nou weet je…bij ons heb je een aparte groep voor de activiteiten: De BSA (buitenschoolse activiteiten commissie) daar zit ik ook in…alles wat buitenschool of onder school aan extra activiteiten wordt georganiseerd doen wij…daarom helpen wij ook bij alles…als we daarnaast hulp nodig hebben van ander ouders worden er briefjes uitgedeeld wie er nog wil helpen…ja dat zijn dan altijd de zelfde ouders die wel graag helpen en anderen die nooit reageren…
bij ons krijg je in het begin va het jaar een formulier mee welke ouder
wel wil helpen met
de BSA
luizenmoeder wil zijn
knutstelmoeder wil zijn enz dus dat wordt van te voren opgegeven om zeker te zijn van hulp…
dus dat is waarschijnlijk ook de oorzaak dat jij steeds dezelfde ouders ziet…mss dat het van te voren op is gegeven…
Klopt, aan het begin van het jaar krijg je vaak formulieren mee waarbij je je op kunt geven voor bepaalde dingen zoals helpen in de klas en mee gaan met sommige uitstapjes.
Vaak zijn het de ouders die al hun kids al op school hebben en zodoende hun handen vrij hebben om te helpen met het leesuurtje en dergelijke.
Of inderdaad de mensen die de luxe hebben van oppas in de buurt, familie of noem het maar op zodat het jongste kind ook ergens terecht kan.
Wij hadden knutselochtend, ivm het 20 jarige bestaan van de school.
Er waren eigenlijk maar 4 ouders van 300 leerlingen die zich daarvoor hadden opgegeven.
Uiteindelijk heb ik, samen met de andere 3 moeders, nog 4 andere moeders kunnen charteren, zodat we met 8 mensen waren.
1 moeder die we vroegen om mee te helpen zei “nee, ik kan echt niet hoor, ik moet weg”.
Wij staan in een leeg lokaal te knutselen, ook moeders die afspraken hadden en dus maar kort konden helpen, en dit toch gewoon deden.
Wat schetst onze verbazing: dezelfde moeder die zei dat ze echt niet kon helpen, stond op het schoolplein (met nog 4 andere moeders) en heeft daar de hele tijd terwijl wij stonden te knutselen, staan kletsen met die andere 4! Dus echt 2 uur lang staan kletsen, recht onder onze neuzen!
Dan kun je me nog veel meer vertellen, maar dat vind ik dan echt niet kunnen (kan er nog zoveel dingen bedenken waarom je niet kunt helpen), maar dit :wall: :wall:
Wat vinden jullie daarvan? We dachten er al aan om ze erop aan te spreken. Wij hebben nl. tijdens het knutselen ook lol, kunnen ook bijkletsen, is ook een vorm van sociaal contact.
En de dag erna stonden ze er weer, zo quasi spontaan te lachen en te kletsen :evil:
Helpen op school is altijd een leuk onderwerp. Ook ik probeer zoveel mogelijk te helpen op school. Ik vind het leuk mijn kinderen vinden het leuk. Maar ook als er niet voldoende ouders zijn bepaalde activiteiten waar ook jouw kind aan meedoet niet door kunnen gaan. Ik heb al 3 jaar een vrije middag genomen voor de sportdat van mijn oudste. Er zitten dan gewoon ouders de hele middag op de tribune te kletsen terwijl ik met hun kind loopt. 2 jaar geleden kon de sportmiddag bijna niet doorgaan door te weinig ouders. Ik vind dat triest terwijl die middag dan wel een hele batterij ouders op de tribune zit.
Je eigen kind gaat naar die school dan vind ik dat je voor de school van je eigen kind best iets kan doen, geen zin vind ik dan echt niet kunnen. Je kunt niet altijd alleen maar dingen doen waar je zin in hebt, zo is het leven nu eenmaal.
En voor een jonger kind thuis is toch vast wel iets te regelen zodat je die niet mee hoeft te nemen en daar dus niet op hoeft te letten. Vindt het ook vreemd om een jonger kind mee te nemen (waarvan je weet dat je je handen daar vol aan hebt)als je iets komt doen op school. Helaas zullen er altijd ouders blijven die denken een ander helpt wel..daarom zul je altijd dezelfde ouders zien die iets voor school doen.
Ai ja, je hebt helemaal gelijk, nee, hier heb ik geen weerwoord op....
Begrijp deze reactie op mijn post niet helemaal. Hoef toch helemaal geen gelijk volgens mij staat dit topic niet onder discussie's namelijk :wink:
Geef gewoon een reactie op iets wat de ts zich afvraagt en wat ik er hier verder over lees.Maar, hoef echt niet van iemand te lezen of ik wel of geen gelijk heb en al helemaal niet op deze manier.
Ik vind dat iedereen op een of andere manier wel iets zou moeten doen op de school van de kinderen tenzij hij daar een voor hem gegronde reden voor heeft. Ja kun je dan zeggen, Frank@ heeft ook een gegronde reden, geen zin… Nou daar baal ik persoonlijk dan van dat er echt mensen zijn die alleen de leuke dingen willen doen op school, net alsof ik het zo leuk vind om op een trap de boorden schoon te maken met mijn hoogte vrees. Maar ik doe het wel, omdat ik gewoon wat wil doen en ik kan niet naaien, knutselen oid dus dat doet, hoop ik dan, weer iemand anders.
Natas
Tja ik kan natuurlijk met een (in jou ogen) gegronde reden komen als, ik heb het te druk, of een beperking.Maar dan zou ik liegen, ik vind het gewoon niet leuk. En ik vind het ook echt puur vervelend dat een school afhankelijk zou zijn van mijn helpende handjes. Daar baal ik van.
Ik doe geen dingen tegen mijn zin in, dat doe ik thuis al, het huishouden waar ik een bloedhekel aan heb. Ga dan ook niet nog eens voor een school doen. Ben blij met de vrije uurtjes die ik voormijzelf heb, vind dat belangrijker. Ik doe ook geen leuke dingen op school, ik doe helemaal niks…
Eigenlijk doen we precies hetzelfde, jij doet dingen omdat je ze wilt doen, ik doe dingen niet omdat ik ze niet wil doen
Je eigen kind gaat naar die school dan vind ik dat je voor de school van je eigen kind best iets kan doen, geen zin vind ik dan echt niet kunnen. Je kunt niet altijd alleen maar dingen doen waar je zin in hebt, zo is het leven nu eenmaal.
En voor een jonger kind thuis is toch vast wel iets te regelen zodat je die niet mee hoeft te nemen en daar dus niet op hoeft te letten. Vindt het ook vreemd om een jonger kind mee te nemen (waarvan je weet dat je je handen daar vol aan hebt)als je iets komt doen op school. Helaas zullen er altijd ouders blijven die denken een ander helpt wel…daarom zul je altijd dezelfde ouders zien die iets voor school doen.
Ik begrijp het niet helemaal: dus als ik niks doe omdat ik twee jongere kinderen heb, is het niet goed?
Als ik wat doe en mijn jongere kinderen mee neem, is het niet goed?
Wie zegt dat ik makkelijk oppas kan vinden? Dat is dus echt niet zo! Mijn ouders wonen aan de andere kant vh land, broertje ook. De andere werkt veel (ook de avond) Mijn vriendinnen uit de buurt werken ook…1 doet de avondopleiding…
We gaan al vrijwel nooit uit eten of samen wat doen, omdat ik me bezwaard voel hun daarvoor te laten oppassen. Dat gaat om een avond, wat al veel makkelijker is dan overdag! Overdag ken ik niemand uit mijn buurt die even op mijn kinderen gaat passen, zodat ik overblijfmoeder kan zijn… (En ik ga er al helemaal geen geld voor betalen!) Dan wacht ik wel tot de jongste ook op school zit, óf ik neem ze mee.
En voor een jonger kind thuis is toch vast wel iets te regelen zodat je die niet mee hoeft te nemen en daar dus niet op hoeft te letten. Vindt het ook vreemd om een jonger kind mee te nemen (waarvan je weet dat je je handen daar vol aan hebt)als je iets komt doen op school. Helaas zullen er altijd ouders blijven die denken een ander helpt wel…daarom zul je altijd dezelfde ouders zien die iets voor school doen.
Ai ja, je hebt helemaal gelijk, nee, hier heb ik geen weerwoord op…
Begrijp deze reactie op mijn post niet helemaal. Hoef toch helemaal geen gelijk volgens mij staat dit topic niet onder discussie’s namelijk
Geef gewoon een reactie op iets wat de ts zich afvraagt en wat ik er hier verder over lees.Maar, hoef echt niet van iemand te lezen of ik wel of geen gelijk heb en al helemaal niet op deze manier.
Je reageert letterlijk op wat ik schreef, ik heb het even vetgedrukt voor je.
Dáár heb ik geen weerwoord op en ik geef je gewoon gelijk.
Ik vind sommige van jullie ook wel erg normerend - ik krijg echt het gevoel iets te moeten doen waar ik tot voor kort het bestaan niet eens van wist.
Ik kan me niet herinneren dat ik een brief heb gekregen van school waarbij mij bij voorbaat al duidelijk werd gemaakt dat ik van alles zou moeten. Ik was me er ook niet bewust van dat dit heden ten dagen blijkbaar van je verlangd wordt.
Het is bij ons een aardig gepuzzel met beide wisselende diensten en ook hier geen familie in de buurt die even op Nena zou kunnen passen behalve als ze bij GO zou zijn (als ik een nieuwe kan vinden per 1 jan)
Ik zeg niet dat wij nooit iets gaan doen, maar puur als ons gevoel zegt dat we dat WILLEN doen. En hoe harder er bij mij iets direct of indirect geeist gaat worden hoe meer averechts dat gaat werken iig.
En hoe zit het trouwens met alle vaders - doen die ook allemaal wat op school??
Belle, ik vind dat er geen onderscheid gemaakt zou moeten worden tussen de helpende hand van papa’s of mama’s maar de praktijk zie je toch vaak anders omdat de praktijk nu eenmaal zo is dat er nog altijd meer mama’s dan papa’s in deeltijd werken.
Overigens krijg je bij ons in het dorp op beide scholen een informatieboekje mee en daarin staat een apart hoofdstuk: rol van de ouders in de school. Hierin zie je duidelijk dat een aantal dingen op school onmogelijk zijn zonder (directe of indirecte ) hulp van de ouders en dat er daarom ook een beroep op de ouders gedaan wordt.
Hieruit kan toch iedereen vooraf opmaken dat er wel eens een beroep op je gedaan wordt.
Frank@, het siert je dat je er zo eerlijk over bent i.p.v een smoes te verzinnen!
Als mijn man vrij is rijdt hij idd ook wel eens voor school…of we rijden samen…omdat anders iets niet door kan gaan op school…
Maar ik lees dat het eigenlijk op veel scholen ook zo gaat als bij ons…en ik wil echt niemand aanvallen hoor,ieder zijn eigen…of je nu zin hebt of niet,of niet kunt…ik vind het prima…maar ik merk ook dat sommige ouders doordat ze dit lezen toch vaker eens iets gaan doen op school…omdat er gewoon echt vaak een tekort is…
Ik vind het gelukkig leuk om te doen…al zal ik me nu wel moeten splitsen soms met 2 kids in verschillende groepen haha…
Ik vind zo’n lijst wel een goed idee. Wbh schoonmaken. Daar zijn altijd weinig ouders voor te vinden. Bij ons is het alleen bij de kleuters, toen mijn oudste in groep 1 zat heb ik geholpen met wel 4 andere ouders terwijl de meeste kinderen het volgende jaar toch echt weer in dezelfde klas zitten. Het is toch een prettig idee dat je kind in een schone klas kan beginnen.
We werken hier met gewoon lijsten die door school worden opgesteld mbt het schoonmaken op school.
Je wordt gewoon ingedeeld,kun je niet dan ruil je met een ander.
Kijk, daar krijg ik dus de kriebels van. Ik bepaal zelf wel of ik wel of niet wil schoonmaken....
Tja ik vind dat wel oke. Zo weet je zeker dat iedereen een keer aan de beurt komt.
En waarom zou jij niet willen schoonmaken op de school waar je kinderen verblijven Franka?
Jij hebt liever dat de ouderbijdrage verhoogd wordt zodat ze een schoonmaakploeg kunnen inhuren voor de grote schoonmaak?
Want neem aan dat dat het gevolg is als er geen ouders meer zijn die willen schoonmaken.
Ik vind zo’n lijst heel goed, zo komt iedereen aan de beurt en komt het niet altijd alleen opdezelfde ouders neer…want die draaien op voor de ouders die geen zin hebben. :wall: Prima zo’n lijst!
We werken hier met gewoon lijsten die door school worden opgesteld mbt het schoonmaken op school.
Je wordt gewoon ingedeeld,kun je niet dan ruil je met een ander.
Kijk, daar krijg ik dus de kriebels van. Ik bepaal zelf wel of ik wel of niet wil schoonmaken....
Tja ik vind dat wel oke. Zo weet je zeker dat iedereen een keer aan de beurt komt.
En waarom zou jij niet willen schoonmaken op de school waar je kinderen verblijven Franka?
Jij hebt liever dat de ouderbijdrage verhoogd wordt zodat ze een schoonmaakploeg kunnen inhuren voor de grote schoonmaak?
Want neem aan dat dat het gevolg is als er geen ouders meer zijn die willen schoonmaken.
Ja hoor van mij mogen ze die ouderbijdrage best omhoog gooien... Zoveel is het nu ook weer niet. En ja dat vind ik, ik snap dat het voor een ander wel veel is maar voor mij niet.
Ik kan er gewoon niet tegen om iets verplicht te MOETEN doen... Dat maak ik zelf wel uit... En waarom zou iedereen aan de beurt moeten komen??? Hallo ik zit zelf niet meer op school ik kan heel goed zelf bepalen wat ik wel en niet wil doen of hoef te doen
Dit speelt niet op tigo zijn school gelukkig anders had ik waarschijnlijk ook niet voor deze school gekozen.
En waarom ik niet zou willen schoonmaken??? Omdat ik daar een bloedhekel aan heb, vind het al erg genoeg dat ik het thuis moet doen.
Tigo zijn klas is schoon en dat gebeurt allemaal door betaalde schoonmaakkrachten.. komt geen mama handje aan te pas
[Ik kan er gewoon niet tegen om iets verplicht te MOETEN doen… Dat maak ik zelf wel uit…
Eerst schrijf je dat je iets niet wilt wat je MOET.
Later schrijf je dat je het thuis MOET en het dan wel doet.
vind het al erg genoeg dat ik het thuis MOET doen.
Maar goed hier komen we toch niet uit.
Ik vind dat je wel kan helpen en jij vind van niet. :mrgreen:
Het lijkt me logisch he, als ik het thuis niet doe doet niemand het, en als ik het op school niet doe doet iemand anders het wel :-)
Vind het eigenlijk best wel bizar dat jij voor mij kan bepalen (vinden) dat ik wel kan helpen...
Hoe zou jij het vinden als iemand anders voor jou bepaalt dat je iets wel moet doen terwijl jij dat helemaal niet wilt??????
[Ik kan er gewoon niet tegen om iets verplicht te MOETEN doen… Dat maak ik zelf wel uit…
Eerst schrijf je dat je iets niet wilt wat je MOET.
Later schrijf je dat je het thuis MOET en het dan wel doet.
vind het al erg genoeg dat ik het thuis MOET doen.
Maar goed hier komen we toch niet uit.
Ik vind dat je wel kan helpen en jij vind van niet. :mrgreen:
Het lijkt me logisch he, als ik het thuis niet doe doet niemand het, en als ik het op school niet doe doet iemand anders het wel :-)
Vind het eigenlijk best wel bizar dat jij voor mij kan bepalen (vinden) dat ik wel kan helpen...
Hoe zou jij het vinden als iemand anders voor jou bepaalt dat je iets wel moet doen terwijl jij dat helemaal niet wilt??????
Soms moet je gewoon dingen doen vind ik,ook al heb je geen zin erin.
Ik heb een hekel om in de regen de kinderen naar school te moeten brengen,tja maar ze moeten echt wel naar school.
Nu kan ik wel zeggen dat doe ik niet,ikk vraag de buuf of ze ze mee wil nemen.
Maar tja das ook nogal wat om een ander ervoor te laten opdraaien :roll:
Ik breng ze dan zelf maar door de regen heen.
Maar dom voorbeeld misschien,maar dat is ook iets waar ik een hekel aan heb en wel moet doen. Dus doe ik het.
Nou ik ga weer wat zinnigs doen nu.
Prettige dag verder.
Maar een betalende interieurverzorgende niks voor jou?