Gister Lunchcurve gedaan en VK vond de waarden te hoog…
nuchter 4,5, ong. 3 kwartier na eten 7,1 en half uur later 7,7.
Is dit echt zo ernstig hoog? Ik heb nu een doorverwijzing voor de gynecoloog, maar eigenlijk wil ik gewoon bij VK blijven… mama had wel ouderdomsdiabetes.
Maar mijn vraag aan ervaringsdeskundigen is dus: zijn die ‘vreemde’ waarden en wat zou er nu kunnen gaan gebeuren? Kunnen de waarden weer dalen? Hoe groot is de kans op een thuisbevalling nu nog?
groetjes, Louise
Nou weet je het is gewoon verhoogd… en het kan toch wat gevaren met zich mee brengen niet alleen voor jou maar ook voor je kindje… Als je inderdaad suiker hebt, dan mag je niet thuis bevallen…
Sterkte
Ja, als je zwanger bent moet je eigenlijk onder de 7 zitten.
Als je niet zwanger bent hebben ze het liever ook
Daantjuh, dank je wel voor je reactie. Ik begreep van het ziekenhuis ( maar meteen afspraak gemaakt ) dat de gyn me waarschijnlijk doorverwijst naar een dietiste. Ik neem aan dat ze de waarden dan nu gewoon goed in de gaten gaan houden? Maar gaat die 7,7 nog kunnen dalen? Ik ben wel wat zwaarder, maar deze zwangerschap dus minder aangekomen dan bij Elise en let ook een stuk beter op m’n voeding. Bij Elise dus nergens last van… ( of geluk met de lunchcurve toen??)
Hoe gaat er bepaald worden of ik zw. diabetes heb uiteindelijk? Moeten die waarden dan nog veel meer stijgen?
De dietiste zal je denk ik vertellen dat je minder koolhydraten moet gaan eten.
Denk dat ze me dan ook vast wel gaat vertellen waar dat veel inzit… :think: Of in mijn geval, juist weinig… Las net dan meerdere maaltijden op een dag ook evt. zou kunnen werken.
Kan in ieder geval niet zeggen dat ik niet bewust ben van deze zwangerschap… :?
Ja je zal nu vaker je bloed moeten laten controleren ook ga je ( waarschijnlijk) meerdere echo’s krijgen om te kijken of je kindje last heeft van je suiker… Zoonlief had gelukkig geen last van mijn suiker ik had een klein mannetje van 46 cn eb krap 6 pond maar heel vaak is dat niet het geval… daarbij is het voorjezelf ook niet goed…
je gaat inderdaad een dieet krijgen, MAAR als je suikers niet genoeg zakken zullen ze je doorverwijzen naar een internist en die weer naar een diabetesverpleegkundige en dan zal je insuline moeten gaan prikken… ik was zo ver dat ik moest gaan prikken ( mijn suiker zat rond de 10 ) ik zag er vreselijk tegen op om te gaan prikken en gelukkig ben ik op de dag dat ik voor het eerst zou moeten prikken bevallen van mijn schitterende zoon :inlove:
Maar goed eerst maar eens stapje 1 voor jouw!
bij mij werd het trouwens pas vast gesteld met 30 weken toen… En het zit vooral in brood en je moet uit kijken met fruitsuikers enz enz… Je zou light producten moeten gaan gebruiken maar daar zit veel zoetstoffen in en dat is ook weer niet goed enz enz… En niet teveel cola drinken…
Ik weet nog dat ik voornamelijk water water water oja en een kopje theee dronk… En af en toe dronk ik gewoon een glas cola… Want het is best een pittig dieet!
Ja je krijgt wel een foldertje mee en een boekje daar staat precies in hoeveel koolhydraten waar in zit.
Het zit in brood en pasta en rijst en aard.
Je mag suiker maar met mate.
Fruit mag je ook niet veel van hebben, natuurlijke suikers
Zuivelproducten zit ook iets in maar niet heel veel.
In een beker halfvolle melk zitten 7 koolhydraten.
In groenten zit (bijna) niks.
En in vlees, vleeswaren, jus ook niet.
Sterkte :hug:
Ik ben diabeet en spuit 4x op een dag Insuline, als ik eens wat meer rijst of pasta eet dan spuit ik een paar eenheden bij
mmm… praktisch gezien houd het dus in meer groenten en minder aardappeltjes oid bij het avondeten… maar qua ontbijtproducten, zijn daar dan oplossingen voor? kan toch moeilijk alleen de vleeswaren eten
en geen cola… :? ben wel een liefhebber maar ja… dan maar wat anders. Thee en koffie drink ik hoe dan ook niet, word misselijk van warme dranken sinds de zwangerschap :?
Ow, ik lees nu melk, dat komt wel goed… dat is wel lekker en een goede vervanger
Dan kan je 's morgen bijv. 1 broodje nemen en om 10:00 nog 1.
Meer spreiden, 6x op een dag eten.
Ja aard, pasta en rijst zit wel wat in…
Meer groente idd.
En bijv. je toetje niet meteen na het eten maar 2 1/2 uur daarna.
2 uur na het eten is je suiker het hoogst, daarna daalt het weer
Oja als je in de 1e 3 maanden te hoog zit met suiker, dan kan je kindje afwijkingen krijgen.
Als je verder zwanger bent heb je kans op een groot kind.
Tenminste zo is mij dat gezegd…
Niet teveel Melk is ook niet goed… Ja het is echt heel vervelend om siker te hebben… :?
Ik vond dit online over de referentiewaardes:
Het verdient aanbeveling elke zwangere vrouw bij het eerste bezoek op diabetes te screenen. Als deze eerste test negatief is, dan dient de test na 24 à 28 weken zwangerschap te worden herhaald. De aanbevolen screeningtest bestaat uit een bepaling van het serumglucosegehalte één uur na inname van 50 gram glucose, op
om het even welk moment van de dag. De patiënte hoeft niet nuchter te zijn. Als het serumglucosegehalte 7,08 mmol/l of meer bedraagt, dan moet de patiënte een glucosetolerantietest ondergaan. Deze test bestaat uit toediening van een oplossing die 100 gram glucose bevat aan een patiënte die in de nacht voor de test niets
heeft gegeten en gedurende de 3 dagen voor de test een normale voeding heeft gehad. Het serumglucosegehalte wordt voor de glucosebelasting en 1, 2 en 3 uur na de glucosebelasting bepaald. De normale waarden voor
veneus bloed zien er als volgt uit:
? Nuchter :5.5 mmol/l
? Na één uur:10.5 mmol/l
? Na twee uur:9.2 mmol/l
? Na drie uur :8.0 mmol/l
Als twee of meer van deze waarden worden overschreden,dan mag de diagnose van zwangerschapsdiabetes
worden gesteld.
hupsakee, dank je wel! De test die hier beschreven word is iets anders… daar gaat het over een test die echt de zwangerschapsdiabetes aantoont volgens mij… heb nu alleen een lunchcurve gedaan… Heb hier wel wat aan, weet in ieder geval dat a.d.h.v. de lunchcurve dus niet echt diabetes zal worden vastgesteld, maar neem ook aan dat de waardes dan hoger waren geweest…? Ik moet het denk ik toch maar afwachten tot de 30e…
groetjes, Louise
hoi hoi,
ik heb ook zwangerschaps diabetes. mijn waardes zijn ook niet schrikbarend hoog maar hier vinden ze boven de 7 idd ook te hoog.
ik kan het met een dieet niet onder controle houden dus ik spuit af en toe een beetje insuline bij. hierdoor zakken de waardes een beetje waardoor ik wel gewoon kan eten…dat is ook wel fijn hoor…
ook merk ik aan de echo’s dat mijn kindje nu veel minder snel groeit en daar doen we het allemaal voor he?
als je echt diabetes hebt mag je niet meer thuisbevallen en blijf je bij de gyn onder controle…
succes!!!
Hoi Bianca, we hebben woensdag afspraak bij de gyn, dus ben benieuwd… Het woord zwangerschapssuiker hebben ze hier niet genoemd nog hoor… alleen dat de suikerwaarden ‘verhoogd’ waren. Ik heb zo het vermoeden dat ik hem met een dieët wel naar beneden krijg, aangezien ik als ik minder eet de waarden wel onder de 7 blijven (laatst na wat lichtere lunch gemeten, 1 uur erna en zat op 6,7 en half uur daarna op 6,1)
Wil eigenlijk gewoon thuis bevallen en ga daar mijn zinnen ook gewoon opzetten, dan maar wat vaker eten en minder veel per keer…
Maar we gaan zien wat de gynecoloog zegt, ben benieuwd…
De baby groeit hier trouwens goed met z’n leeftijd mee, dus hij is niet veel groter dan hij hoort te zijn ( bij 20 weken metingen tussen 20 weken en 20 weken en 2 dagen )
groetjes, Louise
Ik heb een glucosedagcurve gedaan.
Nuchter: 4,9
2 uur na ontbijt: 7,0
2 uur na lunch: 6,3
2 uur na diner: 6,0
Ben benieuwd wat mijn vk ervan vindt… Het is wel onder de 7, maar wel op het randje.
Denk dat dat in principe wel goede waarden zouden zijn hoor… Mijn Vk viel eigenlijk alleen over de 7,7, de 7,1 was net te hoog zei ze… dus ze nemen echt 7 als de max. En dat terwijl op de uitslag die ik toegestuurd kreeg, 7,8 als een max stond en 3,5 als een min. Daar zou hij weer tussen zitten…
Bovendien denk ik dat met jouw waarden evt. met opletten op voeding het hoe dan ook goed gaat komen, want dan zou je zeker onder de 7 blijven… brood gaat het flink van omhoog en denk dat je wel wat brood met koolhydraten hebt gegeten in de ochtend
groetjes, Louise
ja, ik denk dat ik weet waardoor de 7,0 komt. De kaas was op en toen heb ik 4 (volkoren) boterhammen met jam gegeten (normaal eet ik nooit jam). Maar dat zou eigenlijk niet mogen uitmaken, als je geen zw diabetes hebt, toch? Ik ben me 's middags (na de lunchprik) trouwens ook te buiten gegaan door een bananen milkshake te nemen :shock: (moet een keer kunnen toch?), dat resulteerde overigens niet in een hogere waarde… Ik merk het as woensdag wel als ik naar de vk ga.