zwanger willen worden en diabetes type 2

bij mij is vrijdag diabetes type 2 geconstateerd en mij is al gewaarschuwt dat als ik ooit zwanger word ik insuline moet gaan prikken,dat ik een groot en zwaar kind kan krijgen en dat het op een kiezersnee kan uitlopen.



zijn er hier mensen die diabetes hebben en zwanger zijn of al kinderen hebben?

hoe is de zwangerschap verlopen of loopt die?

is er een groter risico?etc

wie wil haar ervaringen met mij delen?



ps:ik ben zelf al 5 jaar bezig om zwanger te worden heb 2 jaar geleden een mk gehad en denk dat ik 9 okt 2004 ook een mk gehad heb maar is nooit bevestigd.op dit ogenblik loop ik ook in de medische mallen molen.

Jeetje annie…kut nieuws zeg!

Dit kan er ook nog wel bij…heb je ook klachten door je diabetes?



Sterkte meid

ja ik ben heeeeel erg moe,lusteloos,veel drinken en veel plassen,vaak last van de kuiten(blijkt ook een symtoom te zijn).

de suiker kan een reden zijn waarom ik moeilijk zwanger word en moeilijk zwanger te blijven al is het wel mogelijk hoor.

daarom zoek ik ook mensen die dus al zwanger zijn ,kinderen hebben tewijl diabetes of ook zwanger willen worden en die hun ervaringen willen delen.

en ja mijn lijstje met probleempjes en ellende etc is al niet zo klein en dan dit erbij gaat je niet in de kouwe kleren zitten nee.



groetjes annie

Hoi Annie,



Ook bij mij is diabetes type 2 vastgesteld 3,5 jaar geleden. Ik kreeg toen een suikerloos dieet en moest gaan afvallen m.b.v. een dietiste. Als ik zwanger zou worden moest ik onder begeleiding van de gynaecoloog de zwangershap doorlopen. Na 3,5 jaar, waarvan 1,5 jaar MMM, werd ik dan eindelijk zwanger. Vanaf week 19 werden mijn suikers te hoog en ben ik begonnen met 3 x daags insuline te spuiten. Na een paar weken werd dit 4 x spuiten en ik moest steeds meer gaan spuiten. Ik ben 9,5 week geleden bevallen van een kerngezonde zoon van 7 pond en 50 cm. Dit is dus zeker niet groot voor een “suiker” baby. Na de bevalling ben ik direct gestopt met de insuline, maar ik weet nu al dat ik bij een volgende zwangerschap waarschijnlijk vanaf het begin moet gaan spuiten. Maar dat heb ik er graag voor over.



Groetjes

Hoi Annie,



Ook bij mij is diabetes type 2 vastgesteld 3,5 jaar geleden. Ik kreeg toen een suikerloos dieet en moest gaan afvallen m.b.v. een dietiste. Als ik zwanger zou worden moest ik onder begeleiding van de gynaecoloog de zwangershap doorlopen. Na 3,5 jaar, waarvan 1,5 jaar MMM, werd ik dan eindelijk zwanger. Vanaf week 19 werden mijn suikers te hoog en ben ik begonnen met 3 x daags insuline te spuiten. Na een paar weken werd dit 4 x spuiten en ik moest steeds meer gaan spuiten. Ik ben 9,5 week geleden bevallen van een kerngezonde zoon van 7 pond en 50 cm. Dit is dus zeker niet groot voor een “suiker” baby. Na de bevalling ben ik direct gestopt met de insuline, maar ik weet nu al dat ik bij een volgende zwangerschap waarschijnlijk vanaf het begin moet gaan spuiten. Maar dat heb ik er graag voor over.



Groetjes

hoi sugerbabe,



dank je wel voor je verhaal.

ik begrijp dus uit jouw verhaal dat je na de zwangerschap niet meer hoefde te spuiten dus daar kan je vanaf komen.je zult ws wel tabletten slikken.dat doe ik nu dus zelf.

gefeliciteerd met je zoon en ja zo heel erg groot is hij niet voor zoals je zelf al zegt "suiker"baby.het stelt mij weer wat meer gerust.

dank je wel.



groetjes annie

nou voor mij staat zwanger worden even stil.

eerst moet mijn suiker op peil komen en morgen moet ik naar de internist en dan word ik op insuline gezet(slik).naalden en ik gaan niet altijd samen.

ook word mijn schildklier gelijk aan gepakt.die is iets te traag.

ik hou jullie op de hoogte.



groetjes annie

zo waar nog geen insuline maar wel 3 tabletten per dag voor de diabetes en in de weken oplopen naar 3 a 4 tabletten voor mijn schildklier.

maar met een evt zwangerschap zo wie zo insuline.

vanmiddag weer naar het zh naar de diabetesverpleegkundige voor het zelf leren controleren van de suikers en morgen weer om bloed te prikken.

2 lijstjes vol (slik).dat worden wat buisjes.

maar ik denk maar is voor een paar goede doelen.



groetjes annie

Gelukkig voor je dat je nog niet aan de insuline hoeft. Moet je met insuline gaan beginnen voordat je zwanger “mag” worden of zodra je zwanger bent? Moet je ook naar een dietiste? Ik hoop dat je het gauw onder controle krijgt en dat je maar snel zwanger mag worden.



Groetjes,

Sugarbabe

hoi sugerbabe,



ik ga ws veel eerder aan de insuline dan dat ik hoopte,maar dat is nog even afwachten.iig ga ik aan de insuline zodra ik zwanger ben,maar dat word ws al in juni en dan mag ik nog niet zwanger zijn of dit weekend klussen moet toch aangeslagen zijn,want in eerste instantie mocht ik van de fertiliteits arts wel zwanger worden en ik had dit weekend (ws) een eisprong maar van de gyn,internist en diabetesverpleegkundige mag het niet dus nu maar afwachten of het raak was ja of nee en is het nee dan is het wachten tot alles in orde is voor ik weer groen licht krijg.

ik ben weer aan het wachten wanneer ik een afspraak bij de dietiste krijg.zij moet mij nog bellen.



zo een heel verhaal maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is.



groetjes annie

hoi annie,



Ik reageer een beetje laat maar had je verhaal nog niet gelezen.



Ik heb zelf ook type2 en ben nou 16 weken zwanger.

Ze zijn er bij mij vorig jaar achter gekomen tijdens een zwangerschap die niet goed is afgelopen.Ik moest direct beginnen met insuline spuiten en mocht op dat moment ook echt NIET zwanger raken.

Na 4 maanden spuiten had ik de waardes goed en kregen we groen licht na 5 maanden klussen waren we zwanger en nou dus al 16 weken.

Ik ben inmiddels van het spuiten over gestapt naar een insulinepomp en dit bevalt :thumbup: .



Het is gewoon heel belangrijk dat je je waardes goed hebt voor je zwanger raakt.



veel sucses



esmie

bedankt voor je reactie esmie.

bij deze nog gefeliciteerd met je zwangerschap.

ik ben vandaag bij de internist geweest en ik heb nu eerst weer andere tabletten gekregen om de waardes goed te krijgen en moet in aug weer terug komen.ik hoop wel dat ik mag insuline spuiten voor ik zwanger ben dan weet ik teminste zeker dat ik goed doe voor ik zwanger ben dan dat ik het in de zwangerschap moet leren en miss iets fout doe wat het kindje kwaad kan doen.

iig bedankt voor je reactie



groetjes annie

Hallo Meiden,



Ik heb ook diabetes twee en ben ook bezig met zwanger worden. maar het lukt niet echt… Ik ben omdat ik na de zomervakantie zwanger bleek begonnen met spuiten en dat gaat heel goed, in het begin zag ik er ook tegenop, maar omdat je het voor een goed doel doet voelt het anders aan en een voordeel is is dat je er niet aann hoeft te blijven. Ik kon dus ook na mijn mk in oktober weer aan de mdicijnen, maar heb nog steeds die zwangerschaps wens vandaar dat ik ben blijven spuiten. Je kunt echt beter vantevoren goed ingesteld zijn met insuline dan het pas te moeten beginnen als je al zwnger bent vooral ook omdat de eerste weken een te hoge bloedsuiker wel heel veel kwaad kan bij een vruchtje…(het is maar een tip)… Bij mij lukt het niet omdat ik pco heb, en ben net een maand begonnen met Clomid slikken, dat helpt bij de groei van een eitje… Dus ik hoop nu gauw zwanger te zijn en hoop dat jullie ook snel zwanger mogen worden en Die al een kindje hebben gefeliciteerd…



Heel veel liefs,



Oemeima

hoi oemeima,



jammer dat je zwangerschap op een mk is uitgelopen helaas weet ik hoe dat voelt.

dus jij bent al aan het spuiten en jij hebt al groen licht om weer opnieuw zwanger te mogen worden.

ik heb dat nog niet mijn suikerwaardes zijn nog niet goed of teminste ze pieken nog te veel.ik snap ook niet waarom ik nog steeds tabletten moet slikken terwijl ze weten dat die kinderwens er is en echt niet weg gaat.niet eerder dan dat ik er alles aan gedaan heb en ik zeker weet dat het niet zo mag zijn.dan vermaak ik me maar met mijn stiefzoon en evt mijn stiefdochter.maar ervoor geef ik dee hoop en moed niet op en mij lijkt het juist ook verstandiger om eerst het spuiten onder controle te hebben en dan pas zwanger te worden.ook ik slikte clomid voor eirijping.daar heb ik nu tijdelijk mee moeten stoppen.nu is het dus zelfs maar weer afwachten wanneer ik ooit weer ongi word maar wel iedere maand de pijnen :wall:

had jij al snel een nieuw eetpatroon wat paste bij de diabetes?ik heb het gevoel dat ik nog steeds aan het stuntelen ben.

nou tot zover weer.



groetjes annie

Hoi Annue,



Nee ik heb niet veel moeite gehad met de nieuwe eetpatroon, wel toen bij mij net diabetes geconstateerd was, toen heb ik ook heel strikt overal aangehouden maar dat hield ik niet vol, ik moest eerst dieeten. Daarna ben ik overgegaan op medicijnen, waar ik eerlijk gezegd ook niet goed op reageerde maar op zich wel goed zat wat suikers betreft. en zoals je zei je piekt veel meer met medicijnen. Toen kwam het spuiten omdat ik zwanger bleek te zijn, Gelukkig ben ik verpleegkundige en heb mijzelf de foefjes snel aan geleerd. het handige van spuiten is dat je best wel zoet mag eten (niet dat je dat niet gelijk ziet aan je figuur, maar dat daar gelaten), dan moet je gewoon meer spuiten. Zo kreeg ik al gauw de smaak te pakken, nu ben ik helemaal over op gezond eten en hoef ik ook maar weinig te spuiten, ik zat op drie maal daags kortwerkende en eenmaal langwerkende en nu eenmaal kortwerkende en eenmaal langwerkende en dat gaat heel goed, heb geen hypo’s en ook geen hoge waardes ( en mocht ik die wel hebben kan ik altijd nog bijspuiten). ZIt je nu trouwens aan de metformine?? Die tabletten gebruiken ze nog wel eens als mensen wel een zwangerschapswens hebben en pco- symptomen hebben. Hoe kijk jij tegen het spuiten aan? Hoelang is het nu geleden dat je ongi bent geworden dan?

Hee meis, heel veel sterkte met alles …



Liefs Oemeima

hoi,



ik weet pas sinds begin april officieel dat ik diabetes heb en heb er dus wel last van met eten van wat mag wel en wat kan niet,maar het gaat al iets beter.

ik had metformine.nu heb ik ameryl 2mg/500mg en avandament 2mg/500mg(dit is metformine en rosiglitazon samen).

het lijkt met deze medicijnen beter te gaan met mijn suikers,maar ja ik wil graag zwanger worden en dat ik het spuiten onder de knie al heb.zodat ik zekerder de zwangerschap in ga.

wel moet ik bekennen dat ik een beetje bang voor het spuiten ben,maar het bloedprikken(zelfcontrole) ook goed gaat(vond ik ook eng)dus zal het spuiten ook wel te leren zijn.

ik was 30 april voor het laatst ongi maar toen slikte ik nog clomid en dat heb ik deze cyclus niet gedaan en voor dat ik clomid slikte dan was het normaal voor mij dat ik pas om de 4 maanden of 1 jaar ongi werd.dus vandaar mijn angst van zal dat weer zo lang zijn en met een evt kansje op zwanger worden en de tabletten vind ik het best naar allemaal.

snap je nog wat ik bedoel?ben niet zo goed in het uitleggen van gevoelens.de diabetes en het niet makkelijk zwanger kunnen worden hebben mij heel erg onzeker gemaakt.

ik wil je bedanken voor het reageren op mijn berichtjes en jij ntl heel veel succes met zwanger worden en de diabetes.



groetjes annie

Hoi Annie,



Ik begrijp je heel goed hoor, ik zit namelijk wel in de zelfde schuitje, alleen heb ik al wat langer diabetes. Na mijn mk ben ik er ook achter gekomen dat mijn hormoon stelsel ook veel dingen niet vanzelf doet… En ben daardoor ook heel onzeker geworden van mijn lichaam. Ik ben dus ook deze maand voor het eerst begonen met Clomid en ben in afwachting van wanneer de ovulatie komt of niet en dat soort dingen. Mijn wens van een kind is zo sterk gebleven of eigenlijk sterker geworden na de mk, dat dat ik nu met Clomid moet beginnen kwam als een donderslag bij heldere hemel… Hoelang heb je al Clomid gebruikt? En kwam het bij jou bij 50 mg al weer opgang?? Ben je ook bij de dietiste geweest? Het belangrijkste van diabetes is dat je geen suikers inneemt, en om je suikers heel goed te krijgen moet je minder koolhydraten in nemen omdat dat in je lichaam wordt omgezet in suikers…He meis heel veel sterkte met alles, maar het komt goed ooit is het onze beurt…



Liefs Oemeima

hoi oemeima,



ik ben vorig jaar dec met clomid begonnen en april moest ik er mee stoppen.bij mij kwam het wel gelijk met 1 tablet(50?)op gang.dat was mee genomen omdat ik overgewicht heb hadden ze dat in eerste instantie niet verwacht.

ik loop ook bij een dietiste en die heeft mij aan geraden om even een tijdje uit te rekenne hoeveel kh ik per dag binnen krijg en een richt lijn gekregen van wat ik binnen mag krijgen en dat gaat nu best redelijk.vaak minder kh binnen dan dat mag,maar ja met het warme weer ben ik niet echt een warme maaltijd eter waar toch vaak de meeste kh in zit.

mag ik vargen hoe oud je bent en hoe lang je al diabetes hebt?

ik ben zelf 28 en nog maar kort diabetes.sinds de nieuwe medicijnen van maandag 30 mei gaat het voor mijn gevoel wel beter met de suikers en ook door het opletten van de kh.

tuurlijk komt onze tijd nog daar ga ik wel van uit.

jij gaat nu al lekker van start en ik hoop in aug groen licht te krijgen en miss volg ik al best snel.



groetjes annie

Hoi Annie,



Ik ben ook 28 jaar en was in '98 gediagnostiseerd met suiker. Dus loop al een aardig tijdje mee. Ik begrijp jou verhaal nog niet helemaal ben jij alleen begonnen met 1 tablet clomid per maand??? dus niet de gewone start dosis van 5 dagen 1 tablet?? Of lees ik het nu verkeerd?? Ben je ook afgevallen nadat je clomid bent gaan gebruiken?

Heb je trouwens nog meer info gekregen waarom je niet gelijk mag spuiten i.v.m. je zwangerschaps wens???Sorry hoor maar ik heb veel vragen en wil graag van alles weten, dus als jij ook vragen hebt stel ze gerust…

Ik hoop dat het bij mij ook aanslaat, zie er nog niks van terug op min templijst maar we zullen zien meestal is de ei wat later bij clomid gebruik, dus ik wacht af…



Tot horens, Oemeima

Hoi Annie hoe gaat het nu met je?? laat wat van je horen als je wil…