Marlous, ik ben natuurlijk geen lactatiekundige maar jouw verhaal lezende en met mijn eigen ervaringen denk ik dat het wel degelijk aan Mateo zelf lag en dan bedoel ik voornamelijk zijn hoofdpijn natuurlijk.
Doordat mateo nooit echt goed bij je heeft gedronken, slecht sliep, veel huilde en jullie en vooral jij daardoor ook niet aan je rust toe kwam, stress had en niet lekker in je vel zat is het eingelijk niet verwonderlijk dat dan je tsr en de aanmaak van melk zienderogen afneemt.
Ik weet van mezelf hoe vreselijk moe ik was, hoe verdrietig en machteloos ik me soms voelde, hoe gefrustreerd ik kon zijn en er alles aan wilde doen om Luca gewoon uit die borst te laten drinken en dat dat niet ging
Ik denk dat al deze gegevens samen voor jouw bv verhaal hebben gezorgd met helaas een negatieve afloop.
Maar dat is geweest, je hebt er van geleerd, je weet nu hoe je moet handelen en op welke signalen je moet letten,…
Begin met een frisse start en maak je van te voren niet te veel zorgen.
Je krijgt straks je prachtige nieuwe kindje op je buik en jullie beginnen gewoon weer van voren af aan.
Voorzichtig aanleggen, van elkaar genieten, en samen lekker je rust nemen,…komt allemaal goed meid daar ben ik van overtuigd!!!
Hoi allemaal
Ik heb eindelijk ook weer even echt tijd om wat te typen want MAaike slaapt :!: :!: :!: En het is overdag :shock: :!:
Dit belooft wat. Ik vind op een parkeerplaats en op visite wel tellen hoor ninanien :mrgreen: . Ik ben nog niet zo ver gekomen. Eigenlijk alleen bij familie (ik ben verder de deur ook nog niet echt uit geweest), maar voeden terwijl schoonpapa om je heen staat te flitsen (pake flits) is ook enig hoor :mrgreen: .
Marlous ik las jouw verhaal en toen dacht ik, ik voel nooit meer die toeschietreflex alleen eigenlijk de eerste 2 weken. Is dat slecht? Maaike laat ook de hele tijd los, heel irritant. Ze gaat dan mopperen probeert weer te pakken, heeft em ook maar blijft orustig doen waardoor ze niet vacuum zuigt. Dan ga ik zelf dus meehannissen en dan wordt het een lekkere onrustige boel. Soms moet ze namelijk blijkt dan gewoon even overeind omdat er een boertje dwars zit en soms is de borst op :x . En soms doet ze gewoon moeilijk voor mijn gevoel. Het is altijd maar raden.
Ze smakt ook heel erg als ze em wel goed heeft dan voel je je net zo’n leeg pakje drinken :mrgreen: .
Ik denk wel dat ze zo teveel lucht binnen krijgt dus ik zit wel te overwegen hulp in te schakelen.
Bianca volgens mij maakt het niks uit of mannen goed horen of niet ze worden gewoon niet wakker 's nachts. die van mij in iedergeval niet :lol: .
Mar ik vind dat ook zo leuk die geluidjes en dat gefriemel. Nou is Maaike natuurlijk nog heel klein maar als ze haar handjes dan zo om je borst fout is wel heel schattig :inlove:
Er is weer één wakker (toch 40 min geslapen). Ik zal er heen. Doooeeei.
@bianca68 wrote:
Vanacht om 3 uur kwam Anyk voor een voeding. Dat is een mooie tijd dacht ik nog. Alleen om 5 uur weer. Ik heb eerst een kussen over mijn hoofd gelegd, maar dat helpt natuurlijk niet :mrgreen: . En vriendjelief is zeer slechthorend en heeft geen hoorapparaten in 's nachts. Dus er toch zelf maar uit. Het vervelende was dat het dus daarna geen zin meer had om te gaan slapen. Om 6.00 ging de wekker weer.
Mijn man is ook slechthorend. lastig is dat soms hè? Als ik vroeg weg moet naar mijn werk en hij heeft papadag, dan trommel ik hem altijd uit bed als ik wegga (en Wouter slaapt), omdat ik anders bang ben dat ie Wouter niet hoort :? .
De laatste jaren is zijn gehoor sterk achteruit gegaan. Toen Yoni een baby was haalde hij haar 's nachts altijd. Maar nu hoort hij Anyk echt niet. Hij ziet er vreselijk tegenop als ik straks weer de nachtdienst in moet. Dat kan ik waarschijnlijk wel rekken tot Anyk 9 maanden is, hooguit een jaar. We hebben al een babyfoon met lichtjes, maar als hij slaapt helpt dat niet veel. Maar hopen dat ze niet veel wakker meer is dan.
Ik ben ooit eens mijn sleutels vergeten toen ik nachtdienst had. 'k Kon er dus niet in 's morgens. Gebeld, aangebeld, steentjes tegen het raam gegooid. Niets hielp. De buren kwamen kijken waarom ik zoveel lawaai maakte, maar meneer sliep door :mrgreen: Uiteindelijk ben ik maar een kopje koffie gaan drinken bij de buurvrouw. Op dat moment vond ik het niet zo leuk, maar later hebben we er vreselijk om gelachen.
Ik was vandaag aan het werk en Anyk kreeg dus de fles. Heeft ze in 6 uren wel 500 ml gedronken! Je vraagt je af waar ze het laat in dat kleine lichaampje. Zou ze nu meer drinken uit de fles dan als ze gewoon bij mij drinkt? Dit was wel extreem volgens mijn vriend, maar ik vind haar altijd zo veel uit die fles drinken. Heb ook geen idee wat normaal is. Yoni weigerde de fles, dus die heeft nooit volledig uit de fles gedronken. Ik kwam tussendoor thuis om haar te voeden tot ze over kon op pap. Uit de fles dronk ze dan minimaal om het 's avonds bij mij in te halen.
Ik zal eens 2 meisjes op bed gaan brengen.
Wouter kan ook idiote hoeveelheden drinken uit de fles, soms wel 270 cc (zonder noemenswaardig te spugen!). Je vraagt je idd af waar ze het laten hè…
Wel fijn dat Anyk de fles goed accepteert!
O ja, nog een leuk verhaal in het kader van “dat geeft de burger moed”.
De vriendin van een vriendin van mijn zus (volg je 'm nog?) wilde absoluut geen borstvoeding geven, “al dat gedoe”. Maar toen beviel ze vroeger dan verwacht en had ze geen flessen en fv in huis en is “uit nood” begonnen met bv. Uiteindelijk heeft ze het meer dan 6 maanden volgehouden.
Dat is zeker een leuk verhaal.
Ik weet het trouwens niet zeker maar ik heb weer zo’n pijn in mijn linkerborst en het gaat steeds pijner doen Zou het weer een bo zijn? Ik voel me ook vreselijk eigenlijk.
Ik hoop dat het dalijk wat minder word, heb net paracetamol ingenomen, bah!
Oei Tama… ik hoop het niet voor je joh! Heb het tot nu toe nog niet meegemaakt, maar lijkt me echt superpijnlijk! Beterschap!!
(moest even goed lezen… “een bo”… snap je?? )
En dat is inderdaad een mooi verhaal Mar!
Aaarch, wat een avond. Ik zit net. Anyk heeft net haar avondvoeding gehad, maar tussendoor 3x wakker geweest. Beetje gedronken, weer in slaap vallen en half uurtje later weer wakker. Tussendoor Yoni die me steeds heel hard nodig had. Ja, die hoorde me ook steeds boven komen dus… Maar ja, ze slapen allebei en ik zit uitgeteld met een beker chocomelk achter de comp. Want ik heb zelfs geen koffie gehad Ik voel me best wel een beetje zielig. Anyk heeft zo giga veel gedronken vandaag, ik vind dat ze best wel door kan slapen vanacht. Ben alleen bang dat ze het daar niet mee eens is :mrgreen: .
Hoe ervaren jullie dat als kinderen ‘zo lang’ 's nachts komen? Niet dat ik het vervelend vind, 't is ook best gezellig zo saampjes. Maar nu ik weer gedeeltelijk aan het werk ben en er dan om 6.00 uit moet valt het me best zwaar. Ik weet dat ik er niks aan kan veranderen. Ze heeft het nu eenmaal nodig en ik wil niet gaan knoeien met pap ofzo 's avonds.
Nu werkte ik nog halve dagen maar vanaf volgende week ga ik weer hele dagen werken. Gelukkig nog geen 4 dagen. Omdat ik nog vanuit mijn zwangerschap in de ziektewet zit, doen ze totaal niet moeilijk op mijn werk. Zelfs bij het UWV doen ze (nog) niet moeilijk. Maar ja, het blijft soms best pittig. En dan wil ik 's avonds vroeg op bed, zijn die kinderen aan het spoken. Stelletje monsters :mrgreen: . Ik duik mijn bedje in, morgen ben ik lekker vrij.
Ik hoop het niet voor je Tama. 'k Heb er zelf geen ervaring mee, maar het lijkt me heel vervelend.
En Anyk is dus al weer wakker. Zit nu werkelijk klaarwakker bij mij op schoot. Zeer geïnteresseere met de muis te spelen. Als ik nou eens stiekem een borreltje drink… :mrgreen: (lust ik niet eens) Honger zal ze toch niet meer hebben lijkt mij…
Bianca dat was een heftig dagje volgens mij :shock:
Sara ligt nu in diepe rust in de kinderwagenbak :mrgreen:
Ben trouwens ongesteld en inderdaad minder productie Moet nu 2 borsten per voeding geven ipv 1. maar goed er is nog genoeg gelukkig!
Hihi, had jij niet gedacht denk ik, dat je ooit nog eens niet teveel zou hebben…
Hihihihihihi nee is een geheel nieuwe ervaring :mrgreen: Wel lekker kan ik ook eens zonder zoogcompressen rondlopen :lol:
De pijn in mijn borst is weer weg gelukkig!
Vandaag is Samara 7 maanden en ik geef dus 7 maanden bv :dance: :dance:
Gelukkig maar!
Gefeliciteerd!!! :dance: :dance: :dance: :dance:
Hoi hoi,
Ik kom hier ook maar eens kijken. Gisteren heb ik twee collega’s verbaasd doen staan toen ze er achter kwamen dat ik nog BV geef (en dan nog wel 4x per dag :shock:)… Als een kind zo oud is, is het geen zuigeling meer, zei één van de twee. En na 4 maanden BV geven, zijn de voordelen qua afweer al binnen en kun je dus net zo goed stoppen.
Waarom ik er nog mee door ga, werd me gevraagd. En eigenlijk kon ik daar zo 1-2-3 geen antwoord op geven. Behalve dat ik nog geen goede reden heb om NIET door te gaan. Ik heb eens even op internet gezocht naar de voordelen van lang BV geven en ik heb een mooi artikel voor ze gevonden. Dat krijgen ze dus komende week van mij. :mrgreen:
Grappig is dat ik juist van deze collega niet zoveel verbazing had verwacht. Ze heeft jaren als verpleegkundige op de kraamafdeling gewerkt.
Hoe zijn de reacties in jullie omgeving?
:-*
Sanne
Nou, rare reactie van een ex-verpleegkundige hoor.
Wouter is nu 5,5 maand, dus ik krijg nog geen rare reacties. Maar ik weet van veel mensen in mijn omgeving dat ze het maar gek (of zelfs vies of zo) vinden als je een kind van bijvoorbeeld een jaar aan de borst hebt. Dus ik zal nog wel eens wat te horen krijgen. Ach ja, laat maar kletsen.
Ik krijg ook reacties van “Geef je nog steeds borstvoeding…wordt het niet eens tijd…om te stoppen? Ze is toch oud genoeg?”
Ook omdat ik op m’n werk nog kolf word er een beetje lacherig over gedaan door sommige. Maar ik heb 1 collega die haar 4 kinderen (waarvan de oudste 23 is en de jongste 15) alle vier minstens een jaar bv heeft gegeven, dus die vind het de normaalste zaak van de wereld.
Ik vond het om eerlijk te zijn ook een raar idee om een baby die ouder dan een half jaar is nog bv te geven, maar nu ik het zelf doe weet ik pas waarom ze dat doen… :inlove: :inlove:
Familie en vrienden accepteren het gewoon. Ze zullen het niet allemaal begrijpen, maar ze geven geen commentaar. Met collega’s ligt dat heeeeel anders. Ik heb sowieso maar weinig collega’s die al kinderen hebben, maar zelfs als ze wél kinderen hebben… Ze zeggen het me niet in mijn gezicht, maar ik voel wel degelijk wat ze denken. Vind het niet fijn, maar ze doen maar.
En ik had dat ook Rhodé. Mijn vriend heeft 2 dochters die allebei anderhalf jaar bv hebben gehad, ik zei meteen tegen hem dat ie dat van mij niet hoefde te verwachten. Maar inmiddels zit ik op de helft met Bo en het einde is nog niet in zicht… hahahaha! Ik snap het nu ook veel beter.
De reacties wisselen wel…op mijn werk wordt het geloof ik wel geaccepteerd.
Nog een leuke anekdote: ik was donderdag op mijn werk aan het kolven (werk op een ZML school met veel lln met autisme, leeftijd tussen 8 en 13 jaar op onze locatie) en er waren drie jongens naar mij op zoek, want een van die jongens was jarig.
Ik kolf in een kamertje die verder voor lesdoeleinden wordt gebruikt en er zit een kamer naast waar we met de coll koffie drinken. Daar zit een raam tussen en aan de kant van de lerarenkamer hangt vitrage. Ik zit meestal een beetje verscholen achter de tv, maar die stond ergens anders en ik dacht: ‘laat maar’zal wel goed gaan. Zit met mijn rug naar het raam, hoor op een gegevnn moment gepraat, kijk om, staan die jongens voor het raam! Dus ik een beetje balen natuurlijk. Maar hoorde later van een collega hoedat was gegaan:
ze zochten mij dus en zagen me zitten, schoven gordijntje opzij. Zegt een van die jongens: ‘Heeft ze daar de baby?’ Andere jongen( B): "nee, die heeft ze niet bij zich. weet je wat een borst is?’ D: "ja, dat weet ik wel’ B; ‘met dat flesje knijpt ze de melk uit de borst voor de baby. Maar dat is geen gewone melk hoor, uit de winkel. Dat is speciale melk!’ :mrgreen:
Dát vind ik dus de winst van er zo gewoon mogelijk mee omgaan! De kinderen weten precies wat kolven is (hoewel eerst een jongen dacht dat ik astmatisch was toen ik met mijn Isis uit het kamertje kwam :lol: ) en vinden het dus helemaal niet raar, ook niet als ze een borst zien. Gaaf hè?!