zindelijkheid 's nachts voor 4 jarige

Mijn oudste is al vanaf zijn derde overdag zindelijk maar 's nachts niet. Ik ben eigenlijk van het wachten tot ze het zelf aangeven (of totdat de luiers droog zijn, en dat is nog nooit gebeurd) en niet erg van het trainen, maar wordt hij nu niet wat groot om 's nachts nog een luier te hebben?

Hij vindt zelf overigens van niet, hoor, hij wil er echt niet aan :mrgreen: Zelfs het feit dat zijn zusje al een jaar zonder luier slaapt, kan hem niet vermurwen. Hij vindt het wel erg maar vindt eigenlijk dat zij ook een luier aan moet :roll:



Moet ik hier iets mee?

ik zou hem geen luier meer aandoen want een luier is makkelijk en als het overdag goed gaat kan het ook snachts

@ingemamavan2 wrote:

ik zou hem geen luier meer aandoen want een luier is makkelijk en als het overdag goed gaat kan het ook snachts


Dat vind ik wel een tikkie kort door de bocht. Of anders gezegd: het is niet mijn ervaring. Hieke is overdag al zindelijk sinds ze 2 jaar en 10 maanden was. En in de nachten tot op heden alleen als we haar laat in de avond nog laten plassen. En anders is het geheid prijs.



Ik heb het wel eens aan de huisarts gevraagd en hij vertelde dat kinderen tot hun 7e nog de tijd hebben om in de nacht zindelijk te worden voordat men zich er echt zorgen over gaat maken.



Ik zou, als je het idee hebt dat hij het wel lekker makkelijk vindt maar het wel kà n zijn luier af gaan laten. Als hij het echt niet kan, zou ik het lekker nog even zo laten en hem die tijd gunnen.

Mee eens, het is echt onzin dat ze het 's nachts ook wel kunnen als ze het overdag kunnen.

Mijn oudste was met 2,5jr overdag zindelijk en plast nu nog steeds zeer regelmatig in bed. Met zeven jr is het idd pas aan te raden er iets aan te gaan doen, tot die tijd is het gewoon echt binnen de norm.

Dat is fijn om te horen. Ik begon me toch af te vragen of hij laat was, omdat zijn vriendjes wel allemaal 's nachts zindelijk zijn, én zijn zusje in 1x met 2,5 jaar dag en nacht zindelijk was.

Ik laat hem nog fijn zelf zijn plan hierin trekken. Ik neem aan dat hij zelf wel aangeeft als de luier af mag.

toevallig van de week met de kinderarts over gehad.



onze zoon wordt in aug 6 en heeft snachts ook een luier om



dit is heel normaal, met name bij jongens



t/m 7 jaar moesten we ons daar nog geen zorgen om maken.



dus hij krijgt gewoon elke avond zijn luier aan.

@knollie1 wrote:

toevallig van de week met de kinderarts over gehad.



onze zoon wordt in aug 6 en heeft snachts ook een luier om



dit is heel normaal, met name bij jongens



t/m 7 jaar moesten we ons daar nog geen zorgen om maken.



dus hij krijgt gewoon elke avond zijn luier aan.




precies !

Michaël (5 1/2 j) draagt 's nachts luierbroekje.

Hij is dikwijls droog, maar af en toe zelfs nog kletsnat.

Ik maak me er ook nog geen zorgen om !

inderdaad: tot en met 7 j kunnen we nog niet van een probleem spreken.





Goed Bambi dat je het hem zelf laat aangeven ! :thumbup: Anders maakt hij mss een probleem waar geen probleem is omdat er druk op gelegd wordt.



liefs

Gerda

Ik heb Tejo een tijdlang zonder luier laten slapen. Soms ging het wel een week goed en een enkele keer was zijn bed een beetje nat (midden in de nacht voldeed vaak even een handdoek erover, als het echt een behoorlijke natte plek was, verschoonde ik natuurlijk wel zijn hele bed)



We hadden hem dan ook een groot bed met een dak erop (zijn huisbed noemde hij het) beloofd voor zijn verjaardag als hij droog bleef.



Na een maandje of 2 dat het redelijk goed ging, begon het plots 's ochtends vlak voor het opstaan dat hij nat was. Eerst een enkel keertje (hij moest plassen, maar wilde het nog ophouden), maar toen plots elke ochtend. Na de 3e of misschien zelfs 4e keer, was ik het zat (2 weken geleden) precies ook de dag dat we een weekend weg gingen. Hij krijgt nu weer een luierbroekje aan 's nachts en vind het helemaal geweldig. Om 10 uur wanneer we hem 's avonds nog even laten plassen is hij nu vaak al nat :wall:



De motivatie is gewoon helemaal over. Vorige week heeft hij een ander groot bed gekregen, zodat zijn peuterbed over kon naar zijn broertje die net 2 is en inmiddels ook zindelijk overdag. Het zal mij niets verbazen als hij ook 's nachts binnenkort droog is (vanacht was zijn luier ook droog) Hopelijk wordt dat de volgende motivatie en anders lekker belangrijk. Ik hoorde idd van andere moeders dat hun kind (jongen idd) een jaar of 8 was en pas 's nachts zindelijk.

Ik hoop gewoon op wat eerder, maar nu is hij gewoon nog niet aan toe. Tenminste niet zolang hij als hij moet plassen er niet zijn bed uit voor wil komen :wink:



:-* Liefs, Evelien :vlinder:

hier ook een mannetje die met 2,5 overdag zindelijk was. Vrijwel nooit een ongelukje, maar snachts… pff regelmatig zijn bed nat.

Hij wordt gewoon niet wakker om te plassen, erg sneu maar is niet anders.

onze oudste was net 3 en overdag van de ene op de andere dag zindelijk.

Hij was net 6 en pas toen was hij in de nachten zindelijk. Van de ene op de andere nacht :slight_smile: .



Onze 2e was ook net 3 toen hij overdag zindelijk was en is nu 5,5 en in de nachten nog niet. Hij draagt een luierbroekje en nu worden ze pas droger.

Gok er op dat hij ergens in het komende halfjaar ook ineens in de nachten zindelijk zal zijn.

@Sis wrote:

@ingemamavan2 wrote:
ik zou hem geen luier meer aandoen want een luier is makkelijk en als het overdag goed gaat kan het ook snachts


Dat vind ik wel een tikkie kort door de bocht. Of anders gezegd: het is niet mijn ervaring. Hieke is overdag al zindelijk sinds ze 2 jaar en 10 maanden was. En in de nachten tot op heden alleen als we haar laat in de avond nog laten plassen. En anders is het geheid prijs.



.




Maar wat is er mis met laat in de avond nog even laten plassen. Ik vind als je het daarmee red een prima reden om de luier uit te laten.



En die regel van pas als de luier in de ochtend droog was ging hier echt niet op, Lasse was destijds zo vroeg wakker dan was hij altijd wel nat voor ik er eens aan te pas kwam.



Ik zou het proberen met savonds laat laten plassen en als dat lukt, dat het dan prima is. Als dat niet gaat, dan gaat het niet. Een luier kan het ook te makkelijk maken.

Wat gezegd word klopt, kinderen ‘mogen’ tot 7 jaar nog in bed plassen, of anders gezegd, dan hoeven ze nog niet zindelijk te zijn in de nacht.



Robin was met +/- 3,5 zindelijk, maar heeft tot zeker 5 jaar nog een luierbroekje aangehad in de nacht.

Op een gegeven moment zie je dat de broekjes steeds vaker droog zijn 's ochtends.

Sinds dat moment redden we het met laten plassen als wij naar bed gaan.

Hij is nu 7 en ik denk dat hij gemiddeld op jaarbasis zo’n 4 keer in bed plast.

Meestal is dat als hij erg veel heeft gedronken (op een verjaardag/visite ofzo).

@Bella wrote:

Maar wat is er mis met laat in de avond nog even laten plassen.


Niks. Ik bedoel alleen maar te zeggen dat ze het zonder plasmoment laat op de avond ècht nog niet redt. En dat geeft wat mij betreft helemaal niet. Het is zoals het is.

Ik heb wel eens gelezen dat 's avonds laten plassen niet helpt bij het zindelijk worden, in de zin dat ze dan niet leren zelf op hun plassignalen te reageren :think: Ik weet verder niet of dat klopt, maar ik vind het niet heel gek klinken. Zal ook wel per kind verschillen.



Anyway, hij wilde al een aantal keer zonder luier slapen. Dus prima, maar een paar keer was hij al nat als wij naar bed gingen. Laten plassen is dan ook niet echt een optie. Of hij was kleddernat 's ochtends en sliep er doorheen. Dat vond ik ook niet echt prettig, met name voor het dekbed. Want dan beschermt het zeil het matras wel maar het dekbed wordt gewoon steeds smeriger. En om die telkens te gaan wassen, zie ik niet zo zitten.

Hij is dus nog nooit droog geweest. Ik denk dat hij er gewoon nog niet aan toe is.

@Bambi wrote:

Ik heb wel eens gelezen dat 's avonds laten plassen niet helpt bij het zindelijk worden, in de zin dat ze dan niet leren zelf op hun plassignalen te reageren :think: Ik weet verder niet of dat klopt, maar ik vind het niet heel gek klinken. Zal ook wel per kind verschillen.




is een beetje hetzelfde als kinderen die met 1/2/3 of welke leeftijd dan ook elk kwartier door mama/papa op het potje gezet worden en nooit nat zijn… maar ook niet zindelijk. Mama/papa is dan zindelijk, het kind niet.

Wij wassen het dekbed wel elke k eer als ie nat is… Zie niet echt een anderenoptie, al ben ik er ook niet blij mee.



Klopt idd dat het niet helpt om zindelijk te worden, maar olang dat wel eerkt om t bed droog te houden vind ik het best hoor, je mket alleen wel echt zorgen dat ze goed wakker zijn.een slapend kind op de wc zetten werkt bedplassen juist in de hand.

hé loop jij nog rond Lune?

Ga eens bevallen :mrgreen: :wink:

Dat zegt mijn man nou ook steeds :roll: :lol:

Volgens mij zit ons mannetje toch wel lekker :mrgreen:

Maar elke dag het dekbed wassen lijkt me nu niet echt een leuke bezigheid :wink:



Maar een kind savonds echt wakker maken, lijkt me niet echt bevorderlijk voor de nachtrust. Misschien als ie wat ouder is en het nog steeds zo is, dat ik het overweeg. Vooralsnog kijk ik het aan.



En Lune, veel bevalsucces!

Ja zou ik ook doen hoor, mijn bedplasser is ook al 9 he.

Gelukkig is ie warmbloedig en slaapt hij nu onder alleen onder een overtrek :wink: