Bij B idd een lange broek en een t-shirt met lange mouwen… maar hier hoefden ze geen dichte schoenen aan hoor, gewoon waterschoenen of van die surfschoenen…
Ik vond het juist bizar dat het pertinent een katoenen lange broek moest zijn, het idee ermee is toch dat kinderen zich in hun dagelijks gedragen kleding zouden moeten kunnen redden… nou, mijn dochter draagt nooit een broek, maar altijd een legging met een rok of een spijkerbroek. Maar een legging met rok mocht dus niet en een spijkerbroek ook niet, terwijl DAT dus de meest gedragen kleding is. Ik zou het wel goed vinden als ze kinderen leren met zulke kleding aan naar de kant te zwemmen en zichzelf op te hijsen…
Binnenkort kun je hier in het zwembad je kinderen weer “waktraining” laten doen. Een soort zwemworkshop van 2 uur waarbij ze leren hoe het voelt om door het ijs te zakken en wat ze moeten doen om een wak terug te vinden onder water… Dat heeft voor mij dus meer waarde dan het C diploma… net wat is gezegd, een 5 jarige met C (die zijn er) die kunnen er maar weinig mee. Dus het is vaak puur dat het kind dat zelf wil.
hier dus meneer doodleuk met een dikke broek laten afzwemmen voor B.
Het was dan wel geen spijkerbroek, want dat mocht niet, maar ik vond dat ik mijn kind meer van dienst was door hem te laten oefenen en afzwemmen met die dikke niet spijkerbroek dan een dun katoentje, zodat het vooral lekker makkelijk is.
Na B is hij gestopt.
Niet omdat ik of man niet meer wilde (al heb ik echt een broertje dood aan die zwemlessen, vind het echt een crime, maar het hoort er gewoon bij) maar omdat hij niet wilde.
Nummer 2 doet er nogal lang over… en ik gok dat als hij B heeft er ook wel klaar mee is.
De oudste kon met B ook 10 meter onder water, dus eigenlijk de enige meerwaarde van C is dat met die regenjas.
Nou die moet ik er zelfs apart voor aanschaffen (of lenen), want die hebben we niet eens :mrgreen: .
Dan laat ik ze liever een keertje mee doen met waktrainingscursus… dan moeten ze minimaal A+B hebben en gaan ze dus met duikinstructeurs leren hoe en wat als je in een wak belandt.
Eerst in zwemkleding, later met winteroutfit aan!
Wak training zouden ze wel moeten geven hier,helaas doen ze hier weinig(behalve de reguliere zwemlessen).
@irry-me wrote:
Wak training zouden ze wel moeten geven hier,helaas doen ze hier weinig(behalve de reguliere zwemlessen).
Is niet in het zwembad waar onze kinderen les hebben, maar wordt jaarlijks 1 of 2 keer georganiseerd bij zwembad in dorp in de buurt.
En dat is dus iets waar ik met liefde voor rij.
@mamaMarije wrote:
@irry-me wrote:Wak training zouden ze wel moeten geven hier,helaas doen ze hier weinig(behalve de reguliere zwemlessen).
Is niet in het zwembad waar onze kinderen les hebben, maar wordt jaarlijks 1 of 2 keer georganiseerd bij zwembad in dorp in de buurt.
En dat is dus iets waar ik met liefde voor rij.
Ja dat zou ook goed zijn…
@Cell wrote:
Bij B idd een lange broek en een t-shirt met lange mouwen… maar hier hoefden ze geen dichte schoenen aan hoor, gewoon waterschoenen of van die surfschoenen…
Ik vond het juist bizar dat het pertinent een katoenen lange broek moest zijn, het idee ermee is toch dat kinderen zich in hun dagelijks gedragen kleding zouden moeten kunnen redden… nou, mijn dochter draagt nooit een broek, maar altijd een legging met een rok of een spijkerbroek. Maar een legging met rok mocht dus niet en een spijkerbroek ook niet, terwijl DAT dus de meest gedragen kleding is. Ik zou het wel goed vinden als ze kinderen leren met zulke kleding aan naar de kant te zwemmen en zichzelf op te hijsen…
Binnenkort kun je hier in het zwembad je kinderen weer “waktraining” laten doen. Een soort zwemworkshop van 2 uur waarbij ze leren hoe het voelt om door het ijs te zakken en wat ze moeten doen om een wak terug te vinden onder water… Dat heeft voor mij dus meer waarde dan het C diploma… net wat is gezegd, een 5 jarige met C (die zijn er) die kunnen er maar weinig mee. Dus het is vaak puur dat het kind dat zelf wil.
Hier dus een meisje die een hekel aan broeken heeft en er dus nooit eentje draagt, alleen maar leggings, maillot met rokjes of jurkjes.
kan me nog herinneren dat ik wel met een jurkje moest afzwemmen…volgens mij doen ze dat niet meer omdat die dingen omhoog vliegen als je het zwembad in springt en dan blijven drijven…ben je dus eerst bezig om je rok naar beneden te doen voordat je kan gaan zwemmen
En zo`n waktraining vind ik ook een goed iets…beter dan reddingszwemmen want een kind van 7 gaat echt niet een volwassene redden hoor!! ik zou het mijn kind iig afraden.
Hier zwemmen ze met A. gewoon af in lange broek, ook al hoeft dat niet perse kennelijk. Ik meen dat korte broek ook mocht.
Nu met B. komt daar alleen nog maar een shirt met lange mouwen bij ipv korte mouw.
Oh nee hier met A een korte broek en tshirtje en waterschoenen en met B dan een lange broek tshirt lange mouw en gympen…oh en niet te vergeten de sokken.
@Nikita wrote:
Oh nee hier met A een korte broek en tshirtje en waterschoenen en met B dan een lange broek tshirt lange mouw en gympen…oh en niet te vergeten de sokken.
Dacht ik al, bij deze zwemschool gaan ze dan meteen voor vol.
Ze krijgen sowieso vanaf A. al dingen aangeleerd, die helemaal niet nodig zijn voor A. Nu met B. raapt hij continue dingen van de bodem, krijgt opdrachten tijdens het duiken, dingen oprapen, uitkiezen, rondjes maken e.d. (omdat dat nou eenmaal iets is wat hij erg goed kan). Uiteindelijk is het straks voor zijn diploma allemaal niet nodig, maar wel zo handig.
9 meter (wat voor C. is) zou hij met gemak halen. De afstand voor normaal zwemmen en een mooie borstcrawl alleen niet. B. is net haalbaar.
Hier bezig voor C en ben er heel blij mee. Als je ziet wat hij nu weer nieuw leert ten opzichte van A en B dan is het een echte meerwaarde.
We gaan ook door met zwemvaardigheid 1-2-3, maar goed, wij zijn dan ook echte zwemfanaten en ik wil dat ze de slagen goed leren beheersen.
Enne, tja, dan zit je maar als moeder of vader langer in het zwembad, maar ik zit liever warm en droog binnen, dan koud en nat langs de lijn :mrgreen:
we hebben hier een zwemclub. Daar kan je voor 8 euro in de maand ook diverse vaardigheden trainen mbv het sterrenplan. Dat is 1 keer in de week 1 uur. Zwemles daarintegen kost 30 euro per maand ook 1 uur in de week voor c.
Nu blijkt dat jonge kinderen die gewoon goed zwemmen veel moeite hebben met de eisen van het c diploma en zo zeker nog vier of vijf maand moeten oefenen voordat ze c hebben.
Dan is de zwemclub veel goedkoper, en komen ze tot hetzelfde resultaat alleen in een andere setting.
In eerste instantie gaat ze straks alleen naar de zwemclub, om nog extra te oefenen met zwemmen. De reden ook omdat bij ons in de woonplaats geen schoolzwemmen meer is sinds dit jaar. Dus ik goed wemmen erg belangrijk vind.
@Pé wrote:
Hier bezig voor C en ben er heel blij mee. Als je ziet wat hij nu weer nieuw leert ten opzichte van A en B dan is het een echte meerwaarde.
Ik heb idd met bewondering (en zeker ook trots) zitten kijken naar dochterlief toen ze afzwom voor C. Fantastisch om te zien wat ze idd allemaal nog weer hebben geleerd, die meerwaarde is er absoluut.
Dat zal dan ook heel erg aan de zwemschool liggen, hier zwemmen A-B en C kinderen door elkaar in de les en ook tijdens het diploma zwemmen… dan valt mij dus niet zo veel verschil op. Je ziet tijdens de lessen dus ook veel C dingen worden aangeboden aan de B kinderen. En dan nog ben ik echt van mening dat A B en C laten halen weinig nut heeft als je vervolgens alleen nog maar in vakanties incidenteel gaat zwemmen met je kinderen.
Hier staat dat ook echt in de “richtlijnen” van het zwem abc… dat ze ouders er met klem op wijzen dat alles staat of valt met de fequentie waarop gezwommen word. Zo kan een kind met enkel A wat wekelijks zwemt, vaak beter zwemmen dan het kind met A, B en C, wat maar incidenteel eens zwemt…
Overigens vind ik de zwemlessen erg leuk, heb er helemaal geen hekel aan… :thumbup:
@Cell wrote:
Dat zal dan ook heel erg aan de zwemschool liggen, hier zwemmen A-B en C kinderen door elkaar in de les en ook tijdens het diploma zwemmen… dan valt mij dus niet zo veel verschil op. Je ziet tijdens de lessen dus ook veel C dingen worden aangeboden aan de B kinderen. En dan nog ben ik echt van mening dat A B en C laten halen weinig nut heeft als je vervolgens alleen nog maar in vakanties incidenteel gaat zwemmen met je kinderen.
Hier staat dat ook echt in de “richtlijnen” van het zwem abc… dat ze ouders er met klem op wijzen dat alles staat of valt met de fequentie waarop gezwommen word. Zo kan een kind met enkel A wat wekelijks zwemt, vaak beter zwemmen dan het kind met A, B en C, wat maar incidenteel eens zwemt…
Overigens vind ik de zwemlessen erg leuk, heb er helemaal geen hekel aan… :thumbup:
Dat klopt helemaal…mijn moeder heeft A,B en C en kon al zwemmen voor ze met A begon en durft niet te duiken en zwemt redelijk. Mijn vader heeft geen enkele diploma en is echt een waterrat en kan geweldig zwemmen…heeft vroeger met zijn ouders gevaren en dus ook veel gezwommen en dat maakt het verschil.
Als je af en toe even gaat zwemmen maakt van die jonge kinderen ook geen goede zwemmers.
Met dat in mijn achterhoofd mag mijn meisje voorlopig niet alleen bij het water komen.
Mijn ex wilde afgelopen zomer met de boot varen en deed haar geen zwemvest om. Toen ik vroeg waarom niet zei ie “ze heeft toch haar diploma`s” :shock: heb hem even heel duidelijk gemaakt dat als hij met onze dochter gaat varen dat ze dan een zwemvest omkrijgt, hij vond dat maar flauwekul.
Als ze in het water valt kan ze toch zwemmen…ja en als ze haar hoofd stoot en bewusteloos is niet…en met al die golven en andere boten kan ze zo in paniek raken en kan ze ook niet goed zwemmen en is ze zo weg.
moet met zo’n topic/ vraag altijd weer denken aan mijn vader… die had een bloedhekel aan zwemmen.
Maar toen ik hoorde hoe hij zwemles had gehad snapte ik dat ook wel.
Wekenlang om half 7 's ochtends voor schooltijd 1,5 uur in een ijskoud buitenbad gemikt worden en ‘zorg maar dat je het haalt, want je krijgt niet nog een knipkaart’ doen de motivatie vast niet groeien :lol: .
@mamaMarije wrote:
moet met zo’n topic/ vraag altijd weer denken aan mijn vader… die had een bloedhekel aan zwemmen.
Wekenlang om half 7 's ochtends voor schooltijd 1,5 uur in een ijskoud buitenbad gemikt worden en ‘zorg maar dat je het haalt, want je krijgt niet nog een knipkaart’ doen de motivatie vast niet groeien :lol: .
Die ervaring herken ik idd van oudere familieleden! Het heeft nog heul lang geduurd voordat zwemles echt kindvriendelijk werd, herinner me een erg strenge badjuf waarvan we echt moesten zwemmen. Ze stond er met zo’n lange haak bij. Mijn zusje is daardoor erg angstig geworden en heeft er zo ongeveer een trauma aan overgehouden.
Het verschil in benadering toen en nu is gelukkig erg groot!
@Yvonne Z. wrote:
@mamaMarije wrote:moet met zo’n topic/ vraag altijd weer denken aan mijn vader… die had een bloedhekel aan zwemmen.
Die ervaring herken ik idd van oudere familieleden! Het heeft nog heul lang geduurd voordat zwemles echt kindvriendelijk werd, herinner me een erg strenge badjuf waarvan we echt moesten zwemmen. Ze stond er met zo’n lange haak bij. Mijn zusje is daardoor erg angstig geworden en heeft er zo ongeveer een trauma aan overgehouden.
Het verschil in benadering toen en nu is gelukkig erg groot!
Oh ja… toen mijn achterneefje af ging zwemmen was ik er bij… en ik zat nog te kletsen met mijn nicht, rug naar het bad toe en ineens… echt alsof ik zelf weer 6 was en in dat bad lag.
Bleek mijn neefje dezelfde zwemlerares te hebben gehad al die tijd… echt die stem! En die klossende klompen langs de badrand brrrr.
Gelukkig kreeg ik later een hele leuke zwemleraar, dus ik en zwemmen is goed gekomen… maar dat ik gewoon al die jaren (dik 15 jaar) later nog zo zou reageren op een stem had ik niet verwacht.
Voordat wij met zwemles begonnen wilde ik dat ze A en B zouden halen. C heb ik ook niet en dus überhaupt niet over nagedacht.
Nu kom ik op alles terug… ik spring al een gat in de lucht als hij zijn A diploma haalt :? We zijn nu 3 jaar bezig en nog beheerst hij de schoolslag niet ondanks individuele les. Zwemt nu sinds kort af en toe in het diepe…
Ik streef dus naar redzaamheid inmiddels. Als hij zich maar kan redden over langere afstanden, naar boven kan zwemmen en naar de kant,…
Wij zien zwemmen als een sport en zullen er zo lang mogelijk mee door gaan.Mede omdat het door de HMS/EDS (bindweefselaandoening) de enige sport is die voor hem heel goed is.
ik heb zelf echt alle zwemdiploma’s. zelfs reddeingzwemmen…
alle brevetten gehaald…
maar omdat mijn ouders een boot hadden, was goede diploma’s voor hun een MUST…
Maar eigenlijk met een A al goed, kunnen ze al erg veel !
veel meer als vroeger, hier met een A diploma:
spijkerbroek, gympen, sokken, trui/sweater.
liever een B erbij gehad, maar de school heeft/geen geen zwemles meer…
vind dat ze het leuk moeten vinden, een geen obsessie, van het moet van papa en mama…
@Loesje79 wrote:
Mijn dochter wordt bijna 4 en kan ik dus op de wachtlijst gaan zetten voor het zwemmen. Nu heb ik het er regelmatig met vriendinnen over hoe lang je er over doet, en naar welk zwembad ze gaan.
Wat mij opvalt is dat 9 van de 10 waarmee ik praat het heeft over, nou over A doen ze gemiddeld zolang en B gaat meestal wat sneller (hoe lang dat is is per zwembad verschillend ivm aantal lessen per week een groepsgrote). Als ik dan zeg over C doen ze waarschijnlijk nog korter krijg ik dus 9 van de 10 keer te horen, o maar we doen alleen A en B hoor, net zoals wij vroeger.
Volgens mij is het hele zwemdiploma op de schop gegaan en hebben ze daar het zwem abc van gemaakt, waarbij C dus echt erbij hoort om goed zwemvaardig te worden. Als ik dat zeg krijg ik meestal het antwoord dat ze zich er niet zo in verdiept hebben en maar gewoon doen wat zij vroeger deden
Gaan jullie kinderen ook nog voor C of houden jullie het ook bij A en B (of misschien alleen A) en waarom?
Wij gaan nog een aantal maanden door zwemmen en zien wel hoeveel diploma’s hij dan heeft.
Het belang van een zwemdiploma en de slag goedleren beheersen vind ik wel belangrijk. Maar zwem diploma zijn tegen woordig zo duur geworden dat ik me heel kan voorstellen dat ouders vroegtijdig stoppen.
Een abonnement voor zwemles kost €50 per maand ze zwemmen dan 2x per week. Per maand komt er een tank brandstof bij a €70.
De zwemles kost per maand €120, als kinderen er een jaar over doen betaal je €1440,00, maar stel dat ze er 1,5 jaar over doen dan ben je €2160 kwijt aan een A diploma.
En dan komt nog het B en C diploma. Voor Jan modaal is het bijna niet op te brengen.