zwanger, wat te doen?

Misschien een rare vraag, maar stel je bent zwanger, wat is dan het eerst wat je moet doen? afspraak maken met een arts? En daarna. Wanneer vertel je het je werk, vrienden familie. Wat schaf je wanneer aan? Misschien wel naief, maar is er niet ergens een handige lijst waar dit allemaal opstaat zonder een heel forum door te moeten spitten? :oops:

Nee denk niet dat daar een speciale lijst voor is.



Je hoeft tegenwoordig niet meer een afspraak te maken met je huisarts (teminste niet in de meeste steden). Je kunt wel alvast de verloskundige in je buurt bellen voor een afspraak. Meestal zal dat rond week 10 zijn. De huisarts kun je wel even bellen om door te geven dat je zwanger bent zodat hij daar rekening mee kan houden als je eenkeer daar komt voor iets anders.



Wanneer je je familie verteld dat je zwanger bent dat mag je helemaal zelf weten. Als jij het nu al van de daken wil schreeuwen moet je dat lekker doen. Veel mensen wachten tot ze 12 weken zwanger zijn omdat dan de meeste kans op een miskraam wel geweest is. Maar mocht het dan dus mis gaan moet je dus aan je familie vertellen dat je zwanger was en een miskraam hebt gehad. Of je verteld het helemaal niet en dan kan je je ei ook niet kwijt.



Wat betreft je werk. Ik weet niet wat voor een werk je doet maar ik zou lekker wachten tot je een goede echo gehad hebt. Tenzij je lichamelijk zwaar werk doet… dan zou ik het namelijk wel sneller melden.



Wat schaf je wanneer aan… Tja lastig. Er zijn wel lijsten trouwens met wat je allemaal moet hebben maar sommige dingen die erop staan heb ik dus helemaal niet gebruikt. Wij hadden zelf de babykamer met 12 weken al klaar omdat mijn vriend geopereerd moest worden en we er daarna geen tijd meer voor zouden hebben. Persoonlijk zou ik sowieso wel zorgen dat rond week 30 alles wel klaar is en je de basisdingen in huis hebt. Kleinere dingetjes kunnen altijd later nog gekocht worden.



Nou ik hoop dat ik je een klein beetje verder heb kunnen helpen. Geiet van je zwangerschap!

hoi





ja als je zwanger bent kan je het beste idd eerst je huisarts bellen.(sommige begeleiden ook de zw) en anders verwijst hij je door naar de vk.

de eerste afspraak heb je rond de 8 a 10 wkn en dan krijg je je termijn echo…

ik zelf heb het me best vriendin voor de 12 wkn verteld maar met de rest wacht ik lekker tot ik me echo heb gehad en de beroemde 12 wkn achter de rug heb maar dat is natuurlijk aan jou/jullie



je bent geloof ik verplicht het aan je werk te vertellen voordat je een maand of 6 bent (weet het ff niet precies) zou zelf het niet te vroeg vertellen maar rond de 12/16 wkn…



wat je waneer aanschaft… euh ik miss ongedult was kleertjes gaan kopen na de eerste echo en de baby kamer had ik rond de 20 wkn in huis … alleen nog niet klaar gezet maar ik hou gewoon niet van alles op het laatste moment… puur omdat je in de laatste weken moe bent en die buik je in de weg gaat zitten…

Tnx voor jullie antwoorden. En wat ik nog vergeten was, wat moet er financieel geregeld worden? Wat krijg je en wat moet je betalen? Of komt dat allemaal vanzelf op je deurmat als je je baby hebt aangemeld bij het gemeentehuis (en wanneer doe je dat trouwens)? :?

je kunt na een goede echo zo snel mogelijk kraamzorg aanvragen bij je zorgverzekeraars.

misschien eerst even kijken of je voorkeur hebt voor een organisatie want dat kun je dan aangeven.



en je kindje moet je binnen 2 dagen (geloof ik) na geboorte aangeven op het gemeentehuis (of in sommige ziekenhuizen kan het ook) van de gemeente waar het kindje is geboren.



dan krijg je vanzelf een burger service nummer voor je kindje en kinderbijslag enzo gaat dan vanzelf.



succes!!!

en vooral vergeet niet te genieten van die kleine in je buik(als dat lukt tussen de zwangerschapskwaaltjes door :lol: :lol:



groetjes

marlies

en miss heel stom mar vergeet na de geboorte niet de verzekeringen te bellen… bijv je begrafenis verzekering klinkt heel cruw maar uit ervaring weet ik dat je het anders totaal vergeet…en andere verzekeringen natuurlijk

:think: Moet je dan aparte verzekeringen afsluiten? Of komt je kind gewoon erbij op en ga je meer betalen…

bij het ziekenfonds gaat hij/zij gewoon mee en daar betaal je bij de meeste niks voor. Voor de begravenis net zo. Als het goed is heb ik ookal een aansprakelijkheidverzekering. Die moet je het ook even melden. Ik weet even niet meer of we ook exstra zijn gaan betalen.



Ik weet wel dat ik nog in het ziekenhuis lag(dus binnen 10 dagen en dat we al post hadden van de belasting(sofinummer) en dat ze haar verzekeringspasje van het groeneland al kreeg.



Wij hebben een tussen persoon voor de verzekeringen dus die hebben we een geboorte kaartje gestuurt.





groetjes

marlies

marlies begrijp ik nou uit jou zin dat je zegt je kind gaat mee in de begrafenis verzekering?

bij ons kwam er iemand thuis en moest ik een aparte afsluiten heb dat voor beide kids gedaan tot hun 18de…



wij hebben ook idd de man van de verzekering een kaartje gestuurd

hoihoi



ik heb het even nagekeken en ze zit bij mij (mijn man en ik hebben een apparte) en betaal daar wel exstra voor.



Was ik even vergeten zullen de hormonen wel zijn .

Handig hoor om die dingen de schuld te kunnen geven



groetjes

marlies

hahaha wilde anders al je verzekering vragen denk daat moet ik ook naar toe :stuck_out_tongue:

hmm voor mij erg lastig XD ik zit tot m’n 21ste (ja ben nog een beetje jong (19 bijna 20)) bij m’n moeder verzekerd :oops: dus die betaalt het ook :oops: denk dat als de kleine komt dat ik hem gewoon bij vriendlief (dan waarschijnlijk hubbie :inlove: ) laat inschrijven bij de verzekering

Betreft betalingen, je geeft je kindje tussen dag 1 en dag 3 aan bij de gemeente.

Verzekeren gaat bij de ouder in, kan zowel bij jouw of bij je vriend.

Is kosteloos.

Na dat kindje is aangegeven bij de gemeente krijg je vaak automatisch va de SVB bericht dat je kinderbijslag gaat ontvangen, zo ook bij de belasting dienst als je in aanmerking komt voor kind gebonden budget.

Nou dat valt dan nog allemaal mee, die regelzaken. Ik heb trouwens helemaal geen begrafenisverzekering. Wel een levensverzekering :?

Wie heeft wel zo’n begrafenisverzekering?

Hallo Allemaal,

Even een vraagje. Mijn vriend en ik hebben een aparte zorgverzekering.

Kan je dan 2 kraampakketten aanvragen? :lol:



Nee even serieus: maakt het uit bij wie je je kindje bijverzekerd? Het kan zijn dat het perse bij de moeder moet?

Ik weet wel dat de kraamzorg uit de verzekering van de moeder wordt betaald.



Groetjes van Aadje

@Aadje wrote:

Hallo Allemaal,

Even een vraagje. Mijn vriend en ik hebben een aparte zorgverzekering.

Kan je dan 2 kraampakketten aanvragen? :lol:



Nee even serieus: maakt het uit bij wie je je kindje bijverzekerd? Het kan zijn dat het perse bij de moeder moet?

Ik weet wel dat de kraamzorg uit de verzekering van de moeder wordt betaald.



Groetjes van Aadje




Haha 2 kraampakketten zullen ze wel niet intrappen, zal alleen op die van de moeder gaan. Maar bij mijn weten maakt het niet uit bij wie de beeb op de polis komt, wij zitten ook allebei bij een andere en moeten nog ff de polissen naast elkaar leggen om te kijken wie het mooiste pakket heeft. Want je kunt je kind niet ‘anders’ verzekeren dan jijzelf daarom is het het slimste om kind bij te schrijven bij degene die het meest uitgebreide pakket heeft, je weet nooit of het in de toekomst een brilletje nodig heeft oid.



Begrafenisverzekering zou ik toch wel doen, is echt iets anders dan een levensverzekering en als je hem jong afsluit betaal je maar heel weinig per maand en voor kinderen (bijna) niks extra. Ventje bleek er nog geen te hebben (ik zit nog bij mijn ouders op de polis, moet nog veranderd) dus toen die van hem geregeld werd is gelijk het kind (dus nog in de buik) erbij opgezet voor nog geen euro per maand extra (geloof zelfs 20 cent ofzo)

je krijgt al veel tips, maar had even een vraagje,

Zijn jullie getrouwd?

zonee vergeet dan niet dat je nog even (voor de baby komt) met de vader naar het gemeentehuis moet, voor erkenning van het ongeboren vrucht,



en ziekenfonds, lyann werd bij mij op naam gezet, nu staan we met alles samen maar in het begin zat ik apart en kreeg bij mannetje zijn ziekenfonds te horen dat het kindje bij moeder op ging :wink:

ik zou idd ook de begrafenis verzekering nemen ik betaal voor mijn dochter 1 keer per half jaar 40 euri en dan is ze verzekerd voor 10.000 …



de vraag of je getrouwd was idd een slimme is wel zo lekker als je dat geregeld heb

MamaMarianne :thumbup:



Bij de gemeente moet je het vruchtje erkennen. Zowel de papa als de mama moet mee. Vanwege het tekenen.

Vergeet ook niet om of na de bevalling of bij het erkennen van het vruchtje te vragen om gezagspapieren. Zodat zowel de papa als mama gezag krijgt. (Als je dat wilt.)



Verzekering, Riley staat bij mijn vriend verzekerd.