Zwangerschap & Zon (zonnebank)

Ik ga normaal altijd voor ik op vakantie ga een paar x onder de zonnebank om mijn huid vast een beetje te laten wennen, verbrand dan ook gelukkig nooit en word op vakantie gelijkmatig bruin. Maar nu ik zwanger ben weet ik niet of de zonnebank veel kwaad kan. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Alvast bedankt! 8)

tot de 13e week is het dacht ik geen probleem.

Maar daarna word het afgeraden, maar sowieso moet je nu voorzichtiger zijn met zon dit ivm het zwangerschapsmasker.

Oke ik hoorde juist dat het de eerste drie maanden juist afgeraden word en het daarna wel mag maar met mate ivm met zwangerschapsmasker :? het is allemaal zo tegenstrijdig!

het is beter van niet. Mede omdat op het moment dat je onder de zonnebank ligt door de warmte er veel bloed naar je huid toe stroomt. Daardoor krijgt je kindje minder bloed. Indien je besluit wel te gaan raad ik je aan om je buik af te schermen met een doek en heel erg uit te kijken met je gezicht ( ivm masker )

dat is een heel duidelijk antwoord!!!

Enne als je op vakantie bent!!

Goed smeren!!

En factor 50 in je gezicht want anders krijg je zo’n lelijk zwangerschapsmasker.

ik ben meteen gestopt met zonnebanken toen ik wist dat ik zwanger was :mrgreen:

neem geen risico’s

dan maar wat witter deze zomer

al baal ik er wel van stiekum :roll: :lol:

hier ook 1 hoor, was laatst bij de kapper en ga daar ook altijd onder de zonnebank. Vragen ze opeens moet je nog even onder de zon?? :mrgreen: Ehm nee vandaag niet :wink:

Toen wist ik net dat ik zwanger was… ik wil liever geen enkel risisco nemen.

die zelfbruinende creme werkt ook perfect. :lol:

Bedankt voor alle reacties, het is en blijft een lastig zon & zonnebank tijdens de zwangerschap 8)

Hallo dames,

Ik zelf heb tijdens de zwangerschap (vooral de laatste weken juni/ juli) hele dagen in de zon gelegen…

Ik had lekker verlof en genoot elke dag van de zon (hittegolf 2006). Ik smeerde me goed, ik had nergens last van :slight_smile: . Maar ik ben wat donker vanmezelf…en verbrand nooit 8) …

Ik heb bij een zonnebank gewerkt en ben zelf 2x zwanger geweest :wink: en de eerste 3 maanden is het af te raden omdat een plotselinge stijging van je temperatuur niet goed is voor het vruchtje!

Zelf heb ik altijd aangeraden het gebruik van een zonnebank vooral op gevoel te doen (en het liefste als je de baby ook al voelt) als jij een zonnebank gewent bent is het niet ‘‘slecht’’ net als de sauna,het is niet aan te raden het nu juist voor het eerst te gaan doen als je zwanger bent.

Ik vond het niet prettig om de beeb in die felle lampen te doen,puur mijn gevoel dus ik legde een handdoek over mijn buik,dit deed ik op het strand overigens ook wel vaak.

Verder moet je idd je gezicht in de gaten houden krijg je vlekken,gelijk niet meer zonnen!

Ik heb dat nooit gehad.

Ik heb bij beide kids op het strand gelegen.

Het is een kwestie van goed voor jezelf zorgen,als altijd,goed rinken,doekje op je hoofd,op tijd de schaduw in en dat soort dingen.

Goed smeren en idd je gezicht evt. iets meer factor ivm de pigment vlekken al is het voor de zekerheid.

Verder gewoon goed luisteren naar je lijf,dat is sowieso het aller belangrijkste mét en zónder beeb in je buik :wink:

Hier net zo gedaan als Renzomam, maar helaas k heb wel n zwangerschapsmasker gehad…al gaf dat juist bij mij n lekker gezond kleurtje in mn gezicht :wink: :mrgreen: Maar misschien had ik juist mzzl hoe t op mn gezicht zat :mrgreen:

Begrijp ik nu goed dat dat masker, echt inderdaad alleen om je gezicht gaat.

Gezicht en masker, kan ik ook wel linken, klinkjt logisch.

Maar als ik me dus verder een beetje met 20 insmeer en op mijn gezicht 30/blokker, dan moet het goed gaan ? of dan heb ik alles er aan gedaan om het te voorkomen…?

Als het echt heel heet is zal ik een petje op doen, maar dan alleen als het echt heet is! Ben namelijk niet zo’n petjesmens…

Nou bij mij werkte niks tegen zwangerschapsmasker behalve bedekken :roll: (hittegolf 2006 ook). Ik had bij de apotheek een speciale gezichtscrème er voor gehaald (factor 50) maar toen was ik eigenlijk al te laat en dan was het alleen maar van 4 x per dag 2 minuten naar mijn werk fietsen en de honden 10 minuten uitlaten… Vorig jaar zomer was het nog te zien dus doe er voorzichtig mee!

@Paikea wrote:

En factor 50 in je gezicht want anders krijg je zo’n lelijk zwangerschapsmasker.

Hoeft niet, kan wel…

Ik kreeg bij lasse een hele taaie rare huid tussen waar borsten beginnen en nek (dat wat je ziet als je t-shirt met lage hals aan hebt zeg maar) van een keer even in de zon. Ben daarna de rest van de zomer van 2005 die ook goed warm was niet meer met die huid in de zon geweest want het ging gelijk jeuken.

Volgens mij heb ik van einde zomer vorig jaar (we waren twee weken op vakantie op ameland en paar dagen lekker weer gehad) wel extra vlekjes op mijn handen overgehouden.

Ik heb nu zoiets van ik blijf er in z’n geheel maar even uit. Maar ja deze zwnagerschap was grotendeels in de winter en binnen enkele weken kan ik gewoon weer lekker in de zon zitten.

Hmm hoe gaan we dat doen in juni/juli in de spaanse zon … :think:

Wij gaan 23 juni tot 2 juli naar spanje :slight_smile:

Wij gaan 1 tot 8 juni naar Ibiza, ben al 2x 10 min onder de zonnebank geweest, me goed ingesmeerd en heb er totaal geen last van gehad. Dus ook in spanje me gewoon goed insmeren en dan denk ik dat het wel goed komt 8)

Hey Danielle!!! :smiley:

Dit staat op de site van KoK! :wink:

Lekker loom in de zon

Eindelijk begint het er dan toch op te lijken dat de zomer gaat doorbreken, de zon laat zich van zijn beste kant zien en je ziet de mensen weer opfleuren.

De zon haalt bij een hoop mensen een fijn gevoel naar boven, de gedachte aan zon, zee en strand is natuurlijk heel prettig.

Misschien heb je al een vakantie geboekt of blijf je lekker in eigen land. Wat je ook doet, tijdens je zwangerschap vraag je je toch af of dat zonnen nu wel zo goed is voor je baby en je huid.

Kan je ongeboren kindje last hebben van de straling?

Eigenlijk hoef je je tijdens je zwangerschap niet meer zorgen te maken dan normaal. UV-stralen dringen niet zo diep in je huid door dat je ongeboren baby er last van zal hebben, wel is het zo dat je lichaam onder invloed van hormonen een aantal veranderingen heeft ondergaan.

Zo ook bij je huid, deze is nu erg vatbaar voor het zogeheten zwangerschapsmasker. Dit is een bruine verkleuring van de huid die bij ieder zonnebad sneller verkleurt dan de rest van je lichaam. Smeer je goed in als je in de zon ligt, bij voorkeur met een hoge beschermingsfactor.

Ben je al iets verder in je zwangerschap dan is er nog iets waar je rekening mee moet houden, n.l. striae. Dit zijn kleine scheurtjes in het bindweefsel, die ontstaan door het oprekken van de huid. Hier is je huid aanzienlijk dunner dus ook gevoeliger voor verbranding en uitdroging.

Ook kan het zijn dat door je warmte je borsten wat gaan lekken, borstcompressen in je positiebadpak bieden dan een uitkomst.

Wil je op safe gaan, ga dan heerlijk met een boekje onder de parasol, je geniet dan toch van de lome warmte maar vermijdt de risico’s op zwangerschapsmasker en verbranding.

Wil je toch een gezond kleurtje dan zijn er een hoop zelfbruinende middelen verkrijgbaar, die ook nog eens je huid een extra verzorgingsbeurtje geven.

en op een andere site…

Zonnen met een dikke buik

Zonnen mag als je zwanger bent. Maar zoals zoveel ‘zwangerschapsregeltjes’: met mate. De zon is goed voor de aanmaak van vitamine D. Vitamine D zorgt ervoor dat je kalk goed opneemt en dat zorgt weer voor stevige botten. Omdat jouw baby’s ontwikkeling nu afhankelijk is van jou, is die zon dus ook indirect verantwoordelijk voor de stevige botten van je baby. De negatieve invloeden van het zonnen als je zwanger bent, hebben meer betrekking op jou dan op je baby. Je kunt bijvoorbeeld eerder pigmentvlekken of spataderen krijgen als je zwanger bent en veel in de zon ligt. Onderzoekers zijn het er nog niet helemaal over eens of de zon negatieve invloeden heeft op je ongeboren baby. Hier is nooit bewijs voor gevonden. Wel weten we dat baby’s schrikken van te veel licht in de buik. Ze proberen uit het felle licht weg te kruipen en zoeken een wat donkerder hoek in de baarmoeder.

:-*