Algemeen bv topic

Bregje geeft haar knuffels ook de borst. Zo lief!

ik ga nu ook echt ff wat doen!

@rosa1975 wrote:

Ben het met je eens hoor Fannie! Als er niemand om je heen (en je moeder/ schoonmoeder heeft het ook niet gedaan) bv geeft, is het veeeel lastiger volgens mij!
Denk ik ook… maar ik merk wel dat ik nu - zoals ik hier al eerder bij anderen las - sneller in de verdediging moet dat ik na 3 en na 6 maanden nog steeds bv geef. Want dat vindt die generatie (in mijn omgeving dan) ook wel weer ‘overdreven’. Mijn vader zei laatst zelfs dat hij het best ‘vies’ vond als hij vrouwen oudere babies ziet voeden. Die heeft dus een flinke snauw van me gekregen :twisted: :hand: :naughty: !

Moet er ook vandoor… even kolven en dan boodschappen doen.

@baukje wrote:

Bregje geeft haar knuffels ook de borst. Zo lief!
Aaaaahhhhh… :inlove:

Hier nog zoeen die het ook jammer zal vinden om niet meer borstvoeding te geven.

Vienna is 4 weken te vroeg geboren en was echt heel klein. Ze mocht gelijk naar huis wat de kraamhulp echt raar vond. Toen de verloskundige kwam schrok ze wel en die zei dat vienna zeker wel 5 weken te vroeg was zoals ze reageerde. De Kraam hulp werd zo onzeker dat ze zei we gaan de KV uit de kast halen. Ze kwam met het kleine proef pakje aan lopen (je weet wel waar een a twee voedingen in zitten). Waar de verloskundige bij was werd ik me toch kwaad. Mijn schoonzusje zat er bij en die moest me toch lachen. De verloskundige zei zondag moet ze wat aan komen al is het 10 gram anders gaat ze terug naar het ziekenhuis. Ik zei tegen die kraamhulp hoeveel moet je hebben hahahaha . 10 cc zei ze heb het meteen afgekolft. De verloskundige zei da komt goed.

laat me toch nie de borstvoeding periode afnemen.

groetjes jarreau

vind nog de stomste vraag van mensen en hoe lang ben je van plan om dat te doen

mn meisje is net 2 maanden ben met die vraag nog helemaal niet bezig

wil zo lang mogelijk volhouden wat het beste voor mn meisje is

en wat lief van bregje zeg met der knuffels

eline pakt altijd mn bandje van mn beh of mn tshirt en daar loopt ze dan mee te knuffelen of ff lachen tussen door van tevredenheid

en sinds een paar wken echt geluidjes van tevrdenheid die heb ik nou nog nooit bij mn andere kids met de fles mee gemaakt

groetjes sophia

mama van Dave,Rosanna,Fabienne en Eline

oh lieve lieve meiden!!!

Hier kan ik nou zo gelukkig van worden, wat een vertrouwen spreekt er uit jullie bemoedigingen!!!

Rosa om met jou te beginnen, ik ben juist WEL ongesteld… noooooit aan gedacht dat dat invloed kan hebben, ik denk dat het vandaag of morgen over is, dus dat is zeker de moeite waard om door te gaan met vaak aanleggen dan om te kijken of het daarmee te maken heeft gehad.

Yolanda, dank dank dank voor je verhaal… ik wist niet eens dat het bestond zeg, 24 uur voeden… en ontspannen… tja, ik weet dat dat de truc is, maar oh wat is dat moeilijk. Ik heb het zooooooo druk in mijn bolletje. Ik vreet mezelf weer lekker op van binnen. (veel meer aan de hand dan bv of baby-problemen hoor… :roll: ). Ik had tot 37 weken zwangerschap nog therapie (haptotherapie voor ontspanning) en dat mocht ik weer oppakken na de bevalling als ik dacht het weer nodig te hebben… het lijkt me nu meer dan de tijd daarvoor… zucht…

Ook Fannie en baukje en xanna, dank voor jullie meelevende woorden, pluimen en vertrouwen in mijn kunnen. ECHT SUPER!

Nu de praktijk… ik weet niet precies wat jullie bedoelen met clusteren, is dat dat Maud zoveel mogelijk keer wil drinken om genoeg te krijgen? leek mij logisch aan het woord te zien, maar ben er niet zeker van?! :think: Het is namelijk zo dat Maud niet echt vraagt om drinken. Ik keek nooit op de klok, maar gaf wel minimaal om de 3 uur… eh nee maximaal… toen bleek dat Maud waarschijnlijk last van krampjes had en dat ik haar troostte met bv. Dat hielp op dat moment wel, maar gaf weer extra klachten. Toen heb ik dus juist de klok ingesteld… 4 uur tussen de voedingen. Dat bevalt erg goed, Maud is rustiger, drinkt beter en slaapt langer…Savonds ligt ze dan ook om 20.00 uur in bed en ik maak haar wakker voor de laatste voeding. Ze blijft dan maar liggen drinken (dat is ook bij de 19.00 uur voeding) maar er zit dan naar mijn idee allang niet meer in. Jullie schrijven dat je dan kan wisselen? gewoon weer de andere (in mijn ogen allang lege borst) weer aanbieden? en dan? hoe vaak, hoe lang? Tot ZIJ zegt dat het genoeg is? Is dat alleen dan een sein voor mijn borsten of is dat ook voor Maud… die 3 druppels die ze er nog uitkrijgt? Ik geloof dat ik het niet helemaal snap… :oops:

Gisteravond laat heb ik de laatste voeding willen aanvullen met kv. Ze pakte wel de fles na even heel zuur kijken en ze deed echt haar best (af entoe nam ze een goede slok) maar het leek of ze het heel vies vond, uiteindelijk na een uur proberen heeft ze maar 15cc uit de fles genomen en is gaan slapen, ze kwam pas om half 6 weer… je zou toch denken dat ze dan toch genoeg had uit de tiet… ben ik nou gewoon te paranoide??

Lieve allemaal, nogmaals ontzettend bedankt, vind het zo fijn dat jullie er zijn, voel het ook echt als steun!!! En inderdada moeten alle moeders hier eigenlijk even verplicht lezen!!

Dikke zoen

Noui

Wat een lieve foto!

Hele lieve foto!!! :inlove:

Ik voel me eigenlijk best een rare moeder als ik jullie expertise zo eens lees. Ik doe namelijk maar wat. En het lukt ook nog. Overdag komt Delilah vrij vaak en is ze heel erg veel wakker, maar 's nachts slaapt ze door. En ik vind het prima zo! :mrgreen: Ik weet nog wel dat ik bij de twee oudsten (11 & 8 ) een heel schema aan moest houden en dan moesten ze zus en zo veel minuten drinken. :roll: Delilah drinkt steeds maar een paar minuutjes en dan stopt ze. Was ik maar zo relaxed als nu geweest 11 jaar geleden, dan was ik was niet zo snel gestopt. Ik dacht dat ik niet genoeg had omdat Caesar en Atilla maar bleven komen. Niemand die me uitlegde dat dat normaal was… Nu liep het ook wel terug toen ik weer aan de pil ging, maar volgens mij had het zelfs dan nog goed kunnen komen.

Hoi Noui,

Volgens mij gaat het best goed hoor, als ik het zo lees. Als ze verspreid over een uur maar 15cc uit de fles drinkt, dan kan ze geen echte honger hebben gehad en zal ze, qua maagvulling, echt wel genoeg hebben gehad aan jouw melk. Waarschijnlijk was Maud lekker aan het clusteren voor de gezelligheid.

Even over dat clusteren. Clusteren gebeurt vaak 's avonds en houdt in dat je kindje de hele avond, of juist een gedeelte de nacht in (zoals Wouter, en als ik het zo lees Maud misschien ook wel) bij je aan de borst ligt. Even drinken, even slapen, even drinken, even slapen.

Er zijn voor een kind meerdere redenen om te clusteren:

1. Het is knus, geborgen.
  2. De melkproductie moet worden opgevoerd. Als je je kind je borsten goed leeg laat drinken, dan worden ze goed gestimuleerd om (meer) nieuwe melk aan te maken. Dit extra stimuleren gaat het beste als je steeds wisselt van borst. Ze krijgen dan steeds een seintje dat er nieuwe melk moet worden gemaakt. Zeker als dit een paar dagen zo gaat, zal er na een aantal dagen meer melk worden aangemaakt dan voorheen.

Clustert je kind, dan zou je dus kunnen denken dat er misschien niet genoeg melk uit je borst komt, je kindje wil immers niet afgekoppeld worden. Heeft hij/zij misschien nog honger? Negen van de tien keer is dit echter niet het geval. De hele avond bij mama aan de borst liggen is gewoon knus en veilig.

Clusteren zorgt er trouwens vaak voor dat je kindje veel vette achtermelk binnenkrijgt. Doordat hij of zij met korte tussenpozen drinkt, is er nog geen of weinig voormelk en drinkt hij of zij direct achtermelk. Dit ligt zwaarder op de maag en bevordert het doorslapen.

Volgens mij heb je alle reden om aan te nemen dat het gewoon goed gaat en kun je erop vertrouwen dat Maud en jouw lichaam samen goed functioneren!

denk dat maud ongeveer het zelfde doet als eline en die doet het er ook goed op

meestal begint zij sochtends om half 7 te drinken dan de hele dag op verzoek.

en is de hele dag beneden zo gauw zij wilt drinken leg ik aan

savonds om half 8 badje en nog een voeding en dan der mandje in

en dan maak ik der om 11 uur wakker nog een voeding en mevrouwtje slaapt de hele nacht

ze heeft goede plasluiers lacht veel en de krampjes hebben we hier ook gehad maar idd wat anderen zeidne je kan vna alles gebuirken maar troossten met de borst werkte hier ut beste en dan buik op buik in mn eigen bed

en dan sliep ze goed mama wat minder maar zijn periodes

en had snel in de gaten ik de zenuwen werktte averechts

dus gewoon aan toegeven des te beter gaat het

doeg dames

groetjes sophia

mama van dave,rosanna,fabienne en eline

Trouwens…zit ik ineens te denken…Noui je zei toch dat je in overleg met het cb kv zou gaan geven???

En hier komen we met een beetje doorvragen en info van jouw kant erachter dat Maud zeer waarschijnlijk lekker ligt te clusteren én dat je ongesteld bent, wat ook veel invloed heeft.

Met andere woorden: Wat Een Stom Advies!

(vind ik hoor…of is dat een beetje hard gesteld? want ik wil hier geen mensen beledigen namelijk…Bedoel dit alleen tegen het cb…)

Ik doe ook maar wat Suger. Ik volg mijn eigen gevoel en kijk naar mijn kind. Dat deed ik bij Yoni al en is me goed bevallen. Yoni sliep gelijk al tot 04.30 en met 10 weken tot 07.30. Omdat er verder totaal geen regelmaat in zat heb ik heel veel kritiek gehad. Met drinken én met slapen. Maar ach, ze is nu 4. Eet goed (genoeg) en slaapt goed (genoeg). En dit is wel heerlijk ontspannend. Anyk krijgt op verzoek. Gisteren vroeg iemand me hoeveel voedingen ze op een dag krijgt. Ehhh…, dan moet ik tellen en het verschilt ook nog per dag. 5 tot 7 ongeveer. Maar op haar manier (ze is klein en licht) groeit ze goed, is zeer vrolijk, heel actief en heeft voldoende plasluiers.

Clusteren heeft Anyk de eerste maanden wel gedaan, toen ze net uit het ziekenhuis was. Volgens mij was dit meer geborgenheid zoeken, maar misschien ook wel haar manier om voldoende voeding binnen te krijgen. Nu heeft ze er 's nachts wel eens een handje van. Daar ben ik minder enthousiast over. Na een tijdje leg haar toch weer op bed. 't Is wel gezellig bij mama in bed en ze kan rustig 2 uren aan de borst hangen, maar ik moet er wel de volgende dag weer vroeg uit. En normaal gesproken blijft ze wel slapen als ik haar weer op bed leg. Dus ik denk niet dat ze het echt nodig heeft qua voeding.

Hebben kinderen rond de 6 maanden nog regeldagen? Van Yoni kan ik me dat niet meer zo herinneren. Maar sinds 2 dagen komt Anyk bijna elke 2 uur en 's nachts wel 4 keer. Voeding heb ik genoeg, daar ligt het niet aan. Ze drinkt altijd maar uit 1 borst en stopt uit zichzelf. Haar aan de andere borst leggen wil ze (meestal) niet. Ze is wel net ziek geweest en afgevallen. En ze is al niet zo zwaar van zichzelf. Ze weegt nu rond de 4700 gram denk ik. 't Is niet een ramp, maar als ik aan het werk ben wel een beetje onhandig. Als ik thuis ben kan ze bij wijze van spreken wel blijven liggen :smiley:

Hoi Bianca,

bij Rinke begon het feest 's nachts ook zo rond 6 maanden, ze krijgen dan wel een flinke sprong in de ontwikkeling, dus daar kan het ook aan liggen denk ik.

Jarreau, goed hoor, wat je met Vienna hebt gedaan. Direct bv erin en niks proefpakketje :naughty:. Veel vrouwen durven niet wat jij hebt gedaan. Die laten zich in de drukte overrompelen door zo’n verpleegkundige.

Noui, waw, wat een mooie foto! En menstruatie is een van de grootste oorzaken van plotselinge productiestops volgens mij. Dat zijn nou typische weetjes die je hier op dat forum komt te weten. Wist ik vantevoren ook niet, maar was door mijn collega juni mama’s vantevoren gewaarschuwd.

Rosa, ik sluit me bij je aan hoor… als het aan het cb hier had gelegen dan was ik bij de 1e tepelkloof al gestopt met voeden… :roll:.

Bianca, van de juni moeders hebben de meeste bv’ende mama’s soort van sprongen of regeldagen gehad rond de 6 mnd. Da’s echt de leeftijd denk ik. Succes.

Nog een leuk gevalletje… gisteren bij de kinderarts. Saba maar 40 gram aangekomen in 1,5 week tijd. Was ziek geweest en 1,5 week diarree gehad dus niet echt reden voor ongerustheid en gewoon rustig afwachten. Ik vervang 1 bv door kv maar ik vertrouwde de opvolgmelk niet. De kinderarts begon direct te lachen en vond dat ik goed geredeneerd had. Saba heeft wat allergische aanleg en is altijd moedermelk gewend geweest. Nu 1 voeding vervangen door kv en ze vond het niet meer dan logisch dat Saba daar niet zo goed tegen kan want (quote) “wie verzint het nou dat babies ineens melk van een koe moeten drinken, als moedermelk het allerbeste en meest natuurlijke voor ze is?”. Moest daar erg om lachen. Het hele cb is mwa mwa als het om bv gaat, maar die kinderarts is 1.000% pro bv :thumbup:. Fijn om te weten!

@bianca68 wrote:

Gisteren vroeg iemand me hoeveel voedingen ze op een dag krijgt. Ehhh…, dan moet ik tellen en het verschilt ook nog per dag.

Die vraag heb ik de laatste tijd ook vaak gehad (familie, huisarts, cb) en ik weet het dan ook echt niet. Soms zeg ik naar waarheid “wisselend”, maar soms zeg ik om er vanaf te zijn ook “wisselend, gemiddeld iets van 6”, omdat ze dat willen horen (hoewel, liever 5 geloof ik), erg hè?

Maar ja, hoeveel voedingen zijn het als het er overdag 3 of 4 zijn, maar er 's avonds heel de avond geclusterd wordt?!

Overigens is mijn cb behoorlijk OK hoor.

Maar dat idee van het tellen van de voedingen is volgens mij weer een beetje zo’n gevalletje van fv als de norm.

Hé goed zeg, Fannie, die kinderarts op jouw cb!

Zo, dan nu even mijn mini-klaagje :wink: .

Wouter is nu al ruim 3 weken hartstochtelijk aan het clusteren. Dat begint om 10 uur 's avonds en duurt tot een uurtje of 2 's nachts. Wil dan vaak om 4.30 of zo nog eens drinken. En ik weet dat het erbij hoort, dat het normaal is, ik vind het allemaal prima, ik doe het met liefde, maar als ik 's ochtends om 6 uur op moet om te werken, ben ik toch niet altijd in een juichstemming. Het duurt nu al een aardige poos. Heb zelf nu bovendien griep en dat gaat natuurlijk niet snel over met zo weinig slaap.

Van vermoeidheid begin ik nu echt een beetje down te worden. Jeweetwel, je kunt dan niet meer rationeel zijn en hebt de neiging rare besluiten te nemen (ik wil niet meer werken, boehoe…dat soort dingen).

Ik had bedacht dat het misschien eerst de sprong van 19 weken was, gevolgd door behoefte aan mama door een fikse verkoudheid en dat ie nu in één moeite ook maar alvast aan het voorwerk van de volgende sprong begint?

Hè, dat lucht op!

@-Mar- wrote:

@bianca68 wrote:
Gisteren vroeg iemand me hoeveel voedingen ze op een dag krijgt. Ehhh…, dan moet ik tellen en het verschilt ook nog per dag.

Die vraag heb ik de laatste tijd ook vaak gehad …Maar dat idee van het tellen van de voedingen is volgens mij weer een beetje zo’n gevalletje van fv als de norm.

Ik vroeg dat…gewoon om het feit dat een kind als het ouder is, ook andere dingen gaat eten, heeft niets te maken met fv als norm hoor in mijn geval…

groetjes, Rosa

Ik snap het helemaal Mar wat je hierboven schrijft! En jij hebt ook nog griep…Ik vind het al zo lastig soms vol te houden…

Gisteravond geprobeerd een fles afgekolfde melk te geven om 20.00uur. Dat lukte prima, ze dronk ook nog uit mijn borsten (allebei! er zat ong 160cc in de fles denk ik) Maar evengoed kwam ze om 00.00uur gewoon weer hoor!

EN om 3 uur weer, bleek een vieze luier te hebben, ok even borst gegeven. EN vanmorgen om half 6 was ze weer present.

Ik zou graag willen dat dat wat later werd, vorige week was het nog half 7.

Vandaag een vermoeide Rinke trouwens, ze ligt alwéér op bed (heeft vanmorgen geslapen van half 7 tot half 9, van half 10 tot half 11 ongeveer, van 12 tot 2 en ze ligt er nu dus weer in.

Maar ze is verkouden aan het worden, snot loopt als water haar neus uit! Ik heb er maar meteen mm in gedaan. Hopelijk helpt het.

Sneu hoor…