zomerkleren??

Hier nog gewoon de winterkleren aan en ook winterjas. Heb nog niet eens een zomerjas in huis. En op de fiets met de wind vind ik zonder jas nog wel te fris voor haar. Had zelf ook gewoon me jas met sjaal nog om.

Achter in de tuin is het wel goed te doen zonder jas. Ze heeft overigens ook nog romper met lange mouwen aan…al die zomerkleren moet ik nog tevoorschijn halen en kopen.

Heb trouwens ook niks met opbergen van kleding.

De kast is het hele jaar door een mengelmoes van zomer/herfst/winter/lentegoed.

In de winter kunnen shirts ook onder een vest of trui en ook in de zomer en nazomer zitten er nog zat frisse dagen of voor-avonden.

Kleine moeite om van alles wat te laten hangen.

Alleen echte zomerbroekjes,strandbroeken en mouwloze shirts voor hoogzomer gaan even in een ton of andere kast,maar kan er altijd bij. Wintergoed idem. Alleen de echte dikke truien,vesten e.d. gaan er even uit. De rest incl longsleeves/spijkrbroeken blijven hangen.

Winterkleding.

Mijn zoon van 4 kwam gisteren snotverkouden thuis na een potje voetbal op school. Zonder jas. Want dat mocht van juf :eh:

(juf zat op het plein in de zon, uit de wind. Zoonlief en consorten op het voetbalveld met een ferme wind…)

's Nachts het arme kereltje met een valse kroephoest bij me in bed genomen. Nu met verhoging en een nare hoest in bed.

Ik weet, van sporten krijg je het warm maar die kleintjes doen geen jas aan op het moment dat het rennen en sporten voorbij is en ze dus bezweet in de wind staan.

Het is een fabeltje dat ze daar verkouden van worden :wink:

Nou hier ik de truien nog mooi in de kast volgende week is het niet meer zo warm

Je moet vooral doen wat je zelf wilt maar ik vind het niet nodig een winterjas aan te geven als het zo warm is en zij buiten rennen en doen. :slight_smile:

Ik ben totaal geen persoon die met de eerste zonnenstralen al in mijn korte broek rondloop, maar de laatste dagen was het overdag gewoon geen jassen weer… :angel:

Na morgen is het weer over en krijgen ze weer een winterjas aan, maar ik kijk dus naar het weer, niet naar de datum. :slight_smile:

Hier nooit dikke truien…

Kinderen zitten op school het grootste deel van de dag binnen, in een lokaal van minstens 18 graden. ik trek ze dan geen trui aan met longsleeve eronder bijvoorbeeld. Gewoon een hemdje met een dunne trui, of een dunne sweater. De winterjas is dik genoeg om hen tijdens het buitenspelen warm te houden…

@hanneke wrote:

Hier nooit dikke truien…

Kinderen zitten op school het grootste deel van de dag binnen, in een lokaal van minstens 18 graden. ik trek ze dan geen trui aan met longsleeve eronder bijvoorbeeld. Gewoon een hemdje met een dunne trui, of een dunne sweater. De winterjas is dik genoeg om hen tijdens het buitenspelen warm te houden…

Herkenbaar. Alleen als het echt ijskoud is,dan gaat er wat extra’s onder of overheen. Bijvoorbeeld een thermohemd onder een sweater i.p.v. een gewoon hemd met shirt. Winterjas,sjaal,muts e.d. is voor rennende kids vaak warm zat.

Alleen toen het afgelopen winter echt ijskoud werd en ze lang buiten waren,ging er een maillot onder de spijkerbroek.

@Lune wrote:

Onzin.

Zodra je je lichamelijk inspant en gaat zweten, vervolgens op de wind gaat staan, kun je een kou krijgen. Is ook logisch toch ? Ik werk in een sportschool en deze heeft bijvoorbeeld onder meer om deze reden geen airconditioning.

@Karin2 wrote:

@Lune wrote:

Onzin.

Zodra je je lichamelijk inspant en gaat zweten, vervolgens op de wind gaat staan, kun je een kou krijgen. Is ook logisch toch ? Ik werk in een sportschool en deze heeft bijvoorbeeld onder meer om deze reden geen airconditioning.

Er is ook niets mis met een snotneus natuurlijk. Zie overigens vaak genoeg dat redelijk ervaren renners in de winter in een korte broek buiten rennen. Die zweten dan toch ook in de wind?

Heeft deels ook met afweer te maken. Een snotneus kan je er best van oplopen,maar niet direct een griep.

Hier in ieder geval 1 die wel zeer vatbaar is en er dus wel een griepje van kan krijgen,maar dat heeft niets te maken met het weer of wat hij draagt.

@Karin2 wrote:

@Lune wrote:

Onzin.

Geen onzin, je wordt ziek door virussen of bacterien, niet door de kou of tocht of regen.

WEL heb je door de koude minder weerstand en ben je vatbaarder voor een besmetting met virus of bacterie. Maar van de koude op zich word je niet ziek! Is al zo vaak aangetoond in proeven.

Verkouden word je van een virus of een bacterie. En nergens anders van. Misschien dat je er een loopneus van krijgt…En misschien wordt je weerstand wat zwakker, maar wanneer je een uurtje later al verkouden raakt, dan zat dat virusje er toch al.

Wat Dietske ook al zei dus :wink:

Ja ehm dat dus :wink:

@dietske wrote:

@Karin2 wrote:
@Lune wrote:

Onzin.

Geen onzin, je wordt ziek door virussen of bacterien, niet door de kou of tocht of regen.

WEL heb je door de koude minder weerstand en ben je vatbaarder voor een besmetting met virus of bacterie. Maar van de koude op zich word je niet ziek! Is al zo vaak aangetoond in proeven.

Wat Dietske zegt… :wink:

@Karin2 wrote:

@Lune wrote:

Onzin.

Maar hoe zit het dan met de sauna, je gaat eerst een hele warme ruimte in en gaat bezweet een rondje in de tuin lopen om af te koelen. Daar wordt toch niemand ziek van.

Dan heeft mijn longarts het dus bij het verkeerde eind ?

Ik zal het hem vragen. Ik ben heel vatbaar op de longen en moet uitkijken voor warmte en kou.

En nee, een snotneus is helemaal niet erg :? Ik heb ook niet gezegd dat het alleen een snotneus is.

En het is geen uurtje later, ruim 10 uur later dat mijn zoontje ligt te blaffen als een zeehond met verhoging. En ik wijt dat inderdaad aan een potje voetbal zonder jas met amper 8 graden op de vroege morgen, slecht een uur nadat we met handschoenen op de fiets hebben gezeten vanwege de nachtvorst.

Ik vind het belachelijk dat er meteen zonder jas aan buiten gespeeld wordt met de eerste zonnestralen.

:think: :think:

hier hebben ze echt geen zomerkleren aan…

hallo… het lijkt hier al pieterburen met dat geblaf van de meiden… en dan al zomerkleren…

ze hebben zelfs nog de winterjas aan…

dus konijn… nee hoor je staat niet alleen… :wink:

ff googlen op kouvatten: heb dit geplukt van internet::

Context van de vraag:

Ik zag laatst op het nieuws dat het een fabeltje is dat je ziek kan worden van het koude weer, en dat je alleen ziek word van een virus.

Is dit echt zo? Als je bijvoorbeeld in je zwembroek in een steriele koelcel gaat staan voor een uur en het dus heel koud hebt, word je dan niet ziek omdat er geen virus aanwezig is in de koelcel?

Beste,

Om ziek te worden, moet er inderdaad een ziekteverwekker aanwezig zijn; een virus, een bacterie, een schimmel, noem maar op. We hebben het dan over infectieziekten. Je kan echter ook ziek worden zonder dat er infectueuze ziekteverwekkers aanwezig zijn, maar eerder door de reactie, het effect op veroorzakende factoren (vb. bij sommige kankers wordt de rol van virussen duidelijker). In jouw voorbeeld (naakt in een steriele koelcel) zul je heus en waarschijnlijk heel ziek worden (ik tip op een longontsteking). Dit gebeurt onder invloed van een samenspel van verschillende factoren. Ten eerste ben jijzelf nooit te steriliseren: je lichaam zit binnen en buiten vol met ziekteverwekkers. Onze weerstand (immuunsysteem) houdt hun opmars tegen. Naakt in een koelcel zitten zal je weerstandsvermogen erg beïnvloeden, waardoor de ziekteverwekkers vrij(er) spel krijgen. Anderzijds werken je cellen en afweersystemen optimaal bij normale temperaturen: neusslijmvlies vb. bevat een genetisch bepaald aantal afweerstoffen (de ene dus meer/beter dan de andere), die minder performant (krachtig) worden bij lagere temperatuur. Eenzelfde, onschadelijke dosis aan ziekteverwekkers kan dus plots voor ontsteking zorgen, in veranderde omgevingsomstandigheden. Ook vermoeidheid, onderliggende ziekten, chemo, dag/nachtritme verstoring, leeftijd (te jong, te oud), voedingstoestand … spelen een grote rol in de werking van onze afweer.

Ik loop nog steeds met uggs op straat :mrgreen: Maar winterjas had ik niet aangetrokken vandaag!

tja, ik kijk naar de temperatuur van betreffende dag en hoe laat we weg moeten. Gaat sophie nar de psz in de ochtend, krijgt ze haar winterjas nog aan. Ze wilde dinsdagmorgen zelfs haar sjaal nog aan :slight_smile:

maar gaan we smiddags lekker fietsen in het zonnetje, heeft ze met dit weer haar zomerjas en gebreide poncho aan. warm genoeg voor het moment, en vind een winterjas dan wel erg warm…

buiten spelen in het zonnetje gebeurt of zonder jas, of met haar “rood kapje” (poncho) aan of een vestje. maar net wat ze zelf wil.

Gisteren was madam aan het spelen dat de zandbak het strand was en buiten de zandbak de zee, en toen ze zich dus wilde uitkleden heb ik daar dan weer wel een stokje voor gestoken :slight_smile:

maar verder gewoon rokje, legging, shirtje aan.