zwemlesperikelen

Cell:



idd die zitten in de buurt, het ligt eraan bij wie je zwemles hebt hier :frowning: ik tref een ‘goede’ maar een verkeerde groep. We gaan echt als geheel door, het verschil kan komen als ze de slag nu goed doet dat de krukken afgaan, terwijl anderen met kurken blijven zwemmen. Maar, anderen gaan met vier maand al in het diepe, en wij zwemmen er nu pas…



ach jah, ooit zal het komen, mn frustratie ben ik kwijt :slight_smile:

Daarom hebben wij gekozen voor IJsselmuiden. Ze geven lesgarantie, een normaal ontwikkeld kind moet met 40 lessen (dus circa 8 maanden) A kunnen halen, lukt dat niet, dan zijn de overige lessen tegen gereduceert tarief. Ze zwemmen nooit met kurken, alleen met zwemringen om de armen indien nodig, maar omdat ze meteen zonder kurken in het diepe gaan na badje 2, pikken ze veel sneller op hoe hun lichaam voelt zonder steun.



We hebben eerst 1 jaar gezwommen bij de Calo van Windesheim, maar daar doen ze dus ook kurken en als groep door. Het duurde maar en duurde maar. Niek was duidelijk een sterke zwemster en Peet hield dus de groep juist op. Toen overgestapt en wat denk je… Niek mocht direct naar de afzwemgroep! Ze heeft toen met 4 weken les in de afzwemgroep gewoon afgezwommen en 6 weken later voor B.



Peet mocht uiteindelijk net voor de zomer voor A en met 4 weken zwemles later voor B. Toen ging het dus ineens heel vlot. Michel begint in januari en ze verwachten dat hij voor de zomervakantie dan in elk geval A zal hebben.

Hier is het ook normaal dat je met 4 jaar pas mag beginnen. Mijn meisje deed teddybeer zwemmen en was er zo klaar mee dat ze dus met 3.5 jaar al voor A mocht, want ze verveelde ze zich met teddybeer zwemmen.



Hier geen 1,2,3 badjes maar gewoon gelijk in het diepe vandaar de kurkjes en zwembandjes.

De zwembaden hier in de buurt zijn vanaf 5 jaar, behalve 1 particulier zwembad, en die schijnt erg goed te zijn. Daar mag het wel wat jonger. Iets duurder, maar het schijnt wel sneller te gaan omdat de groepjes klein zijn. Dat gaat em dus worden voor onze oudste.

met kurken zwemmen enzo, dat is toch heel ouderwets? :oops: Toen mijn broertje en zusje het nieuwe ABC zwemmen deden, werd gezegd dat dat juist niet handig is, dat kinderen moeten leren zwemmen, en niet met kurken blijven drijven. maar dat is ondertussen ook alweer een jaar of 12 geleden, dus kan best weer veranderd zijn :slight_smile:

Vervelend zeg die frustratie. Vind het wel vreemd dat ze als groep door moeten :think: Ieder kind ontwikkeld zich tenslotte op zijn eigen tempo. Bij de reguliere les hier keer in de week gaat het kind door wanneer het aan de eisen van dat badje voldoet.



Gem. staat er 1.5 tot 2 jr voor het A diploma.



Onze zoon is nu al bijna 3 jr bezig en heeft nog de schoolslag niet onder de knie…maar dat zijn uitzonderingen. Hij zit nu ook op speciale zwemles.

ik ben gister niet zelf geweest, degene die meeging begreep dat die twee zwakke kinderen nu een extra keer moesten zwemmen komende maand. Hopelijk gaat hij dan ook niet tijdens de zwemles zelf de hele tijd met hen bezig maar laat hij ze dan oefenen… oid…



We wachten wel af. Mn zusje was verbaasd dat ze zo enorm snel zwom, ze maakte zich mooi lang en maakt gewoon een krachtige slag :slight_smile: dacht bij mezelf, zie je wel, dat ik dat toch niet zo verkeerd heb gedacht.



Mn zusje heeft soort van trainingen gegeven bij de zwemclub dus ze weet wel waar ze het over heeft en ze was ook lichtelijk verbaasd dat ze nog met zoveel drijfdingen omzwom.



Ze haalt kinderen in die soms wel twee koppen groter zijn, dr zwemmen ook bij haar in de groep die al 10 en 11 zijn!

jaah joepie… hoe blij kan je zijn als ouder. Ik dacht al… dit gaat zo bizar, ze start als laatste en haalt alles in.



De stagiaire die de les overnam :dance: haalde haar eruit en eerst 1 schijf eraf, na nog een baan te hebben gezwommen moest ze er uit, alle schijven af en proberen met alleen 1 kurk en ze zwemt nog steeds goed!!



Direct ook gesprek gehad :slight_smile: en hij was verbaasd de badmeester zelf dat het hem niet eerder is opgevallen!



Neeh… logisch, nu dook hij er ook weer in om dat ene jongetje te helpen… wel sneu, maar tja… t was voor mijn kind ook lastig.





Dus… ik toch wel opgelucht en onze grote uk heeelemaal trots dat zij als eerste van de groep zonder schijven mag! Dan werpt extra zwemmen (ze mag dan doen wat ze zelf wil, lekker spelen ed)wel de vruchten af :slight_smile:

Wat fijn zeg!! :clap: :thumbup:

Ja dat is het nadeel als ze met zulke grote groepen zwemmen…fijn dat alle schijven af zijn en alleen de kurkjes nog over zijn.



Maar heb je het zelf ooit ook aangegeven dan, als ik zag dat mijn meisje wel zonder kon gaf ik dat gewoon aan en de eerst volgende les namen ze dat dan over en mocht ze zonder proberen.

Heb namelijk soms het idee dat ze het ook rekken…ouders betalen wel en zo vangen ze weer meer geld.

ze mocht al oefenen zonder kurk… al… brrr… k ga morgen wel ff zelf kijken, ik vond het er niet fijn uitzien! en ze was zelf ook beetje aan het klieren!.. we wachten af! in eens vliegt ze erdoor! Overigens die twee kindjes die veel moeite hebben, hebben de slag nog steeds niet onder controle.

Ik mag Ryan hier pas opgeven in de maand voordat die 5 word!! En hij wil zoo graag!

fijn zeg, nu ineens alleen met kurk!



Kunnen ze bij jullie in het bad staan?



Bij ons in het zwembad leren ze zwemmen zonder schijven/kurken, maar kunnen ze in badje 1 t/m 3 wel staan. wat een verschillen allemaal he

neeh, waterwenning de eerste twee maand dus is wel in het ondiepe, maar zodra het op zwemmen aankomt gaan ze in het diepe. Ze zwemt helemaal zonder kruk, vanmorgen weer wezen zwemmen, gewoon voor de fun. WE zijn immers zwemmers en ze redt zich nu echt goed, vlot op, vlot af, duiken en noem maar op.

Alleen het op de kant klimmen vind ze moeilijk Dat krijgt ze gewoon niet voor elkaar. Het water in ons zwembad ligt een stuk lager dan de zwembadrand, dus daar is ze nog wel kracht voor nodig.



VOlgende week kijkles… ik ben benieuwd wat hij dan te zeggen heft over haar.

Ik he zojuist dochter van zwemles afgehaald en voor nieuwe les opgegeven. Je hebt hier het gewone bad, daar hoor je slechte verhalen over, je hebt via een zwemvereniging of via brigade. Wij koze voor het 2e vanwege de kleine groepjes en 2 juffen of meesters. Helaas dus vaak maar 1 juf en groepje van 10 vind ik toch echt niet meer zo klein. Maar, nog raarder, ze werken in periodes en dat snap ik niet zo. Versnelling is eigenlijk niet mogelijk. Vertraging wel, dan blijven ze dus weer een periode in hetzelfde badje. 3 periodes per schooljaar en dan badje 0-1-2-3-3a-en A…dan zou het gewone doorstromende kind er dus al 2 schooljaren over doen. Al doet ze er 3 jaar over, maakt me niks uit, maar er wordt dus niet naar het kind gekeken. In het eerst bad watervrij maken zaten 3 maanden lang dezelfde kids. Er waren er die niet onder water durfden, maar ook die al doken en al en toch bleven ze in hetzelfde bad en stroomden pas door na de periode. Mocht je kind iets niet beheersen dan blijf je dus in hetzelfde bad, maar weer voor een hele periode. Nu had ze in badje 1 zo’n onzekere badjuf, en aangezien de mijne erg spanningsgevoelig is en het allemaal heel spannend vindt, kan zo’n onzekere juf haar niet echt goed stimuleren. Badje 0 heeft ze weliswaar 5 lessen gehuild (terwijl ze op vakantie echt watervrij was) en durfde ze niks, waarna ze einde periode 1 van de sterkste was. Dit mede dankzij de juffen die goed stimuleerden.

Hier kreeg ik dus steeds de vraag wanneer mag ik naar een volgend bad… ja misschien in maart. Bij het gewone bad zijn ook slechte verhalen, maar heb haar daar nu toch naartoe gedaan. Daar hebben ze een op internet te volgen llvolgsysteem, waardoor je ook weet waar ze mee bezig zijn en wat wel of niet beheerst wordt en, ze stromen gewoon door wanneer ze daaraan toe zijn. Nu kan ik dus mijn kind stimuleren, zet m op, als je dit kunt mag je naar een volgens badje en dat is toch wel de stimulans die ik mis in het zwemmen in een periode gebonden groep. Wat bleek een dag na afmelding en aanmelding, de vereniging heeft moeite om alle begeleiding rond te krijgen en gaat stoppen, alles wordt met de zomer overgedragen aan het gewone bad. Enerzijds denk ik nu, zie je wel, het liep niet dus ben ik blij met mijn keuze en verdoet ze niet meer 2 periodes in het oude systeem, anderzijds, nu haal ik haar weg bij bekende kinderen, terwijl ze in de zomer dus allemaal over gaan stappen. (maar goed, het groepje was toch al uit elkaar gehaald, dus wennen moet ze toch) Ik denk dat ik dus toch de juiste keuze gemaakt heb, overname betekent vaak ook wat gerommel in het begin en de overstap naar een nieuw systeem maak ik liever nu na pas 3 maanden te hebben gezwommen dan na een heel schooljaar.

Ik vind groepsgebonden periodes dus vreemd, ontopic gezien!

nu kunnen ze wel op hun eigen niveau verder, ze zwemmen nu alleen maar schoolslag en borst en rug crawl. Voor de conditieopbouw. Inmiddels zwemt juul zonder en zwemmen er ook nog kindjes met dubbele schijven en dubbele krukken.



Maar het woord kleren aanzwemmen is nog neit gevallen! had gehoopt dat ze in januari mee mocht met de afzwemgroep, maar omadt er nu drie kinderen niet durven duiken en die kinderen eerst in het duikgroepje moeten voordat hij weer gaat duiken gaat em dat denk ik niet worden.



Ze zwemt heel stabiel, wel minder goed dan in eht begin, maar het heeft echt te maken met de zin van madammeke. Daarbij kan ze staand duiken door het diepste gat, drie meten onder water zwemmen. Helaas… helaas… houdt de rest van de groep haar op. Als ik het zo kan bekijken zwemt ze niet het beste, dr zwemmen er nog twee zonder kurk, die zwemmen beide stukken beter, die zijn ook drie jaar ouder. Maar durven beide niet te duiken…

Ik vind het zo’n bijzondere constructie dat je in hetzelfde groepje blijft omdat er kindjes zijn die nog niet mee kunnen komen. Eigenlijk betaal je daar aan mee.



Bij ons zwembad lieten ze kinderen die er aan toe waren gewoon afzwemmen. Dus de ene keer hadden ze 6 kindjes voor het diplomazwemmen en de andere keer 40.



Als ze nog niet met kleding aan zwemt, dan duurt het nog wel even. Onze zoon heeft 2,5 maand met kleding aangezwommen voor hij zijn diploma kreeg :lol: Nu nog B

hier ook wel, verwacht dat ze of deze of volgende maand mag kleren zwemmen. Zij en nog twee kindjes, de rest zwemt allemaal nog met alles op. Die gaan er dan uit, en gaan afzwemmen.



Dus nu is er wel differentiatie, tov alle kinderen, wat tijd terug niet was. ALleen jammer dat er nu twee angstige kinderen zijn die eerst in het duikgroepje geplaatst moeten worden. Nu gaan we dus even drie lessen niet duiken, waardoor de mijne dat neit oefent, als we komende keer niet mogen kleren zwemmen, ga ik met de kijkles opheldering vragen.



Ach… t kost gelukkig maar dertig euro in de maand, en per 1 januari zijn ze niet verhoogd. Ik ga met de jongste straks peuterzwemmen doen, dan mag je instromen. Ze beheersen dan al het flipperen ed, en de zwemjuf die peuterzwemmen doet laat ze dan instromen in een zwemgroep van haar :slight_smile: dat lijkt me een ideale situatie, ze kent de kinderen dan best al goed, dus weet ze wel wat wijsheid is tav je kind.

Dat is dan een voordeel. Wij zwemmen wekelijks vanaf dat onze zoon 10 weken oud is. Het voordeel was dat hij watervrij was. Het nadeel was, dat we een levensgevaarlijk kind hadden bij het water en we nog 2 jaar moesten wachten tot hij zijn A diploma kon gaan halen. Voor dat hij zijn A diploma heeft gehaald had hij al 5 diploma’s Jip 1,2 en 3 en waterwennen 1 en 2.



Ik ben blij dat we het achter de rug hebben, nu B nog.

@rijstkorrel wrote:

Ik vind het zo’n bijzondere constructie dat je in hetzelfde groepje blijft omdat er kindjes zijn die nog niet mee kunnen komen. Eigenlijk betaal je daar aan mee.



Bij ons zwembad lieten ze kinderen die er aan toe waren gewoon afzwemmen. Dus de ene keer hadden ze 6 kindjes voor het diplomazwemmen en de andere keer 40.



Als ze nog niet met kleding aan zwemt, dan duurt het nog wel even. Onze zoon heeft 2,5 maand met kleding aangezwommen voor hij zijn diploma kreeg :lol: Nu nog B




Dat was hier dus ook. Groepen die per periode van ongeveer 3 maanden, een les of 12 zwemmen. Goed genoeg, dan door naar het volgende bad, anders blijven in hetzelfde bad. Versnellen komt zelden voor, vertragen kan wel. Zo hebben ze dus 3 maanden in het watervrij bad gezeten, waarbij er kinderen waren die zo het water indoken en kinderen waren die nog niet eens onder water durvden tot hun neus. Maar, dat laatste was knap genoeg :roll: Of je snel of langzaam bent, je bent altijd de dupe. Ben je snel dan ga je toch per periode, ben je langzaam, dan hang je nog eens eenzelfde periode in een bad, wat misschien wel dan na een maand wel beheerst wordt. Het bad waar ik nu heen ga werkt wel met doorstroomsysteem, eisen zijn iets hoger, watervrij is niet slechts met je neus in het water durven, dus er wordt tenminste wel ook gewerkt.

@rijstkorrel wrote:

Dat is dan een voordeel. Wij zwemmen wekelijks vanaf dat onze zoon 10 weken oud is. Het voordeel was dat hij watervrij was. Het nadeel was, dat we een levensgevaarlijk kind hadden bij het water en we nog 2 jaar moesten wachten tot hij zijn A diploma kon gaan halen. Voor dat hij zijn A diploma heeft gehaald had hij al 5 diploma’s Jip 1,2 en 3 en waterwennen 1 en 2.



Ik ben blij dat we het achter de rug hebben, nu B nog.




dat hebben wij helaas ook, alleen is onze zoon nooit op peuterzwemmen geweest, dankzij het altijd hebben van oorontsteking!



Hier moeten ze twee lessen met kleren aanzwemmen! wat een verschillen zeg!! per zwembad! En ze werken allemaal met dezelfde abc eisen??



Rijsterkorrel: hier laten ze ook de kinderen afzwemmen die er aan toe zin en van de restgroepen worden nieuwe groepen gemaakt. Maar tot die tijd blijf je in dezelfde groep.