hier met bijna 4 ingeschreven en met 4 1/2 begonnen.
net 5 lesjes gehad dus nog geeeeeeeeen idee hoe lang hij daar over gaat doen
net 5 en net 6… We zijn in oktober begonnen, sinds vorige week overgeschakeld naar de zondagochtend.
Ik wilde persee niet te vroeg beginnen. Met 5 hebben ze meer concentratievermogen, meer kracht, meer coordinatie en leren ze het " over het algemeen" sneller.
Ook vond ik 4 te vroeg ivm wennen aan school… ze hoeven van mij niet ineens met 4 van alles tegelijk… wennen aan school, wennen aan zwemles, wennen aan speelafspraakjes enz.
Voor veel kinderen komt daar ook nog wennen aan bso bij.
5 is echt jong genoeg in mijn opinie en niek is zelfs 6 en die gaat als een speer…
begonnen met 5,5 en nu bijna 6 en nog steeds in het eerste badje kwa niveau. maar ze heeft er lol in en daar gaat het mij om. (ze was totaal niet watervrij voorheen)
Indy is begonnen met 5 jaar en 9 maanden. 1 jaar en 1 maand later had ze A, 7 weken later B. Daarna 8 maanden gestopt en toen toch maar door voor C en ook C had ze in 7 weken. (1 keer per week 3 kwartier zowel A, B als C)
Kes is met 4 1/2 begonnen omdat hij zo’n waterrat was. Hij is erg klein voor zijn leeftijd en dat heeft hem achteraf de das om gedaan. Het eerste half jaar zwom hij 1 keer in de week, vanaf april 2010 2 keer in de week 3 kwartier. Hij zit nu in het laatste bad. Alles gaat goed behalve de schoolslag en borstcrawl. Die zijn zo goed als onder de knie. Ik verwacht dat hij eind maart of anders eind april mag afzwemmen, dan heeft hij er 1 1/2 jaar over gedaan (waarvan bijna een jaar dus 2 keer in de week). Daarna moet hij nog B van ons. Ik hoop dat hij het met 1 keer in de week nog voor de zomervakantie redt…
Jaden is begonnen met 4 jaar. Hij wordt over 2 weken 6. Eind november heeft hij zijn B-diploma gehaald. In totaal heeft hij zo’n anderhalf jaar over A en B gedaan. Hij had alleen wat vertraging opgelopen omdat hij vlak voor het afzwemmen van zijn B-diploma zijn arm brak…
Mischa heb ik ingeschreven in de week dat hij 4 was geworden, en ik heb geen idee hoe lang de wachttijd is, maar ik vind zowiezo na de zomer vroeg zat, maar rond zijn 5e bday nog beter.
hier een meisje van 5 die voor haar c diploma gaat ze wil verder a en b heeft binnen 1 jaar gehaald wel het nieuwe zwemmen duiken en alles want daar zit ook nog verschil in en ongeveer over 3 maand kan ze c erbij in het mapje doen en wat ze dan wil ik zou het niet weten verder is er niet veel volgens mij :think:
@hendrika wrote:
hier een meisje van 5 die voor haar c diploma gaat ze wil verder a en b heeft binnen 1 jaar gehaald wel het nieuwe zwemmen duiken en alles want daar zit ook nog verschil in en ongeveer over 3 maand kan ze c erbij in het mapje doen en wat ze dan wil ik zou het niet weten verder is er niet veel volgens mij :think:
bij mij vroeger was er nog balvaardigheid 1 2 3 reddingzwemmen 1 2 3 kunstzwemmen 1 2 3 en nog wat (ik heb ze allemaal haha)
@hendrika wrote:
dat is nu toch overal zo?
Want volgens mij zijn de eisen voor het A diploma gewoon landelijk vastgesteld. Idem voor B en C natuurlijk.
@mamaMarije wrote:
@hendrika wrote:hier een meisje van 5 die voor haar c diploma gaat ze wil verder a en b heeft binnen 1 jaar gehaald wel het nieuwe zwemmen duiken en alles want daar zit ook nog verschil in en ongeveer over 3 maand kan ze c erbij in het mapje doen en wat ze dan wil ik zou het niet weten verder is er niet veel volgens mij :think:
Want volgens mij zijn de eisen voor het A diploma gewoon landelijk vastgesteld. Idem voor B en C natuurlijk.
Ik vroeg me ook al af wat ze bedoelde. De eisen voor A zijn best zwaar tegenwoordig. Daar worden geen uitzonderingen voor gemaakt en is landelijk vastgesteld.
@Fleur wrote:
@mamaMarije wrote:@hendrika wrote:hier een meisje van 5 die voor haar c diploma gaat ze wil verder a en b heeft binnen 1 jaar gehaald wel het nieuwe zwemmen duiken en alles want daar zit ook nog verschil in en ongeveer over 3 maand kan ze c erbij in het mapje doen en wat ze dan wil ik zou het niet weten verder is er niet veel volgens mij :think:
Ik vroeg me ook al af wat ze bedoelde. De eisen voor A zijn best zwaar tegenwoordig. Daar worden geen uitzonderingen voor gemaakt en is landelijk vastgesteld.
nou dit is niet overal vast gesteld er zijn hier zwambaden in de buurt waar gewoon volgens oudewijze les wordt gegeven dus geen duiken of dergelijke voor a diploma als je zeker wilt weten als de zwemschool wel volgens nieuwe eisen zwemt kun je dit na kijken op nationaal platform voor zwemscholen
in onze vriendenkring zijn meerder kindjes die hebben afgezwommen volgens de oude eisen.
@ cariska ik ga vrijdag gelijk vragen bij het zwembad of er hierna nog meer mogelijkheden zijn kwam zwemmen ( al zie ik zelf reddings zwemmen met 6 jaar niet zitten) en ze had het er al over dat als ze c ook heeft hier bij de zwemclub wil waar ze op kinder niveau wedstrijden zwemmen hier zit haar nicht ook en dit wil ze ook graag.
@hendrika wrote:
@Fleur wrote:@mamaMarije wrote:@hendrika wrote:hier een meisje van 5 die voor haar c diploma gaat ze wil verder a en b heeft binnen 1 jaar gehaald wel het nieuwe zwemmen duiken en alles want daar zit ook nog verschil in en ongeveer over 3 maand kan ze c erbij in het mapje doen en wat ze dan wil ik zou het niet weten verder is er niet veel volgens mij :think:
nou dit is niet overal vast gesteld er zijn hier zwambaden in de buurt waar gewoon volgens oudewijze les wordt gegeven dus geen duiken of dergelijke voor a diploma als je zeker wilt weten als de zwemschool wel volgens nieuwe eisen zwemt kun je dit na kijken op nationaal platform voor zwemscholen
in onze vriendenkring zijn meerder kindjes die hebben afgezwommen volgens de oude eisen.
@ cariska ik ga vrijdag gelijk vragen bij het zwembad of er hierna nog meer mogelijkheden zijn kwam zwemmen ( al zie ik zelf reddings zwemmen met 6 jaar niet zitten) en ze had het er al over dat als ze c ook heeft hier bij de zwemclub wil waar ze op kinder niveau wedstrijden zwemmen hier zit haar nicht ook en dit wil ze ook graag.
Of de eisen verschillen weet ik niet,maar de aanpak kan wel veeeeeel uitmaken!
Jo zwemt nu nog heel even in bij een reguliere zwemclub. Daar moeten ze al beginnen met de schoolslag met gezicht ONDER water…kortom, hij moet 3 handelingen tegelijk doen.
Benen,armen en niet vergeten zijn adem lang genoeg inhouden. Dat lukt hooguit 2 slagen en dan staat hij weer even rechtop…hij kan niet in 3 handelingen tegelijk denken. Daarbij…ik meen me te herinneren dat je gewoon leerde zwemmen en daarnaast nog een keer onder water moet zwemmen. Los van de normale slag.
In de badjes die volgen zie ik dat ze wel gewoon met hoofd boven water mogen zwemmen…kortom, ze willen die kids meteen al 3 handelingen tegelijk perfect aanleren en dan mogen ze dat later weer afleren…
Jo trekt dat niet. Hij heeft het advies gekregen meer 1 op 1 aandacht. (wisten wij eerder al,maar zij waren er zelf kennelijk nog niet uit…zucht).
Zijn elders geweest en daar zwemmen ze gewoon normaal. Armen,benen en rechtdoor…onderwater zwemmen is een aparte instructie…
En wonder boven wonder…meneer kan WEL zwemmen…
Ik denk dat daar het euvel zit…uiteindelijk moeten ze allemaal hetzelfde doen,maar de weg er naar toe maakt wel degelijk uit…
@astrid17 wrote:
Gwen staat op de wachtlijst en mag wss over 4 maanden. Ze garanderen dat ze binnen 10 maanden A en B hebben, anders mag ze gratis doorzwemmen. Ik hoop dat ze het snel heeft!
Dat is echt heel erg snel.
Meestal doe je over A een jaar tot anderhalf jaar.
Hoe vaak gaat ze dan zwemmen?
Ik heb 8 jaar zwemles gegeven en je kon pas met 5 jaar bij ons beginnen.
Met 4 jaar vind ik meeste kinderen erg zwak en duurt lang voordat ze een goede sterke zwemslag te pakken hebben, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Fenna zit sinds dat ze 3 maanden oud is op zwemles en ze durft nu al zelf met haar gezicht in het water te liggen.
Kinderen die dit zwemmen 4 jaar doen kunnen automatisch doorstromen naar het leszwemmen voor A. Ze zal dus 4 jaar zijn als ze begint met zwemmen. Eigenlijk sta ik daar niet achter, maar een jaar stoppen is nog slechter denk ik.
@Romi82 wrote:
@astrid17 wrote:Gwen staat op de wachtlijst en mag wss over 4 maanden. Ze garanderen dat ze binnen 10 maanden A en B hebben, anders mag ze gratis doorzwemmen. Ik hoop dat ze het snel heeft!
Dat is echt heel erg snel.
Meestal doe je over A een jaar tot anderhalf jaar.
Hoe vaak gaat ze dan zwemmen?
Nou dat vind ik wel ook snel hoor…
De meeste kids doen er hier echt langer over. Niet zo lang als mijn kind maar geod, dat terzijde

hier zeggen ze gemiddeld andderhalf jaar volgens mij.
Charity begon toen ze 4 jaar en 5 maanden was met zwemmen.
Ze heeft na 1 jaar en 3 maanden haar A diploma gehaald.
en nu 2 maanden daarna gaat ze voor haar B diploma op.
Als ze het haalt is ze dus 5 jaar en 10 maanden als ze haar B diploma haalt.
ze zou eigenlijk eerder zijn begonnen met zwemmen maar er is iets mis gegaan met de inschrijving.
hier zijn de diploma’s landelijk , staat ook achter op het diploma.
vind de eisen best streng vind vooral het borstcrawl bij A en B al veel en vroeg.
Mijn zoontje is op “waterwennen” gegaan toen hij 4 jaar was.
Inmiddels zit hij in badje 2 van waterwennen, en dat is eigenlijk al een soort zwemles (hij leert al een beenslag (visstaart noemen ze dat) op de rug en van de week zag ik hem zelfs een rugcrawl beweging maken. Ook moeten ze kunnen drijven zonder hulpmiddelen.)
Hierna moet hij geloof ik nog twee badjes voordat hij mag diploma zwemmen, dus dat duurt nog wel even
Het belangrijkste is dat hij het helemaal leuk vindt.
**verwijderd… zat in verkeerde topic te typen :oops: **
ja die borstcrawl is idd best pittig.
Zeker bij B als de beweging ook echt af moet zijn.
Aanpak maakt ook zeker wel uit denk ik en ook het kind.
Want de aanpak die voor het ene kindje prima is kan voor een ander weer veel minder zijn.
Hier zwemmen ze direct in het diepe.
In het begin wel met drijfmiddel in de vorm van bandjes die steeds leger gaan.
Aan het eind van elke les, vanaf les 1 gaan ze zonder bandjes 1 voor 1 het water inspringen.
Ene kindje durft dat niet direct en wil daarbij toch nog een handje van de juf, het andere kindje durft dat direct. Onze oudste ging dus direct hoppa erin en was helemaal trots: mama ik raakte de bodem :lol: Hij was dus wel watervrij zeg maar.
Hoe het onze middelste daarmee zal vergaan zullen we zien… er is deze maand nog geen plekje in fase 1 helaas.
Oh ja dat er in springen op het eind is later het moment dat ze het gat oefenen. Dat komt echt elke les weer terug.
hier is het gat omgedoopt tot een zonnetje.
en bijna alle kinderen vinden het leuk om er doorheen te zwemmen.
hier is altijd de laatste 5 min spelen.
ze beginnen in het ondiepe gaan dan naar het diepe met kurkjes en al snel zonder kurkjes.