Mijn dochter wordt bijna 4 en kan ik dus op de wachtlijst gaan zetten voor het zwemmen. Nu heb ik het er regelmatig met vriendinnen over hoe lang je er over doet, en naar welk zwembad ze gaan.
Wat mij opvalt is dat 9 van de 10 waarmee ik praat het heeft over, nou over A doen ze gemiddeld zolang en B gaat meestal wat sneller (hoe lang dat is is per zwembad verschillend ivm aantal lessen per week een groepsgrote). Als ik dan zeg over C doen ze waarschijnlijk nog korter krijg ik dus 9 van de 10 keer te horen, o maar we doen alleen A en B hoor, net zoals wij vroeger.
Volgens mij is het hele zwemdiploma op de schop gegaan en hebben ze daar het zwem abc van gemaakt, waarbij C dus echt erbij hoort om goed zwemvaardig te worden. Als ik dat zeg krijg ik meestal het antwoord dat ze zich er niet zo in verdiept hebben en maar gewoon doen wat zij vroeger deden
Gaan jullie kinderen ook nog voor C of houden jullie het ook bij A en B (of misschien alleen A) en waarom?
Mijn oudste heeft A en B gehaald en C maakt hij nu af via school… Hij heeft nu in groep 4 en zoals het er nu uitziet 5 en 6 ook zwemles en dus alle tijd om C te halen met de druk van de ketel af…
Wij haalden vroeger alleen A, als we wilden mochten we door voor B.
Wij moesten gewoon kunnen zwemmen, als we in het water zouden vallen, en dat ging prima met alleen A (en dat was dus nog zonder onder water zwemmen enzo).
Ik heb het idee dat een kind nu met alleen A ook kan zwemmen. Dus ik vraag me af of die B en C echt noodzakelijk is. Als mijn kinderen het heel leuk vinden mogen ze best door, maar als blijkt dat ze met A zich kunnen redden als het mis gaat, dan vind ik alleen A ook best, als ze zelf liever niet door gaan.
Hier kun je alleen A halen daarna een pakket B-C erbij. Diploma B alleen halen kan niet.
Dus wij hebben ook het pakket ABC gedaan.
Mijn beide kinderen hebben het ABC. Net wat je zegt, Het is allemaal veranderd en het hoort er gewoon bij. Ze bouwen zo net wat extra kracht op en veel meer ervaring. Ook leren ze wat ze moeten doen als ze op een vreemde manier in het water terecht komen. Oa door de koprollen en draaien.
Tegenwoordig zijn de zwembaden heel anders dan in mijn eigen jeugd. De glijbanen zijn anders, wildwaterbanen, golfslag ed. Ik vind het een veilig idee dat mijn jongens goed kunnen zwemmen en zich zeker kunnen redden.
Iedereen wil maar zo snel mogelijk van de zwemles af zijn. Ik snap dat niet helemaal. wij hebben het altijd als sport gezien. Dat kost nou eenmaal tijd en geld. En ik zit toch liever in een zwembad dan dat ik in de regen aan de kant van een voetbalveld sta. Elke sport kost tijd en inspanning van ouders. Het hoort erbij.
Hier bij Jo alleen A en B (mag binnenkort voor B) en om zeer weloverwogen redenen hoeft hij niet voor C. Een deel van de vaardigheden van C. beheerst hij sowieso al (waaronder een vreselijk lang eind onder water incl kunstjes), dus hoeven niet meer te bewijzen dat hij het zou kunnen.
Ik vind kunnen belangrijk, dat diploma is dan maar papier.
Eli is bezig voor A. (nog niet zo lang, maar gaat lekker). Kijken bij hem wel hoe ver hij wil gaan. Wij zeggen minimaal B. en zullen daar ook voor gaan staan, maar wil hij ook stoppen na B. dan mag dat, zo niet,dan maakt hij het af.
Nu zwemmen de heren hier particulier wat aan de ene kant een godvermogen kost, maar aan de andere kant veel meer kwaliteit in zwemtechniek geeft en deels ook iets sneller is (omdat ze de vakanties door zwemmen, geen lange pauzes dus), maar na 2x A en B. is het wel weer leuk geweest…
A en B. moet voor de veiligheid, C. mag.
Moet er wel bij zeggen dat kindjes met A,B en C, die daarna nooit meer gaan zwemmen, vaak niet eens veiliger in het water zijn,dan kindjes met enkel A. waarvan de ouders ze regelmatig laten zwemmen.
Ken volwassenen van mijn leeftijd die geen diploma’s hebben en prima kunnen zwemmen.
Zelf vind ik dat je ook kinderen met diploma’s in het zicht moet blijven houden tot een bepaalde leeftijd. Kortom…Vind het allemaal zo relatief…
@ariel wrote:
Mijn beide kinderen hebben het ABC. Net wat je zegt, Het is allemaal veranderd en het hoort er gewoon bij. Ze bouwen zo net wat extra kracht op en veel meer ervaring. Ook leren ze wat ze moeten doen als ze op een vreemde manier in het water terecht komen. Oa door de koprollen en draaien.
Tegenwoordig zijn de zwembaden heel anders dan in mijn eigen jeugd. De glijbanen zijn anders, wildwaterbanen, golfslag ed. Ik vind het een veilig idee dat mijn jongens goed kunnen zwemmen en zich zeker kunnen redden.
Iedereen wil maar zo snel mogelijk van de zwemles af zijn. Ik snap dat niet helemaal. wij hebben het altijd als sport gezien. Dat kost nou eenmaal tijd en geld. En ik zit toch liever in een zwembad dan dat ik in de regen aan de kant van een voetbalveld sta. Elke sport kost tijd en inspanning van ouders. Het hoort erbij.
Kijk uit met het gebruik van woorden als “iedereen”. Dat moet je dan wel heel erg zeker weten en aangezien je niet iedereen kent, lijkt me dat ook wat ver gaan.
Soms is zwemles voor een kind geen sport…soms is het 1 grote straf. Dan kunnen wij het wel als sport zien, maar je motiveert een kind niet echt voor sport,door zo te forceren.
Mijn zoon wil dolgraag beginnen met sport, maar kan niet veel hebben. Kortom, hij zal eerst moeten stoppen met zwemmen, voordat hij elders kan beginnen. We hebben haalbare doelen gesteld. Na B. mag hij stoppen.
Uiteraard mogen jullie iets vinden,maar let wel een beetje op hoe je je eigen visie brengt…dat mensen soms een afweging maken is niet altijd uit gemakzucht, soms is het gewoon zo.
@Loesje79 wrote:
Wat mij opvalt is dat 9 van de 10 waarmee ik praat het heeft over, nou over A doen ze gemiddeld zolang en B gaat meestal wat sneller (hoe lang dat is is per zwembad verschillend ivm aantal lessen per week een groepsgrote). Als ik dan zeg over C doen ze waarschijnlijk nog korter krijg ik dus 9 van de 10 keer te horen, o maar we doen alleen A en B hoor, net zoals wij vroeger.
Volgens mij is het hele zwemdiploma op de schop gegaan en hebben ze daar het zwem abc van gemaakt, waarbij C dus echt erbij hoort om goed zwemvaardig te worden. Als ik dat zeg krijg ik meestal het antwoord dat ze zich er niet zo in verdiept hebben en maar gewoon doen wat zij vroeger deden
Dat is wat ik ook om me heen hoor en idd precies wat ik in onze gemeente terugzie in ‘de cijfers’. Het zwembad publiceert iedere keer trouw in de huis-aan-huisbladen de namen van de kinderen die voor A, B, of C zijn geslaagd. Het aantal kinderen dat voor C gaat is bedroevend laag…
@Loesje79 wrote:
Gaan jullie kinderen ook nog voor C of houden jullie het ook bij A en B (of misschien alleen A) en waarom?
Ik ben een enorm voorstander van het behalen van het volledige zwem-ABC, omdat dit een belangrijke basis is voor de zwemveiligheid van kinderen in subtropische zwembaden en bij activiteiten op, in en aan het buitenwater.
Mijn uitgangspunt binnen ons gezin is dan ook dat het behalen van het zwem-ABC gewoon als norm wordt gehanteerd. Vanuit die motivatie gaan we ermee aan de slag.
@mandy_d. wrote:
@ariel wrote:Mijn beide kinderen hebben het ABC. Net wat je zegt, Het is allemaal veranderd en het hoort er gewoon bij. Ze bouwen zo net wat extra kracht op en veel meer ervaring. Ook leren ze wat ze moeten doen als ze op een vreemde manier in het water terecht komen. Oa door de koprollen en draaien.
Tegenwoordig zijn de zwembaden heel anders dan in mijn eigen jeugd. De glijbanen zijn anders, wildwaterbanen, golfslag ed. Ik vind het een veilig idee dat mijn jongens goed kunnen zwemmen en zich zeker kunnen redden.
Iedereen wil maar zo snel mogelijk van de zwemles af zijn. Ik snap dat niet helemaal. wij hebben het altijd als sport gezien. Dat kost nou eenmaal tijd en geld. En ik zit toch liever in een zwembad dan dat ik in de regen aan de kant van een voetbalveld sta. Elke sport kost tijd en inspanning van ouders. Het hoort erbij.
Kijk uit met het gebruik van woorden als “iedereen”. Dat moet je dan wel heel erg zeker weten en aangezien je niet iedereen kent, lijkt me dat ook wat ver gaan.
Soms is zwemles voor een kind geen sport…soms is het 1 grote straf. Dan kunnen wij het wel als sport zien, maar je motiveert een kind niet echt voor sport,door zo te forceren.
Mijn zoon wil dolgraag beginnen met sport, maar kan niet veel hebben. Kortom, hij zal eerst moeten stoppen met zwemmen, voordat hij elders kan beginnen. We hebben haalbare doelen gesteld. Na B. mag hij stoppen.
Uiteraard mogen jullie iets vinden,maar let wel een beetje op hoe je je eigen visie brengt…dat mensen soms een afweging maken is niet altijd uit gemakzucht, soms is het gewoon zo.
Wat mandy zegt dus, helemaal mee eens.
@Yvonne Z. wrote:
@Loesje79 wrote:Wat mij opvalt is dat 9 van de 10 waarmee ik praat het heeft over, nou over A doen ze gemiddeld zolang en B gaat meestal wat sneller (hoe lang dat is is per zwembad verschillend ivm aantal lessen per week een groepsgrote). Als ik dan zeg over C doen ze waarschijnlijk nog korter krijg ik dus 9 van de 10 keer te horen, o maar we doen alleen A en B hoor, net zoals wij vroeger.
Volgens mij is het hele zwemdiploma op de schop gegaan en hebben ze daar het zwem abc van gemaakt, waarbij C dus echt erbij hoort om goed zwemvaardig te worden. Als ik dat zeg krijg ik meestal het antwoord dat ze zich er niet zo in verdiept hebben en maar gewoon doen wat zij vroeger deden
Dat is wat ik ook om me heen hoor en idd precies wat ik in onze gemeente terugzie in ‘de cijfers’. Het zwembad publiceert iedere keer trouw in de huis-aan-huisbladen de namen van de kinderen die voor A, B, of C zijn geslaagd. Het aantal kinderen dat voor C gaat is bedroevend laag…
@Loesje79 wrote:Gaan jullie kinderen ook nog voor C of houden jullie het ook bij A en B (of misschien alleen A) en waarom?
Ik ben een enorm voorstander van het behalen van het volledige zwem-ABC, omdat dit een belangrijke basis is voor de zwemveiligheid van kinderen in subtropische zwembaden en bij activiteiten op, in en aan het buitenwater.
Mijn uitgangspunt binnen ons gezin is dan ook dat het behalen van het zwem-ABC gewoon als norm wordt gehanteerd. Vanuit die motivatie gaan we ermee aan de slag.
Ben het met je eens dat het start bij de ‘norm’ aanpassen, maar past het zwembad dan ook de kosten aan als ze de cijfers omhoog zouden willen hebben?
Vanuit mijn werk heb ik te maken met gezinnen (en ja, daar speelt cultuur soms een hele grote rol), waarbij het ABC niet de standaard is, maar los daarvan zijn er ook gezinnen,waarbij de kosten gewoon het grote probleem zijn. Schoolzwemmen begint zeldzaam te worden, Sportfondsen zijn bij steeds minder gemeentes actief en er zijn gemeentes die hier ook niet in mee willen gaan, vanuit de bijzondere bijstand worden er beperkingen opgeworpen,enz.
Uiteraard blijven er altijd nog mogelijkheden, maar dan alleen voor de noodzaak. Leren zwemmen. Het gehele ABC past daar niet in, kost teveel.
Ik denk dat A. en B. dan een mooi streven is. C. is bonus.
Ik riep in eerste instantie ook, ja, we gaan voor ab én c. Vervolgens was het met zwemles één dikke oorpijn-ellende met Mischa, zelfs met oordoppen in nog.
Echt geloof me, ik was blij dat we B konden redden. Hij kan nu goed zwemmen en ik vond het echt niet nodig hem de marteling voor c ook aan te doen.
Overigens merk ik dat ze nu na het b diploma meer kunnen dan ik zelf vroeger met mijn b diploma.
Nu zit Justin op zwemles, en we zien wel hoe het gaat.
Dus ja, ik zeg ben ook zo’n ouder die zegt: a en b moet, en c mag.
Ik heb onze meid vanochtend opgegeven voor zwemles, ook meteen een ABC-pakket. Om goed te zwemmen moet je toch minimaal A en B hebben, vind ik. Alleen A is een beetje karig. Of we ook werkelijk nog voor C gaan, zien we tegen die tijd wel. Ik heb zelf geen C, dus ik weet niet precies wat je bij C meer leert en wat de meerwaarde er precies van is.
@mandy_d. wrote:
@ariel wrote:Mijn beide kinderen hebben het ABC. Net wat je zegt, Het is allemaal veranderd en het hoort er gewoon bij. Ze bouwen zo net wat extra kracht op en veel meer ervaring. Ook leren ze wat ze moeten doen als ze op een vreemde manier in het water terecht komen. Oa door de koprollen en draaien.
Tegenwoordig zijn de zwembaden heel anders dan in mijn eigen jeugd. De glijbanen zijn anders, wildwaterbanen, golfslag ed. Ik vind het een veilig idee dat mijn jongens goed kunnen zwemmen en zich zeker kunnen redden.
Iedereen wil maar zo snel mogelijk van de zwemles af zijn. Ik snap dat niet helemaal. wij hebben het altijd als sport gezien. Dat kost nou eenmaal tijd en geld. En ik zit toch liever in een zwembad dan dat ik in de regen aan de kant van een voetbalveld sta. Elke sport kost tijd en inspanning van ouders. Het hoort erbij.
Kijk uit met het gebruik van woorden als “iedereen”. Dat moet je dan wel heel erg zeker weten en aangezien je niet iedereen kent, lijkt me dat ook wat ver gaan.
Daar heb je helemaal gelijk aan. Sorry. Ik vervang het woordje " iedereen" door " heel veel mensen in mijn omgeving"
Wat ik ook veel in mijn omgeving zie is dat de moeders dan wel vaders geen zin meer in zwemles hebben. De kinderen hebben er veel plezier in maar de ouders vinden het te veel gedoe, te warm en verloren tijd. Dus word er na B gestopt.
Uitzonderingen bevestigen de regel. Natuurijk zijn er kinderen waarvoor zwemmen een straf is. Of die om gezondheidsredenen zo weinig mogelijk kunnnen zwemmen. Heel begrijpelijk en respect hoor.
Aniek heeft A & B en wilde daarna zelf niet meer. Ze heeft een broertje dood aan zwemmen voor zwemles en ik heb gezien wat ze voor C moeten doen en dat is helemaal niet zo bijzonder veel meer dan voor B. Ze moeten dan 9 ipv 6 meter onder water kunnen, goed kunnen borstcrawlen en 1 baan met een regenjas aan kunnen zwemmen. De wokkeldraai en hurksprong krijgen ze hier in de lessen voor B al en de wokkeldraai zit ook in het diplomazwemmen voor B.
Dus ik vind het echt niet zo heel veel toevoegen. Het belangrijkste is om na B vooral veel en regelmatig te blijven met je kinderen. Het ABC halen zal geen zoden aan de dijk zetten als je na C vervolgens alleen maar met je kinderen gaat zwemmen in de vakanties (wat vaak voorkomt, dat het zo gaat) Hier dus A & B, maar wel bijna elke zondag met het gezin zwemmen…
Peter hoefde niet verder vanwege zijn autisme, A halen was al een slag om arnhem, over B heeft hij maar 3 weken gedaan, maar toen was hij wel over zijn theewater. Ik ga dan niet eisen dat hij C haalt.
Michel gaat in januari starten met A en hij moet van ons A en B halen en als hij C wil mag dat, maar dat hoeft dus niet.
@Jippie wrote:
Ik heb onze meid vanochtend opgegeven voor zwemles, ook meteen een ABC-pakket. Om goed te zwemmen moet je toch minimaal A en B hebben, vind ik. Alleen A is een beetje karig. Of we ook werkelijk nog voor C gaan, zien we tegen die tijd wel. Ik heb zelf geen C, dus ik weet niet precies wat je bij C meer leert en wat de meerwaarde er precies van is.
Ik ben waarschijnlijk veel ouder dan jij ( 43 ) maar mijn A en B en poging tot C zijn absoluut niet te vergelijken met de ABC van nu. Ik moest voor mijn B net zo veel doen als voor de C van nu. Ik heb voor mijn B met regenjas aan gezwommen. Voor C moest ik een zweefduik maken van de duikplank. ( tja, dat kon ik dus niet) en een vlinderslag baan van 25 meter doen. Dat hoeft nu niet meer.
Onze oudste dochter heeft alleen haar A diploma.
Ze wou echt niet meer verder,hadden elke week strijd om haar naar zwemles te krijgen,dus hebben we het maar zo gelaten.
Ze zwemt heel goed,dus ik vind A wel genoeg.
Bij onze jonste dochter moeten we maar zien hoe het loopt,ze moet in ieder geval die A diploma halen.
@Jippie wrote:
Ik heb onze meid vanochtend opgegeven voor zwemles, ook meteen een ABC-pakket. Om goed te zwemmen moet je toch minimaal A en B hebben, vind ik. Alleen A is een beetje karig. Of we ook werkelijk nog voor C gaan, zien we tegen die tijd wel. Ik heb zelf geen C, dus ik weet niet precies wat je bij C meer leert en wat de meerwaarde er precies van is.
Ik weet de meerwaarde van de dag van vandaag ook niet maar ik heb ook mijn C en ik weet nog dat dat nergens op sloeg. Moesten dingen in het water gooien en weer ophalen het enige wat belangrijk was dat we een redding moesten doen op een pop, die moesten we van de bodem halen.
Maarja als ik als meisje van 7 net met mijn A, B en C langs de waterkant sta ga ik echt niemand redden hoor!! kon zelf net zwemmen, de kans dat ik zou verdrinken was dan groter geweest dan dat ik iemand zou redden.
Mijn meisje heeft haar A en B dat vond ik het belangrijkste…als je A, B en C hebt wil nog steeds niet zeggen dat je kind goed kan zwemmen, die vaardigheid krijgt je kind door de jaren heen als je vaak even met ze gaat zwemmen, herhalen, herhalen, herhalen…
Mijn meisje mag nog steeds niet alleen in het golfslagbad ook al heeft al een jaar haar beide diploma`s…ze kan zwemmen maar dat is ook alles ze kan zich echt niet redden als er iets gebeurt in een druk zwembad.
Als ze hier in het water valt met haar winterkleding aan kan ze er ook niet uitkomen, ze leren zwemmen met een dun broekje en shirtje en zwemschoenen.
Ze weet dus dat ze niet bij het water mag komen…ik zeg dat ook altijd duidelijk tegen haar en leg haar uit dat ze nog geen volleerd zwemmer is en dat dat pas komt als ze ouder is en vaker heeft gezwommen.
Is ook zo,zwemmen leren ze door veel te doen.
Gelukkig zwemt onze oudste graag en veel(vooral in de zomer).
Vind het eigenlijk nog steeds raar dat ze idd maar met lichte kleding afzemmen,ik moest vroeger een lange broek en een truitje aan en gympen.
Bij B hebben ze een lange broek en trui aan en dichte schoenen. Bij C een regenjas.
Het hele verhaal is op elkaar afgestemd vandaar dat het nu een ABC traject is.
@irry-me wrote:
Is ook zo,zwemmen leren ze door veel te doen.
Gelukkig zwemt onze oudste graag en veel(vooral in de zomer).
Vind het eigenlijk nog steeds raar dat ze idd maar met lichte kleding afzemmen,ik moest vroeger een lange broek en een truitje aan en gympen.
Hier nog steeds met een lange broek en truitje, maar dat stelt immers helemaal niks voor…gewoon een zomerbroek en een tshirtje met lange mouwen, oh ja en gympen.
Als ze in het water donderen met hun winterkleren aan die helemaal vol zuigen komen ze er echt niet uit.
In de zomer weer wel maar ja dan lopen ze ook met bijna niks aan…