Algemeen bv topic

Hoi meiden,

Ben sinds kort trotse mama van een prachtdochter Zoë.

En we hebben er voor gekozen om borstvoeding te geven, en dat gaat helemaal super. Alleen heeft ons kleine meisje echt ontzettend veel last van krampjes. Zo zielig, haar beentjes en armpjes houdt ze helemaal krampachtig en ze begint echt hartverscheurend te huilen. Ook heeft ze na de voeding altijd de hik.

Heeft 1 van jullie hier misschien ervaring mee, en wat kan ik er aan doen?

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen want ik ben af en toe gewoon bang om eten te geven omdat ik dan weet dat ze daarna weer pijn heeft.

Alvast bedankt, liefs Karin en Zoë.

Hoi

Gefeliciteerd met je mooie meisje

Eline had in het begin ook krampen

Ik legde dr aan de borst die ze het laats had gehad zodat ze goed de achtermelk naar binnen kon krijgen

Die helpt goed tegen de krampjes

En dr buikkie masseren

En de hik hebben mijn dochters ook gehad misschien te gulzig drinken en daar kunnen ook krampjes van komen

Meestal zijn de ergste krampjes na 6 weken weg

Ga lekker met dr in je eigen bed liggen troosten ,aanleggen ,slapen op mama buik

Dan kom jij tot rust en de kleine

En fantatisch dat je dr borst geeft

En hoop dat je hier nog lang mee komt schrijven

Op de rest reageer ik later

Ga Eline ff banaan geven

En daarna dr badderen want dat is altijd hard nodig na banaan a la rapley eten

hihi

Groetjes Sophia

Sophia dank je wel voor je snelle reactie, ga het zeker proberen wat je zegt. Denk dan inderdaad dat ze te gulzig eet, want de melk spuit er ook echt uit. Arm schatje. Ga zeker door hoor, met borstvoeding is toch het beste voor onze kleine meid.

Hahaha banaan ala rapley… heb foto’s gezien op dit forum, heerlijk zo’n kliederboel. Geef jij al het eten op de rapley manier? Spaghetti lijkt me helemaal een uitdaging :inlove:

Liefs Karin

Als het dr echt heel erg uit spuit kan je de ergste druk dr afkolven niet te veel want dan maak je de produktie alleen maar hoger

Geloof dat je max 20 cc dr af moet kolven

Geef bijna alles a la rapley want Eline weigert potjes :inlove:

maar ze eet ook van een vorkje of lepel

en af en toe water uit een beker

want flesjes vind ze niks

en bv is idd het beste voor je meid

en heb je vraajes vraag ze gerust

groetjes sophia

Zal het morgen even aan de verloskundige vragen, durf niet zo goed zomaar af te kolven, straks krijgt de kleine dan te weinig binnen. Maar het is in ieder geval wel een idee!!

Hahaha je hebt dus duidelijk een meisje met een eigen smaak / mening! Geweldig :inlove:

Kun je de rapley methode eigenlijk ook combineren met “traditioneel baby eten” (wel vers maar uit de blender). Of snapt je kindje er dan niks meer van?

Heb natuurlijk nog wel eventjes om dat uit te vogelen!

Moet trouwens ook nog over anticonceptie nadenken, wat kan wel en wat kan niet als je bv geeft?

Hahaha val jullie wel allemaal lastig met vragen… sorry!!

Liefs Karin

Ik geef dr wel is geprakte banaan met liga

En ben pas begonnen met bijvoeden met 6 maanden

moet zeggen ondanks dat ze gaan tanden heeft goed kauwt

En wat ze niet weg krijgt haalt ze met dr handje er weer uit en stopt ze het er weer in

Denk ondanks dat je kolft dat ze wel genoeg na binnen krijgt hoor

Zeker als je op verzoek voed

Ik heb een spiraal

Heb nl 4 kids en vind het nu genoeg

hoop hiermee al je vraagjes beantwoord te hebben :mrgreen:

groetjes sophia

Jeetje jij bent echt snel met antwoorden…super dank je wel!!

Wel handig zo’n ervaring deskundige hier op dit forum :mrgreen:

4 kids gezellig!! Een lekkere drukte in huis, vind grote gezinnen echt super! Dit is ons eerste ukkie, zou nog wel graag een ukkie willen hoor, maar nu nog niet hahaha ben net van mijn dikke buik af! Misschien over een jaar of 2.

Ga nu ff het forum verlaten, krijgen weer kraamvisite, (om eerlijk te zijn heb ik er niet zoveel zin in, zijn van die mensen die je normaal nooit ziet en nu waarschijnlijk veeeeeel te lang blijven zitten).

Nog een fijne zondag, en bedankt voor alle antwoorden!

Liefs Karin

Ilse, wat je ook kunt doen, als je je dochter voedt, is zodra de TSR komt, haar even afkoppelen, en de melk even weg laten lopen in een doekje, en pas weer aanleggen als het niet meer spuit… Doordat de melk te hard naar binnen gaat, krijgt ze teveel lucht binnen, ze verslikt zich en zo krijgt ze krampjes… Tevens is de voormelk naar verhouding te vetarm… En juist de vette melk kalmeert de darmen…

Ik weet ook niet hoe vaak je voedt, maar je kunt misschien ook proberen om de tijd tussen voedingen zo kort mogelijk te houden… Zo heeft ze niet teveel honger, en zal ze minder gulzig drinken, plus dat de melk relatief vetter is als er maar weinig tijd tussen de voedingen zit… :wink:

Yo, je haalt me de woorden uit de mond :wink: .

Zielig is het hè, die krampjes? Buik tegen buik helpt vaak goed, lekker warm houden. Wat ook weleens wil helpen is je kindje op je arm leggen, Dus met haar kruis in je elleboog en haar hoofdje in je hand. Of hoog op je schouder leggen, zodat je schouder in haar buikje zit. Ook kun je haar “opvouwen”. Je draagt haar met haar beentjes opgetrokken zoals ze in je buik zat en tikt een beetje tegen haar billen. Zo kan eventueel overtollige lucht er makeklijker uit. Vanaf 6 weken wordt het meestal minder en rond 3 maanden ben je er doorgaans wel vanaf.

Ik combineer Rapley met traditioneel eten. Op Rapleys manier krijgt Lara namelijk heel weinig binnen. Deels omdat ze er te onhandig voor is en nog moet leren slikken en deels omdat ze nog niet lang genoeg in haar stoel kan zitten voor zo’n langzame manier van eten. Vaak laat ik haar beginnen met stukjes en als ze er dan een zooi van heeft gemaakt en alles te klein heeft geprakt om het nog op te kunnen eten, geef ik haar daarna gepureerd. Dan eet ze nog effe door tot dat ze genoeg heeft. Pap krijgt ze met een lepeltje en brood en rijstewafels natuurlijk ‘gewoon’.

Heeft iemand hier ervaring met vaccinaties en BV? Ik moet DKP-prik en eentje tegen HepA. Volgens de HA kan de DKP wel gewoon en de HepA niet. Daar krijg ik immunoglobuline voor in de plaats. Klopt dat?

Zit weer zo te balen de laatste dagen van die hele kolftoestand :cry: . Ging gisteren met Lara in bad. Ze lag op mijn borst, maar reikte helemaal tot aan de badrand, graaide daar haar eendje vanaf en begon er driftig op te sabbelen… Ik voel me zo rot dat zij die gezellige momenten met mama heeft moet missen en in plaats daarvan dat gemartel met die fles heeft gehad, dat ik haar nooit zo heb kunnen troosten. Als ik lees hoe fijn jullie kindjes dat vinden, dan kan ik wel janken dat Lara dat ontnomen is. Ik mis haar ook soms. Ik zou haar (fysiek) dichterbij willen hebben. Ik heb ook ergens het gevoel dat ze me dan minder ‘vreemd’ was geweest die eerste maanden. Nou ja, het is niet meer te veranderen, ik moet er maar gewoon niet meer aan denken.

Karin: stel je vragen gerust hier oor, vinden we leuk :smiley: . En wees een beetje streng tegen je kraamvisite, daar heb je recht op.

Hey Karin, welkom meid.

Krampjes, ja praat me er niet van. Nica had er ook veel last van. Mijn melk spoot er ook uit idd, laat het vaak even lopen en dan drinkt ze goed, maar nog wel gulzig hoor. Ik heb sinds zaterdag Rust en Regelmaat ingevoerd en dit werkt ook heel goed. Nica rust nu veel beter uit en weet wat er komen gaat. Als ze wakker wordt krijgt ze eerst een schone luier en dan leg ik haar aan, doordat dit elke keer zo gaat lijkt het alsof ze weet dat ze nog even moet wachten totdat ze een schone luier heeft.

Nu drinkt ze veel beter, langer, minder gulzig en heeft ook nog maar weinig last van krampjes en spugen :dance:

Anticonceptie, daar moet ik ook eens achteraan. Niet dat ik al behoefte heb op weer te friemelen onder de lakens, maar je weet maar nooit :wink: Mijn huisarts zei dat je nu wel weer Microginon mag gebruiken naast de bv.

Rapley, geen idee waar jullie het over hebben, ik ga eens even op zoek :wink:

Begin morgen met het voedingsschema van Sonja Bakker, ben heel benieuwd, klinkt allemaal wel gezond en gevarieerd, dus dat is zowel goed voor mij als voor de kleine.

Nou ik moet weer aan de bak, mijn meisje is weer wakker en wil gezelligheid :inlove:

Kus Gemma.

Is dat voedingsschema voor jezelf Gemma?

Lena ik snap je gevoel denk ik wel een beetje en ook dat je dat denkt maar ik denk niet dat dat zo is.

Ik moest ook erg aan Maaike wennen. De borstvoeding hielp daar bij mij wel bij maar dat was omdat ik alle andere dingen niet kon doen. Ik vond het eerst namelijk ook wel heel erg wennen hoor zo’n kind aan je tiet. Voelde niet meteen natuurlijk bij mij.

Dus ik denk dat je zo’n eerste periode zowiezo moet wennen.

En als ze zo moeilijk doen aan de borst voel je je ook heel erg afgewezen…

Ja wennen is het altijd. Maar dat gevecht aan de borst, in plaats van het idee dat je op die manier iets fijns voor je kind kunt betekenen, dat is niet zo goed voor je zelfvertrouwen als kersverse moeder. Had ook het idee dat iedereen het beter kon dan ik, wat welbeschouwd ook zo was. Het maakt het moeilijker om vertrouwd te raken met je kind, om een moment met zijntweeën te hebben. Maar waar ik nu vooral verdrietig om ben is dat zij nooit heeft kunnen genieten van voedingen zoals normale kinderen dat doen. Ze heeft echt iets gemist (loopt het nu nog steeds mis) en dat vind ik zo erg. En ik heb het ook allemaal maar laten gebeuren. Ik had eerder moeten ingrijpen, maar het was zo’n chaos in mijn hoofd. Alles ging langs me heen die eerste weken, ik had echt geen idee. Ik zat daar maar wat met dat kind, te wachten totdat iemand me zou vertellen wat ik moest doen.

Lena wat had jij dan anders kunnen doen?

Ja dat voedingsschema is voor mezelf. Nica voed ik op verzoek :wink:

Nou dat Rust en regelmaat gedoe, werkt echt zeg. Ik heb ineens een heel ander kind gekregen :wink:

Vraagje, Nica drinkt heel snel en vrij kort en zit dan vol, ze heeft dan nog wel zuigbehoefte dus hebben we haar een speentje gegeven, maar nu begint ze ineens heel raar te zuigen, soms lijkt het alsof ze even niet weet hoe ze moet zuigen, je hoort dan een soort van smakkend geluid. Ze pakt de tepel wel goed maar daarna lukt het soms niet.

Ik weet soms niet meer of ze het nou niet weet of dat ze gewoon geen honger heeft en dus maar een beetje loopt te sabbelen of dat mijn borst leeg is. Soms ineens heeft ze hem dan te pakken en drinkt ze heel goed, maar ook ineens kan ze weer loslaten.

Enig idee meiden??

Gemma

Hmmm, ik weet het niet… het zou tepel-speenverwarring kunnen zijn?

Ik had het niet goed moeten vinden dat die kraamhulp haar aan de borst probeerde te dwingen. Ik had haar zelf d’r gang moeten laten gaan. Ik kan me niet meer precies herinneren hoe het ook weer ging, maar wel dat ik soms wilde stoppen omdat Lara zo overstuur raakte. Maar dan zei ik niks en dan ging de KH nog een tijdje door.

Denk je dat ze daarom uiteindelijk niet wilde Lena?

Ik denk wel dat het ermee te maken heeft. Ze was misselijk, wilde niet drinken, en wij gingen haar liggen dwingen. Na een paar van dat soort heel negatieve ervaringen, begon ze al te huilen als ze de borst zag. Het heeft heel lang geduurd voordat ze weer ontspannen daar kon liggen :oops: . Daarbij zal ze geen natuurtalent zijn geweest en ligt eten nu eenmaal gevoelig bij haar. Als ze van slag is, dan eet ze niet of heel onrustig en huilerig.

Maar ik vraag me ook af of ze zich aan de borst net zo ‘misdragen’ zou hebben als aan de fles. Als ze wel aan de borst was geweest, was ze dan ook zo’n moeilijke eter geweest? Of had ze dan beter kunnen ontspannen? Waren voedingsmomenten dan misschien sowieso wat meer ontspannen geweest (bijv. omdat papa niet kon zien hoeveel ze dronk…). Daar kom je nooit meer achter.

Gemma: Heb van het cb te horen gekregen, dat als de kleine loopt te “klooien” tijdens het eten, je haar dan in een hydrofiel luier kunt inpakken, met de handje op haar buik. En haar daarna pas aanleggen. In de baarmoeder zat ze ook “verpakt” en dit werkt rustgevend, waardoor ze al haar aandacht heeft voor het pakken van de tepel, en het eten. Ik ga het vanavond proberen, misschien ook iets voor jou?

Lena: Jeetje wat moet dat moeilijk zijn geweest! Heeft de kraamhulp je gedwongen om aan te leggen terwijl ze misselijk was?

Inderdaad rust en regelmaat zijn super belangrijk, ons meisje is ook helemaal van slag als ik me daar niet aan hou (door kraamvisite enzo). Mijn vriend en ik hebben nu ook echt afgesproken om er tegen op te treden hoor! De visite gaat weer naar huis als de kleine huilt, en wij zitten vervolgens een paar uur met een klein meisje dat helemaal overstuur is.

Ga nog eventjes een wasje draaien (pffff wat een berg is dat geworden met zo’n kleintje) en daarna zal ons meisje wel wakker worden.

Bedankt voor alle tips…nu moet het toch goedkomen met alle tips dank jullie wel :-*

Liefs Karin

@Ilse2 wrote:

Heeft de kraamhulp je gedwongen om aan te leggen terwijl ze misselijk was?

Nee, ze probeerde Lara te dwingen om te drinken. Wat natuurlijk sowieso al niet kan, maar ze probeerde de tepel in de mond te proppen enzo. Ze wilde zelf ook niet te dwingerig zijn, probeerde een balans te vinden tussen 'op weg helpen' en 'dwingen', maar het sloeg toch te ver door naar dwingen. Lara raakte totaal overstuur.