Zwanger na keizersnede

Niet dat ik nu alweer zwanger wil zijn, ik heb mijn handen vol aan mijn knulletje, maar ik merk dat er wat onduidelijkheid bestaat.

De één zegt namelijk dat je na een ks pas na een jaar weer zwanger mag worden. De ander zegt dat je dit niet zo strikt hoeft te nemen. Wie heeft hier ervaring mee?

Liefs Moirah

Ik heb 13 jaar geleden een ks gehad. Mijn gyn zei destijds dat het geen enkel probeel was om gelijk weer zwanger te worden. We zijn dus na 3 maanden gelijk weer voor de tweede gegaan. Het was gelijk raak, zodoende is 1 jaar en 2 weken na de keizersnede de tweede via een normale vaginale bevalling geboren.

Geen enkel probleem gehad tijdens de zwangerschap en de bevalling. Wel steken in het inwendige litteken rond de 7de week en 30ste week. Maar daar had ik bij de daarop volgende zwangerschappen die dus veel later na de keizersnede waren ook last van.

Tegenwoordig hoor je steeds het advies om een half jaar of een jaar te wachten. Maar ja dat advies geven de meeste verloskundigen ook na een gewone bevalling.

Uit mijn ervaring als dierenarst weet ik dat baarmoeder weefsel ontzettend snel geneest. Bij een tweede keizersnede bij een hond of kat een goed half jaar na de eerste is het litteken vaak niet tot nauwelijks meer terug te vinden.

Natuurlijk blijft het risico op litteken vorming en daardoor een klein risico op beschadiging van de baarmoeder tijdens de hefitige weeen. Maar ik vraag me af of dat probleem dan kleiner is als je een jaar langer wachten.

maar ik ben geen kat of hond :wink:

Ik heb 2 keer een ks gehad.

De eerste keer had ik daar heel lang last van, ik had daar niet zwanger bij kunnen worden dat eerste jaar. Dat zat van binnen nog niet goed.

Bij de tweede had ik veel minder last.

Ik weet alleen nooit of een jaar betekend dat je een jaar moet wachten tot de bevalling of tot zwanger worden :wink: Want anders kun je na 3 maanden zwanger proberen te worden en dan ben je minimaal 9 maanden verder en dan is het jaar om :smiley:

Nee, maar baarmoeder weefsel van hond/kat of mens heeft aardig dezelfde eigenschappen.

Ik heb op de eerste weken na helemaal geen last meer gehad van de wond. Zowel inwdendig als uittwendig.

En het advies van een half jaar of een jaar heeft betrekking op het weer zwanger worden.

En een niet goed genezende wond is natuurlijk altijd een uitzondering op “de regel”.

Om met de woorden van mijn gyn te spreken: Als je gelijk weer zwanger raakt dan ga er maar van uit dat je baarmoeder inmiddels weer voldoende is hersteld".

Mijn gyn gaf aan dat 3 maanden na de bevalling (ks) je weer op ongeveer 80 procent herstel zit, buikspieren en alle doorgesneden weefsel (niet alleen baarmoederwand maar ook buikvlies en zo) En dat je pas na een half jaar tot een jaar weer volledig hersteld bent (soms wel langer). Het gaat dus niet alleen om de baarmoeder maar ook om de rest van je buik. Het is nogal een zware operatie. Als je nog niet helemaal hersteld bent lijkt me dat gewoon sneller problemen kunt krijgen die te maken hebben met de wond of buikspieren. Ik mag pas na 3 maanden het sporten opbouwen daardoor (helemaal niet erg :mrgreen: ), dus ik kan me voorstellen dat een zwangerschap ook het herstel niet bespoedigd.

Mijn gyn zei dat ik het eerste jaar na de ks niet mocht bevallen, wel zwanger worden ik was na Luna :vlinder: 9 maanden later zwanger van Quillan.

Bij mij werd aangeraden om minstens een jaar te wachten met zwanger worden…maar ik was ook niet van plan om binnen een jaar weer zwanger te raken! Maar hij zei ook dat als het eerder gebeurd, dit ook wel kon alleen de kans op complicaties is dan groter.

Wat ik me wel afvraag…hoe vaak kan zo’n ‘ritssluiting’ open??

Mijn volgende kindje(s) hoeven niet persé met een KS geboren te worden, dit was gewoon dikke pech ivm een kruinligging. De kans dat het de volgende keer weer in een KS eindigt is natuurlijk wel een stuk groter nu…

Ik kreeg na Quillan te horen dat ik rekening moest houden, dat er nog eentje doorkon door die uitgang maar dan hield het ook op. Maar ik heb bij Luna :vlinder: een grote ontsteking eraan gehad en daar heeft mijn buik en het litteken een beste opdonder van gehad.

@mayo28 wrote:

Bij mij werd aangeraden om minstens een jaar te wachten met zwanger worden…maar ik was ook niet van plan om binnen een jaar weer zwanger te raken! Maar hij zei ook dat als het eerder gebeurd, dit ook wel kon alleen de kans op complicaties is dan groter.

Wat ik me wel afvraag…hoe vaak kan zo’n ‘ritssluiting’ open??

Mijn volgende kindje(s) hoeven niet persé met een KS geboren te worden, dit was gewoon dikke pech ivm een kruinligging. De kans dat het de volgende keer weer in een KS eindigt is natuurlijk wel een stuk groter nu…

Mayo, ik heb dus 2 keer een keizersnee gehad en de eventuele volgende wordt dan automatisch een keizersnede. De gyn zei wel dat drie keizersnedes toch wel het maximum zijn, elke nieuwe ks brengt weer extra risico met zich mee.

Dus het kan niet eindeloos open, nou ja, kan vast wel, maar het moet wel verantwoord zijn natuurlijk.

Ook tegen mij is gezegd dat nu, na twee keizersnedes (beide stuitliggers, stelletje eigenwijzerds…van wie zouden ze dat nou hebben…? Oh ja, zowel papa als mama lag ook in stuit :shock: :mrgreen: ), een derde automatisch een keizersnee zou worden, omdat het risico op scheuren van het litteken (inwendig) tijdens natuurlijke bevalling te groot is.

Maar bij ons zit er geen derde in de planning… :mrgreen:

Ik heb heel veel last (stekende pijn en bultvorming) van mijn litteken van de keizersnede gehad. De huisarts had het al over opereren een jaar na de keizersnede om de inwendige hechtingen eruit te halen (deze irriteerden verschrikkelijk). Mijn huisarts wilde eigenlijk ook dat ik pas na 2 jaar pas zou proberen om weer zwanger te worden. De gyn heeft het nergens over gehad.

15 Maanden na de keizersnede ben ik zwanger geworden en de pijn ging weg :shock: . Alleen op het laatst heb ik wat last gehad van pijn doordat er zo’n grote druk op het litteken kwam te staan. Tijdens de bevalling heb ik er niets van gemerkt en alles ging goed (op 3 weken na 2 jaar na de keizersnede) Nu na de bevalling (vaginaal) heb ik geen last meer van het litteken :dance: .

Hier zei de gyn ook 1 jaar wachten met zwanger worden. Heb me er ook keurig aan gehouden. Was ook pas na 11 maanden weer een beetje fit, omdat Kian nog niet doorsliep.

@mayo28 wrote:

Wat ik me wel afvraag…hoe vaak kan zo’n ‘ritssluiting’ open?? Mijn volgende kindje(s) hoeven niet persé met een KS geboren te worden, dit was gewoon dikke pech ivm een kruinligging. De kans dat het de volgende keer weer in een KS eindigt is natuurlijk wel een stuk groter nu…

Ik ken iemand die 4 kinderen via een keizersnede heeft gehad.

Ik merk trouwens dat de meningen verschillen. Vooral tussen het zwanger binnen een jaar of bevallen binnen een jaar zit een verschil. Tegen mij is gezegd dat ik niet binnen een jaar zwanger ‘mocht’ worden. Ik ben benieuwd of er nog meer ervaringen zijn.

Liefs Moirah

Hoi,

De gyn zei ook dat het binnen een jaar niet ‘mag’…maar na mijn verschrikte blik zei hij meteen dat als het toch zou gebeuren, het geen ramp zou zijn…het is niet zo dat een eventuele ongeplande zwangerschap dan afgebroken zou worden! En daar ben ik wel blij mee, want je weet tenslotte maar nooit…

Al met al zijn wij niet van plan om heel snel voor een 2e te gaan, ik wil eigenlijk toch wel wachten tot Isa een jaar of 2 is…en dan weer 'ns kijken of we nog een wondertje mogen krijgen (of 2…)

Veel sterkte met het herstel van de KS! Neem je tijd…het is zwaarder dan je denkt! Bij mij is het nu bijna 13 weken geleden, en heb toch nog wel wat pijntjes (vooral na buikspieroefeningen enzo) en ben snel moe.

Groetjes!

Hier is ook het advies ongeveer een jaar te wachten.

Wat ik mij afvroeg, is het ook afhankelijk van waar de keizersnede is uitgevoerd? Bij mij zijn mijn buikspieren niet doorgesneden, de snee zit ook ontzettend laag! En er is onderhuids gehecht.

X Do

Volgens mij zit behalve bij grote uitzondering met echt heel grote spoed de snede altijd heel laag.

Bij mij is hij nu na 13 jaar nog nauwelijks terug te vinden.

Lucas was geboren met de keizersnede en na 3 maanden was ik alweer gepland zwanger van pepijn, na 2 maanden is je litteken ver genoeg genezen om een zwangerschap aan te kunnen.

heb de hele zwangerschap ook geen last gehad van mijn litteken ik had juist een veel fijnere zwangerschap :wink:

Bij Lucas ben ik dus bevallen dmv een keizersnede

bij Pepijn ben ik bevallen dmv een vacuum

En bij Merlijn ben ik gewoon bevallen, ze hebben wel een zetje op mijn buik gegeven (fundus expressie).

Wat ik mij afvroeg, is het ook afhankelijk van waar de keizersnede is uitgevoerd? Bij mij zijn mijn buikspieren niet doorgesneden, de snee zit ook ontzettend laag! En er is onderhuids gehecht.

Ik dacht dat die snee altijd zo laag zat :think: ...bij mij in ieder geval ook, en bij andere KS-dames die ik ken ook...
Gelukkig ben ik ook onderhuids gehecht (echt knap dat zoiets kan, heb geen draadje gezien), ik heb pas op het forum gelezen dat er iemand met krammen was... :shock:

Maar misschien als de KS met heeeeele grote spoed uitgevoerd wordt, dat ze dan niet zo nauw kijken.....en gewoon alles opensnijden. Ik geloof dan best dat het herstel nog langer duurt!

Interessant topic, want ik heb ook van mijn VK te horen gekregen dat ik het eerste jaar niet zwanger mocht worden ivm het evt. scheuren van het litteken (dus met gevaar voor het leven van moeder en kind)…

Wilde dus al per se een spiraaltje (ook al heb ik daar slechte ervaring mee), maar zo te lezen zouden we het ook met de pil kunnen doen…

Wat voor voorbehoedsmiddelen gebruiken jullie?

Hey Santos,

Allereerst gefeliciteerd met de geboorte van Yvette :inlove: !

Geniet ervan!

De KS is nu ruim 6 maanden geleden, en het litteken begint eindelijk een beetje te vervagen :dance: Nog wel gevoelloos maar dat hoort erbij…

Wel nog vaak stekende buikpijn aan de linkerkant van mijn buik, waarschijnlijk is het van binnen te strak gehecht ofzo…

Ik slik gewoon weer de pil, net als vroeger…spiraaltje durf ik niet :oops: .

Ik weet niet of je de pil kunt slikken icm BV (ik heb alleen FV gegeven)…misschien kun je dat nog ergens vragen?