zwemles... kansloos verhaal?

Hallo allemaal,



even een berichtje/vraagje van een gefrustreerde moeder.

Demi is sinds ze ruim vier was begonnen met zwemles. In eerste instantie ging dat allemaal prima en stroomde ze mooi door naar het diepe waar ze in eerste instantie met nog alleen met kurk zwom.

En nu staat ze eigenlijk al bijna een jaar stil … we zijn uit frustratie naar een ander zwembad overgegaan, daar leek het even beter te gaan maar nu is het weer hetzelfde liedje. Ze zwemt leuk zonder kurk maar het is het allemaal nog net niet voor een bad verder en dus uiteindelijk haar A diploma.

Ik weet niet hoe ik haar kan motiveren een tandje harder daar best te doen en zie het eerlijk gezegd allemaal niet meer zitten qua zwemles dan.



Iemand van jullie ervaringen met een trage zwemmer?



gr

Muts

Ja wel ervaring met een trage zwemmer hier, maar denk ik niet het antwoord dat je horen wilt…



Mijn advies is: geduld hebben, een kind wat de kracht nog niet heeft kan misschien de handelingen wel uitvoeren maar nog niet goed genoeg zwemmen voor een diploma.

Dat het zwembad haar dan ook niet laat proberen, of erger nog, een diploma geven terwijl ze eigenlijk het nog niet goed kan, siert de leerkrachten in mijn opinie alleen maar.

wij zijn ook al 1,5 jaar bezig en nog maar op de helft :cry:

ja Mamy dat ben ik inderdaad met je eens, een diploma geven als ze het niet kan is natuurlijk niet de bedoeling. En overigens precies de reden dat ik naar een ander zwembad ben gegaan. Daar kreeg ze een tussendiploma voor zwemmen zonder kurk en de week erna moest ze de kurk weer om omdat de juf teveel kinderen in de groep had om ons Demi in de gaten te houden… Dat heeft haar enorm gefrustreerd, daar snapte ze natuurlijk helemaal niks van!

Dus dat ben ik met je eens, en ik vind ook dat kinderen hun eigen pad moeten volgen in ontwikkeling en uiteraard kun je niet vergelijken. Het probleem is, en dat frustreert me, dat ik mijn vinger er niet op kan leggen. Als het kracht is, dan leg ik me daarbij neer uiteraard, maar ik geloof niet dat dat het is… de ene week kan ze het namelijk prima en de week erna zinkt ze ongeveer als een baksteen naar de bodem.

En dat frustreert me gewoon, hoe kun je iets de ene week wel kunnen en de andere week niet?

Moeilijk, want ik wil ook niet de pusherige moeder zijn hoor! Ik wil gewoon dat mijn kinderen hun best doen, that’s it…



gr

muts

Onze dochter is snel, dus kan er niet over meepraten (diploma na 1 jaar zwemles en met 4,5 jaar begonnen). We moesten er eerst geen rekening mee houden dat de af zou zwemmen eind januari, vooral rugcrowl en duiken ging nog moeilijk. Papa is dus drie keer met haar gaan oefenen en nu mag ze wel afzwemmen. Het oefenen 1 op 1 heeft haar heel goed gedaan.

Dus misschien kunnen jullie dat ook eens proberen?

Hier ook een langzame zwemmer…

Hij heeft waarschijnlijk niet genoeg kracht om snel te zwemmen en zinkt dus een beetje. Hij zal er nog veel aan moeten oefenen voordat hij naar het diepe mag en zit al ruim een jaar op zwemles.

Ik heb me er bij neergelgd en er geen problemen mee, hij kan andere dingen weer goed.

Maar: Hij heeft nu voor het eerst door dat andere kinderen wel door gaan. Er zwemmen ook andere kinderen van school en die vragen aan hem of hij al door mag, nee dus, en zelf begint hij dat nu wel vervelend te vinden. Hij widle verleden week voor de eerste keer dus niet. Dat vind ikdan wel lastig want ja, hij moet toch!

Allereerst even een vraag…Hoelang duurt bij jullie een zwemles?



Onze zoon is begonnen met 5 jaar bij de zwemvereniging. Dat was 1x per week een half uur (en daarna een kwartier vrij spelen/zwemmen).



Eerst ging ook hij goed vooruit, maar idd op een gegeven moment kwam hij niet verder, terwijl de kindjes in zijn groep wel doorstroomden en de nieuwe kindjes ook weer etc.



Vlak voor de afgelopen zomervakantie heeft de leiding een gesprek met ons gehad dat ze zich zorgen maakten omdat zoonlief niet vooruitging. Hij was aan het eind van de les weer op het niveau van de les van tevoren dus dat schiet niet op.



Daarop hebben wij besloten hem een intensieve zomercursus te laten doen (Hij zat op dat moment al 2 jaar op les). Tijdens die 2 weken had hij 2x per dag zwemles! eind van de ochtend en begin van de avond. ook voor ons heel intensief hoor met halen en brengen, maar het heeft wel geholpen! Eindelijk is bij hem het kwartje gevallen zo lijkt het. Tijdens die cursus was hij nog niet vaardig genoeg om voor A op te gaan, maar dat was ook niet onze insteek.



Na de zomervakantie is hij iedere keer na 2of 3 weken een groepje opgeschoven en over 3 weken mag hij op voor A. Bovendien is in hetzelfde zwemles ook nog een andere aanbieder van zwemles (1 uur per week) En ook daar hebben we hem op laten gaan, zodat hij meer zwemmeters maakt! Hij gaat nu echt met sprongen vooruit! Al met al heeft hij 2,5 jaar over A gedaan en ik denk dat hij B meteen het blok erna kan halen (10 weken duurt een blok hier).



Dit is onze ervaring. Misschien ook voor jullie een optie een intensieve zomercursus?



Dochter heeft dat hier niet nodig gehad, want die is nu 1,5 jaar bezig en heeft een maand voor haar 6e verjaardag als het goed is B.

Oh ja nog even een aanvulling. Het scheelt dat onze zoon echt van zwemmen houdt en alles (meer zwemles en zomercursus) is in overleg met hem gegaan. Het is niet zo dat het van ons moest!

Ik heb nog lang geen kind op zwemles, maar hier mag je pas vanaf 5 jaar inschrijven voor zwemles, ze zeggen dat die hele kleintjes er vaak nog helemaal niet fysiek klaar voor zijn om zelfstandig te leren zwemmen en is het nog te zwaar en mentaal ook nog een grote beproeving. Daar moest ik even aan denken toen ik de openingspost las.

Dus dan is het een kwestie van geduld hebben helaas.

@Kittycat wrote:

Ik heb nog lang geen kind op zwemles, maar hier mag je pas vanaf 5 jaar inschrijven voor zwemles, ze zeggen dat die hele kleintjes er vaak nog helemaal niet fysiek klaar voor zijn om zelfstandig te leren zwemmen en is het nog te zwaar en mentaal ook nog een grote beproeving. Daar moest ik even aan denken toen ik de openingspost las.

Dus dan is het een kwestie van geduld hebben helaas.




Ja, daar heb ik uiteraard ook over nagedacht. Hier kun je al heel vroeg met zwemles beginnen, zelfs al vanaf drie jaar bij sommige zwemscholen. De meeste kids beginnen hier nl gewoon als ze vier zijn en halen dan binnen zo’n 1,5 jaar hun A diploma met gemak.



Nogmaals, ik wil niet zo’n pusherige moeder zijn, maar het frustreert me dat ze zo op 1 niveau blijft hangen. En ik weet dat het probleem bij mij ligt, want het frustreert MIJ en haar niet. Maar ik vind het gewoon moeilijk om te ervaren dat ze zo blijft hangen op 1 niveau… Uiteraard kan ze niet overal goed in zijn, en dat vind ik blijkbaar moeilijk, terwijl hoop een moeder te zijn die haar kids op eigen tempo laat ontwikkelen. En toch valt het dan blijkbaar niet mee die goede voornemens in de praktijk te brengen :smiley:



Zo’n snelcursus met veel zwemmen in korte tijd klinkt voor de ervaring en de spierballen wel goed! Maar eens informeren of dat hier ook ergens gegeven wordt… (volgens mij niet, maar wie weet?)



Ze zwemmen hier nu 40 minuten in een groepje van 6 tot 8 kinderen, dus dat is wel wat meer aandacht dan gemiddeld. Bij de vorige zwemschool was het een half uurtje met 10 kinderen en soms zelfs meer…



Terwijl ik dit zit te typen besef ik me ook dat ik door mijn frustratie dit waarschijnlijk overbreng op Demi. Ik ga hier eens wat neutraler mee om vanaf morgen (roepen dat ze het fantastisch kan zal niet werken aangezien ze dan gewoon bedenkt dat ze wel een diploma mag of er mee mag stoppen hihi)



grts

Saskia

mijn dochter ging tot haar a diploma wel heel goed maar nu ineens ging ze haar best niet meer doen.



we hebben nu een beloningsvel gemaakt samen iedere zwemles dat ze haar best doet krijgt ze een sticker, bij 5 stickers mag ze kiezen wat voor iets leuks we gaan doen.

bv. de speeltuin,vrijzwemmen,bioscoop etc.



ik heb het beloningsvel voor 8 weken gemaakt en ook verteld.

Als er na 8 weken meer vakjes leeg zijn dan vakjes met sticker stoppe we met zwemles.

En geen 2 diploma’s betekent geen andere sport.

ze mag een sport kiezen als ze 2 diploma’s heeft.

haha ik herken je frustratie zo goed. En ik moet zeggen dat ik me er de ene keer beter bij kan neerleggen als de andere keer. Ik zie trouwens wel dat jongens over het algemeen langzamer gaan omdat ze meer staan te “klieren” aan de kant en helemaal niet opletten wat de juf/meester zegt. Ach meestal denk ik maar “eens zal het goedkomen”. Heb in ieder geval gemerkt dat dreigen niet helpt. Het kan hem niet heel veel schelen als ik zeg dat hij maar van zwemmen af gaat en dan dus ook geen andere sport mag doen.



Eén troost, je staat niet alleen! :wink:

ik zou dan niet meer dreigen.

Als Charity niet haar best gaat doen nu gaat ze ook echt van zwemles af.

Al zou het haar dan niet uitmaken dat ze dan geen sport meer doet.



Ik ga geen geld uitgeven terwijl zij er met de pet naar gooit.

Ze gaan vanzelf wel weer vragen wanneer ze op een sport mogen en dan mag ze opnieuw op zwemles.





steeds dreigen heeft geen nut dan weten ze dat je het toch niet doet.

dan moet je het ook waar maken en echt stoppen met zwemles.

Bij ons kan je in bijv vakantie extra zwemles volgen. Bijv een week lang elke dag zwemmen, een soort van bijles zou je het ook kunnen noemen.

Gaan ze bij jullie ook naar verschillende badjes? Wij hebben geloof ik 5 badjes en dan naar diploma A. Dat kan motiveren, mja misschien is dat bij jullie zwemles ook al zo.

Anne is vrij snel en gaat als het goed is 19 maart voor haar A op (ze heeft ivm buisjes moeite met onderwaterzwemmen, dus daar wringt de schoen of ze al dan niet opgaat).

Anne is snel verveeld en deed met zwemmen ook haar best niet. Wat haar heel goed helpt is vrijzwemmen. Ze heeft een half uur zwemles (nu even 3 weken 2* een half uur) en om de week ga ik met haar naar het gemeente bad om vrij te zwemmen. Ze oefend dan toch stiekum de dingen van het echte zwemmen en ze bouwt conditie en kracht op.

Fietsen is ok goed om de beenspieren te versterken voor zwemmen (als ze daar bv niet zo sterk in is)

Voor Anne is het eigenlijk ‘nodig’ dat ze haar A gaat halen. Ze zwemt vanaf babyzwemmen en in het bad waar ze zwemt hebben ze geen tussendiplomatjes. Dus een ‘beloning’ voor haar moeite zou nu wel erg mooi zijn. Wij duimen, zonder te pushen, dus ik begrijp wel wat je bedoeld.

Yep… Wessel is ook met 4,5 begonnen, maar heeft “pas” 2 juli jl. zijn diploma gehaald. 3 dagen voor zijn 6e verjaardag.

Toen hij in badje 3 zat, leek hij ook stil te staan… bleef hangen op hetzelfde niveau; vond er niks meer aan en was snel afgeleid. Frustrerend voor mij en dus ook voor hem. Heb zelfs na een les “niet z’n best doen” gezegd dat ik 10 euro uit z’n spaarpot haal omdat hij zelf deze les moest betalen.

Frustratie alom dus.

Toen gingen we verhuizen. Nieuw zwembad… voorzwemmen… Wessel zwom giga netjes… en de badmeester vond dat hij in badje 3 kon beginnen, maar ws. snel naar 4 kon.

Wat heeeeeeel goed voor Wessel was, was dat hij 2 x per week een half uur ging, in plaats van 1 x per week 45 minuten (oude bad).

Daarnaast ging papa ook met hem zwemmen op zondag (geen baantjes of oefenen, maar gewoon spelenderwijs spierkracht opbouwen zeg maar).



Een tweede ding dat ik met hem besprak was de concentratie. OP een dag zei ik dat het me opviel dat hij veel op de kindjes let die niet goed opletten en dat hij dan mee gaat doen met “klieren”.

Ik heb gezegd dat als hij zijn diploma wil halen, hij toch echt beter moet oefenen en leren en dus, als iemand naast hem vervelend gaat doen, hij op een andere plek moet gaan staan.



Gewoon een heel volwassen gesprek, hoe om te gaan met kindjes die niet opletten en beginnen te spelen…



Hij heeft dit super supergoed opgepakt en binnen notime kreeg hij er weer zin in…

hij mocht snel naar badje 4 en na 8 lessen in badje 4 was ie er klaar voor…



Voor B wil hij niet… Hij mag op voetbal!!

Anne heeft inmiddels haar B diploma op zak en is voor C bezig, ze heeft het erover dat ze zwemvaardigheid wilt gaan doen…het halen van de diploma s heeft voor haar wonderen gedaan zo lijkt het :shock: :smiley:

hier ook een trage zwemmer… natuurlijk een jongen…



Nu kan ik helaas 2x niet mee naar zwemmen, maar zal eens een belnotitie achterlaten voor de juf. Hij kan wel zwemmen, maar hij lanterfant vaak een beetje… en zegt dat hij niet naar badje 3 durft (dat is dieper en kan hij niet staan)…



misschien dat de juf hem daar iets in kan laten zien… of misschien moet ik eens een keertje met hem zwemmen in dát specifieke zwembad zodat ik met hem dat gevoel eens kan kweken… zonder dat hij moet…



ik word er ook gek van dat íedereen om me heen maar met tips blijft gooien… ohh ik had mijn kind hier… of daar… en dat is fantastisch… ja… weet je, het ligt ook gewoon aan het kind zelf… Ik laat me niet opnaaien, maar als de juf aangeeft dat het hopeloos is…



privéles kan ik niet betalen. Nu wil mijn exschoonm. dat doen, maar ik vind het alleen maar pushen op die manier… en het mannetje moet al zoveel… (hebben ook net een scheiding en verhuizing achter de rug, en hij net naar groep 3)… maar ik wil het hem wel duidelijk maken dat er niet gelanterfant wordt… dan ga je idd van zwemles en moet je weer helemaal opnieuw beginnen!

Gemiddeld doet een kind er anderhalf jaar over om het A diploma te halen. En het klopt dat kinderen vóór hun 5e de kracht wat minder hebben om te zwemmen.

Badje 3 zie ik hier een aantal keer voorbij komen, daar doet een kind gemiddeld ongeveer een half jaar over. Dat is vaak ineens een stuk langer dan over badje 1 en 2. In badje 3 moeten ze echt gaan zwemmen en worden ze klaar gestoomd voor het diepe.



Gaat je kind langzamer dan kun je een aantal privelessen nemen.

Dat wil nog wel eens een boost geven.

Of gewoon toch geduld hebben. Vaak is het een kwestie van tijd.

Meer kun je er niet aan doen.

hier heeft hij net diploma a gehaald naar ruim 2 jaar en mag binnenkort voor b op