Altijd dezelfde ouders.....

Mijn dochter zit op een vrij kleine lagere school…ze zit in groep 5. De jongste gaat vanaf oktober naar groep 1.

Nu werk ik zelf vier dagen per week,23 uur…de ene week in de avond dus dan kan ik veel helpen op school…



Het valt mij op dat er altijd dezelfde ouders helpen op school…ik rijd soms met de auto mee naar activiteiten,help met spelletjes en sport dagen,help mee schoonmaken…met kerst enz… wat ik kan doe ik…

Soms lukt het niet altijd ivm met mijn gezondheid…maar doe toch altijd mijn best…ik vind het leuk en ik merk dat er te weinig ouders zijn die willen of kunnen helopen…



Maar dan zie ik dus moeders die niet werken…dus veel meer vrije tijd hebben…ik kan niet in hun hoofd kijken dus weet de reden niet waarom ze niet willen helpen maar ikvind het wel eens jammer…samen wil je het toch leuk maken voor de kids op school…? als iedereen wat meer helpt hoeft het voor de ouders die altijd helpen ook niet teveel te worden…



Hoe zit dat bij jullie scholen? ook vaak dezelfde??

Ik zal maar eerlijk zijn…

Ik ben er zo eentje die 3 dagen werkt en dus best zou kunnen helpen.

Maar ik heb er gewoon geen zin, ik vind het niet leuk…

Die andere 2 dagen dat ik niet werk ben ik thuis bezig, of ik hang thuis lekker op de bank :slight_smile:



Bij tigo op school zijn het idd ook over het algemeen dezelfde ouders…

het zijn vaak dezelfde ouders.

maar ik moet wel zeggen, of die werken of niet vind ik niet zo helemaal relevant, in die zin dat je niet weet wat de andere omstandigheden zijn in en gezin

zelf heb ik altijd veel gedaan op de peuterspeelzalen van mn kinderen, en ook op de basisschool van mn zoon zat ik in de ouderraad en deed overal aan mee

op een zeker moment moest mn zoon naar het speciaal onderwijs,…toen mn dochter op de basisschool kwam reed ik iedere dag twee maal heen en weer naar een plaats zo n 50 km verderop

ik bracht mn dochter naar school, dook weer in de auto en bracht mn zoon weg…s middags dochter halen en weer zoon halen, dat kostte niet alleen veel energie maar ook veel tijd



in die tijd werd mij wel eens verweten dat ik toch ALLE tijd had, immers niet werkte, maar niks op school deed



ik bedoel maar…ik kon t er echt niet bij hebben…maar voor hand en span diensten, mogen ze me altijd vragen ik bekijk dan per keer of ik kan maar vind dat ik ook nee moet mogen zeggen zonder kwade gezichten



maar je hebt wel gelijk t zijn meestal dezelfde ouders die veel doen in scholen

Niet iedereen vind het leuk om aan zulke dingen mee te doen, dus ja dan blijven de mensen over die het wel leuk vinden om aan mee te doen.

Het is iets vrijwilligs.



Ik doe in ieder geval 1 keer per jaar ergens aan mee om te helpen en ik geef heel veel mee, zoals potjes, wcrollen enz enz.

Vorig jaar ook heel veel tuingereedschap gegeven aan de school die de school goed kan gebruiken voor hun groentetuin.

Ouders zonder betaalde baan kunnen ook heel vel andere verplichtigen hebben. Dus je kunt niet oordelenover hun hoeveelheid vrijde tijd. Ouders met nog hele jonge kinderen zijn vaak erg gebonden. Ik had ook altijd als uitganspunt dat ik geen kinderen naar de oppas ging brengen om te helpen op school.

Daarbij zijn er altijd heel veel taken te verdelen. Zelf zit ik nu voor het 5de jaar in de mr. Heel leuk maar ook soms best wel veel werk maar daar ziet een ander niets van. Zo zijn er wel meer funcities te bedenken.Verder heb ik meerdere kinderen op verschillende scholen en ik kies er in het algemeen voor bij de jongste in de klas te helpen (komen ze uiteindelijk allemaal aan de beurt). Maar volgens sommige ouders uit de hogere klassen ben ik dan misschien ook wel de eeuwige afwezige terwijl ik dus in de andere vleugel van school of op een andere school actief ben.

En naast school zijn ouders vaak ook actief in buurt/sportclub of waar dan ook. En je kunt nu eenmaal niet overal je neus laten zien. De een trekt dit meer en de ander trekt dat meer. En de ander heeft weer een heel hulpbehoevende buurvrouw/vader of wie dan ook waar heel veel vrije tijd in gaat zitten.

Heb dus altijd een beetje moeite met de uitspraak 'het zijn altijd dezelfde ouders"

Gister was de eerste schooldag voor Jayden, en hadden we het over overblijven. De overblijfmoeder zei dat ze altijd nog mensen konden gebruiken, waarop ik reageerde dat dit nu nog niks zal worden, maar als de jongste op school zit, zal ik erover denken.



Zij vertelde dat haar 2e gewoon meeging, maar dan was hij ook alweer een peuter… Waarop ik dus antwoorde dat ik erover zal denken als de 2e op school zit :wink:



Verder heb ik hier geen ervaringen mee (logisch ook), maar ik wil me niet verplicht voelen. Zoals ik er nu over denk, wil ik best helpen, maar als ik dan het gevoel ga krijgen dat anderen vinden dat ik er maar zo weinig ben oid, voel ik mij niet geroepen om nog meer te helpen…

BAukje,als je goed gelezen had heb ik erook bij gezet dat ik niet in het leven van iemand anders kan kijken…

Ik ben zelf erg ziek geweest,en weet dat daardoor ook heel veel dingen al snel teveel zijn…

Het was meer gewoon een vraag of dat op andere scholen ook zo was…

bij ons loopt het gewoon de spuitgaten uit namelijk…

Dan heeft groep 1 en 2 een boerderijfeest,en worden er moeders gevraagd die een stapel pannenkoeken willen bakken en naar school willen brengen…

Dan is er uit die 2 groepen 1 moeder die zich aanbied…dat vind ik erg…



Ik wil ook geen verplichting…omdat ik dat met mijn werk en gezondheid niet aan kan…maar de dingen die ik kan doen doe ik…anders zouden er gewoon veel dingen op school niet door gaan…al zou maar 1 keer een moeder es wat doen,dat zou al zoveel schelen…en daarbij komt dat mijn meisje het super vindt als ik met een spelletjes dag bij het springkussen sta…



Maar goed,ik wil hier geen discussie van maken…ik wou gewoon weten of het op andere scholen ook altijd dezelfde ouders waren…(en met die uitspraak wil ik niemand kwetsen maar het is gewoon zo)

Ik denk dat de druk/roep om vrijwillegers vanuit scholen, verenigingen ed niet meer helemaal in het huidige leven van de meeste mensen past.

Er is nog maar zelden een van de ouders altijd thuis, familie woont niet meer om de hoek, uitstapjes moeten steeds spectaculairder waardoor altijd vervoer ndoig is.

Maar ik heb dus niet die ervaring dat het altijd dezelfde ouders zijn.

mijn ervaring is dat vele ouders wel willen maar zichzelf niet thuis voelen in een bepaald groepje. Als je dergelijke ouders persoonlijk aanspreekt zijn ze vraag wel bereid te helpen.

En ik zie wel vaak dezelfde ouders maar dat komt omdat ik alleen op bepaalde dagdelen kan helpen en dan tref ik logischer wijs de ouders die ook toevallig op diezelfde dagdelen geen andere verplichtiingen hebben.

Maar er zijn ook veel ouders die ik nog nooit op het schoolplein heb gezien maar waarvan ik weet dat ze erg veel tijd steken in school. Bv het maken van decors/kleding voor de musical, als sinds jaar en dag het brigadieren regelen etc etc.

Ik proefde toch een soort van veroordeling in je berichtje. Voel met totaal niet aangesproken want persoonlijk maar ik bijna meer schooluren voor school dan de kinderen. Maar ik doe het vooral omdat ik het zelf leuk vind en ik kan me voorstellen dat andere mensen liever andere dingen naar zich toe trekken. En de conclussie dat iemand die geen betaalde baan heeft meer vrije tijd heeft vind ik nergens op slaan (en ja ik heb zelf wel een betaalde baan-dus ook hier voel ik me niet persoonlijk aangesproken)

Ik weet nog niet precies hoe het er bij Laura op school aan toe gaat, maar ik kan wel zeggen hoe ik er zelf tegenaan kijk.

Ik heb een fulltime baan, dus weinig tijd. Het lijkt me leuk om af en toe een keer te helpen op school, maar dan wel bij activiteiten die ik zelf ook leuk vind om te doen. Dus bijvoorbeeld helpen op een feestavond of sportdag, begeleiden bij een uitstapje, knutselen of voorlezen of zo. Mij zul je zeker niet gaan aantreffen als luizenmoeder of om de klas op te ruimen. Misschien niet zo heel sociaal, maar ik heb al zo weinig vrije tijd, die wil ik liever niet besteden aan iets wat ik met tegenzin doe.

We kregen net vandaag een oproepje om te komen helpen de klas schoon te maken… ligt dat aan mij als ik dat raar vind? Volgens mij is er gewoon een schoonmaakploeg die dagelijks schoonmaakt :think:

Ook al zo’n raar oproepje: of we plastic tassen in willen leveren (om kleren in te bewaren die nat zijn bij ‘ongelukjes’). Ben ik dan gek als ik denk “joh, koop even een rol pedaalemmerzakken in de winkel”?


Aangezien het vrijwilligerswerk is, vind ik dat niemand zich verplicht moet voelen om dit te doen. Sommige mensen vinden het leuk en hebben tijd, en die zul je vast vaak aantreffen.

Sommige mensen vinden het niet leuk en/of hebben geen tijd, is ook niet erg toch?

@Mejis wrote:





We kregen net vandaag een oproepje om te komen helpen de klas schoon te maken… ligt dat aan mij als ik dat raar vind? Volgens mij is er gewoon een schoonmaakploeg die dagelijks schoonmaakt :think:

Ook al zo’n raar oproepje: of we plastic tassen in willen leveren (om kleren in te bewaren die nat zijn bij ‘ongelukjes’). Ben ik dan gek als ik denk “joh, koop even een rol pedaalemmerzakken in de winkel”?


?


Dat van die plastic zakken kan ik me goed voorstellen van school, dat is natuurlijk om het milieu te ontzien. En het is gratis.

Wat ik wel raar vind is dat ze voor de schoolvakantie niet schoon hebben gemaakt? Ik heb voor de vakantie met nog een paar ouders gepoetst op school en het was me toch vies. De schoonmaaksters komen bij lucas op school maar 1x in de week en ze maakt het voor het zicht schoon. De juf vertelde me dat als de stoelen op de tafels staan ze de tafels niet afneemt en als de stoelen op de grond staan ze rond de stoelen heen stofzuigt en dweilt, dus ja echt schoon wordt het dan natuurlijk niet.



Ik probeer zo vaak ik kan te helpen op school. Nu gaan er van mij 2 kindjes naar school maar ik heb er toch nog eentje thuis en ik moet voor hem idd oppas regelen als ik op school help, dat vind ik niet erg maar het moet ook weer niet al te vaak zijn.

Zelf werk ik “maar” 2 ochtenden in de week maar zoals al eerder aangegeven ik heb het erg druk en ik heb nog een kleintje in huis dus ik kan niet zo makkelijk in een keer op komen draven om iets te doen in de klas.

Ha, ha mama jeanet en ik heb samen met nog een paar ouders de dag erna het werk afgemaakt in de klas van lucas (en bregje) want ik kan weer niet op woensdag maar wel op donderdagmiddag.

En de schoonmakers komen wel iedere dag hoor. Maar inderdaad alleen de vloeren en het zicht.

[/quote]

@baukje wrote:

Ha, ha mama jeanet en ik heb samen met nog een paar ouders de dag erna het werk afgemaakt in de klas van lucas (en bregje) want ik kan weer niet op woensdag maar wel op donderdagmiddag.

En de schoonmakers komen wel iedere dag hoor. Maar inderdaad alleen de vloeren en het zicht.

Grappig dat jij toen de rest hebt gepoetst. De eerste dag was het echt ranzig vooral de poppenhoek :sick: .
Dan maken ze de klassen maar 1x per week schoon, Petra zei echt dat op de woensdagen de schoonmaaksters klas 1/2 b schoonmaken en verder in de week niet :angel: vond het ook al zo weinig.

Ik weet niet precies hoe het bij ons op school gaat aangezien Anne er net zit. Wel had ik papieren meegekregen om me in te schrijven en dat ze elk jaar iedereen opnieuw de papieren laten invullen, dus blijkbaar zit er wel afwisseling in. Zelf geef ik me niet op, ik zit met teveel lichamelijke klachten. Ik heb een tijdje als vrijwilliger bij het rode kruis gewerkt, maar dat was teveel en ik heb geen zin om scheve ogen te krijgen als iets niet lukt, dus doe ik het niet. Ik ben dus wel thuis, maar ik heb de ‘rust’ die ik nu heb erg hard nodig. Wel deed op op de psz speelgoed schoonmaken aan het einde van het jaar, dus als ze dat dit jaar op de basisschool ook vragen ben ik best bereid om ook een deel van het speelgoed zuiver te maken. Wij hebben wel een grote school hoor, met zo n 550 leerlingen. Ze hadden nu mensen nodig voor vervoer van de kinderen naar het IVN en uitleg in de verschillende hoeken, het is erg snel na de zomervakantie, maar ze hebben al mensen genoeg.

Zo zie je maar weer he,dat je geschreven dingen weer op vele manieren kan opvatten…

Als er een ding niet in mijn natuur ligt is het oordelen…en al helemaal niet over zoiets…daar heb ik zelf teveel voor meegmaakt,leef en laat leven…



Maar goed…ik was gewoon nieuwsgierig hoe het op andere scholen er aan toe ging…en ook ik zoek de dingen o pdie ik t leukst vind om te doen op school…en met sommige dingen kan ik niet helpen…te zwaar…



Soms wachten wij ook wel eens hoor,dat ik niet weer heen ga als er iets of iemand nodig is…maar vaak worden we dan aangeschoten,is er niemand,en dan ga ik toch maar weer…straks wat makkelijker omdat onze jongste ook naar school gaat…



Heb van de week ook net weer formulier ingevuld…wie wat graag zou willen en kunnen doen…ben benieuwd dit jaar,hebben net een nieuwe directeur na een kleine 2 onrustige jaren op school,dit kan ook mede de oorzaak zijn dat er echt te weinig ouders zijn om te helpen…hopelijk gaat dit nu wat veranderen…



De schoonmaak doen ze hier ook wel eens…ik geloof 2 keer per jaar…echt de dingen waar de schoonmaaksters niet aan toe komen…ik blijf dan vaak tot aan de koffie…daarna naar huis…ivm met mijn gewrichtsklachten…

ik werk niet en help ook niet op school.

ik wil alles doen als het maar niet met kinderen te maken heeft.

dat klinkt raar maar als je in mijn situatie zit kun je dat wel begrijpen.

Nou,



Ik ben ook thuisblijfmoeder, maar nee, ik help niet op school en als het me direct zou gevraagd worden, zo van juf naar Cell toe, dan zou ik weigeren.

Als je mij gillend gek wil hebben, dan moet je me laten helpen op school.



Daar zijn uiteraard wel redenen voor, maar je ziet niets aan de buitenkant.



Laatst kregen we het nieuwe “inschrijfformulier” met agenda waarop je alvast per hulpvraag kon intekenen. Bijvoorbeeld versieren met kerst, versieren met pasen, na de vakanties luizencontroles doen, zulke dingen.

Op de voorpagina stond “dat heb je toch over voor je kind?”

Daar gingen mijn nekharen dus van overeind.



Ik kan het namelijk niet, dat word een wanboel in mijn kop met alle gevolgen thuis van dien en het heeft niets te maken met “over” hebben voor mijn kind.



Wel ben ik dan weer de enige ouder die regelmatig broeken, onderbroeken en sokken inlevert als reservekleding voor kinderen met ongelukken, die in vraag van school naar verkleedkleding gaat zitten naaien, die video’s muziekcd’s en boeken uitleent als dat bij het thema past en die van alles spaart aan knutselmateriaal.



Maar echt meehelpen in de school met themamiddagen, schoonmaak acties, schoolreisjes, versieren enz…

Nee, dat doe ik niet en dat gaat ook niet gebeuren ook.

Wel ben ik dan weer de enige ouder die regelmatig broeken, onderbroeken en sokken inlevert als reservekleding voor kinderen met ongelukken, die in vraag van school naar verkleedkleding gaat zitten naaien, die video's muziekcd's en boeken uitleent als dat bij het thema past en die van alles spaart aan knutselmateriaal.

Maar echt meehelpen in de school met themamiddagen, schoonmaak acties, schoolreisjes, versieren enz..
Nee, dat doe ik niet en dat gaat ook niet gebeuren ook.

maar dan help je dus wél op school! Daar gaat het om denk ik. De ene ouder vindt het heerlijk met andere kinderen te werken, de andere houdt van poesten (uuuh), en een ander zit liever in de oudercommissie, of helpt bij de schoolkrant. Allemaal manieren van je steentje bijdragen toch?

in zekere zin wel, al is wat ik doe niet “zichtbaar” en ben dus al een keer gevraagd door een ouder van de oudercomissie of ik niet wilde meehelpen met de voorbereidingen van…En dat doe ik dan dus niet.



Het vervelenst vond ik dat een moeder blijkbaar “vond” dat ik wel overblijfouder kon worden, want daar is een schreeuwend tekort aan.

Ik zei dat ik dat absoluut niet ging doen en toen kwam de discussie op gang.

Ik vind niet dat ik als niet van de overblijf gebruik makende mama de problemen moet oplossen voor de mama’s die daar wel gebruik van maken.

Dus nee… zolang ik dingen thuis kan doen en dan toch school help is het me prima. Maar OP school de school helpen doe ik niet.

Maar je helpt school wel mee Cell…

ik kan ook niet in de ouderraad…wil me niet met dat soort dingen bemoeien omdat die in mijn koppie ook al snel teveel gaan worden…



En ik heb ook geen vaste dingen die ik doe…als er hulp nodig is hoor ik het,en past het dan help ik…

Het is bij onze school te hopen dat het aan de rommelige 2 jaren lag,nu is er een nieuwe directeur,en hopelijk een nieuwe start voor de school…er zijn ook veel kids van school af gegaan…

Tuurlijk is er altijd een reden voor iemand om wel of niet iets te doen…

Ik ben door een thuisblijfmoeder van een jongetje uit Merijn zijn klas gevraagd om samen met haar klassenmoeder te zijn. Heb direct ja gezegd omdat het me heel leuk lijkt om betrokken te zijn bij zijn schoolleven. Wel met de kanttekening dat ik 3 dagen werk en dus niet altijd overal bij aanwezig kan zijn ivm werk. Dat is geen probleem, zij wel, dus de keren dat ik er wel bij ben is het mooi meegenomen.

Ik kan weer dingen voorbereiden, briefjes schrijven etc vanuit huis.



We kregen net de nieuwe OR gepresenteerd. Wat mij wel opviel was dat alle dames die zich hebben aangemeld minstens 3 dagen werken buitenshuis. Ik weet dat de juffen in 1e instantie gaan naar de ouders die niet werken met de vraag of ze klassenmoeder willen zijn.

Waarvan ik 2 gesprekken heb meegekregen en de reacties waren nee, daar voel ik niet zoveel voor met excuses e.d.

maar het valt me dus wel op.



Je kunt inderdaad niet zien van de buitenkant af wat de oorzaak of reden is en dat je niet kan beoordelen/veroordelen.

Maar soms heb ik wel het idee dat mensen die buitenshuis werken soms dingen makkelijker erbij doen. Dat ze wat flexibeler zijn. Dat is in ieder geval zeker het geval bij een aantal mensen direct in mijn omgeving. Diegene die thuis zijn, zijn vaak wat huiverig om (nieuwe) dingen te doen bijvoorbeeld. Weet niet waarom het is :think: