Zoontje bijna 3 zit non stop aan piemeltje...normaal??

Nou zoals mijn titel aan aangeeft, zit Matthijs sinds een paar weken non-stop aan zijn piemeltje te friemelen.



Soms is hij heel hardhandig en lijkt het wel een elastiekje dat uitgerekt wordt :shock: 8)



Nu vraag ik mij af…wat is normaal???



Dat hij ontdekt en friemelt…ok…zal wel normaal zijn…



Maar echt bijna constant zit hij eraan te dingesen…



Hij heeft ook wel een lang velletje, dus wij dacht misschien dat hij er last van heeft. Hij zegt dat hij geen pijn heeft en ook geen kriebel…





Dus mama;s met zonen…help… 8)

ik lees mee, ben benieuwd, hier hetzelfde

Tjah als hier de ondebroek uit is zitten ze ook altijd hand in hand. :mrgreen: Ik probeer het wel een beetje te sturen want door het gehannes wordt hij gewoon schraal.



Ik zeg gewoon niet aan je piepie ( zo heet ie echt ja) komen.

hihi hand in hand!!! :mrgreen:



Hier is de dus ook als het onderbroekje nog aan is!~



Nog een voorbeeld:



Matthijs onder de douche…hij heeft een bakje waarmee hij water tegen de deur aangooit waar ik achter zit…is hilarisch natuurlijk 8)

Elke keer als hij dan bukt…pakt hij zijn piemel weer vast…



Ik zeg m wel dat hij zachtjes moet doen en dat het niet altijd maar mag, maar hij lijkt daar neits van te begrijpen…







Ik moet echt eerlijk bekennen dat ik me er ongemakkelijk bij voel. Dan zit hij gezellig naast je en ineens weer zo te friemelen :oops:

Sinds Kes zindelijk is zit hij ook hele dagen met zijn hand in zijn broek. Als hij niks aan heeft kan hij er helemaal niet vanaf blijven. Ik zeg elke keer “hand uit je broek” en dat werkt dan even. Het zal vanzelf wel weer over gaan neem ik aan.

Peter wil het ook wel, maar wij hebben er een periode veel over gepraat en dan vergeleken met anderen…



“Peter, mama snapt wel dat jij je piem leuk vind, maar zit papa ook steeds aan zijn piemie?” Dan zei hij zelf al “nee”



Dan zeiden wij, je mag wel aan jou piemie komen, hij is van jou, maar mama en papa willen dat niet steeds zien, andere mensen ook niet.



Mama en papa zitten ook niet steeds aan piemie of truffie, dus dat moet je dan maar doen in je bedje of onder de douche.



Dat hebben we stug volgehouden, steeds gezegd dat het wel mag, maar dat het iets van hem alleen is en dat mama en papa dat niet zo graag willen meebekijken. Dat opa en oma het ook niet hoeven zien en andere mensen ook niet.

Dus hier vooral de nadruk gelegd op het feit dat zijn piemie prive is en dat hij het dus maar zo moet doen dat hij alleen is.



Ik moet zeggen dat het heeft gewerkt want als hij nu nog es verdwaald dan zeg ik enkel… lievie, mama is erbij he, mama hoeft het niet te zien en dan haalt hij zijn hand al weg.



Ik ga het niet verbieden, het hoort erbij en ze ontdekken ook dat sommige manieren van aanraken prettig voelen. Verbieden maakt het erger, immers dan is het een uitdaging want waarom mag het niet dan?



Hij doet het nu idd in bed nog wel eens voor hij gaat slapen, of juist als hij wakker is. Of hij doet het boven op zolder, maar zodra we komen stopt hij en zegt “oh nee, is alleen van Peter he mama?”



Geen schande dus, wel prive :thumbup:

hier ook op de wijze van Cell. het mag wel, maar op zijn eigen kamertje.

hier hetzelfde als de 2 bovenstaande , het mag maar niet met andere erbij…

Hier ook een jongentje wat erg graag met zijn verlengstukje speelt,… :mrgreen:

:slight_smile:

Ben iig opgelucht dat dit heel normaal is!! Tuurlijk wist ik wel dat ze gaan ontdekken, maar ik dacht dat onze zoon een beetje doorsloeg :angel:









Ik ga de manier van CELL eens uit proberen, hopelijk snapt mijn peutermannetje dit ook en hoeven we voortaan niet mee te genieten van zijn ontdekkingsreis :oops:

Volgens mij is het belangrijk om er niet te veel aandacht aan te besteden. Het is niet de bedoeling dat zijn piemel een beladen onderwerp wordt. Hij is bezig met ontdekken van zichzelf. Als je teveel door gaat op dat zijn piemel privé is of dat hij er niet aan mag komen, kan hij angst en schaamte ontwikkelen om bloot te zijn (bijvoorbeel bij de dokter of in het zwembad).

Nou sorry…



Ik wil juist dat hij terdege beseft dat zijn piemie alleen van hem is en prive. Schamen hoeft niet persee want we vertellen hem niet dat zijn piemie raar is ofzo. We gaan ook gewoon samen onder de douche en ook dan mag hij best aan zijn piem zitten. Maar ik heb helaas ook ervaring op meerdere vlakken met sexueel misbruik en juist dan is het voor een kind belangrijk te weten dat een geslachtsorgaan prive is en dat niemand er zonder zijn toestemming aan mag zitten of naar mag kijken.



Dus hier is het zelfs altijd in overleg verschonen en dan in het kader dat papa en mama hem helpen met iets wat hij zelf nog niet kan.

Maar zijn piemie is WEL prive en wat hij ermee wil doen, dat dan ook prive.

Ik wil niet dat hij het normaal vind om in bijzijn van jan en alleman aan zijn piem te zitten, dan word hij in mijn ogen kwetsbaarder voor mensen die daar juist op uit zijn.



Dus ik deel je mening totaal niet helaas :shifty:

ben het met pinkie eens eigenlijk.

het is echt een fase, het gaat weer over.

het hoort erbij, je kind wordt echt niet meteen een oversext kind, want daar associeert hij het helemaal niet mee (nog).



hier loopt Tyg ook liefst de hele dag te spelen met zijn piepie.

Hij doet maar.

Buitenshuis is ie veel teveel afgeleid om ermee te spelen

en ook als ie helemaal aangekleed is doet hij het minder.

En niet alleen jongetjes zitten aan zichzelf… meisjes net zo goed :wink:

Samara die ligt heel vaak op haar buik en wrijft dan met haar handjes over haar “truffie” (zoals Cell het zegt)

Het is gewoon een fase en ik pak het dus net zo aan als Cell, ik vind het niet erg als ze het doet maar niet waar anderen mensen bij zijn en het liefste in haar kamertje.



Duncan had die fase ook en Djanel zal het ongetwijfeld ook krijgen.

Wessel doet dat ook hoor…



en ik vind wat Cell zegt ook waar… maar ik vind Wessel daar nu nog te jong voor. Hij zit thuis veel aan piemie… maar niet dwangmatig of altijd…

gewoon als tv kijkt, offuh… in bad zit… of als we lekker aan het kletsen zijn.

Ik besteed er geen aandacht aan. Vraag soms of hij moet plassen (als ik dat idee heb), maar verder niet.



ennuh… papa zit hier ook wel aan zijn piemie hoor (aan z’n eigen dus he?)… dus die reden gaat niet op… :lol: :lol: :lol:

Jeremy heeft het ook een periode gehad.

Denk dat de een het misschien wat meer heeft als een ander.

Ieder kind is immers anders… :wink:

Toen Jeremy een weekje bij Opa en Oma logeerde lieten ze hem iedere keer zijn handjes wassen als hij eraan zat.

Nu doet hij het ‘stiekum’ en dus als hij alleen is. Maar als ik hem ‘betrap’ zegt hij wel “Ohh mama, Jemmy handjes wassen he?”



Ik maak er geen probleem van, maar vind het wel prive.

In bad/douche mag hij eraan zitten, maar niet zo als we allemaal gezellig beneden zijn ofzo.

Joost doet het ook zodra hij naakt is of alleen een onderbroekje aan heeft. Ik besteed er geen aandacht aan. Net zoals Ziet al zei; hier thuis maakt het me niet uit en als we niet thuis zijn heeft hij kleren aan waardoor hij er niet aan zit.



Ik vind hem ook te jong om hem uit te leggen dat het iets prive is. Dat maakt het zo beladen… Laat hem maar lekker ontdekken. Ik leer hem later ( over een jaartje ofzo :think: )wel dat het in het openbaar niet zo gepast is.

@dena wrote:

Joost doet het ook zodra hij naakt is of alleen een onderbroekje aan heeft. Ik besteed er geen aandacht aan. Net zoals Ziet al zei; hier thuis maakt het me niet uit en als we niet thuis zijn heeft hij kleren aan waardoor hij er niet aan zit.



Ik vind hem ook te jong om hem uit te leggen dat het iets prive is. Dat maakt het zo beladen… Laat hem maar lekker ontdekken. Ik leer hem later ( over een jaartje ofzo :think: )wel dat het in het openbaar niet zo gepast is.




Mijn dochter heeft dus echt een tijd gehad dat ze buiten liep of stond en dan de hele tijd in haar onderbroek zat aan haar mus maar ook aan haar kontje ik heb er dus echt wel wat van gezegd. dat ze het thuis doet en met douchen etc ok maar ze liep dus echt het liefst de hele dag met haar hand in haar broek dat vond ik niet kunnen.

En Peter dus ook…



Hij begon er eerst mee als zijn luier af was en dat was dan in huis en dus niet zo erg.

Maar sinds we bezig zijn met zindelijkheidstraining en hij dus regelmatig met een onderbroek of een rekbaar luierbroekje rondliep deed hij het te pas en te onpas.

Zaten we in de auto en huppa, meneer weer met zijn hand in de broek.

Bij opa en oma op de bank Dora kijken en huppa weer die hand in de broek.



Ik vind dat dus niet nodig, voor je het weet is het een gewoonte die net zo ingebakken is als nagelbijten of duimzuigen.

Door voorbeelden te geven op zijn leeftijdsniveau… hij weet bijvoorbeeld dat zijn knuf alleen voor hem is en dat hij die niet hoeft te “delen”

Hebben we hem door veel herhalen, maar nooit boos worden, wel duidelijk weten te maken dat het allemaal niet erg is, dat hij aan zijn piemie mag zitten als hij dat wil. Maar dat mama en papa, Aniek, opa en oma en andere mensen dat niet hoeven te zien. Dat er genoeg plekjes zijn waar hij het kan doen. Hij is niet dom en natuurlijk maakt hij nog wel eens aanstalten, zeker als hij moe is en voor de tv hangt in zijn pyama.

Maar dan “vragen” we hem heel rustig en kalm of hij wil wachten tot hij in bed ligt.



Dan gaat hij naar bed, lezen wij voor en ondertussen pielt hij onder zijn dekbed aan zijn piem. Ja en? Daar zitten we dus niet mee. Met het te pas en onpas wel en dat kun je dan prima begeleiden. Mits je niet boos word en geduld hebt want het is idd ook een fase.

Maar wel een fase waarin geleerd kan worden dat het aan de piem zitten normaal is, hij zal het altijd wel blijven doen en als hij tiener is dan word het wel weer meer :lol: Maar dat het prive is en hij het dus mag doen als hij in bed, onder de douche of ergens even alleen zit.

Niks mis mee.