zo geschrokken.....

Goedemorgen,



Ben zo geschrokken net…mijn knieën knikken en mijn handen trillen. Helder denken gaat ook even niet :cry:



We gingen net ons meisje wegbrengen naar oma. We rijden dan altijd over de dijk ivm drukte op de snelweg, mijn man zag iemand liggen op een oprit. uiteraard meteen gestopt en ik ben er naar toe gerend (met het besef dat ik mijn tas mee moest nemen omdat daar mijn mobiel in zit).



Er lag een oudere mevrouw op haar buik op de grond, half over haar fiets, hoofd op de stoeprand. Ogen wijd open, kwijl uit haar mond, geen reactie, geen geluid, helemaal niks :cry: . Ik heb aan haar voorhoofd gevoeld (tja… :shifty: ) en ze was warm. Ik wist echt niet wat ik moest doen :cry: . Heb meteen 112 gebeld en ben tegen haar blijven praten ook al kreeg ik geen reactie.



Ik durfde haar niet om te draaien omdat ik dacht dat ze misschien nekletsel had van de val, ik moest haar eigenlijk wel omdraaien om te kunnen reanimeren (wat ik helemaal niet kan). maar ze moest ook op haar zij voor het kwijl. Je weet op zo’n moment ECHT niet wat je moet doen, allerlei gedachtes schieten door je hoofd.



Godzijdank ging ze reutelen en rochelen, ik heb haar dus op haar buik laten liggen zodat het slijm eruit kon…gelukkig had haar buurvrouw (in nachtjapon 8) ) de zoon van mevrouw geroepen die naast haar woont. Ondertussen probeerde die mevrouw overeind te krabbelen :shock: , nog steeds met een lege blik en zonder communicatie. Haar zoon vertelde dat ze epilepsie heeft, en dat ze door het wisselen van medicijnen veel aanvallen had. De ambulance was deze week al vaker gebeld door voorbijgangers. Ik heb de ambulancedienst teruggebeld dat het niet urgent was en dat ze epilepsie bleek te hebben, en mijn excuses aangeboden voor het onnodige telefoontje :oops:



De ambulance wilde toch komen kijken, ik heb zelfs in de paniek de verkeerde straatnaam doorgegeven (terwijl ik 25 jaar in dat dorp gewoond heb, die straat veranderd halverwege van naam…)



Haar zoon bedankte me voor de hulp, maar eigenlijk had 'ie me gewoon uit moeten kafferen denk ik: die mevrouw had gewoon dood kunnen gaan omdat ik niet wist wat ik moest doen én ik heb ook nog eens een verkeerde straatnaam doorgegeven :cry: .



Moeilijk hoor, aan de ene kant doe je je best maar je doet het altijd verkeerd volgens mij. Ik geloof dat ik nu best een EHBO/reanimatiecursus zou willen volgen :cry:



Tjeeee ik ben zo geschrokken, op het moment zelf was ik redelijk rustig (op die straatnaam na) maar wat heb ik gejankt net zeg…



maar goed, na 2 bakken koffie gaat het wel weer. Ik hoop dat die mevrouw het goed maakt ondertussen.



Fijn om het even van me af te kunnen tikken, bedankt voor het lezen!

En nu weer over naar de orde van de dag, hoop dat het lukt.



(ik had overigens echt niet aan epilepsie gedacht, ik stel me dan schuddende mensen met schuim op de lippen voor…ik dacht een hartaanval/hersenbloeding ofzo)



pfffffffffffffff

Het was overigens een geval van ‘verkeerde plaats verkeerd moment’.



Zo’n aanval duurt gemiddeld 2/3 minuten bij die mevrouw, en dan lijkt het inderdaad alsof ze dood is/gaat. Wij kwamen net langs toen ze net die aanval had, we hebben ze niet zien vallen. Ze lag er alsof ze er al een tijdje zo lag.



Als we een minuut eerder waren geweest dan hadden we het zien gebeuren, als we een minuut later waren dan had ze weer een beetje gereageerd. We zagen haar precies tijdens het ‘ergste’ moment.



Tja, als je dat niet weet :shifty: :oops:

oeh wat heftig zeg… kan me voorstellen dat je nog helemaal in shock bent.







maar hey, je hele beircht zit vol met schaamte-smileys, en verwijten naar jezelf toe. Echt neit doen hoor, jij hebt naar jouw kunnen het beste gehandeld. Dat je in shock een verkeerde straatnaam doorgeeft, tja, das rot, maar dat kan gebeuren. En je schamen omdat je misshcien onnodig naar 112 hebt gebeld, moet je al helemaal niet doen! :hug:

Pfoe… Heftig zeg! mAar neem jezelf nou niks kwalijk! Je hebt gedaan wat je kon, in je zenuwen! Je HEBT wat wat gedaan, da’s al heel wat waard tegenwoordig.



En nou nog een bakkie voor de laatste schrik :hug:

Zo echt heftig zeg, kan me voorstellen dat de schrik er nu echt wel even in zit bij je. Probeer een beetje te ontspannen vandaag :hug:

Je hebt het heel goed gedaan hoor!!! :clap:



:-*

Ik vind juist dat je top heb gehandeld hoor je heb immers 112 gebeld, ook al was het dan de verkeerde straatnaam je heb wel gebeld er zijn ook genoeg mensen die helemaal niet bellen.

Ik vind het juist heel knap dat je gestopt bent en bent gaan helpen…



Ik werk met verstandelijk gehandicapten en vind het altijd een akelig gezicht als ze een epileptische aanval krijgen… En dan is het nog wel mijn werk…



Heel knap hoor…



grts patricia

super gehandeld! :thumbup: :thumbup:

Super gedaan, hoeveel mensen rijden er niet gewoon verder :roll:

:hug:

Even een knuffel :hug:



Daarnaast wil ik zeggen dat je keigoed gehandeld hebt :clap:

Je hebt precies gedaan wat moet in deze situatie. Ik heb pas mijn reanimatiediploma gehaald en als ik in jouw plaats was geweest, had ik haar ook moeten laten liggen omdat je niet weet wat er gebeurd is. Als ze niet had geademd had je haar op haar rug moeten leggen, reanimeren en beademen.



Goed gedaan meis :thumbup: :-*

Ik vind zeker dat je het goed hebt gedaan!! Absoluut!! (ik werk zelf als centralist…) Ik vind zelfs dat je dat bedankje hebt verdient voor je kordate optreden! Je wilt niet weten hoeveel mensen denken “ach dies dronken” of “er zullen wel anderen bellen” en “er komt zo vast iemand die geen haast heeft en die wel blijft staan”…



Voor hetzelfde geld is er wel iets heel ernstigs aan de hand! De 112 is er voor dit soort dingen, en de ambu centralist bepaald of er een ambu moet komen, en of die met spoed moet komen…



Van mij krijg je dus een virtuele pluim! Goed gehandeld!



Ron

Dankjulliewel :-*



(al voelt het toch als een falen op de 1 of andere manier :oops: :think: , bah…‘wat als’ spookt een beetje door mijn hoofd zeg maar. Gelukkig is het goed afgelopen :pray: )



En nu weer een bak koffie 8)

Ruud, krijg je als centralist de 112-bellers? Ik kreeg na de 112-meldkamer de ambulancedienst aan de foon…die vroegen verder over het hoe en wat.



Lijkt me best moeilijk om uit paniekerige bellers de juiste info te trekken. Ik zei bijvoorbeeld wel meteen mijn volledige naam en wat ik aan die mevrouw zag, maar niet meteen waar ik was…

Hey tjemig ik kan me indenken wat vreselijk gevoel jemoet hebben , angstig.



Het is op dat momnet ook onwetendheid en dan is er maar 1 juistemanier van optreden… praten tegen degene , en 112 bellen. Jijbent geen arts, en dus kon je niet anders weten hoor.

Geen schaamte om je evt verkeerde doorgegeven straatnaam…



Meis nu even bij komen , en niet te veel relativeren… t gaat weer goed met die vrouw en jij hebt haar wel even moment gegeven van aandacht terwijl ze heel moeilijk had.



Goed gedaan petje af.

Ik sluit me aan bij Ron… er zijn zoveel mensen die niet handelen. !



Liefs Bianca :hug:

Ik vind het bijna raaaar dat je zo over jezelf denkt. Meid, je hebt hartstikke goed gehandeld om de ambulance te bellen!!! :thumbup:



Je kunt toch niet weten wat die mevrouw heeft, nee hoor, goed gedaan!



En de straatnaam… ach dat is de paniek van dat moment. Ik heb wel eens gehoord dat als mensen het hulpnummer bellen dat ze soms niet eens weten waar ze zelf wonen. Dus zo raar is het niet!



:hug: voor de schrik en niet wees maar trots op jezelf! :thumbup:









P.S. Ik zou het een goed initiatief vinden als ze ehbo cursussen gratis maken, zodat er veel meer mensen ingespeeld zijn op het helpen van medemensen.

Ik vind het ronduit duur om een ehbo-cursus te doen… :shifty:

Goed gehandeld inderdaad! Weet je, ookal had je alle ehbo cursussen etc behaald, het is altijd maar afwachten wat je reactie op het moment zelf is hoor!!

Volgens mij heb je gedaan wat je kon, met de beste bedoelingen! Top! :clap:


P.S. Ik zou het een goed initiatief vinden als ze ehbo cursussen gratis maken, zodat er veel meer mensen ingespeeld zijn op het helpen van medemensen.
Ik vind het ronduit duur om een ehbo-cursus te doen... :shifty:


Helemaal mee eens :thumbup:
Heb er een tijdje geleden nog om gezocht, want wil het ook wel gaan doen zo'n cursus, maar dan zie ik de prijs en dan heb ik echt zo iets van nou laat maar even...heel jammer is dat.

Jee, ik vind ook dat je top hebt gehandeld!! Je hébt tenminste gehandeld, en niet je mobiel gepakt om opnames te maken :silenced:



En dat je niet weet wat je moet doen, is toch juist heel erg logisch? Je doet wat je kan, zonder er teveel bij na te denken maar door te handelen! Juist omdat je niet weet wat er gebeurd is, vind ik het zo top dat je toch iets kon doen!



En dat je daarna de ambulance nog hebt gebeld, vind ik ook heel doordacht: er zullen ook mensen zijn die pas bij aankomst zeggen dat het niet meer nodig was, jij hebt nu te horen gekregen dat ze toch ff langs willen komen, meer kon je toch niet doen?



En echt niet denken dat je verdient uitgekafferd te worden, als er iemand is die dat verdient, zijn dat de mensen die doen alsof de neus bloedt… Jij verdient een bloementje! :thumbup:

@mayo28 wrote:

Ruud, krijg je als centralist de 112-bellers? Ik kreeg na de 112-meldkamer de ambulancedienst aan de foon…die vroegen verder over het hoe en wat.



Lijkt me best moeilijk om uit paniekerige bellers de juiste info te trekken. Ik zei bijvoorbeeld wel meteen mijn volledige naam en wat ik aan die mevrouw zag, maar niet meteen waar ik was…




Je zult mij bedoelen…hihihi Voor wat betreft haardracht lijken Ruudjuh en ik best op elkaar hahahahah!



Als mensen 112 bellen, krijgen ze of “driebergen” aan de lijn, of direcht de regio waar ze zijn. (ligt aan de provider, bel je vast of mobiel, enz). Je krijgt dan een medewerker van de Politie en die vraagt dan welke hulpdienst je moet hebben.

Die luistert ook naar hoe je iets vraagt en of er spoed bij is (80 procent betreft een loze/valse melding!!) vervolgens zet deze je door naar Politie, brandweer of ambulance. De mensen achter de 112-aanname willen dus eigenlijk weten Wie je bent, Waar je bent, Waarom je belt (bloed-spoed, levensbedreigende situatie) en wie er moet komen…



(zo werkt het hier in de regio Gelderland Midden, er zijn regios waar het net iets anders werkt…)



En je hebt niet gefaalt, liever 10 x 112 bellen om “Niks” als 1 keer te weinig!

Ruudron of Ronruud…bedankt voor je uitleg, we zullen het er maar op houden dat mijn hersens nog niet helemaal erbij zijn.



Er zijn ook zoveel mannen op KoK, die zijn bijna niet uit elkaar te houden :angel: