Zijn we nog behulpzaam in Nederland?

ja erg herkenbaar allemaal :?

ik help meestal wel mensen

paar jaar geleden een vrouw die uit de tram viel met d’r boodschapjes

en veel mensen die daar uitstapte en allemaal liepen ze gewoon door :naughty:

tijdje terug een oud vrouwtje die met een zware tas en karretje liep te zeulen (opzich had ik wel zoiets van waarom koop je in hemels naam zoveel als je het niet kan dragen :silenced: ) en er echt moeite mee had want na 2 stappen stond ze alweer uit te hijgen

heb ik haar even geholpen de boodschappen naar huis te brengen

en van de week een man die stond te klungelen met een mdf plaat :lol:

was wel grappig eigenlijk :oops:

die probeerde alleen zo’n grote plaat terug te leggen :lol: lukte hem niet dus heb ik even geholpen

wat mij ook wel erg opvalt is als mijn man met Luna op z’n arm in de tram staat mensen niet vragen aan hem of hij wil zitten en als ik met Luna op m’n arm sta ze het wel vragen :think:

Wat absurd, ik weet niet of ik er iets van gezegd zou hebben, ben niet zo held daar in maar een ander helpen is toch een kleine moeite

Ik herken de voorbeelden wel ben zelf ook wel behulpzaam … en erger me ook als ik niet word geholpen als me iets overkomt of niet lukt.

Ik heb dat poosje terug meegenaamtk hier bij de AH , ik fietste mt Sophie , 3.5 jaar , net oznder zijwieltjes… een man nam de bocht te krap en kwam tegen mijn stuur aan ik wijk uit naar sophie, zij valt om ik scheef ( heb lieke achterop ) en dus huilen , de kids… omstanders doen niks kijken en giebelen wat ( 2 jonge meiden) en de veroorzaker een oude man ( in de 60 denk ik ) vraagt, goh was dat mijn schuld? En loopt zo door… ik wou hem eig zo verrot schelden zo van merk je dat dan niet , maar ben afgestrompeld heb lieke losgemaakt en heb sophie onder mijn fets weggewurmpt… tja

Anderszijds ben ik wel terughoudener geworden soms om te helpen als dat ik eig was, klinkt stom , maar weet je t word niet altijd gerepsecteerd hulp en zo heb ik ook meegemaakt dat ik de wind van voren kreeg,

Een moeder met fiets een klein kindje achterop en allemaal boodschappen bij zich… zowel in de ifestassen als aan stuur ( ik vond de manier van fietsen eig best gevaarlijk maar goed)

Ze stapte op kwam tegen een tas aan die knapte en boodschappen vielen er uit , dus ik stoppen vroeg of ik kon helpen en ze zei hoeft niet red me wel ik ben zelfstandig hoor ( op ene nogal een kwaadaardige toon )

Dan denk ik tja… geklungel met je kind achter op een fiets die niet op een stander kan ( om de zwaarte) en je boodschappen op de grond…

sorry an erger ik me dood en stiekem ( buiten het kindje om) hoop ik dan dat moederlief eig al haar boodschappen uit de fietstassen an zo kiept en ze nog meer werk heeft, dan ben ik nl erg pissig …

Dus das de andere kant en nu heb ik soms zoiets van als ik iets zie wacht ik idd even af red iemand zich ? als dat wel zo is loop ik soms door, want op me laten mopperen terwijl ik een aardige zet doe is ook niet echt positief

Ik zat een tijdje terug op een terras en ik was niet de enige; heel het terras zat vol.

Komt een kind van 8 aangelopen, alleen, ze struikelt en valt zo voorover op haar neus.

Niemand in de buurt en IEDEREEN op het terras zag het maar niemand stond op.

Heb het kindje geholpen en getroost tot haar zus haar verder kwam helpen.

Of zwanger zijn en dan ook echt overduidelijk zwanger.

Reisje maken met het openbaar vervoer.

Een volle bus en niemand die voor je opstaat, nee je mag gewoon in de verdrukking blijven staan met je dikke buik.

Uiteindelijk vond een bejaarde vrouw het te gek en die wilde voor mij opstaan.

Een bejaarde vrouw, heb gezegd dat ze mocht blijven zitten.

Als ik 1 dingetje heb bij de supermarkt word ik weleens voor gelaten, maar gek genoeg is dat altijd door oudere mensen.

Of wat dag je ervan hoe mensen tegen winkelpersoneel doen?

Het is toch een kleine moeite om beleefd te zijn?

Het is toch ook een kleine moeite om de persoon die jou helpt een prettige dag verder te wensen.

toen mijn zoontje 1,5 jaar was. Echt nog zo’n waggelloopje had ging ik met hem ‘wandelen’. Ik werd afgeleid ergens door en hij zag iets leuks in het gras. Hij kukkelde zo een (gelukkig droge) sloot in van ruim 1 m diep.

Ik sprong hem natuurlijk achterna, maar niemand hielp mij met hem eruit (terwijl het een druk fietspad was)

Andere voorbeelden herken ik ook hoor. Ik heb ook het idee dat men minder behulpzaam en vriendelijk is.

Nu moet ik zeggen dat wij verhuisd zijn van ‘de grote stad’ naar een dorp, en dat de ‘sfeer’ hier heel anders is, zachter, vriendelijker.

Het is ook een kleine moeite om beleefd te zijn. Het geeft mij juist een goed gevoel anderen te helpen. Dus ik doe het niet alleen voor de ander maar ook een beetje voor mezelf :slight_smile:

Natuurlijk kun je een ander iets vragen. Die beantwoord je vraag waarschijnlijk door keurig te doen wat je vraagt. Maar ik vind dit behoorlijk de omgekeerde wereld. Wij leren onze kinderen om na te denken, je hersens te gebruiken. Misschien dat een ander dat ook kan doen, zonder dat je expliciet uit moet leggen of te vragen wat je van de ander wil.

Ik neem aan dat als je ziet dat iemand moeilijk ter been is, je zelf opstaat, dat hoeft diegene toch niet te vragen? Of als je met jengelend kind aan komt rennen, rood hoofd, zweet op je rug, EEN boodschapje in de hand, je niet net iets sneller probeert te lopen om toch als eerste bij de kassa te staan. Dan zeg je uit jezelf, meid ga jij maar even voor.

Wat ik ook TE hilarisch vind is vrouwen die je met een scheef hoofd aanstaren als je kind ligt te krijsen omdat hij/zij zijn zin niet krijgt. Dat doen ze allemaal wel eens, maar niet als mijn kind het heeft. Ik roep altijd, leuk he kinderen, zijn allemaal hetzelfde zo te zien, als er eentje dit doet.

Ach ik kan wel duizend voorbeelden noemen, ik blijf er bij dat we wel eens wat minder egoistisch mogen zijn.

Vanochtend nog op school, een moeder wil de naar binnen en worstelt wat met de buggy, dus ik hou even de deur voor haar open. Het kost geen enkele tijd en moeite dus ik kan er ook niet zo goed tegen als men allemaal maar voor zichzelf leeft…

Zaterdag in de supermarkt, ik een bomvolle kar met een baby (Cas dus :wink: ) die al wat huilerig werd omdat hij moe werd…

Stond er een jongeman naast me met maar 4 dingen in zijn handen, heb ik die ook voorgelaten terwijl ik ook in een lastige positie zat (–> vermoeide baby) en tóch liet ik hem voor …

Tja, op die 2 min. ging het nu ook niet meer komen dacht ik zo… :think:

Ik zou me geschaamd hebben met die volle kar en die jongen naast me met zijn 4 dingetjes …

Maar ja, de hele bevolking wordt steeds egoïstischer, dat merk je af en toe wel.

enige wat ik niet doe als ik een ouder iemand (bejaard) met een aantal dingen achter ons staat en zo zit op te dringen en kijken dat ze voor wil. Nou dan wacht ze maar

@Heleen wrote:

ik vind het hier in twente erg meevallen… :thumbup:

Ik vind het hier in Rijswijk ook wel meevallen en in den haag ook wel,

Of het ligt meer aanmezelf ofzo ik kan me niet zo heel goed in jullie voorbeelden vinden.

Ben wel zelf erg brutaal dus wacht meestal niets af maar vraag erom, en dat werkt tot nu toe.

Ben zelf ook wel behulpzaam, ik erger me alleen aan oudere mensen dat ze er al vanuit gaan dat ze bijv voor je mogen in de rij en dan laat ik ze ook echt niet voor hoor.

ja hier ook van oude mensen die echt voordringen :wall: zo van wij zijn oud dus wij hebben voorrang, maar je dan echt op zo’n manier aan de kant drukken grrrrrrr

Ik erger mij er zo min mogelijk aan…

Ik probeer altijd ‘‘het goede voorbeeld’’ te geven…of een fijne steek onder water en laat dan het evt. geweten van het persoon verder het werk doen…

Als ík maar in de spiegel kan kijken…ik laat dus nog steeds wel mensen voor die een paar dingen hebben en ik een kar vol :wink:

vind dat verbaaste hoofd van zo’n persoon alleen al leuk :mrgreen:

Verder probéér ik mij er niet druk om te maken en al helemaal niet te denken als niemand het doet doe ik het ook niet…want dáár gaat het snel mis denk ik…

Zal een een verhaal opzoeken van mij van een paar weken gelden toen was ik wel ff :twisted: maar ben niet boos geweest tegen de meneer…heb hem wel op zijn ‘‘plek’’ gezet met respect :angel: :mrgreen: 8)

Ooo vandaag heb ik alleen maar positieve ervaringen.

Werd 2x voorgelaten in de rij bij de kassa bij 2winkels dus.

De metro en lift werden opengehouden terwijl ik er aan kwam (rennen en de andere lopen)

En zo nog wel meer dingen! Echt een stuk of 10 dingen ofzo haha op 1dag in totaal. Zo lief van al die mensen. Toen ik de 2e x werd voorgelaten bij een winkel, zij ik ook ineens ooow wat zijn mensen toch lief vandaag. :lol:

Ik strond zelf trouwens ook op voor een oude man (Als enige… ) in de zelfde metro.

Hielp een oude dame met haar boodschappen v/d trap omdat t haar niet lukte (zo karretje) en lachte lief naar iedereen die naar mij lachte haha.

Leuke wisselwerking dus vandaag. Dus zelfs in rotterdam kan het toch nog heel leuk zijn :smiley:

Ja Klein Bloemetje, zo werkt het gewoon : Wie goed doet, goed ontmoet!

Sas, het is inderdaad erg leuk om die verbaasde koppen te zien, alleen daar doe je het al voor :thumbup:

Heb het gevonden mijn leuke verhaal :liar:

Ruzie…tja die meneer was gewoon raar.

Ik stond te wachten om te tanken,ging naar achter om de 2 auto’s eruit te laten en toen kwam hij van de andere kant en reed door naar de voorste pomp :eh: :eh: :eh: :eh: :eh:

Dus ik toeterde zacht,een tikje erop,ik hou niet van toeteren vind ik altijd zo…zo vervelend staan,en ik deed met mijn handen het achteruit gebaar zeg maar…

Stapt hij in…zet zijn auto verder vooruit en zegt;als je het normaal vraagt had ik het gedaan als je zo agressief doet heb je pech

Ik de pomp ernaast gepakt…(mijn tankgat zat aan de andere kant ) en ben naar hem toe gelopen…en zei heel kalm met mijn handen op mijn rug…hoe had u gewild dat ik vráág dan door een raam heen…wat verwacht u nu van mij??Ik sta daar netjes te wachten met die kleine meid in de auto…ik ga naar achter om mensen eruit te laten en u komt aan…wat wilt u nou eigelijk (was zo boos en ontdaan dat ik waterlanders aan het verzamelen was irritant maar dat krijg ik als ik ‘‘onrecht’’ voel) dus hij ging stotteren en zeggen sorry meid…zo bedoelde ik het niet.

Ik zei hoe bedoeld u dit dan?U noemt mij agressief!!? :think:

Ik heb níets gedaan om u dat gevoel te geven.

(de meneer die met mij stond te wachten was om gereden en ging achter hem staan en stapte uit en zei;dat staat u netjes meneer om zo met deze mevrouw om te gaan) dus ik ging tanken (lees klooien om die slang over mijn auto te krijgen) en was mijn best aan het doen niet te huilen en niet woedend te worden…

Toen ik alleen maar zeggen;agressiviteit begint bij uzelf meneer,helemaal in dit geval!

Toen zei hij…heel zacht…daar heb je gelijk in…

Ging betalen en snel weg,volgens mij wilde hij door de grond zakken dus ik hoop dat hij zich de volgende keer bedenkt als hijzelf agressief handeld terwijl er niets gedaan wordt om zo te doen…mensen gaan er tegenwoordig maar van uit dat iedereen alles altijd lelijk bedoeld lijkt het wel…

De andere meneer vroeg of het wel met me ging…ik zei jahoor het gaat wel kan alleen slecht tegen onrecht…als ik agressief was geweest had hij dat wel gemerkt hoor…maar zo ben ik niet…dan moet je me zeker niet zo noemen of ervan beschuldigen… :frowning:

Dat was een aardige meneer :thumbup:

De man van de pomp vroeg nog hoe het zat…ik heb het kort uitgelegt en de meneer die erbij stond ging verder,hij was er ook pissig van,dat vond ik wel aardig.

S kwam vanmiddag bij de pomp en ze zeiden…zo jou vrouwtje is ook niet op haar bekkie gevallen :lol: :oops: 8)

Dus…dat was het verhaal :angel:

Wij hebben laatst een goede daad verricht… Een oude mevrouw kwam op ons afgelopen en vroeg ons waar het politiebureau was.

Portomonnee kwijt/gestolen.

Politiebureau was gesloten, dus toen zijn we met haar naar het stadhuis gewandeld en daarna naar het ouderencentrum… Aan de arm, een uur lang en ze was ook nog eens slechtziend.

Daar hebben we de politie voor haar gebeld, we hebben nog een visje gehaald en een kopje koffie gedronken…

Wat wel slecht van mij is, ik zou haar bellen, hoe het afgelopen was… Heb het nummer zelfs nog opgezocht in het telefoonboek, maar ik heb dus nog steeds niet gebeld… Misschien toch nog maar even doen, of zou ze me niet meer herinneren? :think:

Ik houd ook altijd deuren open en ga staan voor oudere mensen in de bus of bushalte.

Ik denk dat het hier in het noorden nog wel meevalt… 8)

@Heleen wrote:

ik vind het hier in twente erg meevallen… :thumbup:

Nou kan ook heel anders in twente :slight_smile:

kan je veel voorbeelden geven,

vorige week bijv. loop met onze honden door de bouw,

aan de andere kant loopt een man met nog 2 honden.

onze jongste hond wil graag spelen en komt op 1 of andere manier los van de riem :o dus ik probeer haar terug te roepen. een aantal mensen kijken toe maar pakken hem niet,.

de man begint mijn hond weg te trappen dus ik roep nog hij doet niets hij wil alleen spelen.maar hij blijft dom door trappen (kon hem wel wat aandoen) maar ik kon de kleine niet pakken omdat onze oudste hond erbij was en wel agressief is tegen andere honden, een vrouw waar ik bijna voor de deur sta hoort mij schreeuwen en roepen en die loopt naar het balkon en zegt kom er aan ik pak de hond wel even voor je…

dat terwijl er wel 10 man aan het kijken en lachen waren en ik niets kon…

want komt de oudste los is het wel helemaal mis… dus ze moest even naar beneden lopen en de hond pakken maar waarom zij alleen?

de andere mensen hadden ook in kunnen grijpen…(deze mensen zijn niet bang voor honden en kennen onze honden)

ben deze vrouw echt dankbaar dat zij het wel wou doen voor mij!!!

en een poos geleden hier in het centrum…(lyann lag nog in de wandelwagen)

komt een oude man te vallen in het centrum.

iedereen kijkt hem aan loopt strak langs hem heen en lopen dom door.

ik die beste man in de benen geholpen en ben met hem mee gelopen naar het verzorgingstehuis.

voor de rest al wat hiervoor geschreven is heeeel erkenbaar.

bij kassa en of bij bus of trein…

en ja voor mijn gevoel is nederland veel vaker en veel meer van ikke ikke ikke en de rest kan …

Ooooh wat een schandalige verhalen lees ik hier… :shock:

Ik heb wel tijdens mn zwangerschap idd meegemaakt dat men niet voor me opstond in een bomvolle metro/bus. Weet je wat? Dan stap ik uit en neem ik de volgende. Lig ik niet wakker van. Deur open houden voor mn kinderwagen? Vind ik eerlijk gezegd niet nodig, kom er zelf ook wel uit. Mij voor laten gaan als ik maar 2 dingetjes heb en een huilend kind? Nee hoor… geduld is een schone zaak, hij moet ook maar leren dat hij soms moet wachten.

De maatschappij wordt er wat dat betreft niet leuker op, dat ben ik met jullie eens. Maar bij sommige dingen die ik hier lees denk ik wel… maak er niet zo’n punt van… :angel:

Hier ook wel eens gehad… toen ik zwanger was van Sam. Was naar concert van Robbie Williams geweest, en zouden van daar met de trein terug naar huis. Natuurlijk hartstikke druk. Wij gewoon netjes wachten, wil ik instappen, wordt ik door een oud vrouwtje zo opzij gedrukt, tegen de deur van de trein aan met mijn dikke buik. Ik was boos joh!! Ze keek me aan, heel smerig. Gewoon gemeen. Je drukt een zwangere vrouw toch niet zo weg! :shock: Eenmaal binnen, alles bomvol, ging een jong grietje voor me opstaan, echt super lief :inlove:

En toevallig, van de week. Was met vriendin van mij ff naar Utrecht, naar Hoog Catharijne. In de Yamin, lekker snoepjes halen.

Ik nu wederom zwanger (volgens mij trek ik het aan haha). Wij dus snoepjes uitzoeken, en ook zo’n takketrut :silenced: drukt me dus zo keihard opzij :shock: ik werd boos joh!! Heb ook zo’n bek losgetrokken. In de trant van, hoe asociaal, dat ze een zwanger vrouw (die ook nog eens bekkeninstabiliteit heeft, ik liep hartstikke moeilijk, maar dat heb ik maar niet aangegeven) zo aan de kant te drukken!! :naughty: Vriendin van mij begon te lachen, die vond het zooo stoer dat ik mn mond lostrok.

Kan daar niet tegen he!

Net als Sas… stukje onrecht. Dan zit je bij mij verkeerd. En ik wordt in eerste instantie echt boos, en eenmaal thuis als het gezakt is moet ik vaak huilen… bleegh, haat onrecht! Zo niet leuk…