Ze mogen mensen die zo frequent bellen en vaak om niet-dringende zaken (want een kind dat ziek is, is doodnormaal, zeker als je het met een paracetamolletje gewoon kunt laten zakken) toch op een gegeven moment wel even erop wijzen dat er wel erg vaak gebeld wordt? Ja, jij zit met een ziek kind, maar er zitten heel wat meer kinderen met een ziek kind, en zoals ik net al zei: andere kinderen zijn veel zieker en komen dan achter in de rij. Zo’n HAP probeert op deze manier alleen maar hun zorg-aanbod te optimaliseren, lijkt mij.
Nou het lijkt me dat als je kind echt heel veel zieker is dat je dan niet gaat zitten wachten tot je bij de HAP eindelijk aan de buurt bent…
Tja op het moment dat ze hoge koort hebben en dan bedoel ik dus 40 graden en ik kan echt niets met ze, tja dan twijfel ik idd…
En ik zeg niet dat ze het niet mogen meededelen maar hij verteld vervolgens niet wat ik er mee moet, hij zegt letterlijk: Tja ik moest het je zeggen, dus bij deze…
Ze mogen mensen die zo frequent bellen en vaak om niet-dringende zaken (want een kind dat ziek is, is doodnormaal, zeker als je het met een paracetamolletje gewoon kunt laten zakken) toch op een gegeven moment wel even erop wijzen dat er wel erg vaak gebeld wordt? Ja, jij zit met een ziek kind, maar er zitten heel wat meer kinderen met een ziek kind, en zoals ik net al zei: andere kinderen zijn veel zieker en komen dan achter in de rij. Zo’n HAP probeert op deze manier alleen maar hun zorg-aanbod te optimaliseren, lijkt mij.
Nou het lijkt me dat als je kind echt heel veel zieker is dat je dan niet gaat zitten wachten tot je bij de HAP eindelijk aan de buurt bent…
Tja op het moment dat ze hoge koort hebben en dan bedoel ik dus 40 graden en ik kan echt niets met ze, tja dan twijfel ik idd…
En ik zeg niet dat ze het niet mogen meededelen maar hij verteld vervolgens niet wat ik er mee moet, hij zegt letterlijk: Tja ik moest het je zeggen, dus bij deze…
En ja misschien ligt het idd wel aan mij…
en wat gebeurt er dan als je eerst een paracetamolletje geeft
Misschien moet je het voor jezelf eens evalueren. Is het van die 30x achteraf echt nodig geweest om te bellen ? Of had je het aan kunnen zien?
Tja kan dat nu natuurlijk van de afgelopen 3,5 jaar van 2 kinderen niet meer volledig inschatten en herrinneren, maar waarschijnlijk had ik de meeste keren misschien idd wel afgekund met paracetamol, maarja daar twijfel ik op dat moment aan dan…
De HAP is bedoeld voor medische zaken die niet kunnen wachten tot de eigen huisarts weer bereikbaar is.
Mijn oudste is 3 jaar en volgens mij heb ik nog nooit de HAP gebeld? Voor Luc heb ik vorig jaar 1 keer de HAP gebeld, toen hij enorm veel waterpokken had en 40.5 en benauwdheidsklachten. Hij bleek toen geinfecteerde waterpokken te hebben en de (mexicaanse) griep en moest AB gaan gebruiken. Voor Stan heb ik nog niet gebeld.
Voor mij is koorts geen reden om een HAP te bellen. Meestal wordt pas aangeraden om na 3 dagen koorts een huisarts te bezoeken. Of de koorts moet na een pcm zetpil niet zakken onder 40 graden.
ik heb de reacties niet allemaal gelezen… maar eigenlijk bel je 10x per jaar… vind ik mee vallen hoor…
onze dames worden ook altijd ziek wanneer de huisartsenpraktijk dicht is…
ook ik wil soms overleggen…
ik heb ook wel eens nare ervaringen gehad met de hap en dat ze je niet serieus nemen of je overbezorgd vinden…
(wij hebben met onze dochter het 1e jaar heel vaak in het zkh gezeten, en contact gehad met zowel ha als hap (als ka en cb)
maar ik vertrouw op mijn gevoel, nadat wij “onaardig contact” hebben gehad bleek dus dat onze dame een spoedopname moest hebben… heb dit toen ook aangegeven aan de ka.
Ik snap dat jeje zorgen maakt maar probeer het in proporties te zien… doe wat jij denkt dat goed is…
ik heb de reacties niet allemaal gelezen… maar eigenlijk bel je 10x per jaar… vind ik mee vallen hoor…
onze dames worden ook altijd ziek wanneer de huisartsenpraktijk dicht is… ook ik wil soms overleggen…
ik heb ook wel eens nare ervaringen gehad met de hap en dat ze je niet serieus nemen of je overbezorgd vinden…
(wij hebben met onze dochter het 1e jaar heel vaak in het zkh gezeten, en contact gehad met zowel ha als hap (als ka en cb)
maar ik vertrouw op mijn gevoel, nadat wij “onaardig contact” hebben gehad bleek dus dat onze dame een spoedopname moest hebben… heb dit toen ook aangegeven aan de ka.
Ik snap dat jeje zorgen maakt maar probeer het in proporties te zien… doe wat jij denkt dat goed is…
nou wat ik denk is dat ze het niet zo zeer bij houden
maar dat ze het op een gegeven moment op gaat vallen dat iemand vaker belt dan het gemiddelde en dat ze vanaf dat punt het wel gaan optellen
natuurlijk moet je bellen als het niet goed voelt en je het niet vertrouwd
maar je kan het ook zien dat men je minder serieus gaat nemen omdat je zovaak belt
ik ben opgevoed met niet zomaar roepen dat er brand is of schreeuwen om hulp terwijl er niet echt iets aan de hand is want als je dat te vaak doet geloofd niemand je meer
wat trouwens wel weer me aan het denken heeft gezegt van als hij echt zo vaak ziek is dat misschien eens moet gekeken worden wat er dan verder aan de hand is
want geloof dat tygo de keren dat tygo hoge koorts heeft gehad en ik bang was dat hij door zou schieten op 1 hand te tellen is
gelukkig heeft een paracetamol toen wel gewerkt
en idd koorts is goed voor je lichaam het ruimt de ziekmakende bacteriën op
ik geef tygo dan ook alleen paracetamol voor de nacht zodat hij goed kan slapen of als het langer als 3 dgn aanhoud
maar goed overal waar TUH voorstaat is natuurlijk niet goed
TUH hoge koorts is natuurlijk ook niet goeg
dus je staat continu met jezelf in conclaaf van wat zal ik doen
wat ik persoonlijk zou doen is het volgende
als blijkt dat tygo koorts zou hebben zou ik kijken hoe hij er zelf onder is
het even observeren hoe de dag verloopt s’avonds een uur voor het slapen gaan een zetpil paracetamol geven bij koorts of bij pijn
en dan kijken hoe hij de nacht door komt
zakt de koorts niet genoeg of blijft hij mega veel pijn hebben dan zou ik verder denken en misschien nog een dagje aankijken kijken of het zou helpen of ik hem overdag met paracetamol zou kunnen helpen
kijk zakt dan de koorts nog niet dan trek ik aan de bel
maar tot op hede heb ik het zo altijd kunnen redden gelukkig
Je wordt nu een beetje op je vingers getikt en dat voelt natuurlijk niet fijn, dat snap ik ook wel, het gaat om het welzijn van je kinderen en ik kan niet over jouw situatie oordelen maar persoonlijk vind ik 10x per jaar per kind bellen naar de HAP erg vaak. Dat is bijna elke maand. En als je kind elke maand zo vreselijk ziek is dat je het niet vertrouwd zou ik eens nagaan of er niet iets anders aan de hand is.
En anders krijg ik een beetje het gevoel dat je zelf bang bent voor ernstige ziekten en aandoeningen terwijl het misschien gewoon een stevige griep is. Als je kindje ineens 40 graden koorts krijgt, 1 dag, is het niet levensbedreigend. Kinderen krijgen nu eenmaal heel snel hoge koorts, dat hebben ze je vast na 57 keer wel eens uitgelegd. En als ze dan in het weekend ziek worden, kun je in sommige gevallen misschien best wachten tot maandagmorgen.
En dat ze het bijhouden hoe vaak je belt vind ik juist goed. Er zijn nu eenmaal mensen die voor elk wissewasje bellen en het HAP onnodig bellen en er zijn mensen die vaak ziek zijn, vaak bellen maar waarbij geen verder acties ondernomen worden. Dan is het raadzaam voor de HAP om aan de bel te trekken of er misschien meer aan de hand is.
Genoeg redenen te bedenken waarom ze in het belsysteem het aantal telefoontjes laten turfen, wat meestal geheel automatisch gaat.
Ik snap best dat het niet leuk voelt om aangesproken te worden op gedrag… maar hebben ze niet een beetje gelijk?
Een dagje regelen, een virusje, een pittige verkoudheid… dat lees ik ook wel uit je verhalen. Kinderen mogen echt wel eens een nachtje huilen, dan haal ik ze lekker in mijn eigen bed erbij, zetpilletjes zijn ook heel handig om ze even in slaap te krijgen want slapen lost vaak het meeste op.
Nou meid, sterkte met het maken van de wel-of-niet-bellen-keuze de volgende keer!
Wellicht is het wat om eerst hier een oproep te doen naar wat andere moeders zouden doen? Zeker in de weekenden is hier tenslotte actitiviteit genoeg
Ik sluit me bij de heersende mening aan: begrijpelijk dat je het vervelend vindt, maar terecht van de HAP dat ze er iets van zeggen. Dat je je zorgen maakt als je kind ziek is: logisch. Doet elke ouder, dat neemt niemand je kwalijk. Maar misschien kun je jezelf daarin corrigeren. Want overleggen omdat een kind koorts heeft is (m.i.) absoluut overbodig. Kinderen worden ziek, kinderen worden ook weer beter. Ze hebben idd wel de neiging om buiten kantoortijden ziek te worden (hier ook hoor), maar wellicht is het een idee om met jezelf af te spreken dat een eventueel telefoontje kan wachten tot de volgende dag, als er sprake is van ‘gewoon’ ziek zijn? Lijkt me voor jezelf ook niet prettig om je steeds zo enorm zorgen te maken dat je de behoefte voelt om te bellen.
Misschien moet je het voor jezelf eens evalueren. Is het van die 30x achteraf echt nodig geweest om te bellen ? Of had je het aan kunnen zien?
Tja kan dat nu natuurlijk van de afgelopen 3,5 jaar van 2 kinderen niet meer volledig inschatten en herrinneren, maar waarschijnlijk had ik de meeste keren misschien idd wel afgekund met paracetamol, maarja daar twijfel ik op dat moment aan dan…
Tja ik zal dus idd wel te veel en te makkelijk bellen, vond dat het zelf wel mee viel maarja als zoveel mensen dat zeggen dan zal er wel een kern van waarheid inzitten toch…
Zal het vanaf nu toch nog beter gaan bekijken voordat ik bel…
En nee vaak geef ik niet eerst een zetpilletje omdat dat dan dus weer de klachten weghaalt waar ik me dan dus zorgen over maak en als ik dan toch bij de HA moet komen heeft hij geen objectief beeld meer heb ik dan het idee…
maar als dat de klachten weghaalt, dan is dat toch prima! dan kunnen ze dan lekker rusten en opknappen! als er echt iets ernstigs is, dan lijkt mij dat dat niet opknapt door een paracetamolletje!
Bij ons geld de regel, langer dan 3 dagen 40 graden koorts of langer dan 5 dagen 39 dan contact opnemen. Meestal is dit altijd wel aan zien te komen of rond het weekend te plannen voor een afspraak.
Zelf heb ik nog nooit de hapost gebeld, ik schat in en als ik het echt niet vertrouw maak ik een afspraak.
Misschien kun je beter voor jezelf duidelijk krijgen wat nou echt verontrustend is en wat niet. En bij echte onrust een afspraak maken.
Zetpillen zijn er natuurlijk om te geven bij ziekte he…
Tja ik zal dus idd wel te veel en te makkelijk bellen, vond dat het zelf wel mee viel maarja als zoveel mensen dat zeggen dan zal er wel een kern van waarheid inzitten toch…
Zal het vanaf nu toch nog beter gaan bekijken voordat ik bel…
En nee vaak geef ik niet eerst een zetpilletje omdat dat dan dus weer de klachten weghaalt waar ik me dan dus zorgen over maak en als ik dan toch bij de HA moet komen heeft hij geen objectief beeld meer heb ik dan het idee…
Daar maak je een denkfout. Als de klachten verdwijnen met een paracetamol, is het dus niet zo erg. Nemen de klachten toe, blijft een kind ziek ná een pijnstiller, dan kun je altijd nog overleggen.
Tja dat is ook prima en ook niets mis mee maar ben dan gewoon bang dat ik wat dingen over het hoofd zie…
Tja eindconclusie is eigenlijk dat ik nu zelf ook wel vind dat ik een overbezorgde moeder ben…
Maargoed, buitendat ben ik gewoon een beetje pissig op de HA (en hij is al niet mijn vriend, als ik binnenkom vraagt hij standaard of ik al gestopt ben met roken, en sinds 2 weken kon ik nu vanmorgen eindelijk JA zeggen, en vraagt hij standaard wanneer we voor nummer 4 gaan) dus dit schoot gewoon ff in het verkeerde keelgat en tja dat er verder hier geen enkele ouder is die het zelfde doet als ik, tja dat kan ik me niet voorstellen…
Dus nu een beetje afgekoeld te zijn en jullie meningen op me ingewerkt te laten hebben, ben ik het op zich wel met jullie eens maar spreekt gewoon de manier waarop de ha dit nu weer brengt en doet me enorm tegen. Bovendien vind ik dat we genoeg betalen voor de zorg hier in Nederland en als ik het dan nodig vind om te bellen, vind ik dat dat dan ook gewoon moet kunnen zonder dat ik me af moet vragen of ik wel of niet aan mijn tax zit…
Maar lieve schat, dan is er ook niets meer om mee naar de ha/hap te gaan…
Ik geef niet snel een pilletje omdat koorts er ook voor een reden is, goed voor het lijfje. Maar als ze echt beroerd zijn geef ik ze wel een pilletje.
Ik sluit me wel aan bij de rest, ik vind het heel, heel erg veel. Ik ben nu 8 jaar moeder en heb denk ik vijf keer gebeld, waarvan ik drie keer ook meteen moest komen en de andere keren kon komen om ab te halen. Altijd voor mijn oudste, die sneller last heeft van longen en oren. Met de anderen ben ik dus zelfs nog nooit geweest.
Nu ben ik dus ook niet zo snel erg bezorgd en ik vind het sneu voor je dat jij dat wel zo erg hebt.
Probeer op je eigen oordeel te vertrouwen meid! Kinderen worden nu eenmaal ziek, dat hoort erbij. Geef ze lekker een pilletje als je denkt dat dat nodig is (bij 40 graden koorts bijv). En misschien is het ook een idee om hier gewoon een topic te openen, of met een vriendin of je moeder ofzo te bellen? Als ze hier erg ziek zijn bel ik vaak even met mijn moeder. ZIj heeft veel ervaring en geeft dan soms een tip en ander stelt ze me gewoon even gerust.
Ik vertrouw erop dat als er echt iets mis is, dat ik dat aanvoel, zie dat het anders is als anders.
Ik hoop dat jij dat ook gauw kunt!
Overigens vind ik het erg prettig dat er zo goed wordt bijgehouden waarover je belt enzo. Zo kan mijn ha heel goed terughalen van he, toen op die medicatie had hij het ook al benauwd enz. En als ze dan zien dat je zovaak belt terwijl er ‘niets’ aan de hand is (als je niet hoeft te komen is er mi niets aan de hand…advies als een pilletje geven is niet de taak van hap) snap ik heel goed dat je er op aangesproken wordt, hoe vervelend ook.