zo geschrokken.....

Ik vind ook dat je hartstikke goed gehandeld hebt, je bent tegen de mevrouw gaan praten en dat is wat je als eerste moet doen! Dat leer je ook op een ehbo-cursus. En idd 112 bellen, dus je hebt alles goed gedaan wees trots op jezelf.



en even een dikke :hug: voor de schrik

Gisteren mijn EHBOcursus afgerond en ook onze instructeur (ambulancebroeder) zei dat je bij twijfel altijd moet bellen. Of de hulpdiensten moeten komen bepalen zij, door vragen te stellen.



Ik heb de eerste 2 lessen van de cursus 3 maanden geleden gehad en nu de laatste plus examen. Ik dacht dat ik niet veel meer wist (als je erover nadenkt is best veel ‘weg’) maar bij het examen wist ik alles en zonder echt na te hoeven denken. Onderbewust onthou je veel meer.



Het is dus wel heel belangrijk dat je op z’n minst de basis dingen eens hoort. Er is vast op internet iets over te vinden.

Als je maar een beetje weet wat te doen is al heel belangrijk!



Kijk eens naar wat jullie gedaan hebben:

  • denk als eerste aan je eigen veiligheid
  • dan veiligheid van het slachtoffer en omgeving
  • bij een val heb je het slachtoffer niet verplaatst (was niet nodig, persoon lag met gezicht naar beneden, ademde zelf en had nog een hartslag)
  • je hebt tegen het slachtoffer gepraat om gerust te stellen
  • ondertussen 112 gebeld



    Dat zijn allemaal handelingen die je ooit geleerd hebt, en al dan niet bewust nog weet :thumbup:

    Heel erg goed gehandeld hoor.

Pluimpje hoor, heel goed gehandeld. IK scgiet op zo’n moment ook in de stress en zou ook een foutief adres doorgeven, mn man daarentegen blijft superkalm en heeft zo’n situatue helemaal onder controle, en dat schijnt men te weten ofzo…we hebben echt al zo vaak een noodsituatie meegemaakt met/bij mensen die we niet of nauwelijks kennen (verkeersongevallen, buren die van trapjes afvallen bij het ramen wassen, kindjes van een speelrek ind e speeltuin, collega’s in shock, etc…)

Je hebt goed gehandeld hoor…je wist toch niet beter? dus geen schuldgevoel hebben he…

Ik heb al 20 jaar mijn ehbo omdat ik in een zwembad werk,bij mij is het automatisme geworden wat ik moet doen in zo;n situatie,je herkend ook veel ziektebeelden maar ook niet alles hoor,en dan doe je gewoon wat je goed lijkt…en idd hulp zoeken…die mevrouw mag heel dankbaar zijn dat jij de moed hebt gehad haar te willen helpen…maar idd een ehbo cursus is zo gek nog niet,stel je voor dat er in je gezin iets gebeurd…

ik heb mijn man zelf veel verteld en ook hoe hij moet reanimeren e.d…zelfs de kids weten wat ze moeten doen als mama iets gebeurd omdat ik zelf meniere heb en ook wel aanvallen heb…best belangrijk…

Heftig hoor, kan mij voorstellen dat je geschrokken bent, maar je hebt goed gehandeld door 112 t ebellen, je wist immers niet wat er aan de hand was.



Chapeau :clap:

:hug: en :clap: :clap: :clap: :clap: voor je handelen!

Dik :clap: :clap: :clap: :clap: voor jou hoor :thumbup: :-* En een dikke :hug: :hug: voor de schrik die heel logisch is! Maar ik vind echt dat je heel erg goed gehandeld hebt, net als al mijn voorgangers van de voorgaande 2 pagina’s :wink: Je hebt tenminste iets gedaan en inderdaad niet net als iemand al schreef lekker foto’s gemaakt van andermans narigheid… En dat jij het voelt als falen moet je heel erg snel uit je hoofd zetten hoor! Ook al had je wel geweten dat het epilepsie was, dan nog had deze mevrouw heel verkeerd neergevallen kunnen zijn tijdens een aanval en had ze direct medische hulp nodig… En ik vind juist dat je op de juiste plaats op het juiste moment was, je laat tenminste zien dat er vandaag de dag nog mensen zijn die zich het lot van anderen aantrekken!!! Heel belangrijk in deze af en toe zeer verknipte maatschappij :frowning: Geniet van je koffie en ga heel snel van dat slechte gevoel afkomen alsjeblieft, je bent een goed mens en je hebt goed gehandeld naar wat je gezien hebt op dat moment :-*

tjee meiden (en heer :wink: ), bedankt allemaal voor jullie lieve woorden :-*

word er gewoon weer een beetje emo van…



voel me weer wat beter hoor, 't was vooral de schrik en het besef dat je eigenlijk gewoon niet weet van hoe te handelen in een noodsituatie.



Mijn oma blijkt dus op donderdag te bingoën (wat een raar woord) met die mevrouw. Ze krijgt daar regelmatig aanvallen, niemand meer die er van opkijkt :shock: . Lijkt me heel moeilijk om zo te moeten leven hoor…

Maar toch, ook als je dit weet laat je haar niet op straat liggen natuurlijk 8)

Gelukkig voel je je inmiddels weer wat beter :thumbup: Je zegt het nu zelf ook, zelfs als je het weet laat je de dame in kwestie toch niet op straat liggen :wink: En ik zit zelf ook steeds te twijfelen of ik een EHBO cursus zal gaan doen, maar het komt er steeds niet van :oops: En met dit soort verhalen komt het toch steeds weer boven dat het wel eens heel hard nodig zou kunnen zijn op een erg onverwacht moment :shifty:

Goed gedaan hoor!



We hebben allebei een ehbo-cursus gedaan (da’s met reanimatie). Geeft een heel rustig en verantwoord gevoel om te weten wat we moeten doen voor het geval dát.



Ieder jaar op herhaling, zijn “onze” uitstapjes nu met kleine kindjes.



Manlief beviel de cursus zo goed, dat hij ambulancechauffeur geworden is :wink:

WOW!

Enorm schrikken! :shock:

Maar wat heb jij goed gehandeld zeg :thumbup: :clap: !!!



En wat moet het moeilijk zijn voor die mevrouw om op die manier te moeten leven!

Lieve Mayo, wil jij niet zo verwijtend zijn naar jezelf toe? :naughty:

Potverdikke mop, je hebt precies gedaan wat je moest doen. Hulp verlenen! En dat je niet kunt reanimeren is jammer maar is te leren, nu was het niet nodig. Veel mensen kunnen het niet, is geen verplichting en daarom bel je dus 112. En dat deed je dus.



Hoop dat je vanavond een beetje lekker zal slapen en wees trots op jezelf! Je bent gestopt, niet weggerend voor je angst en hebt gedaan wat je kon. Ik ben iig wel trots op je! :-*

Hier ook een epilepsie patient die ‘dood’, lijkt/is als een aanval optreed. (ook niet altijd, maar vaak wel.) en inderdaad, dat beeld… ik heb al vele male gehoord ‘Je leek wel dood’, heel fijn… :oops:



Ik vind dat je goed heb gehandeld , je wist niet wat er was, ze lag daar en jij handelt daar naar, of je het nou of niet goed heb gedaan, je hebt het wel gedaan en dat is belangrijk.

Zoveel mensen rijden door of iets in die richting, en jij bent ge stopt!



Ik ben het eens met de voorgangers, jij verdient een applaus! :clap: :clap: :clap:

Dankjewel voor jullie lieve woorden :-* , doet me goed…echt…



Nu lekker slapen en hopelijk geen ‘enge’ dromen of what so ever :pray:



SL, hoe ervaar je zo’n aanval? Ik heb zo’n idee dat die mevrouw echt niks kan herinneren van het hele gebeuren :think: . Het lijkt me inderdaad vreselijk als mensen tegen je zeggen ‘je leek wel dood’ , maar het was bij die mevrouw écht zo…heel eng

Heb je lekker geslapen? Geen dromen of flashbacks? :hug:

Oh wat schrikken zeg! :shock:

En je moet je helemaal niet schamen. Ben je mal. Je hebt tenminste geholpen! Hoeveel mensen lopen/fietsen/rijden wel niet door tegenwoordig?

Petje af voor je meis!

Het lijkt me heel beangstigend om dit te moeten meemaken.

Gelukkig heerlijk geslapen vannacht, maar ben vandaag maar niet over die dijk gereden :shifty: …

hey goed te lezen dat je een goede nacht hebt gehad, die dijk kom je later wel weer op hoor, dat is nog de schrik die er in zit en het is pas geleden… moet even weer vertrouwen hebben dat het niet gangbaar is wat er gebeurde



sterkte met de verwerlking, nogmaals top :thumbup: 1e hulpverlening

Meid, je hebt juist heel goed gehandeld hoor! :clap:

Je telefoonnummer komt in beeld bij de meldkamer dus als ze het niet hadden kunnen vinden hadden ze je zeker terug gebeld. daarbij, ze zullen daar ook wel plaatselijk bekend zijn en ook wel beseffen dat de straat halverwege van naam veranderd.



Een hartstilstand en hersenbloeding zijn helemaal geen gekke gedachte hoor, daarbij kunnen mensen ook kwijl uit de mond hebben. een hartstilstand kan zelfs voorafgegaan worden door epilepsie achtige trekkingen.



Daarbij, ze had ondanks dat ze bekend is met epilepsie best heel beroerd kunnen vallen met haar hoofd op de stoeprand en daar bijkomend letsel van hebben.



dus heel goed gereageerd door hulp in te roepen! :thumbup:



En in de toekomst een reanimatiecursus volgen kan natuurlijk nooit kwaad.

@Ron wrote:

Ik vind zeker dat je het goed hebt gedaan!! Absoluut!! (ik werk zelf als centralist…) Ik vind zelfs dat je dat bedankje hebt verdient voor je kordate optreden! Je wilt niet weten hoeveel mensen denken “ach dies dronken” of “er zullen wel anderen bellen” en “er komt zo vast iemand die geen haast heeft en die wel blijft staan”…



Voor hetzelfde geld is er wel iets heel ernstigs aan de hand! De 112 is er voor dit soort dingen, en de ambu centralist bepaald of er een ambu moet komen, en of die met spoed moet komen…



Van mij krijg je dus een virtuele pluim! Goed gehandeld!



Ron




Welke meldamer zit je Ron? en dan als brandweercentralist denk ik?

Heb zelf 4 keer gedetacheerd gezeten als cpa centralist. :wink: