zonder zijwieltjes

Mijn zoontje (bijna 4) wilt graag leren fietsen zonder zijwieltjes. Maar zijn papa vindt hem daar nog te klein voor. Ik echter niet en van mij mag hij het wel leren.



Maar hoe doe je dat? Hoe leer je ze fietsen zonder zijwieltjes? Of gaat het gewoon in 1 keer goed als ze eraan toe zijn?

als een kind het zelf vraagt dan is het sowieso tijd ook als papa of mama ze nog klein vindt.

Nou vind ik bijna 4 helemaal niet te jong ofzo.

Dat de heren hier er voor 5 jaar nog niet eens aan willen denken (en onze 2e van 6,5 het nog niet kan) dat is een ander verhaal :lol: .



Bij onze oudste was het idd: mama mijn zijwieltjes kunnen er wel af… en hij reed weg.

Papa heeft er voor de show even naast gerend (hijg puf) maar dat was niet nodig eigenlijk. Na 5 minuten had meneertje genoeg vertrouwen en was het klaar. Opstappen, remmen, afstappen, bochtjes, alles ging in 1x goed.



Maar denk dat dat zeker niet voor alle kindjes geldt.

Tenminste… als ik even denk hoeveel rondjes ik de buurman met zijn jongens heb zien rennen…



Zij hadden zo’n biky biky vest (of hoe je het ook schrijft), maar dat kan eventueel ook met een sjaal onder de oksels door laten lopen en dan op de rug vasthouden.

Hoef je niet zoveel te bukken.

Lasse kon zonder zijwielen een aantal maanden voor hij vier werd. Roel heeft er 1 of 2 keer achter aangerend en toen kon hij het. Maar ik denk dat je het gewoon een paar keer moet oefenen en dan meerennen met het fietsje om hem op te kunnen vangen, dan merk je vanzelf hoe het gaat.



nena is nu vier maar die gaat zo lekker traag, ze heeft nu een 16 inch fiets met zijwielen terwijl lasse het nog op de 12 inch geleerd heeft en toen op 16 inch overgestapt zonder zijwieltjes. Met Nena zie ik het volgende zomer wel een keer.

als je kind er zelf naar vraagt is de tijd absoluut rijp!



ik heb het idd gedaan met een sjaal onder de oksels, want mijn bekken werkte toen niet meer zo mee, en het scheelde een hoop bukken.



de middelste heeft het trouwens van zijn zus geleerd, die wilde niet met ons, wel met haar, dus die hebben we hun gang laten gaan met goed resultaat

Mies kan het ook al hoor… dies van dezelfde lichting :wink: Sinds een week of 3 denk ik. Heb nog 1 keer de ringsling bij hem om gedaan… heel handig, floep doek door de ring, onder de oksels door en je hebt een fijne “handgreep” maar hij fietste zo weg. Als je kind zelf wil, gebruik van maken zou ik zeggen. :smiley:

Ik heb mijn draagdoek net uitgeleend aan mijn zus. Jammer…



Met zo’n doek moet je dus wel nog meerennen? stiekem vind ik het gewoon doodeng :shifty:

Gewoon een sjaal werkt ook…



hoezo eng dan? Hier fietst mies nog op de stoep… maar gaat prima hoor…

Hier ook op de stoep, al komt er zelden een auto door de straat. Maar ik ben zo bang dat hij valt en dan ontroostbaar is en niet meer wil fietsen. Oefenen op een grasveld zal wel geen optie zijn of wel?

op gras is een stukje zwaarder…



hier wil ons aapje ook dus wij gaan een weekend op de camping proberen… ook het gras idee



d was 5,5 toen hij pas kon fietsen… maar praten als de beste



nu zie ik m zo weg fietsen en praten vind hij niet zo belangrijk

hier zijn we met onze kleuter ook bezig en het gaat, maar niet super. We hebben een 12 inch gekocht want op de 16 inch kan ze niet met dr voeten bij de vloer en moeten haar echt nog een stukje in evenwicht houden, pas daarna kunnen we haar iets loslaten maar eigenlijk valt ze nog wel regelmatig, dus het gaat maar niet vlot. Ze wil zelf op het gras oefenen ( dan val ik niet zo hard mama ) maar dat hebben we even geprobeerd, maar werkte voor geen meter, het fietsje remde enorm af en als ze langzaam fietst gaat ze ook hangen en valt ze om, dus hier gewoon op de stoep voor ons huis.

hier waarschuwen we vooraf… je loopt kans om te vallen, kom even op t gras, dan oefenen we hoe je valt en wat er dan gebeurt. En dan help ik ze even met vallen en dat ze dan vooral moeten proberen om beide voeten op de grond te zetten en alleen de fiets te laten vallen. Dus dat zou je kunnen doen ter voorbereiding. Een sjaal of sling om, helpt je kind sneller om evenwicht te vinden en het ene kind fietst zo weg, het ander heeft echt 1 a 2 weken dagelijks oefenen nodig. Peet heeft het geleerd door eerst 1 zijwieltje eraf te halen. Hij neigde erg naar overhellen op links, dus hebben we het linkerzijwiel eerst nog laten zitten… toen had hij het ook zo door. Maar hij was wel laat. Bijna 6… Mies fietste met zijwielen al vaak zo gebalanceerd dat zijn zijwielen de grond niet raakten. Dus we “wisten” wel dat hij het kon.

Hier kreeg M een groter fiets met zijwielen zo’n 4 maanden voor die 4 werd. Zijn kleine fiets 12inch hebben we toen de zijwielen eraf gehaalt want dat wou die graag. Toen heeft hij samen met zijn vriendje die bijna 4 werd en ook nog met zijwielen fietste elkaar geleerd tijdens het buiten spelen :mrgreen:

Dus papa en mama keken alleen van een afstandje.

Nou, de waarschuwing vooraf heeft ervoor gezorgd dat hij nog niet wil. Ik was er al bang voor, dat hij niet meer zou durven als ik zou zeggen dat hij zou kunnen vallen.



Nou ja, misschien is het ook wel beter als hij het leert als het minder warm is :mrgreen:

We hadden via marktplaats zo’n Biky Bike vest gekocht. Handig :thumbup:

hier met een sjaal gedaan, zo om de armen knopen en dan fietsen maar! ik duwde met de ene hand de kinderwagen en met de ander hield ik haar vast. Overigens fietste ze toen ze ruim drie was.

meerennen en een capuchon vasthouden of het zadel. Zo leerden wij het vroeger tenminste :smiley:

Hier eentje die nog niet eens mét zijwieltjes wil fietsen, hij vindt het gewoon eng. Nouja, dan toch lekker niet. Maar als de jouwe aangeeft dat hij het wil leren, meteen doen!

onze meis is 4,5 en we zijn met haar aan het oefenen, maar ze vind het doodeng.



dus elke keer eventjes.



ook met een sjaal onder de oksels



onze oudste fietste met 6 jaar.

Zij ik 3 weken geleden nog dat het niet wilde lukken, hier is het gelukt: Elise fietst zonder zijwieltjes! We hebben gewoon elke paar dagen een uurtje geoefend en elke dag ging het ietsje beter. Eerst meteen vallen, later 3x trappen en zichzelf laten vallen en op een gegeven moment snapte ze dat ze evenwicht moest hebben en toen trapte ze een paar keer en remde ze met r voeten, dag erna remmen op de trappers en na eerst kleine stukjes maar durven te fietsen heb ik haar gewoon meegenomen met het fietsje naar het winkelcentrum. Ze ging als op een loopfiets een beetje vooruit tot ze begreep dat ze dr voet op de trapper moest doen, dan ging de fiets vooruit…



En nu dus 10 minuten achter elkaar fietsen, gaat prima. Wel nog eng en wankelig ( wiebelen met stuur ook af en toe ) maar wel typisch: ze zegt al maanden mama als ik 5 ben kan ik zonder zijwieltjes he? En nu is ze 5… en is het dus gelukt! Wel met wat stimulans en ze vond het eng, veel uitgelegd ( voeten op de grond, dan val je niet ) meegerend inderdaad, vasthouden aan het zadel, vasthouden aan arm, tegenhouden van stuur…



En nu is ze zo trots als een pauw :inlove: Ik denk dat we volgende maand van haar 16 inch maar eens de zijwieltjes afhalen en kijken of dat ook al gaat lukken en anders laten we haar nog even op dr 12 inch doorfietsen tot het wel lukt op de 16 inch. We krijgen haar nu no-way nog op een fiets met zijwieltjes denk ik :smiley:

Onze dochter van 3,5 kan heel goed zonder zijwieltjes fietsen… alleen het gaan fietsen en stoppen lukt nog niet zo goed (wat toch een essentieeel onderdeel is) :lol: . Dat proberen we nu te oefenen, ze wil heel graag fietsen, maar nu is ze daar elke keer na 5 minuten wel klaar mee. Nu is onze dame erg klein en zelfs op haar 12" fietsje komt ze nog niet goed met haar teentjes bij de grond, wat dus vooral een probleem is met beginnen en jezelf een zetje mee geven. Stoppen gaat een stuk beter, das remmen en de teentjes weer op de grond.

Wij (mijn man) doet het nu gewoon met het zadel vasthouden en een zetje geven, dan fietst ze prima en dan moet i weer ff een sprintje trekken als ze wil stoppen. Maar we gaan het idd ook met een sjaal proberen, dan hoef je idd niet zo te bukken en moeten ze wel zelf hun stabiliteit vinden.

Als je zoontje idd zelf al aangeeft dat hij het wil proberen zou ik niet meer wachten!

Onze zoontjes hebben beide een loopfiets gehad, dus de ‘feeling’ hadden ze al. We hebben er gewoon langs gelopen en aan de capuchon vast gehouden. Maar ze fietste beiden zo weg :smiley: .

C. was 3 jaar en 4 maanden en S. was 2 jaar en 5 maanden. Beide snelle fietsers dus!

(Ook niet altijd handig, want een kind van 2,5 weet nog niks over verkeersregels… Ik heb vaak heeeeel hard moeten rennen…).



Ik denk juist niet dat je te veel moet zeggen over het kunnen vallen. Je maakt ze daar alleen maar bang door, waardoor ze minder zelfverzekerd worden en dat heb je wel nodig om te fietsen.