Hi ik moet even lachen hoor :lol: . Zit ik zo druk te kokken dat Maaike in de box in slaap is gevallen met het speelgoed ng steeds boven haar hoofd in de hand :lol: . Ze valt dan zo in een zwaaibeweging in slaap :lol: .
Ik moet maar wat minder kokken geloof ik :oops: :mrgreen: .
Hallo,
ik kom hier ook maar eens piepen.
En heb al direct verschillende vragen voor jullie, waar ik nog altijd niet uit ben door de honderdduizend verschilllende adviezen die ik krijg.
- IK kolf nu mijn melk af, omdat noa niet meer aan de borst wil drinken maar ook omdat ik me hier veel zekerder bij voel (weet dan hoeveel ze drinkt). :?: Maar hoelang kolf je ongeveer per borst af, ik doe het nu ongeveer een 10 tal minuten maar merk dat er nog melk in zit.
- 5 dagen geleden was de kleur van mijn moedermelk gelig en iets dunner als room, nu is het al twee dagen wit en wateriger. :?: Wil dit zegge dat hier minder voedingsstoffen in zitten (want met een flesje van dit wit waterige melk heeft Noa na een half uur weer honger)
- Mag ik haar die witte waterige melk geven?
- :?: HOeveel cc kolf je normaal af per borst? ja wat kan je weinig en wat kan je veel noemen? Ik heb soms maar 10 cc per borst en soms 70 cc.
- en dan nu de laatste vraag: Ik heb nu een volle C cup, maar eens ik met de borstvoeding stop zou ik dan van die vellekes :mrgreen: krijgen of blijft er toch nog iets over van mijn borsten?
:oops: Sorry voor al die vragen, maar ik kan er echt niet meer aan uit.
In het ziekenhuis hadden ze me beloofd de dag na mijn bevalling (ja ik ben s’nachts bevallen) een hele uitleg te geven over borstvoeding. maar ja niets gekregen
Ze hebben me een houding van aanleggen geleerd, rechtzittend. En die hebben ze dan verkeerd aangeleerd want heb er direct kloven van gekregen. (zij legden dus altijd noa aan, dus eens ik thuis kwam was het een ramp want ik kon er niets van)
ze hebben mij daar dus echt geen uitleg gegeven van hoeveel keer per dag geef je je beebje de tiet? hoelang leg je haar aan per borst?
de vroedvrouw die nu langskomt spreekt haarzelf voortdurend tegen, dus daar kan ik ook al niet op aan gaan. mijn moeder en schoonmoeder zeggen ook verschillende dingen.
Nu combineer ik dus borstvoeding met flesvoeding omdat ik dusniet genoeg melk heb om haar iedere keer borstvoeding te geven.
Effe snel, de vaatwasserman komt zo…
- je kunt beter letten op hoeveel eruit komt dan op de tijd. Ik kolf altijd door totdat er méér dan 1 “plopje” nodig is om er iets uit te krijgen. Vaak wordt ook aangeraden te stoppen als het stopt met stromen en gaat druppelen. Bij mij leidt dat tot produktievermindering, daarom ga ik wat langer door. Als je nu genoeg hebt en je krijgt stuwing dan kun je dus iets korter kolven. Is dus een beetje zoeken wat bij jou zorgt voor een stabiele produktie.
- de kleur van de melk en hoe het eruit ziet, heeft niks te maken met dekwaliteit. Ik heb nu al een paar dagen groene melk… Dat waterige is ook prima, zegt niks over de voedingswaarde. Als je kindje live dronk, zou je het niet eens zien . Het is ook normaal dat de melk in het begin vet en geel is en later wat witter en wateriger. Dat komt doordat het zich aanpast aan de leeftijd en behoeftes van je kind. Met warm weer is het vaak ook wat wateriger omdta je kind dan mee vocht nodig heeft. Prima in orde dus.
- zie 2
- dat verschilt heel erg. Bij varieert het van in totaal 180, tot in totaal 300 per keer (2 borsten). Ik kolf makkelijk, dus dta is wel een goede opbrengst. Minder is ook normaal, zeker als je nog maar een paar weken bezig bent.
- dat weet ik (nog) niet.
succes :thumbup: :-*
- IK kolf nu mijn melk af, omdat noa niet meer aan de borst wil drinken maar ook omdat ik me hier veel zekerder bij voel (weet dan hoeveel ze drinkt). Maar hoelang kolf je ongeveer per borst af, ik doe het nu ongeveer een 10 tal minuten maar merk dat er nog melk in zit.
Als je nog melk hebt kun je nog wel doorgaan. Het gaat erom dat je borsten moeten wennen aan de kolf. Als je ineens een half uur gaat kolven dan kun je je tepels beschadigen omdat die dat getrek niet gewend zijn.
- 5 dagen geleden was de kleur van mijn moedermelk gelig en iets dunner als room, nu is het al twee dagen wit en wateriger. Wil dit zegge dat hier minder voedingsstoffen in zitten (want met een flesje van dit wit waterige melk heeft Noa na een half uur weer honger)
De kleur zegt niks. Kan wit/geel/blauwig en waterig zijn en per keer verschillen.
- Mag ik haar die witte waterige melk geven?
Ja doen niks mis mee.
- HOeveel cc kolf je normaal af per borst? ja wat kan je weinig en wat kan je veel noemen? Ik heb soms maar 10 cc per borst en soms 70 cc.
Je moet het leren dus het kan de eerste weken heel weinig (10cc) zijn. Maar dat geeft niet. Je oefent wel. 70cc is knap hoor. Lena moet je niet als voorbeeld gebruiken hoor :mrgreen: . Dat is onze opperkolver. Je kindje drinkt ook niet wat jij kolft. Ik bedoel als jij maar 10cc kolft kan je kindje best 70 drinken (kolven is moelijk).
- en dan nu de laatste vraag: Ik heb nu een volle C cup, maar eens ik met de borstvoeding stop zou ik dan van die vellekes krijgen of blijft er toch nog iets over van mijn borsten?
Dat verschilt per persoon. En heeft ook weinig met de BV te maken want je had ook deze borsten gehad zonder BV. Maar bij mamavraagjes of hier is daar al eens een poll over geweest. Zou je even moeten zoeken.
ze hebben mij daar dus echt geen uitleg gegeven van hoeveel keer per dag geef je je beebje de tiet? hoelang leg je haar aan per borst?
Bij het algemene gedeelte op kok over BV staan houdingen.
Je legt ongeveer tussen de 10-20 min aan. Ze vallen vaak in slaap. Als ze slaapt moet je haar loshalen want anders maakt ze je tepel week en dan kun je kloofjes krijgen. Verder zolang laten drinken als ze wil.
Nu combineer ik dus borstvoeding met flesvoeding omdat ik dusniet genoeg melk heb om haar iedere keer borstvoeding te geven.
Als je het idee hebt nog meer te kunnen kolven heb je dus nog melk.
Om te zorgen dat je genoeg melk krijgt als je het niet hebt moet je haar heel vaak laten drinken. Dus huilen betekent aan de borst. Ookal is het nog maar een half uur of een uur geleden.
Het moet op gang komen. Dus dit is eerst even nodig. Dat blijft niet zo hoor. En je kunt zo lekker knus genieten van je kleintje en aan haar wennen. Ga er maar lekker bij liggen en leg haar op tiethoogte en drinken maar...
Succes.
En je vraagt maar hoor!
Buikje, misschien is het een idee om een keer een LK te vragen om langs te komen. Zij kan je laten zien hoe je wel goed kunt aanleggen en verschillende houdingen met je oefenen om te kijken wat je het prettigste vindt. Ook je vragen over kolven kan ze beantwoorden en over live voeden. Ik denk dat je je een stuk zekerder zult voelen als je overlegd hebt met iemand die je goed begrijpt en die er wel verstand van heeft. Echt heel jammer dat de mensen niet wat meer tijd voor je genomen hebben, want dat had je een hoop narigheid kunnen besparen.
O ja, neem mij vooral niet als voorbeeld qua hoeveelheid hoor . 70 cc is prima :thumbup: .
Volgens mij is Maaike toch toe aan bijvoeding hoor :lol: .
Denk toch dat ik de 6 maanden niet haal ze is er echt aan toe!
Nou ik vul dit topic wel in mijn eentje hoor :mrgreen: .
Gisteren ging ze 20.45 slapen en was ze 02.30 wakker en toen weer 6.30 en toen was het gebeurt. Dus helaas was het doorslapen niet blijvend maar nog steeds wel veel beter als om de 3 uur.
Ik zat hier dus al vroeg :mrgreen:. En mevrouw ligt al bijna een uur te maffen in de box (kreng :snooty:).
Maar daardoor was ik aan het neuzen en vond een hele leuke tip!!
Ik kreeg met dit weer zo’n zin om Maaike ijs te laten proeven (doe het niet hoor :mrgreen: ). Maar nu stond er op het bijvoedingsforum de tip dat je ook heel goed ijsjes kan maken van BV!!
Leuk hè. Nooit aan gedacht. Ik ga dus zo even kolven en dan een prikker in een ijslblokje steken :lol: . Vind ze vast leuk.
Wat een idee!
grappig, die foto in dat wipstoeltje. Lara doet dat tegenwoordig ook. Ze zit bij ons aan tafel als we eten, en graait vanuit haar wipstoel naar ons eten. Ik heb een filmpje waar ze een kom met mie te pakken heeft, maar ik weet niet hoe je dat posten moet.
Jammer dat Maaike er geenhele nacht van heeft gemaakt. Maar dat gaat toch vaak als de processie van echternach: 2 stappen vooruit en eentje terug. Vannacht hadden we ons record. Madam sliep van 2100 tot 8.00. ideaal toch? Dus vannacht zulen we wel weer niet slapen :mrgreen: .
Hoi,
Buikje: ik ben blij dat je je vragen hier hebt gesteld want je ziet : je doet het goed zoals ik al zei…
Succes ermee…
En ik kolf soms ook nog maar 10cc hoor en soms 150cc en vanmorgen zelfs 300cc (maar toen had Veron afgekofde melk gedronken)…
Gewoon blijven oefenen…
Groetjes babylover
Hoe doen jullie het afkolven eigenlijk als jullie weggaan? Iedere keer dat heel machine meenemen?
@Buikje wrote:
Hoe doen jullie het afkolven eigenlijk als jullie weggaan? Iedere keer dat heel machine meenemen?
Ja, ik wel. Heb een rugzakje waar ie goed inpast en dan neem ik alles mee.
Halloooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo
Als jullie me gemist hebben? Hier ben ik even!!! :mrgreen: We hebben bezoek een paar dagen: de vrouw (zwanger) van een neef van Hiwa (volgen jullie het nog? :mrgreen: ) dus ben er ff weinig maar dinsdag weer meer
Alles ok ennnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
Er zijn 2 heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele kleine puntjes van haar eerste ondertandje door :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: En ze zegt al (jaja), even een impressie uit haar vocabulaire 8) Ghaghaghighighi dada daia (vooral daia leuk want is mama in het koerdisch :lol: ) baba bwabwa :inlove: En haar volume is ook heel aardig :inlove: :roll: :inlove: Tot zover de trotse moeder uit het hoge noorden.
Toedelsssssssssssssssssssssssssss :-*
Oh ja en ik doe natuurlijk met haar een bv-promotieweekend he :mrgreen: :thumbup:
Ha leuk, bezoek! Gezellig hè, dat geklets?Tot woensdag dan maar :mrgreen: .
Buikje: ja ik neem de kolf mee als ik ergens heen ga. Werken ofzo . Ik heb een medela pump in style traveller pomp, jawel :mrgreen: . Die zit ingebouwd in een rugzakje, met plek voor de schilden, slangen, koeltasje, foto van de beeb, all set to go :thumbup: . Hij was best duur, maar het is een hele goede en handige pomp, dus ik kan hem aanraden als je veel blijft kolven. Hij zal wel tweedehands te krijgen zijn, gok ik. Ik moest me in het begin wel een beetje over de gène heenzetten om bij vrienden ofzo te zeggen “ik ga even kolven” , maar als je bedenkt dat je best trots mag zijn dat je dit doet voor je beebje, verdwijnt die verlegenheid vanzelf. Ik heb zelfs wel halverwege een middagje shoppen bij een vriend aangebeld met de vraag “mag ik jouw slaapkamer even als kolfkamer gebruiken?” Geen punt, ik kreeg er gratis thee bij :mrgreen: .
Ik wilde eigenlijk minder gaan kolven zodra Lara de laatste voeding ging overslaan. Dat doet ze nu, maar nu is mijn produktie teruggelopen . Dus nu kan ik toch niet afbouwen, want dan moet ze meer KV :evil: . Ze eet nog geen vaste voeding, dus nog een melkvoeding eraf gaat ook niet. Stomme kind, ik zit nou al een half jaar te kloten met een kind dat niet wil eten. Ik heb er wel genoeg van inmiddels, maar ik gok dat het nog wel 18 jaar zo door zal gaan.
Het goede nieuws is dat ze al 2 nachten van 9 tot 8 geslapen heeft :dance: :dance: :dance:
hallo,
ik kan op het moment de pomp nog niet handig meenemen, ik huur er eentje van het witgele kruis. de pomp is ook van medela maar zit in zo een grote blauwe onhandige plastieke koffer, waar je niets anders in kwijt kan.
Gisterenochtend met kolven meteen een volle fles afgekolfd, Later op de dag kwam ik s’avonds (met alle hoeveelheden samen, buiten sm’orgens danhe) uit op 10 cc.
Nu merk ik ook dat ik op mijn L tepel weer geweldige kloven heb, dus meer weer lansinoh (lanosinecreme) smeren. zie nu wel op tegen het afkolven.
Vandaag weer een dagje alleen thuis, vorige week was mijn hubbie d hele week thuis.
Nynke wat zegt Sara al veel! Hier af en toe klanken die woorden lijken (mmmmammmammma enz en neee :mrgreen: zit er vroeg in :mrgreen: ). Maar verder niet. En tandjes! Pfff ze gaat hard zeg!
Lena wat klote dat je weer extra ‘moet’ kolven. Ik hoop voor je dat ze snel wat gaat eten.
Maar doooorslapen!!! Ik ben jalours!! Hier is het weer van de baan (21.00-02.00-06.00-in ons bed tot 08.00). Maar nog steeds beter als om de 3 uur!!
Hoi,
Buikje: dat is een groot apparaat ja, heb ik ook gehuurd een week… Toen was bij mij de bv op gang en heb ik een handkolf gekocht die ik wel makkelijk mee kan nemen…(overigens nog nooit gedaan want ik voed live)… as vrijdag ga ik een dag naar de efteling zonder beeb maar met kolf… Ben benieuwd…
Over het weinige kolven kan ik je niet helpen… Heb je wel een tsr of niet??? MIsschien is zo’n neusspray wat voor jou…
Lena: jeetje zeg dat ze niet wil drinken en eten… Ik hoop voor je dat het niet 18 jaar lang blijft… Maar vervelend is het wel ja…
Ninanien: leuk joh dat Sara al begint te babbelen en een beginnend tandje heeft…
Hier gaat het prima… bv gaat als een trein voor mijn gevoel dus :dance: … De diepvries raakt helaas erg vol, bij mijn moeder ligt ook al een paar liter… Hmmm toch maar aan mijn schoonmoeder vragen of ze nog plek heeft in de diepvries…
Lover wilde al een diepvries bijkopen voor de mmelk… Maar dat lijkt me een beetje overbodig… Over een week of 5 moet ik gaan werken en dan zal het langzaam aan op gaan denk ik, want ik blijf toch bang dat het kolven op het werk niet goed gaat lukken… Ik ga morgen ook even een neusspray vragen bij de ha voor een betere tsr…
Smorgens lukt het kolven prima, heb binnen een kwartier 150cc, maar savonds soms maar 10cc terwijl er wel melk inzit…
Groetjes babylover
Doeme mijn melkproductie is serieus aant teruglopen, zou het komen van de buscopan die ik nu moet nemen?
HOe kan je eigenlijk je melkproductie bevorderen? Ik kolf nu sinds gisteren STIPT om de drie uren af, maar er komt maar :shock: 5cc in het totaal van beide borsten.
Op mijn L borst heb ik twee geweldige kloven, en mijn hele borst doet geweldig pijn.
Babylover: ik heb een Avent isis, een elektrisch kolfpomp op mijn geboortelijst staan, maar ik denk er toch aan om ze me alsnog zelf te gaan kopen ipv kado te laten doen. Daar zit een handig reiszakje in