Zijn de schoolrapporten bij jullie ook zo saai?

Laura heeft vrijdag haar tweede rapport gekregen, en ik vind dat echt het toppunt van saaiheid. Een lange kolom met ‘bolletjes’, plus nog 2 letters voor de cito-score. En verder helemaal niets. Ik mis echt een persoonlijke noot van de juf, als is het maar iets als ‘Laura doet enthousiast mee met de lessen’, of wat dan ook, maar nu ziet het er gewoon uit alsof het door een computer gemaakt is zeg maar.

Ook de bolletjes zelf, die zijn allemaal zo netjes in het midden ingevuld, met heel af en toe een bolletje 1 stapje naar links. Maar helemaal geen echte uitschieters naar boven of naar beneden, gewoon heel veilig en neutraal allemaal.

Bij de vorige rapportbespreking heb ik dat ook bij de juf aangegeven, dat ik hier mijn kind helemaal niet in herkende (want ze hadden dat rapport echt aan elk willekeurig kind kunnen geven op die manier), en vervolgens kreeg ik van de juf een heleboel verhalen te horen waarin ik mijn kind wel herkende - dus ze ziet wel hoe Laura is, maar op het rapport komt het niet zo over.

(haar argument was dat ze het meeste in het midden invult, want anders is er geen ruimte meer voor verbetering - ja, zo kan ik ook wel 30 rapporten invullen natuurlijk)

Ik vind het gewoon zo jammer…. mijn eigen rapporten vroeger waren veel vrolijker en persoonlijker. Maar misschien is dit normaal tegenwoordig?

Hoe zien de rapporten van jullie kinderen eruit?

anna heeft geen raporten zolang ze kleuter is, maar een werkboekje waar elke zoveel tijd een werkje in komt, met opmerkingen van de juf er bij (een soort beoordeling)

het schijnt dat deze methode door de schoolinspectie is goedgekeurd, en ik vind het voor de kleuters ook wel zo leuk…

Hier heb je geen rapporten maar hebben we oudergesprekken waar verteld wordt hoe het gaat. Ook tussendoor krijg ik van alles te horen.

Vind het onzin, een kleuter met een rapport.

Maar ik kan mij voorstellen dat als je er dan toch een krijgt dat het juist voor kleuters wel wat leuker mag…

Bij saf op school hebben ze ook die bolletjes en de citoscore krijgen we bij het rapportgesprek. Het is desondanks wel een persoonlijk rapport! Er zit een recent knutselwerkje in (kleuters) en bij de oudere kinderen zit er bij het tweede rapport van het jaar een briefwisseling tussen leerkracht en leerling (erg leuk) en bij het eerste rapport (net gehad) zit altijd een zelfportret. Ook erg leuk.

Groep 1 en 2 zitten hier samen. Alletwee de groepen krijgen geen rapport maar een 10 minuten gesprek met de juf (zeer persoonlijk dus) alles over het kind staat in een persoonlijk pc systeem beschreven. Daarnaast heeft groep 2 een Cito toets gehad en mensen die er behoefte aan hebben kunnen de uitkomst bespreken met de juf.

O ja, een werkboek krijgen wij elke 3 maanden mee ter inzage, en aan het einde van het 2e kleuterjaar krijg je de inhoud mee naar huis.

(hier dus alleen groep 2 die de cito krijgt, lijkt me voor groep 1 ook best lastig voor bijvoorbeeld de instromers)

ik begreep overigens van de juffen dat zij verplicht zijn raporten te geven aande kleuters… vandaar dat zij nu dat werkboekidee hebben uitgewekt, hetgeen goedgekeurd is door de schoolinspectie

@Fietje wrote:

ik begreep overigens van de juffen dat zij verplicht zijn raporten te geven aande kleuters… vandaar dat zij nu dat werkboekidee hebben uitgewekt, hetgeen goedgekeurd is door de schoolinspectie

Klinkt wel leuk zo’n werkboek!

Verder zie ik het een beetje zoals Madre zegt, een rapport voor kleuters vind ik eigenlijk niet echt nodig, en bij de 10-minuten gesprekken krijgen we veel meer informatie dan op het rapport staat, maar als ze dan toch een rapport geven, dan vind ik het jammer dat ze er niet iets leuks van maken.

Zo te lezen hier is het dus echt op elke school anders.

Doen ze ook niet overal cito-toetsen in groep 1?

@Mejis wrote:

:shifty: :shifty:

Gelukkig niet. Ik zou ook hele discussies aangaan met zo’n school.

Een kind van 4 moet een kind van 4 zijn en ik (persoonlijk) vind het absoluut niet nodig om een kind al te beoordelen op zijn/haar niveau.

Maar goed, hier dus niet

8)

@lydia wrote:

Bij saf op school hebben ze ook die bolletjes en de citoscore krijgen we bij het rapportgesprek. Het is desondanks wel een persoonlijk rapport! Er zit een recent knutselwerkje in (kleuters) en bij de oudere kinderen zit er bij het tweede rapport van het jaar een briefwisseling tussen leerkracht en leerling (erg leuk) en bij het eerste rapport (net gehad) zit altijd een zelfportret. Ook erg leuk.

ooooh dat klinkt als een heel leuke school! :inlove:

ik weet nog niet hoe ze het op nano’s school doen eigenlijk :think: herinner me wel meteen mijn rapporten van vroeger, dat waren hele werkboekjes tot gorep 4 of zo. Hartstikke leuk want al die werkjes die daarin stonden ging je natuurlijk heeeel erg goed doen. En een verhaal van de meester of juf er in over hoe een kind is.

Ik vind een rapport voor een kleuter niet zo gek eigenlijk :think: Het is misschien maar wat voor definitie of waarde je eraan hangt. Ik denk dat elke ouder wel benieuwd is hoe haar kleuter het doet op school, hoe de vorderingen gaan op verschillende vlakken. En als dat middels een rapportje wordt duidelijk gemaakt (met een toelichting in een gesprek eventueel), dan is dat prima toch?

Maar ik zou ook meer waarde hechten aan een verhaaltje van de juf en wat werkjes van je kind dan aan een rij met bolletjes…

@fiep klophout wrote:

ik weet nog niet hoe ze het op nano’s school doen eigenlijk :think: herinner me wel meteen mijn rapporten van vroeger, dat waren hele werkboekjes tot gorep 4 of zo. Hartstikke leuk want al die werkjes die daarin stonden ging je natuurlijk heeeel erg goed doen. En een verhaal van de meester of juf er in over hoe een kind is.
Ja, zo hadden wij het vroeger ook! Misschien dat ik daarom ook wel een beetje teleurgesteld ben…

(maar dit was al het tweede rapport, dus het begint te wennen)

@madre wrote:

@Mejis wrote:

Gelukkig niet. Ik zou ook hele discussies aangaan met zo’n school.

Een kind van 4 moet een kind van 4 zijn en ik (persoonlijk) vind het absoluut niet nodig om een kind al te beoordelen op zijn/haar niveau.
Ik heb zelf niet per definitie iets tegen cito-toetsen, maar het is maar hoe de school er mee omgaat.
Echt beoordelen in de zin van dat je kind bepaalde prestaties moet leveren, dat zou ik slecht vinden (zoals je zegt, het zijn 4-jarigen, en die mogen gewoon nog lekker kind zijn).
Maar gewoon als hulpmiddel om een achterstand (of voorsprong) te signaleren, zie ik er niet zoveel kwaad in eigenlijk.

Hier een school die rapporten voor kleuters ook niet nodig vindt, maar toch mee moet (?) doen… De kleuters krijgen alleen voor de zomervakantie een rapport en die ziet er altijd erg leuk uit! Ook een knutselwerkje en een foto van het kind erin en een persoonlijk woord van de juffen.

Hier wordt wel een citotoets gedaan bij de kleuters, maar het gaat heel spelenderwijs en de school ziet het als aanvulling op wat de juffen waarnemen, en gaat niet blind af op wat de citotoets zegt.

Bij Merijn op school krijgen de 1e en 2e groepers 1 rapport in juni.

Hij krijgt meen ik tegen het einde van het jaar een kleutercito.

Milan heeft laatst zn eerste rapport gekregen, was een leuk verhaaltje van 1 a4tje van de juffen over hoe hij het doet op school!

Hier zijn de rapporten ook wel wat persoonlijker. Kes zijn rapport was vrij saai met bijna alleen maar plusjes maar er was een stukje bij waar hij zelf had mogen aangeven wat hij leuk en minder leuk vond om te doen. Dat was wel grappig en herkenbaar.

Indy’s rapport is wel wat leuker, daar staan ook echt persoonlijke stukjes bij geschreven hoe het gaat in de klas enz (ze zitten op dezelfde school maar voor de kleuters is er sinds kort een nieuw soort rapport, vandaar de verschillen). Indy mag ook altijd op een pagina een tekening maken en er staan vragen bij die je als kind mag beantwoorden.

De klappers zijn wit, daar komen alle rapporten vanaf groep 1 t/m groep 8 in. Elk jaar maken de kinderen een nieuwe (ecoline)tekening voorop zodat het altijd een kleurige klapper is!

@Mejis wrote:

nee, hier niet, ik geloof wel aan het einde van groep 2

Hier ook geen rapporten in groep 1 en 2

Hier heb je een oudergesprekje van +/- 10 minuten !

Wij moeten vanavond om half 7 ! :mrgreen:

tja… schoolrapporten invullen vind ik een ramp! zelf kies ik voor de veilige weg, vooral de eerste twee rapporten van het jaar, door veel in het midden te doen, zodat er nog ruimte is voor groei. Een uitzondering daargelaten die of eheeel goed is, of juist veel moeite heeft. Ik vind het rapport wel moet laten zien hoe het gaat met eenleerling, maar wel zo moet zijn dat een kind het ook nog aan familie oid kan laten zien. Dus ik zet never nooit onvoldoende neer. Of kleur het bolletje onvoldoende in. In uitzonderlijke sitautie twijfelachtig.

Tis verplicht, maar het zegt inwezen helemaal niks. Een tienminutengesprek zegt veel meer dan zo saai rapport, maar het hoort er eenmaal bij.

Vroeger waren ze ngo saaier! nu staat er teminste bij ons, een gezellig plaatje bij!

I.sabel zit vanaf september op school en heb al 2 x een 10 min gesprek gehad.

Afgelopen februari heeft ze een ontwikkelverslag meegekregen naar huis (en aan de hand daar van een 10 min. gesprek).

In de map zit een intervieuw met het kind (wat vind je leuk enz.) een werkje en een verslag van de meester. Er is wel een cito afgenomen, maar je leest dit terug in verslag vorm. In het 10 min. gesprek heb ik gevraagd wat nou de score was.

Hel leuk om te lezen hoe fijn ze het daar heeft en hoe goed ze zich ontwikkeld (zegt toch meer als alleen een cijfer oid). Wel ben ik voorstander van de toetsen, ook bij de kleuters.

Ik zie het als een leerlingvolgsysteem…zeker voor I.sabel die zich op dat gebied misschien niet heel erg laat zien, maar zeker uitdaging nodig heeft.

Daarnaast heeft elk kind een port folio waar ze hun mooiste werkjes in mogen bewaren. Er staan gewoon mappen voor ieder kind in de kast die je als ouders in mag kijken.

Wij zijn dus helemaal tevreden over hoe zit bij ons op school doen.

hier krijgen ze alleen aan het eind van groep 2 een ‘echt’ rapport.

Aan het begin van groep 1 krijgen ze een plakboek. Het eerste ‘werkje’ wat daar in komt is een tekening met als thema ‘dit ben ik’ en dat zal ook het laatste werkje aan het eind van groep 2 zijn.

Tussendoor worden er van de verschillende thema’s waarmee gewerkt is een paar werkjes door de juf(fen) uitgezocht die in dat album gaan. 2x per jaar gaat dit boek mee naar huis en aan het eind van groep 2 mag het blijvend mee naar huis.

Persoonlijk vind ik dit erg leuk, je kan echt de groei van je kindje zien. Bij de oudste was de ‘dit ben ik’ aan het begin van groep 1 echt nog gekras, met het thema sint maarten (in november dus) stond er al een heus poppetje op papier MET lampion etc etc. Ben heel erg benieuwd hoe het er aan het eind van dit schooljaar uit zal zien, hij is ontzettend van de details.

En verder 3x per jaar 10 minuten gesprekjes.

@lydia wrote:

Wat voor briefwisseling is dat dan?

Ik lees hier even mee, wij zijn op school bezig met het probleem rapporten… Bij ons is ie ook saai en we willen wat anders, dus kom maar op met jullie ideeën!!!