Anna Sofie zit al een jaar op zwemles en ze zwemt nu eindelijk met kleren aan. Het gaat gewoon niet snel, ze wil best zwemmen maar ze kan het gewoon niet. Boos worden helpt niet, doe ik ook niet maar de juf wel, belonen werkt niet, extra zwemmen helpt niet, het is gewoon niet haar kwaliteit denk ik ;-).
Maar wel lastig en sneu, want iedereen zwemt steeds af en ze mag steeds niet mee doen. Vind ik zielig voor haar.
Maar ja, aan de andere kant heb ik een heel creatief origineel kind met veel fantasie :inlove:
Maar toch he…
O, praat me niet over zwemles… Ik was veel te benauwd voor de badmeester (gebruiken ze nog steeds zo’n haak? Brrr…), hij schreeuwde zo hard dat ik altijd dacht dat ik alles verkeerd deed. Ik was zó blij dat mijn moeder het na mijn A-diploma wel genoeg vond! Ik ben nog steeds geen waterrat, vind poedelen best leuk, maar kan niet duiken, onder water zwemmen, dat soort dingen.
Hart onder de riem Anna Sofie!!! Je komt er wel meid, gewoon door-poedelen, dan mag jij straks ook afzwemen!
En uiteraard zijn de mindere zwemmers weer héél goed in andere dingen :mrgreen:
jan is ook met 4 jaar begonnen met zwemles
hij heeft bijna 2 jaar gedaan over A
dan was het dit, dan dat
afgelopen jaar september is hij afgezommen voor A eind april voor B
sinds hij andere zwemjuf kreeg, bleek het ineens wel goed te zijn wat hij deed,…
Is het met kleren zwemmen een probleem of gewoon in badkleding ook? Voor zover het een probleem is, want 1 jaar is toch nog niet superlang ofzo?
Het is vervelend voor haar dat het niet lukt, dat zal voor haar ook wel heel frustrerend zijn, want dat heeft ze gerust wel door, maar ik hoop dat het toch binnen enkele maanden lukt.
Ik zou niet weten wat je kunt doen, extra zwemmen helpt dus niet en dan zou het misschien zonde zijn om haar op zo’n spoedcursus te doen.
Belachelijk dat de juf boos op haar wordt, ze zou haar toch moeten motiveren en jou tips geven wat je kunt doen!
Ik heb zelf trouwens destijds mijn A snel gehaald en na een jaar B proberen te halen (mocht ook niet afzwemmen) heeft mijn moeder het opgegeven.
gemiddeld zijn kinderen die met 4 jaar beginnen, 1,5 jaar bezig daarvoor
wat wel kan, is dat ze bijv. heel streng op techniek zijn ( is hier het geval)
of juist uithoudingsvermogen, verzin het maar
jan deed op een gegeven moment niet echt zijn best meer.
heb ik ook aangegeven van hij wil niet meer, want hij doet toch alles fout
maardat was helemaal niet het geval! ja hij moest hier en daar opletten maar verder ging het goed
maar ze zou noteren dat jan baat had bij positeive benadering
mijn reactie; daar heeft toch elk kind baat bij ? :roll:
ik vindt met 1 jaaar kleding aan snel hoor :shifty:
Wendy was 4 toen ze startte met zwemles ( ze kwam toen van puppyzwemmen af)
Ze is nu 5 jaar en 6 maand en zwemt in het diepe zonder kleding ,zonder kurkjes of wat, maar nog lang niet toe aan een a diploma aldus de zwemlerares.
Dus ook wendy is straks zo een 2 jaar verder als ze een a heeft.
Tja het duurt lang idd, maar tis elk kind eigen tempo.
Mijn vriendin haar dochtertje is nu 6 jaar heeft aen b en begint aan c al…
Andere vriendin haar dochter was net 6 en had a b en c al dus ja tis echt verschillend hoor.
daphne heeft sinds ze 5 is geworden zwemles, ze doen het daar het heel leuk, uitgangspunt bij hun is de kinderen moeten het leuk vinden en er plezier in hebben, hoe lang je erover doet maakt niet zo veel uit…
Ik hou rekening met 2 jaar tot het A diploma…
ze vind het gelukkig ook super leuk hoor en is heel fanatiek
Bij ons rekenen ze ook op 1,5 jaar voor het a diploma. Emma zit nu in fase 2. Iedere 6 weken is er kijkdag. Dan mogen de ouders het laatste kwartier kijken ( tijdens de overige lessen gluren we via een kier in de deur :mrgreen: )
Die kijkles zwemmen ze altijd met kleren aan. In fase 1 met een hempje of tshirt, maar in fase 2 met korte broek, shirt en waterschoenen. Daardoor wennen ze er aan.
Daarnaast heeft ze gelukkig een leraar die erg veel lol maakt met de kids.
Misschien heb ik dan geen goed vergelijkingsmateriaal maar zij is echt de laatste van haar groep hoor. De anderen zijn allemaal al voor B of C bezig, ze gaan hier supersnel.
De volgende gaat pas met 5 jaar op zwemles heb ik bedacht.
Ik heb ook wel eens gehoord dat kinderen die met 4 jaar beginnen er even lang over doen als kinderen die met 5 jaar beginnen omdat kinderen van 4 vaak de kracht nog niet hebben om te zwemmen. Indy gaat met 5 1/2 beginnen met zwemles, een weloverwogen keuze van mij. Nog een jaartje geduld hebben dus voor ons.
Succes met het zwemmen van Anna Sofie! Het zal toch ooit lukken!
Met 4 jarig leeftijdwordt ook vaak aangehouden dat ze lang zo goed de concentratie er nogniet bij houden en de technieken "snappen "dan wel aanvoelen.
Met 5 jaar hebben ze vaak al het leren luisteren ( als op school zeg maar)
het opletten en ze snappen vaker de technieken sneller.
En ja de kracht ook. Bij Wendy is dit nog het grootste probleem ook. Ze isklein van stuk en dat geeft soms problemen.
Ze heeft overigens gisteren haar lintje gehaald ong nog 6 x zwemmen en dan mag ze voor A afzwemmen .
Bij ons mag je je kind zelfs pas inschrijvens als ze 4 zijn! Las het net ook al, maar de reden daarachter is dat een kind van 4 toch vaak de kracht mist en vaak gaat afzemmen op het zelfde moment als de kindjes die met 5 jaar zijn gestart…
Ik wacht nog steeds op een oproep…
Ik heb Milou opgegeven toen ze 4 is geworden, dat was net voor de grote vakantie, dacht dat het dan wel een jaar zou duren, dus na de grote vakantie van het jaar erop.
Bleek dat ze in januari al mocht starten, toen was ze dus nog net vier.
Uiteindelijk heeft ze er dertien maanden over gedaan, want ze was nog net vijf toen ze afzwom voor A, en is ze nu bezig met B, waarschijnlijk heeft ze dat over een paar maanden, want B gaat meestal wel snel.
Ieder kind is anders. Belangrijk is dat Anna Sophie het leuk vindt. Als je daar eens met haar over praat Lydia, misschien wisselen van zwemjuf, wisselen van dag (dan zijn er andere kinderen, en andere situatie, wellicht is dat verfrissend?)
Geduld is een schone zaak, ik weet het.
Misschien de volgende inderdaad iets later opgeven.
Ik heb er wel voor gekozen om Emma met 4 jaar op zwemles te doen. Ze zwemt 1 keer per week en ze vind het heel leuk. Het maakt mij niet zo veel uit in hoeveel tijd ze haar diploma haalt. Ookal is ze nog speels, ze leert wel zwemmen en dat vind ik toch wel een prettig idee.
Voor mij was een belangerijke reden om niet te wachten tot ze 5 is.
Klopt Elka drm met wendy ook gelijk door laten stromen van puppyzwemmen naar ZWEMLES diploma’s.
Ze vindt hetleuk , en hoelang ze er over doet, maaktniks uit. Ook financieel doet het hier in de gemeente niks af.
En ja ze sport dan ook en beweegt, erg goed.
Op een andere sport gaat zenog niet, als ze a en b heeft mag ze zelf beslissen of ze c wil. Daarna mag ze gewooon een andere sport kiezen die zei leuk vindt.
( zoals nu lijkt wordt et voetbal of fietscross :roll: :mrgreen: )
Ik heb er bij de oudste twee voor gekozen om ze pas later op zwemles te doen. Ze waren daardoor al watervrij, ik had ze zelf al leren zwemmen en de oudste had haar A en B in een half jaar. De éénnaoudste alleen A in dat half jaar, volgend seizoen (het is een openluchtbad dus maar een half jaar open) had ze B, en toen haalde de oudste C, vorig jaar haalde de één haar C en de ander zwemvaardigheid 1 en 2.
Dit jaar gaat de oudste voor zwemvaardigheid 3 en de ander voor zw.v. 1.
Mijn ervaringen met op iets oudere leeftijd beginnen zijn dus positief. Omdat ze ouder waren en dus veel sterker, haalden ze het sneller.
Nu is mijn zoontje 5 en ik heb hem toch maar op zwemles gedaan. Nu met de derde les zwemmen ze al met een plankje :shock: (wel watertrappelend en dus niet de schoolslag, maar toch)
Het ligt dus ook een beetje aan de manier van lesgeven. Na drie lessen (in de stromende regen :mrgreen: zijn zelfs de grootste angsthazen al een beetje gewend. Die badmeester is echt een kei! :thumbup:
Hier mogen ze ook pas met vier jaar worden ingeschreven. Als je niet voor die tijd hebt babygezwommen kom je gewoon op de wachtlijst, is gemiddeld een jaar. Zo rond de vijfde verjaardag kunnen ze dan beginnen. Heb je altijd babygezwommen, dan mogen ze met hun vierde verjaardag meteen gaan zwemmen.
Ik zie het nut van beginnen op hun vierde niet zo. Toen wij de aanmeldingsbrief kregen dat Dano kon beginnen zat er een overzicht bij hoeveel lessen een kind van vier, vijf of zes nodig had. Een kind van vier heeft gewoon veel meer lessen nodig dan een ouder kind… kost alleen maar meer geld dus. Dano is nu net een paar weken bezig, en het gaat goed, na wat beginnersproblemen. Maar die problemen zaten tussen zijn oren, want elke groep wordt na twee lessen opgesplitst in twee niveau’s, en hij zit in het snelste niveau, dus het gaat goed.
Gemiddeld wordt hier een jaar over het A diploma gedaan. Het B diploma kan daar zo’n maand of drie achteraan, beetje afhankelijk van het kind natuurlijk.
Hier was niet echt de nut van 4 jaar zwemles.
Maar wat we hier vaak merken is dat sommige ouders kinderen wel op een sport doen, en dan als zwemles er is is dat moeilijk in te passen in de week …
Zwemles is niet alleen voor de les, ook voor de leuk, en voor de beweging, bezig zijn onderbreking in de week.
Dus ja nut ms niet, maar wel leuk.
Voordat ik de kids op zwemles deed ben ik eerst alle zwemscholen langsgegaan om te kijken. Ik hoorde zoveel rare verhalen en wat ben ik geschrokken. Er is een enorm verschil tussen de zwemscholen en lessen. Ik ben toen echt op zoek gegaan naar een school waar mijn dochter zich thuis zou voelen en met plezier zou gaan zwemmen. Dat is uiteindelijk gelukt. Ik wilde niet dat ze afgesnauwd zou worden of onzeker. Ik vind het ontzettend belangrijk dat ze leren zwemmen maar niet ten koste van alles. Kinderen zitten best lang op zwemmen en het moet niet hun zelfvertrouwen ondermijnen. Mijn dochter was 5 toen ze op zwemles ging en dan zijn ze er lichamelijk ook pas aan toe. Mijn zoontje heb ik met 4 op zwemles gedaan en eigenlijk is 'ie nog wat jong. Maar hij wilde zo graag, maar hij zal er daardoor wel langer over doen denk ik voordat hij mag afzwemmen. Ga eens ergens anders kijken anders, want het is inderdaad wel erg zielig zo.
Lydia, hoe gaat het nu met Anna Sofie op zwemles?
Ik zat er even op te letten (meestal ga ik weg om boodschappen te doen, maar toevallig laatste 2 lessen heb ik gekeken) en de 3 juffen en meester bij ons zijn ook best wel streng. Ik had al in het begin meegemaakt dat ze een nogal speels kindje die niet goed luisterde op de kanten zette (na de 1e betalingsperiode was ie ook van zwemles af), maar ik zag bijvoorbeeld mijn zoon een paar rare slagen maken (alsof ie borstcrawl deed) toen ie probeerde te luisteren wat ze tegen hem riep toen ie de rugslag deed. Volgens mij ‘sloeg’ ie gewoon even ‘om’ maar ze riep iets tegen hem van ‘wat doe je nou, doe normaal!’. Vond ik ook ff te grof op dat moment.
Mijn zoon durft ook nog niet door het laagste gat te zwemmen, maar gelukkig vindt ie zwemles nog wel leuk. De dochter van mijn collega durft het ook niet (terwijl ze heel lang onder water durft te blijven, maar dat kijken onder water durft ze niet) en die krijgt al een paar dagen voor zwemles de bibbers.