Het zijn de gebruikelijke rituelen bij het zwembad, kinderen worden ingesmeerd en springen 10sec daarna het water in.
Maar hoe effectief is dat? Op internet kon ik er niet zo snel iets over vinden. En op de verpakking van de zonnebrandcreme staat ook niet hoelang de creme moet intrekken alvorens je het water in springt.
Wie weet raad?
Wij hebben pas ook informatie gezocht over zonnebrand.
Op de site van greenjump hebben ze wel wat informatie over zonnebrand.
Het advies is om je kind (en jezelf) een half uur voor je de zon in gaat al in te smeren zodat het goed in kan trekken. Beter dus thuis al insmeren en dan pas naar het zwembad vertrekken.
Ik dacht ook altijd dat hoe hoge de factor hoe beter je beschermd bent. Maar eigenlijk is het niet Hoe Beter maar Hoe Langer je beschermt bent.
Met Factor 15 ben je dus 15 x 15 minuten beschermd, tenzij je huid in aanraking komt met zand, zweet of water dan moet je vaker insmeren.
Je moet echt ruim van tevoren insmeren, na 10 sec het water in, dan is de zonnebrand echt weg.
En qua factor zit het volgens mij net even anders: hogere factors geven wel meer bescherming tegen UV stralen. Met mijn lichte huid kan ik ongeveer 2 minuten in de zon zonder te verbranden, met een factor 30 die ik minimaal smeer dus een uur.
Het is dus niet altijd 15 x 15 maar ‘het aantal minuten dat je zonder bescherming kan zonder te verbranden’ x 15. Bij een roodharige is dat dus veel minder dan bij iemand met een donkere huid
Voor kinderen wordt wel aangeraden om minimaal met factor 30 te smeren en dat is echt niet overdreven! Maar dus wel ruim van tevoren en vaak herhalen, anders doet het nog niks.
Ik hou altijd aan, een halfuur voor ik echt de zon of het water in ga insmeren.
En voor kinderen idd een flink hoge factor.
Volgens mij is het een combi van, een hogere factor beschermt beter en langer. Hoe gevoeliger je huid, hoe hoger de factor. En altijd genoeg herhalen. Beter iets teveel insmeren dan er te laat achterkomen dat je het weer extra had moeten doen.
ik heb ook een lichte sproeten huid en ik verbrand zonder bescherming in 4 minuten ongeveer… ik smeer me dus in met factor 50 en dat betekent dat ik ten hoogste, bij juist gebruik en niet zwemmende of zwetende, 4x 50 minuten aan zon kan worden blootgesteld (iets minder dan 3,5 uur) Maar vaak word er te weinig anti zonnebrand gebruikt en gaan mensen zwemmen en smeren ze zich daarna niet opnieuw in.
Waterproof mag niet meer worden genoemd, het is water resistant omdat het er in het water toch echt wel enigszins afgaat. Ook als je zweet, zweet je het af. Dus hier doen we elke 3 uur opnieuw smeren met factor 50 en als ik ga zwemmen, meteen erna weer…
zonnebrand die wat wittig uitsmeert bevat vaak zink, en dat weerkaatst de zon. daarom is dat meteen na insmeren al enigszins actief, maar de echte factor moet gewoon inwerken.
Wij gebruiken altijd ultra sun. Dat smeer je 's morgens op en dan ben je de hele dag beschermd. Dat werkt voor ons goed. Woensdag hebben we de hele middag op het strand gezeten. Normaal is zand water wind en veel zon toch wel pijnlijk 's avonds :? Maar nu hadden we alle 3 geen probleem.
Bijkomend voordeel is dat het niet plakt en Victor er geen (warmte) uitslag van krijgt.
Hier gebruiken wij Vision all day sun protection.
Die moet je 15 tot 20 minuten voordat je de zon ingaat insmeren en dan ben je de rest van de dag beschermd tegen de zon.
Het is “very water resistant”, zonder parfum en wij gebruiken factor 30.
Werkt prima. Alleen deppen wij ze heel sumier droog na het zwemmen en halverwege de dag smeer ik ze er voor de zekerheid altijd nog een keertje mee in.
Geloof niet dat het nodig is…maar het is een gevoelskwestie.
Gewoon te koop bij vrijwel alle drogisterijen…ik zweer erbij.
Ik verbrand heel erg snel…maar met deze creme ben ik verzekerd van een niet verbrande huid en hou ik mijn onsierlijke twee melkflessen… :roll:
En ik hoef niet de hele dag met van die vieze creme in de weer te zijn…daar zitten de kinderen ook echt niet op te wachten…
Ik smeer ze altijd thuis al in.
Is het goed ingewerkt voor ze bij het water zijn…
Ik smeer mijn meiden smorgens in voordat ze naar buiten gaan. En dan na de boterham in de middag rond 13:00 uur weer een keer.
Als we aan het strand etc zitten, wel vaker. Om de 2 a 3 uur.
ik smeer mijn bleekscheetjes een half uur voor we naar buiten gaan in met factor 50, dit herhaal ik elke twee uur en dan nog probeer ik ze zoveel mogelijk in de schaduw te houden.
Een zonnebrand product werkt pas na ongeveer een half uur.
Maar of je ze nu 10 minuten of 2 uur voor het te water gaan hebt ingesmeerd, zodra ze eruit komen moet het opnieuw.
Geen enkel product is waterproof, ook al staat het op de verpakking.
Nu zou ik dat zelf ook niet doen als ze er continu in en weer uit gaan, maar ga je bijv. een boterham eten tussendoor, of een spelletje/potje voetbal, etc, dan kun je beter nog insmeren als ze daarvoor in het water zijn geweest.
En wat al gezegd is klopt. Je moet kijken naar hoe lang het duurt voor je huid verbrand. Dit doe je X de factor, en zolang zou je in de zon kunnen zonder te verbranden.
Ik hoor zo vaak klanten ‘piepen’ dat ze geen hoge factor willen omdat ze dan niet bruin worden, maar eigenlijk kun je met een hogere factor langer de zon is, dus heb je juist meer kans om bruin te worden.
ik smeer zelf met factor 30 en onze kleine man met factor 50.
straks gaan we op vakantie. ik smeer hem dan in voor we gaan ontbijten, zodat het minstens een uur heeft om in te werken. op het strand heeft hij een uv pakje aan (is geloof ik factor 50+).
ik smeer mezelf bijna ieder uur weer in en hem dus eigenlijk ook. ook smeer ik gelijk als hij uit het water komt.
daarbij zitten we allebei over het algemeen in de schaduw.
ondanks dat ik dus zo panisch smeer wordt hij echt wel bruin! maar wel op een veilige manier.
Ik las pas geleden een artikel waarin stond dat er in onze westerse landen steeds vaker mensen met vitamine D tekort met klachten bij de dokter komen.
Omdat de huid door sommige mensen zo vaak met een hele hoge factor ingesmeerd wordt kan het zonlicht de huid een lange tijd niet meer bereiken en kan het dus ook geen vitamine D meer produceren.
Ook bij kinderen is dat erg schadelijk voor de groei.
Volgens mij werd er verteld dat je dagelijk toch wel een half uur zonder zonnebrand in de zon kan zitten (ik neem aan niet op de momenten dat de zon op z’n krachtigst is…)
Zonnebrand neemt geloof ik 98% van de vitamine d productie van de huid weg.
Ik heb dat ook eens gelezen over die Vitamine D tekort. Zou dat echt kloppen? Ik weet het niet.
Als het zo zou zijn dan verwacht ik voor mijn kids geen probleem. Op dagen als deze ( bewolkt en onder de 20 graden.) smeer ik mijn kinderen niet in. Ik smeer eigenlijk alleen als we naar het strand gaan. Of in een cabrio gaan rijden, boot varen ofzo.
Ik denk wel dat het kan kloppen, maar dan echt voor mensen die bij het minste straaltje zon factor 50 smeren.
Die paar dagen tropische zon die wij hebben, het risico op huidkanker is dan volgens mij groter dan het risico op te weinig vitamine D.
En daarbij slikken kinderen tot 4 jaar sowieso extra vitamine D.
Tenminste, de mijne wel.
En als het zou kloppen, is het een overweging die je moet maken.
En dan kies ik eerder voor vitamine D tekort, dan een verhoogd risico op huidkanker, of de nare gevolgen van een verbrande huid.
En ik denk inderdaad, die paar daagjes tropisch weer die we hebben.
Ik smeer ook pas in als het echt + 25 graden is (al zegt de warmte niets, de sterkte van de zon is bepalend en kan in sommige gevallen met 18 graden sterker zijn dan bijvoorbeeld 25).
Maar de kans op verbranden is natuurlijk hoger met een hogere temperatuur.
In de tuin smeer ik wel, als ze echt het zwembad in gaan of zoals afgelopen dagen in de zwembroek met waterpistooltjes bezig zijn.
Maar weer niet als we naar de supermarkt lopen, oid.
Het strand sowieso.
Ben er wel goed alert op, heb zelf zonne-allergie dus moet mezelf ook insmeren en beschermen.
Al heb ik daar soms lak aan maar dat zal ik dan weten ook, ppfff…
En huidkanker word trouwens niet veroorzaakt door de zon, maar juist door een bepaalde stof die in zonnebrandcrème zit.
http://www.greenjump.nl/Blog/post/2012/05/09/Zonnebrandcreme-met-zink-oxide-verhoogt-risico-op-huidkanker.aspx