunnen van mij ook denken dat ik veel thuis ben. Dat is ook zo, maar er wordt vergeten dat ik in de weekenden werk. Een maandag en dinsdag vrij is voor mij dan wel mijn weekend. En dan heb ik geen zin die dagen nog helemaal op te vullen. Als ik 5 dagen heb gewerkt ben ik aan rust toe.

Alles wat ik doe op school doe ik voor de kinderen en niet voor de ouders die niets bijdragen, dat probeer ik in mijn gedachten te houden. Ik begrijp zeker dat het niet voor iedereen haalbaar is. Ik heb geluk dat ik veel vakantiedagen heb per jaar, dus voor een uitje met school neem ik wel eens vrij. afgelopen half jaar heb ik er 3 vrije dagen voor opgenomen. Dan ga ik mee met uitjes dus.

Het overblijven vind ik niks aan. Onze school verplicht wel dat ouders ongeveer 6 keer per jaar verplicht moeten helpen met overblijven en anders moet je een andere school kiezen als je het niet wilt. Onze school verwacht dus wel hulp van ouders. Ik sta dit schooljaar tot nov al 3x op de lijst, ik houd wel in de gaten dat ik niet ver over de 6x ga, ok 8 x is ook nog wel goed, maar ik doe genoeg andere dingen daar.

Nu zijn er ook ouders als een andere vraagt om te ruilen voor overblijven dat ze meteen zeggen, als het maar wel van mijn 6x af gaat. Ouders die nooit eens iets extra’s doen of wat voor manier dan ook. Dat vind ik wel jammer. Als je echt niet kunt ok prima, maar dan hoef je het nog niet op zo’n manier te uiten. Zeker als je bedenkt dat andere ouders altijd wel voor je kind zorgen.

Je kan op allerlei manieren iets voor de school betekenen. Vanavond hebben we ouderavond, ben benieuwd of er weer taken te verdelen zijn.

Oh ja en het schoonmaken, bleh, vind ik ook niks aan. Maar ik neem altijd toch wel wat speelgoed mee naar huis toe.

En natuurlijk vind ik het ook leuk om zo te zien wat mijn kind altijd doet op school. Dus ja, ik ben een ouder die het leuk vind om te helpen op school, maar niet bij overblijven…maar daar kom ik niet onderuit :wink:

En wat ik nog wilde toevoegen, schholen hebben tegenwoordig erg weinig geld en dan met name de basisscholen. Daarom ook fijn dat alle ouders, die kunnen, proberen hun steentje bij te dragen.

Ik moet zeggen, ik hou me totaal niet bezig met wat andere ouders wel of niet doen.

Op de school van lasse wordt een redelijke ouderparticipatie gevraagd en bij lasse in de klas zittan aardig wat actieve ouders dus het komt altijd wel goed met die activiteiten.

Voor ons is het nog een beetje zoeken, net beide een nieuwe baan, allebei wisselend, allebei 32 uur. Maar iig 1x maal per maand pleinwacht ikv overblijven en strakt met nena twee maal per maand. Maar een hoop activiteiten blijken ineens redelijk kort van tevoren en kunnen wij niet zomaar ons rooster omgooien of het is op woe of vrij en dan zitten we ook nog met Nena.

Ik ga er vanuit dat als Nena ook op school zit dat we dan meer kunnen doen. Maar voor nu zitten we redelijk klem en dat is dan maar zo.

Komt ergens in de toekomst heus wel een keertje goed.

Het ligt er misschien ook aan wat voor school je kiest. bij ons is bekend dat als je je aanmeld dat je ook geacht wordt om mee te helpen. Dit maakt het mogelijk dat de school veel activeiten kan doen en veel individuele aandacht voor kinderen en aandacht voor kinderen die bijv net wat extra moeten oefenen met leerstof. ik hou mij ook niet met andere ouders bezig, ieder moet doen wat hij kan en of wil. Een ander verhaal vind ik t wel als ouders gaan lopen klagen over uitjes enzo terwijl ze zelf niet een steentje bijdragen.

Ik heb me in ieder geval weer aangemeld om te helpen op school, werken in kleine groepjes met bijv spelletjes of voorlezen. Ik vind t erg leuk.

@natasja wrote:

Een ander verhaal vind ik t wel als ouders gaan lopen klagen over uitjes enzo terwijl ze zelf niet een steentje bijdragen.

Dat is hier dus wel zo… en de klagers zijn 9 van de 10 keer ouders die niet meehelpen…

Vrijdag was afsluiting van het verkeersproject van school bij Kaylee. Er werd in de nieuwsbrief van september al gevraagd, of er ouders konden komen helpen op 1 oktober. Het heeft ook aan de deur van de klas gehangen. Er zitten 26 kindjes in Kaylee haar klas. Ik was de enige die er was om te helpen (met Jayden mee trouwens).

Morgen zouden ze met Kaylee haar klas een uitstapje naar het park maken, maar daarvoor hadden ze ouders nodig die willen rijden. Het uitje gaat niet door, want er zijn maar 2 ouders die zich hebben opgegeven.

Vandaag was een koffieochtend bij Jayden op de peuterspeelzaal, van de 17 kinderen waren er 4 ouders (waarvan dan nog 2 die in de oudercommissie zitten en er sowieso zijn).

Ik vind het erg jammer, zeker als er ook al uitstapjes voor moeten afgezegd worden.

Vicky, dat is zeker jammer als uitstapjes afgezegd moeten worden. Dat is bij ons gelukkig nog nooit voorgekomen op school. Het komt altijd wel rond. meestal zijn er zo’n 8 auto’s nodig en dat lukt meestal precies. Gelukkig maar ,want er zijn hele leuke uitstapjes bij voor de kinderen.

Maar dat jij de enige was om te helpen, goh dat is echt wel heel erg weinig. en de kinderen vinden het zo leuk een uitstapje. Ik denk dat er bij ons per schooljaar toch wel zo’n 5 a 7 uitstapjes zijn, mede omdat ouders veel helpen. Maar als dat ophoudt, dan zijn er bij ons ook geen uitstapjes meer.

Onze school doet overigens niet aan schoolreis, maar compenseert dit dus door jaarlijks vele uitstapjes.

Ik zou heel graag willen helpen met uitjes e.d. op school, maar die 2 dagen dat ik thuis ben, heb ik nog twee andere kinderen thuis. Kan die niet mee nemen en een oppas is lastig te vinden.

Als de jongste naar school gaat, wil ik graag mijn steentje bijdragen, tot die tijd is het niet te doen. Helaas… Heb laatst wel een keertje opgepast, zodat een andere moeder mee kon met een uitje. Dan help ik maar op die manier :wink:

@Bella wrote:

Ik moet zeggen, ik hou me totaal niet bezig met wat andere ouders wel of niet doen.

Ik ook niet, maar ik moet zeggen dat ik het wel eens vervelend vind dat je altijd dezelfde ouders ziet die iets doen en het dus ook altijd dezelfde ouders zijn die een ander alles laten doen, want zo zie ik het. Het maakt niet uit wat je doet en hoeveel je doet, maar wel vind ik dat iedere ouder wel iets kan doen. Voor mij geen reden om ook niks meer te doen of om minder te gaan doen, ik vind het leuk om te helpen ik doe het voor mijn kinderen (en de andere kinderen natuurlijk) en mezelf :thumbup:

Op onze school hebben ze het nu zo geregeld dat voor grotere kinderen geen ouders meer hoeven te rijden met de uitstapjes, ze gaan dichterbij en dan met de fiets, hoeven er niet zoveel auto’s worden geregeld.

Jammer dat er echt dingen niet doorgaan als er niet genoeg ouders zijn.

Zeker ook als de ouders die niet helpen, ook soms (hier dan) de ouders zijn die de vrijwillige ouderbijdrage niet betalen (is toch vrijwillig?)

En onze school heeft het motto dat de sterke schouders de zwakkere moeten dragen. Waardoor dus de hele school dupe is van dit gedoe.

Jammer idd.

Hier is het juist zo dat de ouders die wat minder ouderbijdrage kunnen betalen zich extra inzetten voor school. Logisch ook, want degenen die minder te besteden hebben zijn vaak wel degenen waar moeder thuis is en dus geen inkomen, maar wel tijd, heeft.

Toen mijn oudste in de peuterklas/net kleuterklas zat, lukte helpen op school mij ook totaal niet. Kan moeilijk met een baby en dreumes komen opdraven.

Maar dingen als een pak sap of kerststol meeslepen deed ik dan wel.

Nou… hoewel het me nog steeds niet heel goed afgaat… ben ik inmiddels toch een behoorlijke hulpouder geworden…

Ik ben o.a Luizenpluismoeder (net vanmorgen weer gedaan) en Suus en Mies gaan gewoon mee.

Uiteindelijk is de les toch al verstoord als er moeders de klas in komen om luizen te pluizen en meer of minder verstoord kan niet…

Dus Mies loopt gewoon rond en klept tegen de kindjes en Suus ligt in de cosi of gaat bij juf op schoot terwijl ik en nog 3 andere mama’s de klas controleren.

Ook hebben we hier op school een ouderparticipatie lijst met alles rondom sinterklaas/kerst/carnaval/pasen enz.

Je kunt dan al van te voren aangeven bij welke activiteit je kan helpen. Data’s zijn al bekend.

Iedereen die zich aanmeld, word tegen die tijd gemaild met een herinnering.

Dus 22 november ga ik s’ avonds de sint cadeautjes inpakken en met pasen help ik met versieren en wederom gaan Suus en Mies gewoon mee hoor. Ik zou niet weten waarom 2 kinderen meenemen bij alles een probleem moet zijn.

Kijk bij het meehelpen op sportdag is het niet handig. Maar bij een half uurtje school versieren, een half uurtje luizencontrole enz… lijkt het me niet zo’n punt.

Verder heb je als ouders dit jaar niets meer te kiezen. Er zijn 4 schoonmaakavonden per jaar en alle ouders zijn ingedeeld op alfabet.

Ik weet dus NU al dat ik volgend jaar Juni moet komen helpen schoonmaken. Wij hebben een achternaam met Z en dus als laatste. Maar er is duidelijk gemeld dat het op alfabet gaat en je wel een goede reden moet hebben om niet te participeren bij de schoonmaakavond waarop je bent ingedeeld.

Vind het een goede zaak. :thumbup:

@Cell wrote:

Ik zou niet weten waarom 2 kinderen meenemen bij alles een probleem moet zijn.

O.a gezondheidsproblemen en daarnaast vind ik het niet praktisch. Ik moet ze teveel in de gaten houden, waardoor ik meer met hun bezig zou zijn, dan met het helpen op school.

Maar goed, ik heb me opgegeven voor dingen repareren (poppenkleertjes e.d.) dat kan ik mee naar huis nemen.

Dat is ook aan jezelf om te bepalen… maar wellicht dat het ook een kwestie is van " een keer proberen"

Eeerlijk… ik zag het ook niet zitten, dacht dat Mies alle kanten op zou gaan en dat Suus zou gaan huilen ofzo.

Maar toch een keer gewoon gedaan omdat er echt gewoon niemand was…

En Suus vond al die aandacht prachtig en Mies… mies had zijn eigen rugzak mee van de psz en daar zat niks in, maar wel nog een luier… hij ging de hele klas rond om iedereen zijn " bob bouwuh" luier te laten zien en de kinderen hebben zich krom gelachen.

Hij stal de show en ondertussen was ik dus koppies aan het nakijken op luizen.

Ook met helpen versieren… een raamschildering maken en juf gaf hem ook gewoon een stuk papier… er is op school zoveel waar ze zich mee kunnen vermaken. Het zal je misschien verbazen hoe leuk het kan zijn.

Hier is 1 van de vaste hulpouders moeder van 1 gezonde dochter in groep 3 en 1 zwaar gehandicapt kindje wat op een speciale school zit, maar ook vaak thuis is.

Rolstoel en al.

Toch doet zij 3x per week de overblijf. Ze neemt haar dochter in rolstoel gewoon mee.

Nou bedoel ik niet dat jou reden geen goede reden is om te doen wat je doet en hoe. Maar meer zo van… soms zie je als moeder beren op de weg die er eigelijk niet of nauwelijks zijn en daar kom je alleen achter als je het probeert.

Verder is het gewoon geweldig dat je doet wat je in elk geval wel ziet zitten toch?

Zijn er zat die echt niks willen doen. Heb vorig jaar 2x blokjes van een andere klas gewassen omdat GEEN ouder het meenam…

Poppenkleertjes reparen enzo… prima. :inlove: