zwemles welke leeftijd

Onze oudste dochter begon met zwemles toen ze bijna 5 jaar was.

Dr A diploma haalde ze 2 jaar later.

Met de jongste ga ik eerdaags mee babyzwemmen,dan stroomt ze vanzelf door.

Hier Beginnen ze ook pas met zwemles vanaf 4 en half jaar.

@Romi82 wrote:

@astrid17 wrote:
Gwen staat op de wachtlijst en mag wss over 4 maanden. Ze garanderen dat ze binnen 10 maanden A en B hebben, anders mag ze gratis doorzwemmen. Ik hoop dat ze het snel heeft!

Dat is echt heel erg snel.

Meestal doe je over A een jaar tot anderhalf jaar.

Hoe vaak gaat ze dan zwemmen?

Ze gaat dan 1x in de week 2 uur zwemmen (tussendoor spelen ze even en krijgen ze wat te drinken).

Nicky is begonnen toen hij 4 jaar en 4 maanden was. Inmiddels zwemt hij in het 4 meter diepte bad, zonder bandjes en oefent hij om door het gat te zwemmen. Hij zwemt 2x per week een half uurtje.

Volgens de zwemjuf duurt het gemiddeld 40 zwemuren (dus 80 halve uren) en dat komt neer om ongeveer 1 jaar.

Maar…het verschil zie je toch wel in leeftijd. Hoe kleiner hoe minder lang ze de kracht kunnen vasthouden om alles in het halve uur ook echt goed te kunnen doen (uitzonderingen uiteraard daargelaten). Misschien dat het dan een paar maanden langer duurt.

@Romi82 wrote:

Ik heb 8 jaar zwemles gegeven en je kon pas met 5 jaar bij ons beginnen.

Met 4 jaar vind ik meeste kinderen erg zwak en duurt lang voordat ze een goede sterke zwemslag te pakken hebben, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Fenna zit sinds dat ze 3 maanden oud is op zwemles en ze durft nu al zelf met haar gezicht in het water te liggen.

Kinderen die dit zwemmen 4 jaar doen kunnen automatisch doorstromen naar het leszwemmen voor A. Ze zal dus 4 jaar zijn als ze begint met zwemmen. Eigenlijk sta ik daar niet achter, maar een jaar stoppen is nog slechter denk ik.

lys zit hier op puppy zwemmen, ze zou puppy 3 al mogen halen en direct door mogen stromen naar de zwemles.

Wij kiezen ervoor dit pas na de zomervakantie te doen, ze is dan al bijna 5, maar tot die tijd blijft ze wekelijks zwemmen en krijgt ze wel nieuwe uitdagingen aangeboden. Wat ik begreep van de zwemjuf is dat ze dan badje 1 eigenlijk al gehad hebben en al een heel eind door badje 2 heen zijn.

@astrid17 wrote:

@Romi82 wrote:
@astrid17 wrote:
Gwen staat op de wachtlijst en mag wss over 4 maanden. Ze garanderen dat ze binnen 10 maanden A en B hebben, anders mag ze gratis doorzwemmen. Ik hoop dat ze het snel heeft!

Dat is echt heel erg snel.

Meestal doe je over A een jaar tot anderhalf jaar.

Hoe vaak gaat ze dan zwemmen?

Ze gaat dan 1x in de week 2 uur zwemmen (tussendoor spelen ze even en krijgen ze wat te drinken).

Dat is wel echt pittig zeg.

Aangezien de meeste kinderen van 5 jaar een spanningsboog hebben van 10 minuten bij leszwemmen. (Heb opleiding voor zwemles geven en dit is de theorie die ik daar geleerd heb)

ik vind dat ook wel erg veel mijn dochter gaat 2x 30min en zelfs dan heeft ze soms al moeite erbij te blijven maar haar hoofdje.

vind ik niet raar op die leeftijd

Hier heeft Noud net vorige week zijn A diploma gehaald :inlove: Hij is motorisch niet heel sterk (loopt nog iedere week bij de fysio voor zijn grove motoriek) maar heeft het binnen anderhalf jaar gehaald. Ik ben zo blij met deze zwemschool, ze zijn pedagogisch zo sterk. In het begin had ik wat twijfels bij de lestijd, de zwemles duurt namelijk maar een half uurtje, terwijl die van het sportfondsenbad zelf ruim 40 minuten is.

Noud is begonnen met zwemles toen hij ruim 5 was, eerder was hij er echt niet aan toe. Nu zeggen ze dat het gemiddeld nog 3 maanden duurt voordat hij B heeft. stel dat hij er iets langer over doet en in juni zijn B diploma haalt, heeft hij in 19 maanden zijn A en B. Dat vind ik toch vrij snel.

Marlot gaat ook pas beginnen als ze 5 is. Bij Noud zat ook een jongetje in het groepje dat begon toen hij 4 was, omdat hij dan tegelijk met zijn zusje mee kon. VOor dat kind is het een verloren jaar geweest, hij is nu nog vrijwel niet verder gekomen. Dit is natuurlijk anders als je kind al steeds puppyzwemmen ofzo heeft gehad. Maar in het algemeen denk ik dat je beter kunt wachten tot het kind 5 is.

@mamaartje wrote:

Hier heeft Noud net vorige week zijn A diploma gehaald :inlove: Hij is motorisch niet heel sterk (loopt nog iedere week bij de fysio voor zijn grove motoriek) maar heeft het binnen anderhalf jaar gehaald. Ik ben zo blij met deze zwemschool, ze zijn pedagogisch zo sterk. In het begin had ik wat twijfels bij de lestijd, de zwemles duurt namelijk maar een half uurtje, terwijl die van het sportfondsenbad zelf ruim 40 minuten is.

Noud is begonnen met zwemles toen hij ruim 5 was, eerder was hij er echt niet aan toe. Nu zeggen ze dat het gemiddeld nog 3 maanden duurt voordat hij B heeft. stel dat hij er iets langer over doet en in juni zijn B diploma haalt, heeft hij in 19 maanden zijn A en B. Dat vind ik toch vrij snel.

Marlot gaat ook pas beginnen als ze 5 is. Bij Noud zat ook een jongetje in het groepje dat begon toen hij 4 was, omdat hij dan tegelijk met zijn zusje mee kon. VOor dat kind is het een verloren jaar geweest, hij is nu nog vrijwel niet verder gekomen. Dit is natuurlijk anders als je kind al steeds puppyzwemmen ofzo heeft gehad. Maar in het algemeen denk ik dat je beter kunt wachten tot het kind 5 is.
Meeste kinderen zijn nog niet sterk genoeg met 4 jaar om een goede beenslag te maken.

Mijn nichtje is begonnen met 4 jaar en 3 maanden en na een half jaar les gingen we op vakantie. Ze kon echt nog helemaal niks.

Is niet raar hoor, maar plezier had ze er toen ook nog niet in. Dat begint nu wel te komen, na een jaar zwemles. Maar inmiddels is ze 5 jaar en 3 maanden en gaat ze rond de zomer diplomazwemmen waarschijnlijk.

Nu ze sterker is gaat het sneller.

Mijn dochter wordt half februari 4 en kan aankomende week al beginnen met zwemles. Ze heeft vanaf baby zijnde met regelmaat meegedaan met babyzwemmen en peuterzwemmen. Als ze dan een stempelkaart vol hebben mogen ze hier een zwemtest doen en op basis daarvan kijken ze of ze met 4-jarige zwemles mogen starten (30 minuten per week). Emma heeft de test goed gedaan en mocht dus al 2 weken voor haar verjaardag starten met zwemles. Ik twijfel wel heel erg omdat ze ook net op school gaat beginnen maar ik wil haar ook niet een jaar of langer niets laten doen (ze mogen anders met 5 jaar ingeschreven worden en dan gaan ze eerst op de wachtlijst dus dat kan ook nog wel even duren). Dus ik zie wel hoe het gaat.

grote meid is begonnen met 4 jr en 3 maanden, maart 2010 was dit.

en zoals het er nu uitziet mag ze afzwemmen in maart 2011…

dus precies 1 jaar.

hier met 5,5 jaar. (begin groep 2)

zit in een heel gemotiveerd groepje en ze lopen erg voor op schema. heeft nu in 5 maanden 6 sticker gehaald (12e is afzwemmen) dus ik verwacht dat hij eind schooljaar wel mag afzwemmen.

“normaal” is 1,5 jaar voor A, 3 maanden B en 3 maanden C hier

voor zusje geld ook 5,5 (groep 2)