Zwangerschapscursus-poll

Hey Allemaal,



Ik wilde even de mening peilen over een leuke, goede zwangerschapscursus.



Ik gooi er 3 in de groep. Of de mogelijkheid anders…



Nu heb ik het nog even niet over zwangerschapszwemmen, wie doet dat naast een cursus?



En voor de yoga kiezers: op basis van welke techniek? En zou er veel verschil tussen zitten?



X Do

Ik ga naar gym, maar dat start pas 22 oktober. Ik heb dus nog geen idee of het wat is.

Daarnaast gaan we (vriend en ik) naar haptonomische zwangerschapsbegeleiding. We hebben daar voor gekozen omdat de partner ook elke keer mee mag, en er heel erg bij betrokken wordt.

Morgen ga ik voor het eerst naar yoga. Ik wilde al beginnen met yoga voordat ik zwanger was omdat het me erg aanspreekt, dus het een met het ander combineren leek een logische stap. Hoe het daadwerkelijk zal zijn is nog even afwachten.

k heb andere gedaan…



k ga nergens heen!

Bij de 1e gym op mensendieck basis,was erg leuk en leerzaam.

Bij de 2e yoga,erg fijn,heerlijke ontspanning en ook goede technieken.

Aan gym bevallingtechnisch meer gehad…yoga kwa ontspanning erg goed!!

Sommige mensen beginnen gelijk over zweverig…het is gewoon anders je moet er wel voor open staan,ik vond het erg leuk en denk zelfs over gewone yoga…gewoon de yoga met ontspanningsoefeningen heerlijk!

Bij de eerste heb ik Yoga gedaan, bij de 2e bewust niets…



Ik vond dat zwangerschapsyoga niets toevoegt aan de voorbereiding op de komst van een baby…



Het enige wat ik leuk vond, was dat ik met een groep andere zwangeren zat en lekker kon keutelen…



Wat dat betreft maakt het dus niets uit wat je doet…

Ik heb bij de eerste geen cursus gedaan, ja, cursus bankhangen…en nu blijf ik gewoon lekker sporten op een laag pitje (bodyvive) om niet weer +30 kilo aan te komen… :lol:

Ik ben ook niet van plan om een zwangerschapscursus te doen. Heel misschien zwangerschapszwemmen, maar ik denk het niet… Volgens mij voegt het helemaal niks toe en heb je er niet zoveel aan tijdens de bevalling. En de ademtechnieken leer je dan ook wel, lijkt mij. En het keutelen met zwangere dames doe ik wel met vriendinnen en hier op het forum. Met z’n allen puffen lijkt me helemaaaaal niks! :roll:



Groetjes,

Jippie

:mrgreen:!

Hallo Jippie,



Ik zat wat rond te kijken op deze site en zag dat wij bijna op hetzelfde tijdstip zijn uitgerekend. Ik ben uitegerekend op 22 maart en heb het hartje zien en horen kloppen. Wat een mooi moment i dat he?

Ik zag ook dat jullie al een aardige weg bewandeld hebben om zwanger te raken. Wat fijn dat het uiteindelijk gelukt is.

Ik wens jullie een heel fijne tijd de komende weken/maanden en natuurlijk ook daarna.



p.s. Kan jij mij vertellen hoe ik zo’n zwamgerschapsbanner onderaan mijn berichtjes geplaatst krijg of ben ik nu heel brutaal?



Groetjes



Jos



@Jippie wrote:

Ik ben ook niet van plan om een zwangerschapscursus te doen. Heel misschien zwangerschapszwemmen, maar ik denk het niet… Volgens mij voegt het helemaal niks toe en heb je er niet zoveel aan tijdens de bevalling. En de ademtechnieken leer je dan ook wel, lijkt mij. En het keutelen met zwangere dames doe ik wel met vriendinnen en hier op het forum. Met z’n allen puffen lijkt me helemaaaaal niks! :roll:



Groetjes,

Jippie

Hallo Dominique,



Ik heb zowel een yoga cursus als een mensendieckcursus gedaan. Van de yogales vond ik de ademhalingstechnieken erg handig. De rest was mij te zweverig, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk en zal ook afhangen van de persoon die de les geeft (denk ik).

De mensendieck vond ik zelf prettiger, hij was lekker praktisch en er was aandacht voor een goede zit/stahouding en hij was wat actiever.

Hoop dat je hier wat aan hebt!



Groetjes



Jos



@Dominique wrote:

Hey Allemaal,



Ik wilde even de mening peilen over een leuke, goede zwangerschapscursus.



Ik gooi er 3 in de groep. Of de mogelijkheid anders…



Nu heb ik het nog even niet over zwangerschapszwemmen, wie doet dat naast een cursus?



En voor de yoga kiezers: op basis van welke techniek? En zou er veel verschil tussen zitten?



X Do

Wij hebben bij Ymke de cursus samen bevallen gedaan… Ik vind het echt een aanrader… Bij deze zwangerschap weet ik niet of ik een cursus ga doen… Ik zie wel…

Bij de eerste hebben we de cursus samen bevallen gedaan, was erg leuk :thumbup: . Bij de tweede heb ik niks gedaan.

Hee Jos,



Ik heb je een berichtje gestuurd via het forum (pbtje)!



Groetjes,

Jippie

Zwangerschapshaptonomie hier…



Vond het ideaal. Goede technieken en extra nadruk op hoe je je kan ontspannen.

Bij een volgende zou ik weer zoiets zoeken, niet omdat ik alles ben vergeten, maar omdat we zijn verhuisd en ik wel weer mensen wil ontmoeten dan :wink:

O ja haptonomie heb ik ook gedaan bij Renzo samen met mijn man…was leuk!



Maar dames die niets hebben gedaan…ik vind persoonlijk dat een cursus wél iets heeft toegevoegt…

Ik wist hoe ik het beste kon puffen/ademhalen en ontspannen en zelfs hoe ik een perwee weg kon puffen…

Als ik dat allemaal niet had geweten had ik geheid in paniek oid geraakt en weet ik zeker dat ik niet de 2 prachtige bevallingen had gehad die ik nu gehad heb…ik wist zo een beetje wat ik voelde en wat mijn lichaam aan het doen was,dan weet je waar de pijn voor is…dat stelde mij persoonlijk gerust en zo kon ik ermee oevrweg en heb ik eigelijk het niet als pijn ervaren!

Ik schrok ook niet van de druk op mijn ‘‘andere gat’’ :lol: omdat ik al had gehoord dat dat zo kon voelen…

Nou ja het is heel persoonlijk natuurlijk of je het wel of niet doet,maar ik ben een type die graag alles wil weten :mrgreen: dus mij heeft het enorm geholpen!

Wij hebben de 2e zonder VK gekregen (het ging snelllllllll) en waren beide niet in paniek oid en wij zijn er allebei van overtuigt dat dit mede door de cursus en de partneravond kwam :thumbup:

Bij Rhodé geen zwangerschapscursus gedaan (wel zwangerschapszwemmen vanaf 20 weken) omdat ik mezelf niet echt zag zitten tussen al die zwangere vrouwen die vroegen ‘en…hoe gaat het deze week met jou’ :roll: :wink:



Ook nu geen cursus, en ik ben gisterenavond begonnen met zwangerschapszwemmen! Heerlijk! Lekker ontspannen, bekkenoefeningen doen, conditie trainen en tussendoor lachen om al die slome (dikke buiken) vrouwen. Ontzettend gezellig, en het gaat tenminste niet de hele tijd over de bevalling.



Ik heb de bevalling van Rhodé niet als ‘erg’ meegemaakt. De pijn overviel me niet, en ik had veel gelezen over de bevalling (vooral ‘veilig bevallen’ is een aanrader!) Daardoor wist ik hoe ik moest puffen en ik kon me ook erg goed ontspannen tussen de weeen door.

Dat Rhodé een sterrenkijker én een aangezichtligging had konden we niet weten natuurlijk, en daardoor was het persen erg lang en zwaar…



Als ik een cursus zou moeten kiezen zou het haptonomie worden. Nog meer contact met je kleintje maken samen met je man lijkt me er leuk…

Ik heb gekozen voor zwangerschapsgym.

En tot nu toe vind ik het erg leuk, gezellig en ook leerzaam.



Handige tips, oefeningen voor het bekken, uitleg over dingen en ook het puffen. Mss heb ik er wel niks aan, maar dat zien we later wel.

Ik voel me nu toch iets meer voorbereid.



Als aanvulling ben ik gaan zwemmen(zwnagerschapszwemmen).

Ik wilde iets aan sport en ontspanning doen en beide krijgen we tijdens het zwemmen. Ik heb bekkenklachten en dan is het zwemmen ook heerlijk. Heb aan mijn fysio gevraagd wat ik wel en niet mag doen en daar hou ik me aan tijdens het zwemmen.



Gr yvonne

Wij hebben de eerste keer samen bevallen gedaan. Dat beviel heel goed, ook in letterlijke zin :lol: .

Nu doe ik yoga. Ik vind de spieroefeningen zinvol, alleen jammer dat ik zo slecht ben in het onthouden ervan. Maar de theoretische info vind ik summier en voor wie het voor het eerst hoort gaat het veel te snel. Voor herstel na de bevalling lijkt yoga me eigenlijk nog geschikter dan ervoor.

De ademhalingsoefeningen bij de yoga en bij samen bevallen zijn nagenoeg hetzelfde en mijn ervaring is dat je tijdens de bevalling vanzelf overgaat van de ene op de andere ademhaling zoals je lijf dat zelf aangeeft.



Geen cursus is natuurlijk ook een optie, maar dan zou ik wel een goed boek lezen (veilig bevallen ook hier een aanrader). Als je weet wat je te wachten staaten al die rariteiten in je lijf herkent als iets wat erbij hoort, dan is het toch wel makkelijker. Dan ben je er veel geruster op.



Een voordeel van een cursus vind ik ook dat je even een uurtje heel bewust met de zwangerschap en bevaling bezig bent. Een tweede zwangerschap gaat zo makkelijk aan je voorbij dat ik er om die reden wel behoefte aan had. Bij een eerste is dat minder natuurlijk, dan gaat het meer om wat je er leert.

ik heb op geen gestemd…



vond het maar mwah die zwangerschapsgym. Echt gym was het niet, meer beppen. Ok, wel veel uitleg, maar veel wat ik ook wel wist…



als je even wat tijdschriftjes leest of het boek veilig bevallen… kom je ook al een eindje