Bij saf op school hebben ze ook die bolletjes en de citoscore krijgen we bij het rapportgesprek. Het is desondanks wel een persoonlijk rapport! Er zit een recent knutselwerkje in (kleuters) en bij de oudere kinderen zit er bij het tweede rapport van het jaar een briefwisseling tussen leerkracht en leerling (erg leuk) en bij het eerste rapport (net gehad) zit altijd een zelfportret. Ook erg leuk.
Wat voor briefwisseling is dat dan?
Ik lees hier even mee, wij zijn op school bezig met het probleem rapporten… Bij ons is ie ook saai en we willen wat anders, dus kom maar op met jullie ideeën!!!
ik heb geen rapport bij de hand, dus even wat handvaten zo uit mijn hoofd.
Het kind schrijft eerst een brief naar de juf/meester, hoe hij/ze het afgelopen jaar heeft ervaren. De meester of juf schrijft dan een brief terug.
Het is zoiets als:
lieve juf,
ik vind het leuk op school. Ik vind sommen maken moeilijk. Lezen vind ik leuk. Ik speel niet graag buiten. etc. etc. etc.
en dan komt de leerkracht:
lieve *****,
wat hebben we een druk jaar achter de rug.
Eerst dit/dat/zus/zo, (invulling jaar)
Volgens mij heb jij het ook wel naar je zin gehad. Je gaat steeds meer… (gedrag van het kind in de groep beschrijven)
Ook met … vermaak jij je heel goed (beschrijving van de relaties in de klas)
Wat leuk/moeilijk dat je … (bijzondere gebeurtenissen, broertje/zusje geboren, overleden opa, etc.)
Je schrijft dat je nog niet zo goed kan rekenen. De komende tijd zullen we je daar een beetje bij helpen.
Vanaf de 1e klas (groep 3) krijg je wel een getuigschrift mee aan het einde van het schooljaar, met spreuk en tekening van juf/meester en een heel verhaal met hoe het gegaan is op school en de vakken enzo.
In de kleuterklas zijn er de 10 min gesprekjes en ouderavonden (in de hogere klassen trouwens ook nog).
En afgelopen schooljaar kreeg Th een hele map mee met daarin de tekeningen en schilderingen die hij tijdens de vak"les" gemaakt had, wel mooi om daar enige ontwikkeling in te zien (al is het zelfs nu nog meer een lijnenspel dan dat ik echt kan zien wat het voor moet stellen - hij weet 't zelf gelukkig wel).
Wat hebben sommigen toch een leuke rapporten… ik ben jaloers! Nou, wij hebben dus echt de saaiste rapporten van heel Nederland dan, dat blijkt maar weer hier.
Gisteren hadden we een 10-minuten gesprek met de juf, en dat geeft toch een heel andere indruk dan het rapport. Fijn om tijdens zo’n gesprek wel te horen hoe Laura zich gedraagt, wat ze doet, wat ze leuk vindt. Dat zegt natuurlijk veel meer dan die bolletje op het papier.
En de juf zei uit zichzelf meteen bij binnenkomst dat ze bezig zijn om een nieuw soort rapport te ontwerpen, maar dat ze het nu nog even met het oude formaat moeten doen … zou de juf meelezen hier??? :think: :oops:
Bo kreeg vorige maand haar eerste rapport. Ik vond het er erg leuk uit zien en er werd veel verteld over Bo zelf. De map is sowieso al erg kleurrijk, in de schoolkleuren (rood en geel)
Er waren 6 categorieen (in de klas, werken en spelen, gym en buiten spelen, muziek maken, in de kring, werken met ontwikkelingsmateriaal) waarbij in 4/5/6 zinnetjes iets over Bo gezegd wordt. Bij iedere categorie stond een foto van 3 beertjes, passend bij die categorie. Dus bij gym en buiten spelen zaten de 3 beren in de zandbak. Bij ‘‘in de klas’’ stonden de 3 beren op de drempel van de klas. Deze foto’s zijn echt gemaakt in de klas van Bo, dat vond ik ook zo leuk.
N.a.v. het rapport kon je je opgeven voor een 10-minutengesprek. Bij ons werd dat ruim 20 minuten, maar dat was volgens mij ingepland, want de volgende ouders kwamen pas binnenlopen toen wij het lokaal verlieten. Beide juffen waren hierbij ook aanwezig, dat vond ik ook goed.
bij ons krijgen de kleuters nog geen rapport. vanaf groep 3 wel.
een tussenrapport in febr en een eindrapportvoor de zomervakantie.
Beide begint met een algemeen beeld over het kind. in het tussenrapport misschien een paar regels maar aan het eind van het jaar een half a4tje ofzo.
Er komt aan het eind ook een gedicht/spreuk met tekening bij voor het kind. het rapport is zeg maar voor de ouder en zo heeft het kind ook wat :mrgreen:
zelf rapporten schrijven vind ik op zich niet erg. zeker het stukje over de algemene ontwikkelikng van het kind in de afgelopen tijd vind ik vaak heel helder en komt er zo uit. als ik + en - moet schrijven of bolletjes kleuren lijkt het mij erg saai en moelijk. je kunt dan niet zo in je eigen woorden weergeven hoe het kind het nou echt doet.