zwemlesperikelen

oooh ik moet het gewoon even luchten, ik baal zo enorm. Van tevoren is aangegeven dat een geroep er gemiddeld 10 maand over doet om af te zwemmen. Een groepje van 10 kinderen.



eerst hadden wij de ‘pech’ dat er twee kinderen in zaten die panisch voor water waren, dus deden we wat langer watergewenning (toen had ik nog zoiets, als de mijne bang zou zijn, zou ik dat ook prettig vinden als ze daar de tijd voor namen)

Toen kwam de tijd voor trappelen met de benen, flipperen dus, weer twee kinderen die niet flipperden, maar trapten en veel tijd ging allemaal naar die twee kinderen.

Nu zijn we zes maand verder en zwemmen we eindelijk in het diepe, maar er zijn weer twee kinderen waar het niet goed mee gaat, die krijgen de schoolslag niet in de vingers, waar we al twee maand mee bezig zijn, dus duikt hij er bijin en gaat die twee helpen en die van mij moet maar weer rondzwemmen, en wat zag ik bij kijkles tot mijn grote verbazing dat ze maar aan het rommelen is, ze doet de slag niet goed, en hoe ze het op de rug voor elkaar krijgt om zo snel vooruit te komen, ik snap het niet, maar ik zie er niks in terug wat maar een beenslag is.

Ik vroeg het aan haar hoe dat kon, omdat het de vorige keer wel goed was, aan mn dochter dan, toen zei ze dat ze zo teminste wel lekker snel ging. Maar ondertussen heeft badmeester himself niks gezien…



Ben er zo klaar mee. En vooral omdat ik elke zaterdag ga zwemmen voor oef entarief, wat ze aanraden om lekker et kunnen spelen en ondertussen lekker samen te zwemmen. Vooral de zwakke zwemmers raden ze aan om dat te gaan doen, maar die zie ik nooooit! ik ga elke zaterdag sinds ze o pzwemles zit.

En daarbij komt ook nog eens een keer, dat die zwakke zwemmers ook lang niet elke les komen, dus als ze twee weken niet zijn geweest, wij weer moeten ‘wachten’ op hun!



Oke als het niet gaat, maar als je dan ook nog niet elke week komt… dan kan ik zeker altijd maar naar dat zwembad blijven crossen… :frowning:



Het sprookje begon zo mooi!! :frowning:



Moet ik daar dan wat van gaan zeggen? Ze zwemt nog steeds met alles om, kurken en schijven, en als ik met haar ga zwemmen doe ik kurk minder en schijf minder en dan gaat het nog prima…





(moet zeggen als onze dochter de vrijheid krijgt ze alles doet om maar niet het saaie zwemmen te moeten doen… maar lekker rommelen ed. )

ow… ehm… k heb snel last van frustraties, het lucht toch op dat ik het ff kwijt ben.



En nu… tips… wat zouden jullie doen?

tja, als je er echt zoveel problemen mee hebt, is misschien overstappen naar een andere ‘aanbieder’ iets, die met kleinere groepjes werkt? waar ze meer tijd besteden aan jouw dochter? of privéles? Ze heeft nu al zoveel lessen gehad, zou dan toch wel snel moeten kunnen gaan…



succes en sterkte, zulke frustraties zijn vervelend :hug:

Tja, als ik je zo hoor, zou ik zeggen: zoek een goede zwemschool :eh: … ik vind de groep vrij groot en er wordt teveel gelet op de ‘achterblijvers’.



Maarre… binnen 10 maanden je A-diploma halen is best snel, volgens mij :think: .

Teun is een goede zwemmer (mocht al een groepje verder), zwemt vanaf januari dit jaar en mag pas in maart 2013 op! Hij zwemt nu een paar weken zonder hulpmiddelen, er wordt heel goed les gegeven en alle kinderen worden even goed geholpen.

Hij is meteen gestart in een diep zwembad (ondiep is er niet), zwemt sinds januari 2x per week een half uur en mag volgende week over naar 1x per week 1 uur.



Er gaat gewoon enorm veel tijd in zitten! Ik zal ook blij zijn als ie over een half jaar ook z’n B heeft… ik vind het erg intensief om 2x per week naar dat zwembad te gaan.



Misschien eens gaan informeren naar een andere zwemschool? Dit schiet in elk geval niet op :?

Idd… En mag van mij ook tijd voor de zwakke zwemmers, maar niet als ze niet extra gaaan oefenen en ook nog regelmatig niet komen!



Zwemscholen zijn hier helaas niet, uit de hele.omgeving komen ze juist hier heen.



Er zijn maar weinig zwembaden hier… Helaas dus nu.

iets van zeggen!





wij hebben nu zwemles voor M.ea: 1 lesgeefster voor haar alleen :slight_smile: , ben benieuwd hoe lang het zal duren, volgens hen een tiental lessen

Als dit de afspraken zijn (10 maanden voor A in een groep van 10 kids) vind ik dat nog al een straffe belofte zeg!



Mijn dochter heeft altijd les gehad in een groepje van maximaal 5 kids tot vlak voor haar diploma a en heeft er nog RUIM anderhalf jaar over gedaan om het goed en kundig aan te leren.



Ik zou ze aanspreken op wat je zelf hebt gezien op de kijkles en verwachten dat de aandacht ook naar je dochter gaat. En verder, maar dat zal je denk ik niet leuk vinden te horen :oops:



GEduld hebben!

vind 10 mnd wel erg snel om een diploma te halen.



onze zoon heeft er bijna 2 jr over gedaan. (nu meot ik zeggen dat wij ook tegen problemen aanliepen in dat zwembad.)



wij hebben hem er uiteindelijk afgehaald en zijn naar een ander zwembad gegaan, het is hartstikke duur, dus vind dat je wel waar voor je geld mag hebben…toch?

Ik heb me ook vergist in het denken over hoe snel diploma a. Staat volgens mij tegenwoordig wel een jaar of anderhalf voor.



Maar wat ik niet ken is dat het hele groepje bij elkaar blijft en een kind geen eigen nivo mag volgen. Hebben ze geen volgend badje ofzo?



Ik zou niet afhankelijk willen zijn van de kinderen van een ander en ook me niet druk willen maken of zij wel oefenen of niet.

Ik zou er zeker een opmerking over maken.



Dat het langer duurt dan die 10 maanden zou ik me niet zo druk om maken maar wel dat mijn kind zichzelf een verkeerd iets aanleert. Dat er niet goed op haar gelet word.

Bij ons zwemmen ze 2x per week en een beetje afhankelijk van de juf hebben ze binnen 4 maanden een A diploma. Mijn zoon krijgt 1 onderdeel (het strekken in de schoolslag) niet goed onder de knie en zwemt nu 1 jaar en heeft bijna zijn A diploma.

Bij ons is de groep maximaal acht kinderen. Over het algemeen zijn ze met zijn vijven en hebben ze twee instructeurs in het water. Ik ben uit gegaan van ruim ander half jaar zwemmen en daar zullen wij zeker ook op komen. Hier word je wel uit een groepje gehaald en ergens anders in geplaatst als het wel of niet goed gaat dus ze zwemmen met andere kinderen van ongeveer hun niveau.

Ik zou er echt melding van maken zo schiet je kind er bij in en leert ze verkeerde dingen aan.

En tien maanden vind ik ook wel heeeel snel hoor helemaal als ik lees hoegrootheid die groep is

Hier zeggen e gemiddel anderhalf a twee jaar zelfs :shock:

En als ik dan kijk naar hoe ze zwemmen denk ik idd dat het niet veel sneller had gekund, toch voldoende aandacht groepjes van

6-8 kinderen.

Ik vind het wel idioot dat ze niet door kan stromen en dus les op haar eigen niveau. Hier stroomt ieder kind gewoon door naar het volgende badje als het daar klaar voor is. Soms is dat het hele groepje, soms een paarof zefls maar 1.

Wij hebben de laatste tijd ook wat info opgezocht over zwemlessen en met 1 x zwemmen per week lees je bijn overal dat de kindjes ongeveer 1,5 jaar erover doen om zwemdiploma A te halen.



Hoeveel er in een groepje zitten weet ik eigenlijk niet, niet eens bij stil gestaan dat ga ik eens nakijken of ik dat ergens kan terug vinden (toevallig gisteren aangemeld voor de wachtlijst)

@Lune wrote:

Hier zeggen e gemiddel anderhalf a twee jaar zelfs :shock:

En als ik dan kijk naar hoe ze zwemmen denk ik idd dat het niet veel sneller had gekund, toch voldoende aandacht groepjes van

6-8 kinderen.

Ik vind het wel idioot dat ze niet door kan stromen en dus les op haar eigen niveau. Hier stroomt ieder kind gewoon door naar het volgende badje als het daar klaar voor is. Soms is dat het hele groepje, soms een paarof zefls maar 1.


Dit is exact wat wij ook te horen hebben gekregen en ook hoe het bij ons gaat.



in 10 maanden A in een groep van 10, met 1x per week les. Er zijn vast kinderen die dat redden, maar dat zijn denk ik echt uitzonderingen.

ben perplex naar de duur van alle zwemlessen, hier is het een uitzondering als je niet binnen 14/15 maand je zwemdiploma hebt, al ben ik ook niet heel blij hoe ik diverse kinderen zie zwemmen, maar toch.



Zelf zou ik het ook prettiger vinden als mijn kind goed kan zwemmen, maar ik baal zo van die oneerlijk verdeelde aandacht.



Hier geen verschil in bandjes, als het echt niet gaat, zoals nu 1 van de kinderen, krijg je extra prive les in de week, dat zit gewoon bij de prijs in.



We wachten wel af, over twee weken weer een moment, denk dat ik het dan maar even ga vragen hoe nu verder.



Overigens is het twee keer in de week les!! ipv 1 keer, en als kinderen met niks zwemmen wordt geadviseerd om te proberen nog twee keer in de week te komen zwemmen voor oefentarief om de conditie op peil te krijgen!

Maar dat is bij die van ons niet nodig, we fietsen ontzettend veel, dus die conditie is wel aanwezig.

Hopelijk is het niet definitief dat ze de techniek van beenzwemmen verkeerd doet.

Konijn, waar woon je? Ook hier heb ik veel andere dingen gehoord, 1,5 jaar is vrij normaal, rekening houdend met een kind dat begint met ong 4,5. Hoe jonger een kind begint, hoe langer het duurt. Dit is 1x in de week zwemmen . Ook hier verschillende badjes, kan een kind iets dan door naar het volgende badje ongeacht de andere kinderen.

Volgens mij is de standaard tussen de 14 en 17 maanden dat je kind A haalt en B zit tussen de 4 en de 6 maanden.

Mijn dochtertje heeft er 19 maanden over gedaan om haar A en B te halen…met ruim 3.5 jaar half begon ze voor A, dat was in Maart en ruim een jaar later in September had ze haar diploma, met een pauze van 2 maanden ivm de vakantie. In september is ze toen weer begonnen en begin december had ze haar B…toen was ze bijna 5.5 jaar.



Bij ons waren het 12 kinderen in een groep met 2 juffen…ook hier kregen soms de kindjes die meer aandacht nodig hadden meer aandacht maar ik merkte ook wel op dat ze tijdens die aandacht ook nog wel de andere kindjes in de gaten hielden.

Hier gelijk in het diepe bad want ze hadden er maar eentje…met bandjes en kurkjes.

zolang nog voor B?? hier zijn kinderen die een maand later al afzwemmen voor B. Maar dan stoppen ze wel, de onze gaat ook gewoon nog door voor c, ook omdat er geen schoolzwemmen meer is.



hier mag je pas beginnen als je vier bent. Gros van de kinderen is ouder, de onze was vier maanden vier toen ze is begonnen, maar ze is lang, dus valt het niet op dat ze ws een van de jongsten is.

ehm… zo ver is IJsselmuiden of zwartsluis toch niet bij jou weg?



Wij zwemmen in IJsselmuiden en daar gaan kinderen gewoon individueel door… zwakke zwemmers blijven langer in een voorgaand badje en sterke zwemmers gaan zo door.



Over het bad bij jullie hoor ik wisselende ervaringen, de 1 is lyrisch, de ander vind het niks. En is het wel echt zo dat ze als groep moeten doorstromen? of heb je dat geconcludeert omdat ze tot op heden gezamenlijk doorgingen?



Met Peet hebben we ook wel lopen baggeren namelijk, maar bleek dat hij het echt nog niet goed doorhad en daar was echt wel oog voor, maar het ging mij niet snel genoeg… op 1 of andere manier dwingt zwemles wel geduld af, ook bij papa’s en mama’s :wink: