Ik snap dat je het vervelend ervaart als je HA altijd al commentaar op je heeft, en je dan ook nog eens aanspreekt op je bel gedrag naar de HAP.
Het is natuurlijk ook vaak, wat waarschijnlijk met een pcm afkan.
Ik heb vorige week gebeld, ivm ineens spugen, niet meer eten, drinken, en hoge koorts we moesten dus wel komen omdat Riley extreem veel aan het spugen was, en heb anti braak middel gehad, hij is volledig onderzocht en bleek ook een virus te hebben.
Ik heb meerdere malen met de telefoon gestaan, en bedacht nou ja morgen kijk ik wel even… is het dan niet weg kan ik altijd bellen.
En dan is Riley ook zichzelf niet , zwak en komt anders over, maar vaak kan het dan met PCM wel af, en na een goede nacht of zowiezo een beetje slaap is hij weer enigsinds energiek.
@ren0t0 wrote:
Bovendien vind ik dat we genoeg betalen voor de zorg hier in Nederland en als ik het dan nodig vind om te bellen, vind ik dat dat dan ook gewoon moet kunnen zonder dat ik me af moet vragen of ik wel of niet aan mijn tax zit…
Ze houden echt niet bij hoevaak iemand belt, maar ze noteren wel elk consult en dat komt onder de naam van de patient te staan. En als je dan belt en de gegevens van je kind doorgeeft dan zien ze ineens een lange lijst, dan gaan ze het misschien optellen. Die contacten bij de HAP worden weer doorgestuurd naar de huisarts en daarin heeft waarschijnlijk een opmerking gestaan of de huisarts er een volgende keer een opmerking over wilde maken.
Ik denk ook wel dat er verschil is tussen 30 keer bellen dat je kind doodziek is en medicijnen of onderzoek nodig heeft of 30 keer bellen en dat er niks aan de hand blijkt te zijn wat niet tot de volgende ochtend had kunnen wachten.
@ren0t0 wrote:
Bovendien vind ik dat we genoeg betalen voor de zorg hier in Nederland en als ik het dan nodig vind om te bellen, vind ik dat dat dan ook gewoon moet kunnen zonder dat ik me af moet vragen of ik wel of niet aan mijn tax zit…
Maak je gebruik van de zorg omdat het zo duur is? Of maak je de zorg duurder door er van gebruik te maken?

@Douwine wrote:
@ren0t0 wrote:Bovendien vind ik dat we genoeg betalen voor de zorg hier in Nederland en als ik het dan nodig vind om te bellen, vind ik dat dat dan ook gewoon moet kunnen zonder dat ik me af moet vragen of ik wel of niet aan mijn tax zit…
Maak je gebruik van de zorg omdat het zo duur is? Of maak je de zorg duurder door er van gebruik te maken?
![]()
Dat wilde ik net zeggen.

@D. wrote:
@Douwine wrote:@ren0t0 wrote:Bovendien vind ik dat we genoeg betalen voor de zorg hier in Nederland en als ik het dan nodig vind om te bellen, vind ik dat dat dan ook gewoon moet kunnen zonder dat ik me af moet vragen of ik wel of niet aan mijn tax zit…
![]()
Dat wilde ik net zeggen.![]()
Tja hier kan ik dus niets mee… De zorg wordt toch wel duurder, of we nou wel of niet bellen naar de HAP. Luister die mensen zitten er toch en worden toch betaald… Of we nu bellen of niet… En bovendien krijgen ze voor het advies ook nogmaals betaald…
@ren0t0 wrote:
@D. wrote:@Douwine wrote:@ren0t0 wrote:Bovendien vind ik dat we genoeg betalen voor de zorg hier in Nederland en als ik het dan nodig vind om te bellen, vind ik dat dat dan ook gewoon moet kunnen zonder dat ik me af moet vragen of ik wel of niet aan mijn tax zit…
![]()
Tja hier kan ik dus niets mee… De zorg wordt toch wel duurder, of we nou wel of niet bellen naar de HAP. Luister die mensen zitten er toch en worden toch betaald… Of we nu bellen of niet… En bovendien krijgen ze voor het advies ook nogmaals betaald…
misschien is het wel interessant om dit item eens te kijken http://www.eenvandaag.nl/binnenland/33756/huisartsen_verkopen_massaal_nachtdiensten
Hoe meer mensen bellen met de hap, hoe meer mensen daar nodig zijn, hoe duurder het wordt
@ren0t0 wrote:
@D. wrote:@Douwine wrote:@ren0t0 wrote:Bovendien vind ik dat we genoeg betalen voor de zorg hier in Nederland en als ik het dan nodig vind om te bellen, vind ik dat dat dan ook gewoon moet kunnen zonder dat ik me af moet vragen of ik wel of niet aan mijn tax zit…
![]()
Maar de hap is voor nood en niet voor koortsjes en zo, deze mensen zitten er voor de échte noodgevallen.
Dit is dus een beetje kromme gedachte. Ik denk dat je het precies andersom moet zien. En dat is niet alleen dit geval, maar natuurlijk bij alle dingen, zoals medicijnen wel bestellen en ophalen maar niet gebruiken (is maar een voorbeeld). Als iedereen wat zorgvuldiger omging met de gezondheidszorg zou dat heel veel schelen in kosten.
@~Melanie~ wrote:
@ren0t0 wrote:@D. wrote:@Douwine wrote:@ren0t0 wrote:Bovendien vind ik dat we genoeg betalen voor de zorg hier in Nederland en als ik het dan nodig vind om te bellen, vind ik dat dat dan ook gewoon moet kunnen zonder dat ik me af moet vragen of ik wel of niet aan mijn tax zit…
![]()
Maar de hap is voor nood en niet voor koortsjes en zo, deze mensen zitten er voor de échte noodgevallen.
Er zijn ouders die zich zorgen maken om ‘‘koortjes en zo’’, mogen deze ouders dan niet bellen als ze zich vreselijk zorgen maken ? Gewoon bellen als jij je zorgen maakt! Je kunt voor jezelf , na deze opmerking van de arts, wel afvragen of je misschien in bepaalde gevallen wel kan wachten. Maar als jij je zorgen maakt vind ik dat je gewoon moet bellen.
Koorts bij kleine kinderen is natuurlijk niet altijd alleen maar onschuldig en ik vind ook je kunt beter te vaak en te snel bellen dan te laat.
de hap doet waarschijnlijk zijn /haar werk niet goed genoeg, want als ze jou goed kunnen uitleggen waar je op kunt letten bij een volgende keer dan zou je dus waarschijnlijk niet zo vaak hebben gebeld.
vind het dan ook flauw van de hap, dat ze je ha hierover inlichten. ze hadden je beter kunnen aanspreken bij de laatste keer dat je hap belde.
ikzelf kijk naar het kindje: liever aanspreekbaar met 40 graden koorts, dan suf en duf met 38,5. ik let altijd op vlekjes, als die niet weg te drukken zijn; met een glas erop drukken, dan maak ik me zorgen. ook kijk ik altijd even of ze wel hun kin naar de borst en knieen naar de neus kunnen doen. dit zijn verschijnselen van nekkramp. als ze koorts hebben dan kleed ik ze niet te warm, en probeer ze goed te laten drinken.
schroom niet, als je het niet vertrouwd dan gewoon bellen. en ikzelf zou dan ook aangeven dat ze in het vervolg beter mij kunnen aanspreken over het belgedrag dan de ha in te lichten. en bezorgd of niet, het zijn jou kinderen.
en fijn voor degene die nu een baan hebben op de plek die er extra bij is gekomen omdat er veel gebeld word door een bezorgde moeder :roll:
dat is echt een dooddoenerconclusie: doordat er veel gebeld word het zorgstelsel meer geld kost
Ik heb bij Ivan ook regelmatig gebeld vanwege onze voorgeschiedenis was i ontzettend onzeker en bang.Vaak had Ivan ook een oorontsteking.
vlak voor zijn verjaardag hij 40 graden koorts zelfs met para molletje de arts kon niks vinden , 2 dagen later had hij 42 graden koorts (met para molletje) dan schiet ik in de stress. arts helemaal nagekeken en die zei ik moet nu iets vinden waarom hij die hoge koorts heeft . Hij had uiteindeiljk dubbele oorontsteking. Als die arts van aantal dagen eerder gelijk gezien had dat hij een oorontsteking had dan had het ons een keer exra gescheeld om naar de hap te bellen.
Nu bel ik lang zo snel niet meer , ben behoorlijk wat zekerder geworden. Heb met lynn 1x gebeld vanwege koorts (dat werd geadviseerd omdat ze nog geen 3 maanden is)
Denk dat het toppic nu een verkeerde kant opgaat en dat er dan beter een toppic in het discussieforum kan worden geopend.
Hier zit ren0t0 natuurlijk niet op te wachten.
Goed van je dat je je belgedrag toch eens flink onder de loep neemt, want het is inderdaad wel heel erg veel.
Ik heb in 9 jaar moederschap (bijna 10) nog nooit de hap gebeld.
En ook mijn kinderen worden altijd op vrijdagavond ziek.
Mijn eigen regel is 3 dagen koorts de dokter bellen.
Dus vanaf vrijdag kan je makkelijk nog wachten tot maandag.
veel succes ermee!
Ik vind dat als jij als ouder je zorgen maakt om ieder koortsje en niet zelf het initiatief neemt een paracetamolletje te geven, dat je dan heel goed bij jezelf te rade moet gaan. Daar is de hap gewoon niet voor.
Asl je net moeder bent hebben ze er ongetwijfeld begrip voor, maar na een paar jaar moet je toch wel weten wat je dan moet doen of kunt verwachten.
Natuurlijk, als je het echt niet vertrouwd moet je kunnen bellen…
Maar niet voor ieder wissewasje… daar heb je dan weer anderen voor, zoals ik eerder ook al postte, vriendinnen, (schoon)moeder enz.
@maria74 wrote:
de hap doet waarschijnlijk zijn /haar werk niet goed genoeg, want als ze jou goed kunnen uitleggen waar je op kunt letten bij een volgende keer dan zou je dus waarschijnlijk niet zo vaak hebben gebeld.
Dit vind ik niet kloppen, er zijn natuurlijk ouders die zich snel zorgen maken en heel erg ongerust zijn..ook als de hap wel goed uitleg geeft en tips en advies..er zijn mensen die moeilijk gerust te stellen zijn dat ligt dan aan de ouders daar kan de hap niet op aangekeken worden vind ik.
@maria74 wrote:
vind het dan ook flauw van de hap, dat ze je ha hierover inlichten. ze hadden je beter kunnen aanspreken bij de laatste keer dat je hap belde.
ikzelf kijk naar het kindje: liever aanspreekbaar met 40 graden koorts, dan suf en duf met 38,5. ik let altijd op vlekjes, als die niet weg te drukken zijn; met een glas erop drukken, dan maak ik me zorgen. ook kijk ik altijd even of ze wel hun kin naar de borst en knieen naar de neus kunnen doen. dit zijn verschijnselen van nekkramp. als ze koorts hebben dan kleed ik ze niet te warm, en probeer ze goed te laten drinken.
schroom niet, als je het niet vertrouwd dan gewoon bellen. en ikzelf zou dan ook aangeven dat ze in het vervolg beter mij kunnen aanspreken over het belgedrag dan de ha in te lichten. en bezorgd of niet, het zijn jou kinderen.
en fijn voor degene die nu een baan hebben op de plek die er extra bij is gekomen omdat er veel gebeld word door een bezorgde moeder :roll:
dat is echt een dooddoenerconclusie: doordat er veel gebeld word het zorgstelsel meer geld kost
Waarom flauw??
Mag toch aanemen dat ze bij de hap wel wat beters te doen hebben. Zeker als er zoveel zijn die voor eigenlijk niets bellen en langs willen komen.
Vind de ha in dit geval dan de meest uitgesproken persoon die het met een patient erover kan hebben.
Om aan te geven dat het inderdaad wel erg veel naar de hap wordt gebeld.
zo… ik vind het belachelijk dat ze zoiets zeggen! de hap is er niet voor niks en in et dossier kunnen ze zo kijken waar je voor belt.
dan zal ik ws binnekort ook nog wel zo repriemande krijgen! bel ook de hap als ik onzeker ben wat ik moet doen. OP aanraden van mijn eigen huisarts… omdat ik altijd de persoon ben die te laat belt omdat ik bij twijfel niet bel. Nu bel ik bij twijfel wel.
zoals vorige week woensdag en donderdag had de kleine uk boven de 39 graden koorts… en hier heerst hersenvliesontsteking, of twee kleine kinderen hebben het in deze regio… dan bel ik ook gewoon om te vreagen waar ik op moet letten, odmat ik toch de nacht niet in durfde te gaan.
Tenslotte… je kan maar 1 keer te laat bellen…
@mamma van sharondenise wrote:
Denk dat het toppic nu een verkeerde kant opgaat en dat er dan beter een toppic in het discussieforum kan worden geopend.Misschien kun je dat aan haar zelf overlaten..wie weet heeft ze er wel wat aan, denk dat mensen haar met hun mening ook kunnen helpen hoor. Vind dit een beetje een snelle conclusie. Je geeft je eigen mening, misschien vind de ts dit wel erg fijn en heeft ze veel aan sommige reactie's.
Hier zit ren0t0 natuurlijk niet op te wachten.
@konijn wrote:
zo… ik vind het belachelijk dat ze zoiets zeggen! de hap is er niet voor niks en in et dossier kunnen ze zo kijken waar je voor belt.
dan zal ik ws binnekort ook nog wel zo repriemande krijgen! bel ook de hap als ik onzeker ben wat ik moet doen. OP aanraden van mijn eigen huisarts… omdat ik altijd de persoon ben die te laat belt omdat ik bij twijfel niet bel. Nu bel ik bij twijfel wel.
zoals vorige week woensdag en donderdag had de kleine uk boven de 39 graden koorts… en hier heerst hersenvliesontsteking, of twee kleine kinderen hebben het in deze regio… dan bel ik ook gewoon om te vreagen waar ik op moet letten, odmat ik toch de nacht niet in durfde te gaan.
Tenslotte… je kan maar 1 keer te laat bellen…
Helemaal mee eens! :thumbup:
zonder er verder een oordeel over te hebben
heel persoonlijk
ik ben altijd bang als ik te veel bel voor kleine dingen ,dat ze me dan als er echt een keer iets is niet serieus gaan nemen, zo van…daar heb je haaaar weer…
en dat is ook niet altijd goed denk ik, want ik ben daardoor, met name voor mijzelf, wel eens te traag met bellen, loop telang door ook met ernstige problemen.
het is ook moeilijk daar een balans in te vinden
ik bekijk het per keer bel eigenlijk vrijwel nooit tenzij ik duidelijk merk dat een kind echt pijn heeft of niet meer drinkt en uit lijkt te drogen ofzo…verder is alles wel overbrugbaar met pcm
ben wel eens s weekends geweest…zoon viel twee meter naar beneden, kop op de beton en een giga ei op t achterhoofd, achteraf een hersenschudding en een wekadvies…en dan zit ik dus zenuwachtig aan de foon als zoiets gebeurt, …wil niet lastig zijn…is ook belachelijk eigelijk
het is gewoon lastig