Vind het wel heel intressant dit topic te lezen, nu mijn zoon voor de 4e dag naar school is geweest :mrgreen: . Heb er nooit bij nagedacht, en had altijd wel een beetje het idee: ‘dat is niks voor mij’. Maar nu heb ik toch al een klein beetje contakt met andere ouders, gewoon van gedag zeggen 's morgens, dat ik het wel heel leuk vind.
Dus misschien als ze bij ons eens vrijwilligers ergens voor vragen, en het is te combineren met mijn werk/de kinderen, dat ik me ga opgeven!
Zullen ze vast blij mee zijn Miranda! helemaal mooi dat je het zelf ook leuk lijkt…
Sasja zit op een jenaplan school, en daar word van ouders toch wel een actieve participatie verwacht.
En ik vind het voor mezelf belangrijk om betrokken te zijn bij de school van mijn kind. Wil graag weten wat er in en om haar leventje gebeurd.
Maar ik veroordeel andere moeders niet. Ik kan niet in iemands hoofd en privé situatie kijken.
ik ken scholen waar de ouders beide werken, hopeloos om dan eens hulp te moeten ehbben met leuke dingen, of minder leuke dingen. Vaak willen voor schoolreisjes wel ouders, maar als het op schoonmaken of opruimen oid komt willen ze niet!
ik kom ook niet opruimen of schoonmaken, daar vind ik normaal al niks aan.
Ik wil best wel eens rijden voor uitstapjes, maar meestal was dat op dagen dat ik moest werken, vond ik altijd wel jammer.
Wat ik wel doe, en dat vind ik erg leuk, is lid zijn van de klankbordgroep. Namens andere ouders bespreken we allerlei onderwerpen die de school aan gaan en geven advies aan de de directeur, die verplicht is het advies op te volgen.
Je moet doen wat bij je past denk ik.
ik heb daar best wel moeite mee als ouders alleen de leuke dingen willen doen. Ik had een klas van 25 waarvan maar 4 ouders kwamen schoonmaken, tijdens de scoonmaakavond! maar al die 25 kinderen ehbben wel geholpen om het vies te maken.
We werken nu met het systeem dat de ouders die helpen met scoonmaken en klusjes doen die minder gelieft zijn, sowieso mee mogen met de leuke dingen als ze zich opgeven.
Ik vind juist het schoonmaken op school het leukst. :?
Meehelpen op school - daar heb ik nog voor geen meter over na gedacht, nog niet bij stilgestaan dat dit van me verwacht werd ook.
Maar het begint al goed - brief gehad voor een info avond - tja vier dagen van te voren en we waren met vakantie.
We werken allebei wisselende diensten en het is een heel gepuzzel hier met ook nog een kleintje - geen idee of ik er uberhaupt aan ga toekomen.
Vraag me over een jaar of twee nog maar eens of ik wat gedaan heb.
oh ja ik moet persoonlijk ook niet denken aan van die grote groepen met kinderen = ben blij dat ik lasse er binnenkort kan afleveren, zowel voor onszelf als voor hem maar het idee dat ik was ozu moeten met zo’n horde kinderen - brrr
Zei iemand iets over schoonmaakavonden :mrgreen:
Ik merk ook dat het steeds dezelfde ouders zijn die meehelpen.
Voor mijn dochter, die in groep 5 zit, is het ook op de open avond al duidelijk, steeds dezelfde ouders die niet komen, nooit helpen, hun kids al in groep 3 alleen naar school laten gaan.
Dit jaar weer dezelfde klassenmoeders als in groep 2. Volgend jaar ben ik bij hen klassenmoeder, omdat ik het dit jaar bij de jongste ben. Was ik bij de oudste ook in groep 1, kleuterklas is leuk om te doen. Ik ben voor de kleuters ook luizenmoeder en voor de beide groepen overblijfmoeder op oproepbasis. Dat lukt me meestal net, naast 4 dagen per week werken.
Het is makkelijk om anderen te veroordelen als ze niets doen, want ik kan niet in hun hoofd kijken, maar ja soms schud ik echt met mijn hoofd als er gewoon een uitje niet door kan gaan omdat er NIEMAND is die kan helpen.
Bij mij persoonlijk vind ik het heel moeilijk. Er is bij mij niets mis fysiek gezien. Ik heb een rijbewijs, ik heb een auto. Dus wat is dan het probleem zal men wellicht denken.
Nou, ik heb jaren gedacht dat ik een soort mensenvrees heb ofzo. Maar als ik samen met meerdere mensen iets moet doen, samen moet werken, dan word ik gek, ik kan mijn gedachten niet meer op orde krijgen, hoor niet wat er gevraagd word, loop mensen in de weg (zoals manlief zegt, je begint rond te lopen als een kip zonder kop) de paniek breekt me uit, ik ga zweten als een otter, word misselijk, ga overgeven en als ik erg lang toch mijn best blijf doen val ik flauw. Dat is NIET leuk, erger nog, ik SNAPTE er nooit wat van. Wat had ik dan weer.
Maar gezien ik dit dus al heb sinds mijn vroege tienertijd, heb ik geleerd dit soort situaties te vermijden.
Een half jaar geleden kwamen bij Aniek dezelfde soort klachten aan het licht, het balletje is gaan rollen, ik naar het GGZ, blijk ik ADD te hebben.
Mijn hersens kunnen dat gewoon niet aan, er gebeurt dan te veel, ik moet teveel info verwerken en dat lukt me niet.
Bij Aniek word het onderzocht nu, dat zal bij haar ivm leeftijd nog wel 12 a 18 maanden duren. Maar voor mij is het een verademing te weten waardoor het komt dat ik zulke dingen niet kan.
Ik zou best willen schoonmaken, maar dan moeten ze me alleen in een klasje zetten en me mijn gang laten gaan.
De rest is gewoon uitgesloten, gaat niet werken en dan doe ik dus maar gewoon de dingen die ik thuis kan doen. Draag dan toch mijn steentje bij.
Ik weet nog niet hoe het precies bij Bo op school gaat, of dat altijd dezelfde ouders ijn. Ik vermoed van wel, want dat zie bij sportclubs etc. ook altijd. Maar misschien is juist die ouder die ik nooit bij schoolse activiteiten zie, wel hartstikke druk bij de sportvereniging.
Ik vind het leuk om bij de school betrokken te zijn, dus ik ga nu elke woensdagochtend 2 kindjes voorlezen, een half uurtje. Ik heb ook al een keertje naar een excursie gereden. Maar hiermee stopt het voor mij nu eventjes.
Ik moet zeggen dat ik wel even moet slikken als ik op woensdag van 11.45 tot 12.15 aan het voorlezen ben (samen met nog 3 andere moeders) en vervolgens om 12.15 een hele stapel moeders buiten staan. Ik kan natuurlijk niet in hun leven kijken, maar ik vraag me wel af of er van die hele groep nu niet 1 of 2 zijn die toch best een half uurtje naar school kunnen komen.
Cell, ik vind het prachtig om te lezen hoe jij je eigen beperkingen kent en je grenzen stelt. En hoe je toch je bijdrage te levert.
Gewoon doen wat jezelf wil/kan, zeg ik altijd. Je wil toch geen ouder laten helpen met iets die tegen haar of zijn zin het doen?
Zelf ben ik klassenouder, zit op de ouderraad en ben ik §luizenmoeder en straks ook nog penningmeester. Nou ik doe het alleen, maar omdat ik het zelf leuk vind om te doen.
Bij ons zijn het ook altijd dezelfde ouders, maar nou en dan zijn er wel weer een nieuweling en dat is ook heel erg gezellig. De schoonmaakavonden regel ik altijd onder genot van een hapje en drankje en chip en dip. Zo leren de ouders elkaar ook beter kennen.
Het word mij ook regelmatig gevraagd hoor waarom ik niet meer kan doen in de klas.
Hier is het heel simpel: ik ben dan méér bezig met achter Nina aanrennen dan daadwerkelijk iets doen in de klas…
Zo heb ik 1 keer geprobeerd om de overblijf te doen en liep Nina rond, toen was ik alleen maar kleuters van mijn baby af aan het trekken :oops:
Andere momenten loopt Nina gewoon de klas uit of trekt ze aan de verfpotten en andere moeders ondertussen maar ‘kletsen’ over het feit dat ik niet werk en geen vinger uit steek op school :wall:
ja, dat klopt ook wel Mellie, kinderen meenemen in de kleuterklas werkt alleen maar hilariteit in de hand.
Ik was klassemoeder in groep 1 bij Milou, toen was Yannick ongeveer 1 jaar oud, en dat sliep meestal net als er iets te doen was.
Of die bleef in de poppenhoek, heel braaf (zou je hem nu eens moeten zien, haha)
Ben ook meer gaan helpen toen de oudste en jongste allebei op school zaten.
En toch, er zijn ouders waarvan beide kids naar school gaan, die zelf niet werken, wel meteen vooraan staan als er leuke dingen staan gepland (schoolreisje naar pretpark, of trip naar museum), maar die nooit thuisgeven voor luizenmoeder, overblijfouder, leesmoeder, timmerouder, etc.
En dat snap ik dan niet. Ik kan me helemaal in de voorbeelden hier vinden, maar ik snap het echt niet soms.
Toen ik brigadier was, precies hetzelfde.
Wij konden geen nieuwe ouders vinden, hadden het allemaal te druk.
Ik stond dan 's ochtends te brigadieren, en voordat ik er dan moest staan, stonden er al ouders op het schoolplein (kinderen mochten dan al de school in) met elkaar te kletsen, en als ik klaar was met brigadieren, stonden ze er nog. Maar tijd om te helpen (2 moeders moesten altijd samen brigaderieren) en daarbij toch nog kunnen blijkletsen, neee dat kon natuurlijk niet?
Dat vond ik dan zo vreemd. Snap je?
Het wordt voor mij nu idd ook makkelijker nu onze jongste ook naar school gaat…maar ik had gelukkig een hele lieve buurvrouw waar hij de afgelopen jaren mocht zijn als ik op school ging helpen…
Nu is t af en toe verdelen he,tussen de klassen,maar doe idd ook andere dingen wel,vervoer,schoonmaak,helpen met kerstdiner in alle klassen,dat soort dingen…sportdagen…
Het zijn altijd dezelfde die helpen, degene die helpen dat zit vooral in de aard van het beestje. Het zijn gewoon vaak zorgzame personen die het ook leuk vinden een steentje aan de maatschappij bij te dragen.
Het is alleen niet zo dat degene die niet helpen geen helpers zijn (kun je me nog volgen ) maar zij kunnen (voor anderen niet zichtbare) beperkingen hebben.
Doordat er altijd mensen zijn die gewoon domweg geen zin hebben zijn de groep die wel willen maar niet kunnen hiervan de dupe denk ik.
De dupe in de zin dat zij verantwoording af gaan leggen voor iets waarvan ze toch eigenlijk geen verantwoording schuldig zijn.
Het is toch van de gekke dat iemand als Cell op het schoolplein haar beperkingen zou moeten besprekingen omdat ze niet helpt. Ik vind het haar te prijzen dat ze er zo open in is hoor maar nodig zou het niet moeten zijn. Waarom ik dat vind? Ik vind dat iedereen op een of andere manier wel iets zou moeten doen op de school van de kinderen tenzij hij daar een voor hem gegronde reden voor heeft. Ja kun je dan zeggen, Frank@ heeft ook een gegronde reden, geen zin… Nou daar baal ik persoonlijk dan van dat er echt mensen zijn die alleen de leuke dingen willen doen op school, net alsof ik het zo leuk vind om op een trap de boorden schoon te maken met mijn hoogte vrees. Maar ik doe het wel, omdat ik gewoon wat wil doen en ik kan niet naaien, knutselen oid dus dat doet, hoop ik dan, weer iemand anders.
Natas
Je eigen kind gaat naar die school dan vind ik dat je voor de school van je eigen kind best iets kan doen, geen zin vind ik dan echt niet kunnen. Je kunt niet altijd alleen maar dingen doen waar je zin in hebt, zo is het leven nu eenmaal.
En voor een jonger kind thuis is toch vast wel iets te regelen zodat je die niet mee hoeft te nemen en daar dus niet op hoeft te letten. Vindt het ook vreemd om een jonger kind mee te nemen (waarvan je weet dat je je handen daar vol aan hebt)als je iets komt doen op school. Helaas zullen er altijd ouders blijven die denken een ander helpt wel…daarom zul je altijd dezelfde ouders zien die iets voor school doen.
nou weet je…bij ons heb je een aparte groep voor de activiteiten: De BSA (buitenschoolse activiteiten commissie) daar zit ik ook in…alles wat buitenschool of onder school aan extra activiteiten wordt georganiseerd doen wij…daarom helpen wij ook bij alles…als we daarnaast hulp nodig hebben van ander ouders worden er briefjes uitgedeeld wie er nog wil helpen…ja dat zijn dan altijd de zelfde ouders die wel graag helpen en anderen die nooit reageren…
bij ons krijg je in het begin va het jaar een formulier mee welke ouder
wel wil helpen met
de BSA
luizenmoeder wil zijn
knutstelmoeder wil zijn enz dus dat wordt van te voren opgegeven om zeker te zijn van hulp…
dus dat is waarschijnlijk ook de oorzaak dat jij steeds dezelfde ouders ziet…mss dat het van te voren op is gegeven…
@Mama wrote:
Je eigen kind gaat naar die school dan vind ik dat je voor de school van je eigen kind best iets kan doen, geen zin vind ik dan echt niet kunnen. Je kunt niet altijd alleen maar dingen doen waar je zin in hebt, zo is het leven nu eenmaal.
En voor een jonger kind thuis is toch vast wel iets te regelen zodat je die niet mee hoeft te nemen en daar dus niet op hoeft te letten. Vindt het ook vreemd om een jonger kind mee te nemen (waarvan je weet dat je je handen daar vol aan hebt)als je iets komt doen op school. Helaas zullen er altijd ouders blijven die denken een ander helpt wel…daarom zul je altijd dezelfde ouders zien die iets voor school doen.
Ai ja, je hebt helemaal gelijk, nee, hier heb ik geen weerwoord op…