Zwangerschapsjeuk... update pag 2

:frowning: Ik heb blijkbaar last van zwangerschapsjeuk (puppp). Ik heb al een tijdje meer jeuk, maar nog wel houdbaar. Vorige week ontdekte ik ineens uitslag op benen, armen en buik en omdat ik toch bij de verloskundige was heb ik maar gelijk gevraagd of het zwangerschapsgerelateerd kon zijn. Ja dus. Ik kan een doorverwijzing krijgen naar de gyneacoloog, die eventueel een (hormoon)zalf voor kan schrijven. Toen ik bij de vk was viel het allemaal nog wel mee, maar inmiddels wordt het iedere dag erger en ik moet nog zo lang. :frowning:

Heeft iemand er ervaring mee en goede tips over wat zou kunnen helpen verlichten? Ik douche al niet elke dag meer en ik smeer met vette zalf, maar dat helpt absoluut niet voldoende. Met corticosteroïden wil ik zo lang mogelijk wachten, aangezien dat nou niet de meest gezonde middeltjes zijn.

Ik heb sinds een paar weekjes een soort eczeem in mijn elleboogholten, rode jeukplekken, branderig ook een beetje.

Met douchen kijk ik uit dat er geen sop opkomt en verder smeer ik ongeveer 2 keer per dag Calendula zalf van dr. Vogel op de plekjes (niet te dik) en laat dit aan de lucht drogen. In het begin heb ik even getwijfeld of het hielp maar nu trekken de plekken langzaam weg. Als ik stop met smeren wordt het weer erger. En gister had ik een wollen vest aan en kreeg ik echt jeuk weer.

Calendula vertrouw ik wel qua smeren, is homeopatisch. Johannesolie schijnt goed te werken bij brandplekjes, misschien is dat ook nog wat? Maar dat zou je even na moeten vragen, ken ik niet goed genoeg.

Hoi ik heb mijn vorige zwangerschap ook vreselijke jeuk gehad, en heb toen via de huisarts mentholcreme gekregen, dat was lekker koel en verlichtend, echter even doorbijten als je je jeukplekken per ongeluk heb stuk gekrabd dan is het niet heel fijn!!!

Sterkte ermee het is niet fijn :?

Wat vervelend zeg die jeuk.

Pas op want het kan ook met je lever te maken hebben.

Een van oze maandmama’s(Paschal) had dit ook en die is op indicatie ingeleid.

De leverwaardes waren niet meer goed.

Dus misschien toch even aankaarten of dit het geval zou kunnen zijn.

rivella ( jan 06 / okt 08 mama) had er veel last van… misschien moet je haar even bp-en…

sterkte

Ik had ook last van jeuk erg veel zelfs bij mij was de oorzaak mijn lever.

Ik heb 't ook gehad en heb tabletjes gehad tegen de jeuk. Weet even niet meer hoe 't heette, zal 't zo na gaan kijken voor je … Tavegil !

Sterkte :hug:

@jacqueline20 wrote:

Pas op want het kan ook met je lever te maken hebben.

Een van oze maandmama’s(Paschal) had dit ook en die is op indicatie ingeleid.

Ik weet het, ik heb al uitgebreid met Paschal ge-pb’t. :wink:

Typisch kenmerk van de jeuk die door verstoorde leverwaarden komt is jeuk aan de handpalmen en voetzolen, dat heb ik niet. Maar ik mag van de verloskundige zo bloed laten prikken, en dat ga ik ook wel laten doen, al is het maar voor de zekerheid.

Ik heb afgelopen zaterdag mentholgel gehaald bij de apotheek, en hoewel ik het daar erg koud van krijg (koelt haast té goed), helpt het wel (tijdelijk). Verder douche ik niet zo vaak meer, dat werkt ook wel goed.

Van medicatie zoals Zyrtec of Tagevil ben ik niet zo kapot, die anti-allergiemiddelen zijn niet allemaal even onschadelijk. Als het echt onverdraaglijk zou zijn dan is het een ander verhaal hoor, maar in dat stadium ben ik nog niet beland. (En ik hoop heel erg dat ik daar ook niet ga komen!)

Bedankt iedereen voor de reacties!

ik heb het ook heel erg gehad de laatste weken. Kreeg er helaas helemaal niets voor. En mentholpoeder werkte niet.

Ik had mijn buik en armen flink stuk gekrabt. Enigste wat voor korte duur hielp was een laag sudocreme…

Bah… wat naar.

Misschien een bad met amandelolie? Die tip kreeg ik ooit eens. Heb het nooit geprobeerd, maar misschien helpt het?

Veel liefs en dikke knuf…

Noortje :-*

Zoals Colle al zei, heb ik ervaring hiermee.

Ik had het zo erg dat ik 's nachts onder natte handdoeken sliep omdat ik anders wakker lag van de jeuk.

Met de natte handdoeken kon ik nog een uurtje of 5 slaap meepikken.

Ik heb toen van alles geprobeerd, paardebloemwortelextract, hydrocortison, tavegyl, mentholpoeder/-gel, koud douchen en nog veel meer het werkte allemaal niet.

Even had ik hoop op verlichting door de paardebloemwortel maar ook die bleek achteraf niet veel te doen.

Uiteindelijk was het enige middel wat echt hielp Zyrtec.

Hiermee was ik helemaal van mijn jeuk af.

Tijdens de zwangerschap heb ik het niet gebruikt (ik was de merknaam vergeten :wall: ) maar tijdens de borstvoeding heb ik het wel gebruikt, bij mij ging de zwangerschapsjeuk nl. pas echt over toen ik met de borstvoeding stopte.

Zyrtec kan gegeven worden tijdens de zwangerschap en het werkt echt heel goed, ik zou het je echt aanraden als het niet meer uit te houden is.

Ik hoop alleen dat jij dat punt nooit zult bereiken :hug:

@Rivella wrote:

Ik hoop alleen dat jij dat punt nooit zult bereiken :hug:

Ik durf het bijna niet hardop te zeggen… Maar mijn jeuk is zo goed als helemaal over. :shock: Ik heb een tijdje die mentholgel gebruikt en daarnaast douche ik minder en met babyolie, en dat lijkt te werken. De mentholgel heb ik al een heel aantal dagen niet hoeven te gebruiken, en de uitslag is helemaal weg.

Nu vermoed ik dus toch dat ik óf een allergische reactie ergens op gehad heb, óf een veel te droge huid die jeukte en waardoor door het krabben uitslag is ontstaan.

Hoe dan ook, ik ben er erg blij mee, en ik hoop heel erg dat het de komende 6 weken zo mag blijven!

Wel alsnog bedankt voor je uitgebreide reactie Rivella! Fijn dat je eindelijk toch een middel gevonden hebt dat voor je werkte, maar balen dat je nog zolang met zoveel jeuk hebt moeten lopen. :hug:

Oh wat fijn joh dat je nagenoeg geen jeuk meer hebt!

Want dat punt wat Rivella beschrijft is echt héél erg!

Ik was ook blij dat ik ingeleid werd met 37 weken, ik was doodop

en bekaf na 5 weken 's-nachts nauwelijks slaap…

Nou fantastisch om te lezen dat je (bijna) van de jeuk af bent :dance:

Ik ben echt blij dat je die ellende bespaard blijft hoor want hett is echt het ergste wat je kunt hebben, jeuk.

Je kunt echt nog beter pijn hebben.

Ik heb gewoon jankend in bed gelegen van de jeuk.

Mijn leverwaarden waren gewoon goed, even dachten ze aan zwangerschapsdiabetes maar dat bleek het ook niet te zijn.

Bij een evt. volgende zwangerschap sla ik iig een half jaar voorraad Zyrtec in want die jeuk wil ik nooit meer meemaken.

Vanaf wanneer kan jeuk komen door de zwangerschap? Ik heb nu al twee weken echt jeuk voornamelijk op mijn onderarmen en benen. Niet op mijn buik dus. Dacht daarom zelf dat het niet aan de zwangerschap zou liggen. Vanaf hoeveel weken begon bij jullie de jeuk?

ik heb/had last van rode plekken eceemachtig in mijn elleboogholtes wat dan helpt is ze na het douchen voorzien van een laag talkpoeder en na een paar dagen is het dan weer weg

Ik was 28 weken zwanger toen het bij mij niet meer uit te houden was, het is alleen vanaf het begin van mijn zwangerschap al langzaam erger geworden.

Hier is een groot gedeelte van mijn ellende met de jeuk te lezen, ik heb er echte rniet meer gepost oomdat ik 12 September veel te vroeg bevallen ben.

Moet er toch eens mijn ervaring met Zyrtec bij gaan posten straks :oops:

Wat gek dat dit topic gewoon bestaat, ik heb toen ik dit topic opende een hele zoekfunctie losgelaten op zwangerschapsjeuk en ook op puppp, maar er werd geen enkel resultaat gevonden. :? De zoekfunctie werkt dus blijkbaar niet zo lekker.

Klopt, toen ik mijn eigen topic wilde opzoeken kwam ik ook alleen maar bij die van jou uit :think:

Ja… update! :wink:

Ik ben zojuist (gisteren) aan mijn 2e amoxicillinekuur in korte tijd begonnen (rond de kerst de 1e vanwege voorhoofdsholte-ontsteking en nu de 2e vanwege blaasontsteking :? ) en raad eens… Jeuk en uitslag!!

Ik durf wel met redelijke zekerheid te stellen dat ik overgevoelig ben voor deze antibiotica. Niks zwangerschapsjeuk dus (gelukkig maar ergens).