Algemeen bv topic

Is het ook niet leuk om een algemeen bv-topic te maken zoals hier, een soort kwebbelbar…



Dat kan dan hier, gewoon sommige dingen delen ipv dat er steeds een nieuw topic wordt geopend voor kleine mededelingen???



Is zomaar een idee hoor.



Ik wilde namelijk alleen even melden dat ik vannacht gedroomd had dat mijn borsten al ‘lekte’ en dat toen ik wakker werd ik gelijk ging checken omdat ik daar zo blij mee zou zijn…



Ik ga namelijk voor deze pup gelijk weer voor de volle 100% voor bv… :mrgreen: :dance:

Leuk idee Marlous!

Maar op lekkende borsten heb ik nooit zitten wachten hoor! Te vaak in een soort van zwembadje wakker geworden.

Ik vind het een heel leuk idee, dus ben ervoor :mrgreen:

mag ik als voormalig bv diehard dan ook meekletsen.



Ik heb gisteren bij mij op het werk nl. weer een pleidooi gevoerd voor een betere kolfvoorziening, en ze hebben ook nog geluisterd!

hallo marloes,



Leuk idee zo’n topic.

En natuurlijk leuk dat de tweede baby ook borstvoeding gaat krijgen. Ik had namelijk van jou begrepen dat het helemaal niet mogelijk was, maar gelukkig dus wel. Ga je je voorbereiden? En hoe?



Leuke droom?



Verder heb ik momenteel eigenlijk weinig te melden over de voedingen hier, alles gaat lekker, dus niets nieuws.



Groetjes ‘tejo’

Ha, goed idee! Heb alleen op het moment weinig te kletsen, maar dat komt wel.



Whoehee, goed zeg Esther!

he leuk dat mensen het een leuk idee vinden…



Iedereen mag meekletsen natuurlijk. Ook Esther… 8)



@ Tejo, oh waar had je dat dan van mij gelezen???

Ben wel benieuwd. Met Mateo ging het falikant mis. In mijn ogen heb ik alles geprobeert.

En heb na 10 weken afscheid moeten nemen van het bv geven.



Nu ga ik er zowiezo weer voor. Hoe ik mij ga voorbereiden. Hmmm, ik wil iig in deze zwangerschap een bv-cursus gaan bijwonen. Ik ga gelijk de eerste dag (of 2e) een laktatiekundige inschakelen en ik wil tepelhoedjes kopen. Ik kan er namelijk niet goed tegen als er ‘iemand’ aan mijn tepels zit. Hoewel ik mateo wel vaak heb aangelegd, heb ik voornamelijk gekolfd. Ik hoop dat die tepelhoedjes mij een minder ‘naar’ gevoel zullen geven en dat ik toch live kan gaan voeden…



Verder als jullie tips hebben op een betere voorbereiding…Graag…

Marlous, de beste tip heb je zelf al gegeven: direct een lactatiekundige inschakelen. Had ik zelf ook moeten doen.

Leuk idee! Hier kun je dingen kwijt waar je niet helemaal een topic voor wilt openen.



Marlous is al zo met borstvoeding bezig dat ze erover droomt!



Esther, had jij kolfproblemen op je werk?

Marlous, ik weet zeker dat het deze keer wel gaat lukken. Je bent er erg enthousiast mee bezig en wij zullen je “all the way” steunen :mrgreen:



SeeSeeEm… Petje af hoor. Vind het knap hoe jij het volhoudt en dat je ondanks je twijfel nog steeds blijft geven.

Ik meende dat jeooit geschreven had dat je bij die 2% hoorde. Aangezien dat moeders zijn met een borstoperatie, medicijnen of te weinig klierweefsel, ging ik er een beetje vanuit dat het nu nog zou gelden (die operatie of te weinig klierweefsel dan, medicijnen kan natuurlijk veranderd zijn).





Mijn tip: geen tepelhoedjes, en als je die gebruikt, alleen onder begeleiding van een lactatiekundige IBCLC-gecertificeerd. Ze doen vaak meer fout dan goed, die tepelhoedjes.



Verder is een informatiebijeenkomst van VBN/LLL/lactatiekundige erg goed om bij te wonen. In je favorieten deze links zetten: http://www.borstvoedingsforum.nl en http://www.borstvoeding.com

Verder een goed boek kopen over borstvoeding:

  • Adriënne de Reede-Dunselman-Borstvoeding geven een antwoord op heel veel vragen ISBN 90-325-0758-3
  • Stefan Kleintjes-Eten voor de Kleintjes - van borst tot boterham, voor kinderen van 0-4 jaar ISBN: 90 215 8032 2 / NUR: 853/440
  • En mijn favoriet: Mary Broekhuijsen-ALLES OVER BORSTVOEDING ISBN: 90351 2309 3



    Goed voorbereiden dus.

    Maar ik heb nu bezoek, dus ga koffie maken.



    Doei ‘tejo’

De tepelhoedjes zijn voor mij de redding geweest! Ik heb 5 maanden met tepelhoedjes gevoed en nu inmiddels al weer bijna 18 maanden zonder.

Het heeft op mijn productie geen invloed gehad.

@TaMa wrote:

SeeSeeEm… Petje af hoor. Vind het knap hoe jij het volhoudt en dat je ondanks je twijfel nog steeds blijft geven.




Idem. Vind het erg knap!

Zo zal ik ook eens even aan het babbelen slaan. Ik zit nu nog even met één hand een flesje melk af te kolven (elektrisch), strakjes weer aan het werk.



Ik heb nog steeds een beetje gedoe met iWouters gespuug. Ik denk toch doordat het komt doordat de melk soms heel had stroomt. Ook als m’n borst helemaal niet zo vol zit, gek hè? Ik hoor dan “kloenkkloenk” in z’n slokdarm, en tsja, dat doet natuurlijk pijn, heel zielig. Liggend op m’n rug voeden helpt ook niet. Het is vooral 's avonds, dus ik heb bedacht dat ik 's avonds misschien maar eens een flesje afgekolfde melk moet geven. Van de fles spuugt hij namelijk veel minder.



Nou, verder zit Wouter al 2 weken moeilijk te doen ivm de beruchte ontwikkelingssprong. Heel fijn allemaal.



Zo, ik ben klaar, ga nu in de file staan (17 km op mijn traject, zag ik net :? ).

Goed idee dit Marlous!!

Kon ik gelijk met mijn eerste vraag, waarom geen tepelhoedjes?? Dit was namelijk ook mijn idee om die direct aan te schaffen :?

Samen met een kolfapparaat, want die andere is weer terug naar de rechtmatige eigenaar, en heel veel avent tepelcreme…!!!

Tja, ik heb ook alleen maar goede verhalen van mensen gehoord die niet live konden voeden, maar dat dus wel met die hoedjes konden…



Ik ben zowiezo van plan om naar zo’n bv-avond te gaan, dus dan zal ik het maar vragen.



Tejo, ik vind dat ik bij die 2% hoor, omdat ik dus heel erg veel heb gedaan en het mij dus niet is gelukt…

Waarom geen tepelhoedjes?

Met tepelhoedjes heb je minder huidcontact, waardoor de hormonen minder goed hun werk kunnen doen. Verder is het moeilijker drinken, waardaaor een kind er zo’n 25% minder melk uitkrijgt dan zonder tepelhoedje. Verder kan de borst niet zo goed geleegd worden en heb je meer kans op borstontstekingen.

Dat is de reden.

Goed aanleggen is heel belangrijk, daarmee zorg je ervoor dat je geen pijnklachten als tepelkloven krijgt, komt de borstvoeding goed van op gang (moet je natuurlijk ook nog vaak genoeg aanleggen) en krijgt het kind genoeg binnen om van te groeien.



Als je iets zou willen aanschaffen zou ik eerder voor een kolf gaan, dan voor een tepelhoedje.



Verder is een borstvoedingsvoorlichting erg goed om te volgen, erg praktisch en je leert er veel. Kennis is macht en zelfvertrouwen en dat is heel belangrijk bij borstvoeding.



Groetjes ‘tejo’

oh ik sluit me onmiddelijk aan bij deze kletskousen… ik heb namelijk inderdaad vaak van die onbenullige vraagjes waar ik geen toppic voor wil openen!! goed plan dus!!!



Mijn bv lijkt zo terug te lopen, maar ik weet niet goed wanneer het echt te weinig is… ja als je kindje niet genoeg groeit, maar om dat nou af te wachten… :roll:



Smorgens heb ik vaak (mooie hahaha) volle borsten; om 7.00 en 11.00 dus genoeg voeding, beide keren met 1 borst een tevreden kind…

de voeding van 15.00 meestal al 2 borsten en om 19.00 uur maak ik me al wat zorgen… ze ligt dan lang (mijn tepels zijn ook sindsdien weer gevoeliger omdat ze zo lang lurkt) te drinken en valt steeds in slaap tijdens het drinken (betekende dat niet dat je borst leeg is???). Toch lijkt ze wel tevreden en gaat ook gewoon slapen en ik moet haar wakker maken voor de laatste voeding. Die laatste voeding is weer hetzelfde verhaal… lang drinken en veel slapen tussendoor… nu kan ik me dat wel voorstellen omdat ik haar dan moet wakker maken dus ze is zo slaperig als wat… maar toch…ze slaapt op deze laatste voeding trouwens tot 7.00 door.



Wat denken jullie… heb ik nog genoeg?



groetjes Noui

oh ja Maud is nu 12 weken oud en weegt iets meer dan 5 kilo. een afgekolfde fles drinkt ze nu nog niet leeg meestal komt ze tot 80cc… das toch wenig??? maar ze groeit genoeg dus ik vermoed dat ze uit de borst wel meer drinkt…

Noui,



ik denk dat dit heel normaal is. sommige kindjes houden van een uitgebreid maal voordat ze gaan slapen. Het wordt ook wel clusteren genoemd, niet ieder kind doet dat, maar veel wel.

Als je kindje tevreden is, genoeg plasluiers heeft en verder vrolijk en actief, is het goed.

hoi tejo, bedankt voor je reactie… ik denk alleen niet dat ze tevreden is… ten minste… wel als ze eenmaal loslaat en naar bed gaat, maar ze begint om 5 uur weer te murmelen… ik weet het te rekken tot 7 uur met een speen, maar ze sliep al weken door…best vermoeiend…



Noui