Algemeen bv topic

Lieve Noui,

Zoals Jarreau zegt, je nest in duiken en er minimaal 2 dagen niet uitkomen… :mrgreen:… Nee, serieus hoor… In jargon heet het een “24-uurs bv-dag”… Dus je bed in, boeken, dvd’s, eten, drinken en kind erbij, en bij de minst geringste kik aanleggen… En slapen… Veeeel slapen…!! Geestelijke en lichamelijke rust doen een hoop…!!

De stress die je nu hebt helpt ook niet… Dat beinvloedt je produktie heel erg… Maud geeft aan 's avonds te willen clusteren (willen de meeste kindjes, niet allemaal, maar de meesten wel)… Geef er aan toe… Ga de hele avond van 7 tot 11 met haar aan de borst zitten… Afstandsbediening, eten en drinken erbij… Of LAAT je bedienen… :mrgreen:… En ONTSPAN…!! Misschien herinner je je nog de ontspannings-ademhalingstechnieken van je zwangerschapscursus…?? Of visualiseer dat je op een tropisch eiland zit… Belangrijk is dat je nu weer even tot rust komt, rust in je koppie krijgt… Ik begrijp de “paniek” heel goed… Ik heb zelf ook een periode gehad dat ik dacht dat het echt over was… Van de ene op de andere dag had ik ineens slappe hap… Ik ging helemaal over de zeik… Chris ontevreden, ik huilen… Chaos…

En wisselvoeden… Geef gerust 6 of meer borsten per voeding… Zo krijgen je borsten het sein dat er niet genoeg is… Je borsten zijn nooit leef… Er komt telkens wel weer een druppel vette melk uit… Of een nieuwe tsr die het laatste beetje eruit werkt… En probeer eens borstcompressie… Om je borsten zo leeg mogelijk te krijgen… Want hoe leger de borst, des te heftiger het sein dat je lijf meeeerrrrr melk moet maken…!! En nachtvoedingen… In principe zijn dat ook ontzettende produktie-boosts… 's Nachts is je prolactinegehalte namelijk het hoogst… Kolven kan ook, maar bedenk je dat er geen betere kolf dan je eigen kind bestaat…!!

Dat je borsten in de loop van de dag minder vol (klinkt wat gezelliger dan leeg… :wink:) aanvoelen, is normaal… 's morgens zitten ze vol, en in de loop van de dag wordt de produktiesnelheid lager… Maud is ook nog eens drie maanden oud… Regeldagen en ontwikkelingssprong… Dan wil ze sowieso de hele dag aan je hangen… Om je produktie op de krikken en omdat in haar optiek de hele wereld verandert… En dan wil je het liefst weer IN mama kruipen…

En verder… Als Maud goed plast, goed groeit (staar je niet blind op de weegschaal overigens… een keer plassen en poepen voor het wegen kan zo 2 ons schelen…!!), zich goed ontwikkelt, vrolijk en alert is, dan hoef je je geen zorgen te maken… Kan ik makkelijk zeggen, ik sta niet in jouw schoenen… Maar geloof me, ik heb er ook gestaan… Je voelt je echt niet fijn als je denkt dat je uk niet genoeg krijgt… De moed zakt je in de schoenen… Maar kom op…!! Hou vol…!! Je kan het…!! Je bent een kanjer dat het al drie maanden lukt…!! En bij de een is de produktie na 1 dag vaker aanleggen alweer op het gewenste peil, en bij de ander duurt dat langer (bij mij een keer 2 weken :shock: na combi van ziek zijn en ongesteld worden…:wall:)

Kortom… Werk aan de winkel…!! Maar eerst ontspannen…!! Haal diep adem, maak je hoofd leeg…!!

Kus

Yo

Jaaaaa, Yo is er!!!

Wat lief Yo, en wat een lang verhaal!!!

wil je miss ook even kijken of ik goed bezig ben?? pag 5

Lieve Noui,

Yolanda heeft al helemaal gezegd wat ik tegen je had willen zeggen, maar ik wil je nog wel graag een hart onder de riem steken. Je doet het perfect!! Elk slokje van jouw verse mamamelk heeft ze maar mooi binnengekregen, dat neemt niemand jullie nog af!!

Heb vertrouwen in jezelf en je lijf. Als het al die tijd goed is gegaan, kan het met wat kleine inspanning (eh… ONtspanning dus) ook weer goed komen. Als ik je verhaal lees, krijg ik namelijk niet het idee dat je te weinig melk hebt, maar eerder een kindje dat extra behoefte aan mama heeft. Een ontwikkelingssprong, deze gaan vaak gepaard met veel behoefte aan drinken, vaak wakker worden, ontevreden na een voeding en veel onzekerheid bij mama. Geef toe aan de behoeftes van je kindje. Biedt zoals Yolanda al zei gewoon steeds weer de andere borst aan als je kindje daarom vraagt. Je kindje krijgt lekkere vette melk binnen en jouw borsten worden weer flink aan het werk gezet. En ik weet dat het klinkt als een enorme opgave en dat je heel waarschijnlijk moe en verdrietig bent, waardoor je even alles als hopeloos ziet… Kom het gewoon hier lekker uiten, we leven ontzettend met je mee en slepen je er met zijn allen doorheen :-

En slappe borsten zegt echt helemaal niets! Ik heb nooit stuwing gehad, heb dus geen idee hoe dat voelt! Ik heb ook nog nooit gelekt, alleen doordat ik heb gekolfd, weet ik dat mijn borsten melk maken, anders had ik het zelf ook nooit geloofd… Mijn borsten voelen ook altijd slap, voor en na een voeding, maakt niets uit. Maar mijn zoontje groeide het afgelopen jaar een kilo per maand, dus blijkbaar was vraag en aanbod perfect op elkaar afgestemd.

En als laatste: doe alle klokken de deur uit, wordt je alleen maar wanhopig van. Denk niet in voedingstijden, je kindje kan immers ook niet op de klok kijken. De ene keer zal je meisje wat meer drinken dan de andere keer, ze doseert het zelf, geef haar daar ook de ruimte voor. (Ik bedoel dit trouwens echt niet als verwijt hoor, ik voed nu bijna een jaar en voel me nog steeds onzeker!!)

Ik hoop dat je er iets aan hebt. Het voordeel van BV is dat je er niets voor hoeft voor te bereiden, dus bekijk het per voeding, per moment. Ik wens je heel veel sterkte en wil je alvast een flinke pluim toenzenden! :-

En Rosa: Is toch een prima oplossing om ervoor te zorgen dat ze overdag voldoende eet en drinkt, om op die manier wat meer rust te brengen in de nacht? Bij Kars heeft het ook tot 10 maanden geduurd voordat hij veel warm eten binnenkreeg. Waarschijnlijk merk je gauw genoeg aan Rinke dat ze overdag minder slaap nodig heeft en meer tijd om te eten. Leuk trouwens om een collega te hebben die je BV vriendelijke tips kan geven!

En lees ik nou dat Yogi de plaats van BV inneemt?? :cry: Misschien moet er een pilletje op de markt komen om een smaakje aan de BV toe te kunnen voegen! :wink: :lol:

En Xanna!!!

Thanx meiden!

Noui zal blij zijn met jullie! :-* :-* :-* :-*

en ik ook, bedankt voor je berichtje Xanna

Graag gedaan!! :-*

En dan nu nog een nieuwe BV kwestie… Zijn er ook mama’s die het idee hebben dat ze nooit meer kunnen stoppen met BV?? Of ben ik de enige met deze vreemde gedachte? :oops: Ik ben nog verslaafder dan mijn kind! :lol:

IK IK IK IK IK IK IK IK IK…!!!

(maar dat zal geen verrassing zijn denk ik… :mrgreen)

Rosa, ik zal morgen even uitgebreid naar je verhaal kijken, oke…?? Ga nu m’n bedje in… Morgen half zeven gaat de wekker weer… (ben nog steeds verbaasd over hoe wonderwel goed ik kan functioneren met het minimum aan slaap… hadden ze me 1,5 jaar geleden echt niet hoeven te vertellen hoor… hahahaha)

hoi dames

reageer bijna nooit maar door het vele lezen hier geef ik naar alle tevredenheid mn mooie meissie van 2 maanden borstvoeding

vond het in het begin pittig en vermoeiend

heb nl al 3 kids in de rondte lopen maar door veel hier te lezen heb ik door gezet

is het goed op gang gekomen

laat ik me niet door andere mensen wat wijs maken

mn meissie mag net zo vaak en net zo lang als zij zelf wilt drinken

en het mooiste vind ik nog asl ze moppert dat dr broer of zussies zeggen mama ze moet de borst hoor

pakken dan de spuugdoekjes en zo

en een voorleesboek

want mama leest voor aan de andere als ik voed

of kijk gezellig dvd met ze

dus mijn citaat van de dag is dan ook borstvoeding geven is het mooiste van de wereld wat je kan delen met je kindje

dus ik wil de "bvmaffia"van kindje op komst bedanken als ik niet al jullie berichtjes had gelezen was mn 4e moppie ook weer na een misluktebv periode aan de fles gegaan

maar deze keer niet mn meisje mag net zolang bij mama drinken als ze wilt

groetjes en een dikke knuffel van sophia

:clap: :clap: :clap: mooi verhaal Sophia en wat doe je dat goed met je andere kindjes! Die krijgen zo ook veel aandacht en zo te zien vinden ze dat heerlijk! Petje af hoor!

Xanna, ik ail nog lang niet stoppen!!! Maar wel een beetje minderen? Is toch niet zo erg? Maar ik word al verdrietig als ik eraan denk het helemaal te moeten opgeven. Ochtend en avondvoeding gaan er bij mij nog heel lang inblijven als het aan mij ligt. En nu ook nog de middagvoeding!

Net lag mijn schatje even bij mij in bed (had eig andere plannen, maar ze was wakker en ik dacht, ach wat maakt het uit, dan maar wat later de bovenverdieping doen :mrgreen: ) heerlijk heerlijk!!! Lekker te duimen en op een gegeven moment pakte ze mijn borst (even een slokkie tussendoor)…Ik voel me dan zó gelukkig hè?!

je groeit er in met 4 kids hoor

en de oudste 3 zijn al wat ouder 12,7, en 5 dus kunnen al hoop zelf

het is af en toe druk maar als ze sávonds uit het bad komen in hum pyamatje

en dan allemaal lekker bij mama, eentje aan de borst en dan een verhaaltje voel ik me de rijkste vrouw van de wereld

en bv geven vind ik een goed exuus om af en toe even te zitten ,huishouding kan ook tussendoor hoor niet alles hoeft in een keer af

heb voor me zelf een streven dat de was aan kant moet zijn ,vaatwasser,tafels schoon en overla geveegd

dan oogt het al een stuk netter

en als je achteraf bekijkt is die babyperiode zo kort op een mensenleven

maar ga nu echt wat doen dus probeer hier later wel weer te kijken

want is wel leuk om met andere bvmamas te kleppen

groetjes sophia

mama van dave,rosanna,fabienne en eline

Ik zal het elders niet gemakkelijk toegeven. Maar hier kan ik met een gerust hart eerlijk zijn. Nog een paar weken en bregje is 2 jaar. Maar ik hoop toch zeker wel een jaartje te borstvoeden. Ik vind dat mijn kindje het zelf aan moet geven wanneer het genoeg is geweest. Maar ik hoop wel dat de afbouw periode heel langzaam en geleidelijk gaat zodat ik langzaam kan wennen aan het idee.

@sophia76 wrote:

want is wel leuk om met andere bvmamas te kleppen

dat vind ik nou ook!!!

@baukje wrote:

Nog een paar weken en bregje is 2 jaar.

Hoeveel voedingen geef je nu nog Baukje??

En :thumbup: voor jou hoor!

Rosa, Sophia, Baukje, Xanna, Yolanda… :thumbup:!

Eigenlijk zou iedere zwangere vrouw 's even op dit stukje forum gewezen moeten worden!

Gezellig hè Fannie???

Vond kok niet meer zo leuk…(ligt beetje aan ‘mijn’ maand) maar dat is nu weer voorbij!!! Hoera! (voor mij dan, niet voor mijn huis of man :mrgreen: :mrgreen: )

Hier worden de uurtjes op de bank ook benut met voorlezen, meelezen en overhoringen. Maar daardoor geniet ik wel het meeste van de eerste en de laatste voeding. Even een moment echt speciaal voor bregje.

Hier zijn de andere kinderen net 11, bijna 10, 8, 6 en 4.

Alleen de eerste 2 maanden met alle opstrat problemen vond ik het weleens moeilijk zoveel stoorzenders om me heen tijdens het borstvoeden. En omdat de 1 na jongste toen nog 2 was kon ik ook niet even me afzonderen of zo.

Bregje is sindseen kleine 2 weken ineens van 5 tot 7 voedingen op willekeurge tijden of 4 voedingen op vaste tijden over gegaan. Z’on 3 keer per week komt ze daarbij nog voor een nachtvoeding.

Ze is nu ook ineens gaan eten! Tot voor 2 weken leefde ze nog voor een 95% op borstvoeding. Ben er heel blij mee hoor. En toch is het ook wel even wennen dat ze ineens veel minder afhankelijk van me is.

En dan gaat het wel door mijn hoofd van als het strakjes maar niet ineens helemaal over is. (hoezo verslaafd)

Baukje, jouw kinderen vinden bv dus volstrekt normaal hè? Ik vraag het omdat Saba’s neefjes en nichtjes allemaal borstgevoed zijn en die vinden het allemaal heel normaal als ik ‘tepelflash’ (om die term nog maar 's te noemen). Saba’s nichtje (is nu 4) speelt zelfs met BabyBorn poppen na dat BabyBorn ook borstvoeding geeft :mrgreen:. Ik vind dat een héél goed signaal naar die kleine meiden toe…! Jong geleerd, … . En wat goed dat Bregje wat begint te eten. Joh, je hebt nog heeeeeeel lang om af te bouwen :wink:.

dus hoeveel geef je nu??

Wauw, veel kinderen! Ik kom uit een gezin van 7!!!

oh ik zie het al!

Tja, Rinke eet er al wel wat naast, dus…

Ben het met je eens hoor Fannie! Als er niemand om je heen (en je moeder/ schoonmoeder heeft het ook niet gedaan) bv geeft, is het veeeel lastiger volgens mij!

moet zeggen dat ik de luxe positie had dat biinen 15 min na de geboorte dronk en het goed op gang kwam

dus het ging ook gelijk lekker

ze dronk toen 10 keer per dag ong en nu tussen de 6 en 8 voedingen

en slaapt snachts van 0:00 tot 6:30 en dat voor een meissie van 2 maanden

en ze huilt bijna nooit

ja als ze de borst wilt

en dan krijgt der ook niemand stil behlave mama

en dat geeft je zon bijzonder gevoel

en idd fannie eigenlijk elke zwangere vrouw moet verplicht op dit forum lezen

die ervaringen die je hier leest kunnen ze nooit een boek stoppen

en baukje wat leuk 6 mn buurvrouw heeft er ook 6

hier blijft het waarschijnlijk 4

heb een spiraal en word volgend jaar 30 dus heb nog alle tijd om te beslissen

hier inmiddels wel al de vaatwasser en de wasmachine gedaan dus mocht van me zelf ff hier kijken

er ligt een damtje te dreinen dus die gaat aan de borst en dan lekker ff uurtje slapen

dan kan mama ff aan de boekhouding van mn man zn bedrijf

doei dames