Algemeen bv topic

Nou jaaaaaa zeg… wat een kerel Jarreau :naughty: ?! Je hebt gelijk hoor… hoe vaak ik het afgelopen halfjaar wel niet heb gehoord “ah joh, al die moeite” ennuh “geen gelebber aan mijn borst” en “ik heb echt m’n best gedaan hoor, maar het was zo’n vervelend gevoel” en de topper “ik wil 's nachts m’n bed niet uit hoor, snel aan de fles, dan kan papa het doen” :roll:. Ik ben (nog) geen fanatieke bv prediker, maar soms moet ik echt op m’n lip bijten op zo’n moment. Vienna… mooie naam zeg!!

Het ergste is, dat je als BV mama altijd in de verdediging moet. Je krijgt in elk geval altijd dat gevoel.

Mijn buurvrouw vraagt wekelijks of het me al gelukt is om Kars aan de fles te krijgen en als we ergens op visite gaan met Kars en er wordt gevraagd wat hij moet drinken, dan valt iedereen stil, als mijn vriend zegt dat we de tieten mee hebben genomen… Achteraf kun je erom lachen, maar het is natuurlijk heel triest dat zoiets intiems, waar je als moeder zo ontzettend veel in geìnversteerd hebt, wordt afgedaan als lastig, `tegendraads´ en nog meer van dat soort kwetsende labels.



Ik merkte het vooral toen ik mijn omgeving vertelde dat ik met de BV moest stoppen. Ik zag gewoon opluchting op hun gezichten en de opmerkingen die volgden waren erg kwetsend. En omdat ik nogal eigenwijs ben, deed me dat besluiten om gewoon door te gaan… :mrgreen:



Voeden in het openbaar heb ik ook altijd lastig gevonden. Hoe meer ik aan de slag ging met omslagdoeken en kledingstukken, hoe meer bekijks ik trok :lol:



Yolanda… Wat een mooi verhaal! Zo voedde ik Kars dit weekend in het ZH en toen kwam er een Turkse vrouw naast me zitten met een heel klein babietje om ook even te voeden. Ze sprak geen Nederlands, maar dat maakte niet uit, we hoefden alleen wat blikken uit te wisselen :thumbup:

En oh ja… nog over dat nachtelijke voeden… Kars heeft nog maar een paar keer in zijn leven doorgeslapen, hier is het heel normaal dat hij 4 keer per nacht wakker wordt om te drinken. Ik neem hem zodra wij zelf ook in bed liggen, altijd bij ons in bed, dan is het goed vol te houden. Maar het is idd vermoeiend, omdat je onbewust toch hoopt op het moment dat je kindje een paar nachten achter elkaar wat langer zal slapen. Misschien is dat ook vanwege het zelfvertrouwen als moeder… Doorslapen wordt toch vaak gezien als een teken van vooruitgang. Ik weet niet of dat voor jullie geldt, maar bij mij was dit wel zo. En het is best moeilijk om dat los te laten.



Maar ik weet ook dat kleintjes veel te snel groot worden en probeer er nu vooral van te genieten. Wij gaan dit weekend een 3 persoonsbed in elkaar zetten! :inlove:

Zo had ik laatst een rare situatie bij mijn buurtje. Ik was daar op visite (mijn buurtje zwanger van de eerste) wilde Vienna drinken. Ik dacht geef der effe de fopspeen en dan ga ik als de koffie op is gelijk naar huis.

Tja ze wilde die niet ze wilde drinken. Zegt de buurman geef der maar drinken maakt me niks uit. Ach heb ik het maar gedaan. Hij was er erg makkelijk onder keek nie weg ofzo (wat mijn vervelende schoonvader wel doet).



Zegt die buurman tegen mij “is dat nou beter die borstvoeding?” Ja wat nu mijn buurvrouw had al aan gegeven van dat ze dat beslist niet wilde. Wat nu dacht ik, dadelijk krijgen ze er ruzie over. jeetje moeilijk pakket hoor. Heb het maar een beetje vluchtig ervanaf gemaakt.

Heb al meerdere keren gemerktt dat ze het echt niet wil. Wel jammer hoor, want hij vond het wel wat.



Daar en tegen heb ik mijn schoonzusje wel over de brug. Ze zei in de zwangerschap "“ïk niet hoor, dat kan ik niet heb ik de rust niet voor”

Nu ze het van dicht bij gezien heeft wil ze het ook gaan doen. Ze zei “Lekker het kindje voor mezelf heerlijk”.

Ben er best trots op. :wink:



jarreau



Nou, dan krijgen ze er maar ruzie over. Is jouw pakkie an toch niet? Ik bedoel; het is toch gewoon de waarheid dat het beter is. Wij hebben een hele goede vriend die hier laatst was met zijn vriendin. Ze zijn gaan samenwonen en ze willen samen ook graag een kind. Ik gaf de borst en toen kwam het gesprek er op uit dat zij beslist geen bv wil geven. Ze heeft al een kind van haar ex en hem had ze ook geen borst gegeven omdat ze wilde zien of hij genoeg binnen kreeg. ‘Een echte control freak’, zei ik grappend. Onze vriend keek haar verbaasd aan en zei dat hij toch wel graag wilde dat zijn kind bv zou krijgen. Toen zei ze dat ze daar dan nog wel ruzie over zouden krijgen… Oeps… :eh: Ik heb mijn best gedaan haar te overtuigen om het toch tenminste te proberen, maar dat is niet gelukt, denk ik…



Hahaha komt me zo bekend voor. Ik zat afgelopend weekend bij familie van mijn hubbie en toen was er ook een bijdehande tante die zei “dat vind ik geen gezicht zo’n grote baby aan de borst”

Toen heb ik hyaar even afgebekt dat ze dan haar hoofd maar om moest draaien :mrgreen: Ik vroeg er niet om dat ze voor me kwam staan!

@TaMa wrote:

Toen heb ik hyaar even afgebekt dat ze dan haar hoofd maar om moest draaien
:lol: :lol: :lol: … leuke topic dit!



Net bij de kinderarts geweest… kreeg complimenten dat ik nog bv geef, fijn is dat… en een opmerking van de kinderarts “koemelk voor babies… wie heeft ooit verzonnen dat mensen koemelk moeten drinken?!” Zij vond het ook niet meer dan normaal dat Saba niet echt goed reageert op opvolgmelk. Fijn om een kinderarts te hebben die zo logisch en ‘au naturel’ denkt over bv :thumbup: !

Waarom zie ik dit topic nu pas???



Goed idee Marlous!!

Hihi, keek ff hoe oud Rinke nu is, zie ik dat ze 8 maanden, 8 dagen en 8 uur is! (en dat staat er nog een minuutje of 25)

maar goed, dit is niet waarvoor ik wilde schrijven…



waarvoor ik wel wilde schrijven is een onwijs verhaal geworden en gaat over bv, bijvoeding en slapen.



mag dat hier of moet ik even een topic openen??

Waarom zou het hier niet mogen? :wink:

De meeste meiden lezen dit…

Nou, oké dan…hou je vast:



Ik voed dus ook nog steeds zelf (hoera, al 8 maanden!)

Rinke komt sinds 6 maanden ook weer 's nachts en dat gaat me een beetje opbreken. Vorige week gesprekje gehad met collega en dat is een omslagpunt geweest.

Rinke dronk namelijk overdag heel slecht, maar een paar minuutjes aan elke borst en kwam 's avonds om 20.00, 22.30, 00.30 en 04.30

Ongeveer hoor. Ik sliep elke ochend als ik niet werkte uit en met het werken erbij werd het best wel zwaar.

Goed, die collega heeft een zoontje van 2 Ã 3 weken ouder en vertelde mij van haar schema. Ook een pro bv moeder trouwens! Maar ze zei wel dat ze met haar schema meer energie heeft en dat haar lijf weer van haar wordt! Dat wil ik ook wel! Bv geven is toch geven, geven geven!

Maar ik wil de bv ab-so-luut niet opgeven!

Heb wel een beetje geprobeerd het roer om te gooien. Doe het nu zo:

's morgens bv (ik wil 06.30, Rinke wil 05.30 :wink: )

om een uur of half elf fruit en drinken (diksap)

tussen de middag boterham en bv

ongeveer om half vier soepstengel oid en drinken (diksap)

avondeten ong half 6 Ã la rapley en yoghurt toe

ong 20.00 wordt ze wakker: bv

en 's avonds laat nog een keer bv



's nachts wordt ze nog wel wakker maar dan gaat Bart er naar toe en na vijf min valt ze weer in slaap. Dit doen we nu vanaf vorige week woe en ze werd vannacht pas om half 6 wakker.



Maar ik ben nog niet helemaal tevreden en vraag me af: doe ik het wel goed???

Want haar slaapjes zijn: na de ochtendvoeding tot een uur of 9, half 10

dan al heel snel weer: 11 uur, half 12

dan van 4 uur tot 5 uur en met het avondeten lijkt ze wel te moe om iets te eten! En als ze moe is, werkt rapley niet zo goed…Ze krijgt dus haast geen warm eten binnen, yoghurt gaat wel goed, brood en fruit ook.

Is dat erg?? Of moet ik met haar slaapjes aan de slag?? Pfff lastig hoor!



Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden!

Ik denk dat ik dat van half vier eruit moet laten…of niet??

Hoi,



Tja het enige wat ik eraan kan toevoegen is mijn ervaring met Jewel want Vienna is nog niet zover…



Het is me toen goed bevallen ,maar jewel dronk alleen maar borstvoeding en absoluut geen ander drinken…



Ik ga het weer zo doen met vienna. Geef haar pas met 6 a 7 maanden iets erbij. (hoop dat het gaat lukken hoor ieder kind is anders)



Met een jaar gaf iemand Jewel zonder mijn weten yogi en verkocht was ze. Ze wild niet meer drinken bij mij. :frowning:



jarreau

Ik zat het nog een keertje na te lezen,maar mag Rinke sochtend geen broodje ? 'Bijvoorbeeld om 9 uur ofzo… en dan om 2 uur fruit. savond.

Is maar een idee…



Ik deed ook altijd maar wat hoor,maar broodje s’ochtends werkte bij jewel erg goed. Fruit gaf ik altijd wanneer het uitkwam.



jarreau

Hoe Rinke ‘zichzelf voedt’ de laatste paar dagen (ik kan het niet anders noemen, heb niet het idee, dat ik er wat over te zeggen heb…), op die manier kan ik me niet in het openbaar vertonen :lol:

Ze gaat eerst liggen drinken (ik zit) na een tijdje wil ze rechtop, laat een boertje. Neemt dan, terwijl ze zit, een paar slokjes, gaat dan weer rechtop zitten en zo gaat dat dan door. Tussendoor kletst ze met haar vlakke handje op mijn borst (grote hilariteit), knijpt eens in een van mijn vetrollen op mijn buik… :oops: en laat mij tussendoor met niet alleen een flashende tepel, maar mijn borst in volle glorie zitten!

Ik lees erg graag mee in dit topic, maar ik moet eerlijk zijn… ik ben geen hardcore pro-bv moeder. Tot op de dag van de geboorte van Maud heb ik niet geweten of ik echt bv wilde geven. Het is me dan ook meer dan mee gevallen en ik ben echt heel erg trots op mezelf dat ik het tot nu toe heb volgehouden. Ik voel me dan ook een beetje een buitenstaander in dit topic. te meer omdat er nauwelijks gereageerd is op mijn vraag. Deze was best dringend, omdat ik echt heel erg zit met het feit of Maud wel genoeg krijgt.

Ik wil dan ook in alle openheid vragen of jullie ook ‘dit soort moeders’ hier willen hebben, of dat ik dan beter een topic kan openen? Ik bedoel het dus absoluut niet rot, maar echt oprecht. gewoon omdat ik het fijn vind om mee te kunnen praten maar ook mijn vragen te kunnen/mogen stellen.



Liefs Noui

'Hé Karien!

Leuk je hier te zien! En volgens mij doe je jezlef te kort hoor, als je bv geeft met je hart (en dat doe je), ben je volgens mij pro bv.

Ik moet even je vraag gaan bekijken,…kom zo weer (of later, heb me weer eens laten overhalen: er komt zo een mannetje een pro-kunstof kozijnen verhaaltje houden…en we hebben niet eens het geld ervoor… :? )

@noui wrote:

oh ik sluit me onmiddelijk aan bij deze kletskousen… ik heb namelijk inderdaad vaak van die onbenullige vraagjes waar ik geen toppic voor wil openen!! goed plan dus!!!



Mijn bv lijkt zo terug te lopen, maar ik weet niet goed wanneer het echt te weinig is… ja als je kindje niet genoeg groeit, maar om dat nou af te wachten… :roll:



Smorgens heb ik vaak (mooie hahaha) volle borsten; om 7.00 en 11.00 dus genoeg voeding, beide keren met 1 borst een tevreden kind…

de voeding van 15.00 meestal al 2 borsten en om 19.00 uur maak ik me al wat zorgen… ze ligt dan lang (mijn tepels zijn ook sindsdien weer gevoeliger omdat ze zo lang lurkt) te drinken en valt steeds in slaap tijdens het drinken (betekende dat niet dat je borst leeg is???). Toch lijkt ze wel tevreden en gaat ook gewoon slapen en ik moet haar wakker maken voor de laatste voeding. Die laatste voeding is weer hetzelfde verhaal… lang drinken en veel slapen tussendoor… nu kan ik me dat wel voorstellen omdat ik haar dan moet wakker maken dus ze is zo slaperig als wat… maar toch…ze slaapt op deze laatste voeding trouwens tot 7.00 door.



Wat denken jullie… heb ik nog genoeg?



groetjes Noui

oh ja Maud is nu 12 weken oud en weegt iets meer dan 5 kilo. een afgekolfde fles drinkt ze nu nog niet leeg meestal komt ze tot 80cc… das toch wenig??? maar ze groeit genoeg dus ik vermoed dat ze uit de borst wel meer drinkt…




Dit was je vraag toch???



Ik ben ook nog maar nieuw aan het BV front :mrgreen: maar zolang ze niet huilt van honger en tevreden is lijkt me toch dat het genoeg is? Maar mss is er een andere moeder die er een beter antwoord op heeft?



:-*

Noui, je bent hier meer dan welkom hoor! En je doet jezelf tekort dus ik ben het helemaal eens met Rosa!

Als ze mooie volle plasluiers heeft en ze komt lekker aan dan gaat het harstikke goed. Mijn borsten zijn ook niet meer zo vol als in de eerste paar maanden. Je melk past zich aan aan de behoefte van je kind.



Trouwens Rosa ik weet niet zo goed een antwoord op je vraag. Ik denk dat je het wel goed doet hoor, zo’n nieuw schema is even wennen voor beide kanten denk ik.



Samara van mij die komt ook nog steeds 2 a 3 keer s’nachts maar die drinkt ook goed overdag dus heb dat probleem gelukkig niet.