Mijn dochter was nog geen 3,5 toen ze ging fietsen en ze is qua lengte net zo groot als een kind een jaar jonger, dus de 12inch fiets was nog (te) groot toen… Paar rondjes om t hofje waar we wonen, en ja ik rende er achter aan, maar ze fietste zo weg.
Ze heeft eerst een loopfiets gehad en de 12inchfiets met zijwieltjes.
Inmiddels is ze 5 en fietst op een 18inch fiets en soms voor de lol, rondjes op de 20inch van grote broer.
Ik heb nooit gezegt dat ze zou kunnen vallen, daar is ze zelf ook wel achter gekomen en soms zei ze dan dat ze niet meer wou fietsen, maar daar heb ik niet teveel aandacht aan besteed en dan pakte ze vanzelf haar fiets weer.
En ze droeg een fietshelm (nu niet meer altijd).
Als hij het nu wil zeg ik DOEN! Goed voor je conditie!
Als ze het willen, doen hoor. Ik ben wel voorstander van flink loopfietsen vooraf, dat is vaak beter dan met zijwielen vooraf. Onze oudste wilde met 2,5 los fietsen, toen hebben we een loopfiets gekocht en toen ze dat goed lang met benen van de grond kon op haar fiets. 1 rondje meegerend voor het vertrouwen, maar hoefde eigenlijk meteen niet meer. Ze was toen net 1,5 maand 3. Jongste is een ander verhaal, zij is zoveel kleiner dat ze zelfs met blokjes nog niet op de 12 inch fiets paste! De loopfiets is ze wel al mee bezig en ze wil steeds graag op de gewone fiets, vandaag kon ze dan eindelijk bij de trappers! (met zijwielen hoor, die is wat later verwacht ik!)
Wij gebruikte overigens gewoon een sjaal en in de 1e weken wilde ze vaak nog even een duwtje/steuntje met opstarten op haar rug/nek.
Inmiddels is ze 4,5 en is haar 16 inch ook alweer te klein. Ze gaat zelf op die fiets mee naar school, trots als een pauw! Ze past al op een 20 inch, maar laat haar eerst maar even zo wennen en dan met haar verjaardag een 22 inch verwacht ik, wat een lange dame!
Zoals wienix al zei, eerst een loopfiets en eens ze dat doorhebben kunnen ze op een fiets wegrijden ook…lotte had een loopfiets en toen we zagen dat ze haar evenwicht kon bewaren en langere stukjes voort ’ zweven’ met de loopfiets hebben we zijwielen van haar gewone fietz gehaald en ze reed er zo mee weg. Ze was toen 3,5.
Jinthe had geen loopfiets, zij kon ook rond 3,5 fietsen zonder zijwieltjes maar daar zijn heel wat rondjes lopen naast de fiets aan vooraf gegaan
Allebei op een 14inch gestart.