Zoontje bijna 3 zit non stop aan piemeltje...normaal??

Cell…

sorry dat ik het zeg… maar nu zeg je dus iets anders… niet dat het wat uitmaakt, maar in je eerste post schrijf je dat jullie het niet willen zien en dat ie dat moet doen als ie alleen is.

Nu schrijf je dat ie het wel mag als jullie aan het voorlezen zijn…



Nogmaals… maakt me niet uit, maar het leek even alsof je hem al heel “zwaar” aan het bijbrengen was dat het piemie iets exclusiefs prive was, ook niet voor papa/mama, opa/oma… terwijl dat dus wel “meevalt”…

onder de deken zie ik het toch niet?



:wink:



Kwam het heel zwaar over? Ik schreef toch ook al dat hij het best in bad en onder de douche mag doen en wij douchen samen met de kids :think:



Dus ik bedoel niet “hoeven” zien in de woonkamer, in de keuken, in de auto als het er niet de tijd noch de plaats voor is.



Anders zou je hem idd wel het idee geven dat het niet normaal is ofzo, dat is het wel en dat snap ik heel goed.

Maar we zijn wel bewust bezig hem en ook Aniek ook, te leren dat ze zulke dingen doen in de privacy van “eigen ruimtes”



Ze weten ook dat papa en mama bijvoorbeeld lekker lang knuffelen met elkaar, maar dat we dat doen onder de douche of in bed en dat vinden ze heel normaal. Zij mogen dus ook in huis, in de douche, in bed of hun kamertje wel wat frutsen hoor.



Maar papa en mama gaan ook niet knuffelen op de bank bij oma, dus Peter ook niet 8)

:slight_smile:

@Cell wrote:

Peter wil het ook wel, maar wij hebben er een periode veel over gepraat en dan vergeleken met anderen…



“Peter, mama snapt wel dat jij je piem leuk vind, maar zit papa ook steeds aan zijn piemie?” Dan zei hij zelf al “nee”



Dan zeiden wij, je mag wel aan jou piemie komen, hij is van jou, maar mama en papa willen dat niet steeds zien, andere mensen ook niet.



Mama en papa zitten ook niet steeds aan piemie of truffie, dus dat moet je dan maar doen in je bedje of onder de douche.



Dat hebben we stug volgehouden, steeds gezegd dat het wel mag, maar dat het iets van hem alleen is en dat mama en papa dat niet zo graag willen meebekijken. Dat opa en oma het ook niet hoeven zien en andere mensen ook niet.

Dus hier vooral de nadruk gelegd op het feit dat zijn piemie prive is en dat hij het dus maar zo moet doen dat hij alleen is.



Ik moet zeggen dat het heeft gewerkt want als hij nu nog es verdwaald dan zeg ik enkel… lievie, mama is erbij he, mama hoeft het niet te zien en dan haalt hij zijn hand al weg.



Ik ga het niet verbieden, het hoort erbij en ze ontdekken ook dat sommige manieren van aanraken prettig voelen. Verbieden maakt het erger, immers dan is het een uitdaging want waarom mag het niet dan?



Hij doet het nu idd in bed nog wel eens voor hij gaat slapen, of juist als hij wakker is. Of hij doet het boven op zolder, maar zodra we komen stopt hij en zegt “oh nee, is alleen van Peter he mama?”



Geen schande dus, wel prive :thumbup:




wauw wat heb jij dat goed gedaan. Heel veel respect!! :thumbup: :thumbup:



Natuurlijk is het normaal, ook als je 3 bent is het gewoon een lekker gevoel. Denk dat jongetjes er daarom zoveel aan zitten. Meisjes inderdaad ook. Op een gegeven moment ontdekken ze gewoon dat het een lekker gevoel geeft. Ik heb ergens een titel van een boek dat over eigen seksualiteit van kinderen gaat (niet te verwarren met seks en vrijen!!! Seksualiteit is OOK het ontdekken van het eigen (hele) lichaam)

Dat geeft ongeveer op dezelde manier als Cell aangaf hoe je er op een gezonde manier mee om kunt gaan (staan meerdere voorbeelden hoor, niet dat dit DE manier is). Ik zal eens kijken of ik de titel kan vinden…





Maar nogmaals Cell, zoals jij het hebt aangepakt, heel veel respect! Geen schande, wel prive! Prachtig!!

@stillewater wrote:

Dat ontdekken heeft toch niets met knuffelen of sexueels te maken?

Het is toch net zoiets als friemelen aan het haar, of oor ofzo?



Cell, hoe jij het verteld, komt het mij over alsof je dat wel denkt.



Als mijn zoontje dus echt de leeftijd krijgt van ehh… jeweetwel, dan zal ik zeggen dat ie dat onder de dekens moet doen of op zn kamer, maar ik verwacht dat dat niet nodig is en dat zelf al niet op de bank zal doen onder het tv kijken :lol:




Voor kinderen is het idd nog totaal niet sexueel. Ik sta dan ook echt niet met t schaamrood op mijn kaken hoor.

Maar helaas zijn er nogal wat mensen te vinden die het wel zo zien en sommigen zelfs die er juist op kicken :shifty: :silenced:

Vandaar dat wij toch willen leren dat het een onderdeeltje prive is.

We hebben het ook bewust over papa en mama die knuffelen en niet vrijen of kindjes maken. Voor hen is knuffelen onschuldig en aan hun prive delen zitten ook.

Maar zo snappen ze wel in welke zin mama en papa vinden dat het prive is.

Voor ons is het mede door eigen ervaring een afweging geweest van, in hoever doe je net of je neus bloed en laat je het toe en in hoeverre moet je het toelaten maar ze wel leren dat ze zichzelf daarmee kwetsbaar maken voor mensen die er juist op uit zijn.



Ik zou bijvoorbeeld wel moeite hebben met het idee dat als hij het hier overal mag, hij het ook doet bij een ander waar wellicht iemand komt die er op geilt en mee wil kijken.

Misschien overdreven van mij, maar helaas, ik vertrouw echt niet iedereen op zijn/haar blote blauwe ogen en heb helaas moeten meemaken dat mensen van wie je het niet verwacht toch afwijkingen hebben in hun denkpatroon en dingen wel sexueel zien als het om kinderen gaat.



Het zou me dus te kort door de bocht zijn om dat aspect niet mee te nemen in de manier waarop wij er als ouders mee omgaan.

Hier nog een die zijn pielemoos heeft ondekt. Hier is het meestal als hij in zijn blotte kont zit of alleen zijn onderbroekje aan heeft.



Ik heb nu ook gemerkt dat als hij in ene aan zijn pielemoos gaat zitten hij meestal ook nodig moet plassen. Dan vraag ik ook moet je plassen, standaard zegt hij dan nee, maar nog geen minuut later gaat hij dan toch plassen, na het plassen zit hij ook niet meer aan zijn pielemoos.

Gister op visite deed Matthijs het ook weer. (er waren meiden van 7 en 12 die vonden het hilarisch natuurlijk :mrgreen: )



We hebben hem nu een aantal keer duidelijk gezegd dat hij niet aan zijn piemel mocht komen als we op visite zijn!!



Hij keek ons echt aan van HOEZO??? :eh:



Ik vind het toch lastig hoor. Aan de ene kant is het normaal en moet hij leren dat het prive is en voor hemzelf.

Aan de andere kant wil hem ook niet het idee geven dat het niet mag of dat het abnormaal is…



Heb wel veel aan jullie tips, ga gewoon een paar dingen uit proberen.







( zou negeren helpen in dit geval???)

ik denk het niet,

want je ziet het, je vind het storend, dus je negeert het al niet.

daarbij heb je er nu al wat van gezegd.



ik zou er vantevoren een afspraak over maken met hem.

voordat je bij je visite naar binnengaat nog even herinneren.

ook vertellen waar hij het wél mag.

als de hilariteit er toch al is…



Hier hebben we dat bij Ome Arjan een keer gehad… toen heb ik Peter gezegd “Peter, doet dat maar niet met alle visite erbij” Toen keek hij me ook aan van hoezo :eh: en zei hij “owhhh” en toen zei ik hem "Papa zit toch ook niet aan zijn piemie met de visite erbij? en ome Arjan ook niet (die schoot in de lach, Peter ook lachen) Doe maar beter gewoon thuis he, nu niet.

Toen was het goed.



Het helpt wel als de mannen waar je bent dan ook idd bevestigen dat het bijvoorbeeld “niet stoer” is om het te doen in bijzijn van anderen.

Peter is daar wel gevoelig voor. Hij wil graag net als papa zijn en net als “ome Ajaan” :inlove:

Dus als papa zegt, nee joh, is niet cool hoor, stoere mannen zitten thuis alleen aan hun piem. Dan werkt dat ook heel goed bij Peter :mrgreen:

Zodra Ian (2 jaar en 10 maanden) in zijn blote kontje loopt dan zit hij er ook continu aan. Maar met kleren aan niet. Ach het hoort erbij he! Ik doe er niet al te moeilijk over.