ziekenhuis/thuis bevalling

bij ons in het ziekenhuis is ook elke nacht een kinderarts en een gyneacoloog aanwezig

ik ben dan ook veel liever in het ziekenhuis dan dat ik nog met weeën alsnog een klein half uur in de auto moet zitten

@Ziet wrote:

bij ons in het ziekenhuis is ook elke nacht een kinderarts en een gyneacoloog aanwezig

ik ben dan ook veel liever in het ziekenhuis dan dat ik nog met weeën alsnog een klein half uur in de auto moet zitten




oei nou en of…zo’klein half uurtje kan wel uuuuuuuren lijken als je weeën hebt :wink:

Oké, inmiddels woon ik ook op 2 minuten afstand van het ziekenhuis (12 lopend, maar dat zou ik denk ik toch niet doen :mrgreen: ) En weet niet of hier standaard een kinderarts oid is, maar de vk had dus verteld dat een ziekenhuisbevalling gewoon een verplaatste thuis bevalling is. En qua plek lig ík liever in mijn eigen bed :mrgreen:



Maar het belangrijkste is dat je doet waar jíj je prettig bij voelt! En als ik het zo om me heen hoor, is dat voor de meesten inderdaad in het ziekenhuis :wink:

Als het zover mag komen, dan ziekenhuis…

Dit omdat ik een chronische bindweefselziekte heb en daardoor een medische indicatie!

Wel prettig om op de juiste plek te zijn.

ik ben de eerste keer thuis bevallen, en de tweede keer noodgedwongen in een kraamhotel(gedwongen door situatie)… maar geef mij maar een thuisbevalling!!! Ik voelde me veel pretiger, hoefde inderdaad neit met weeen in de auto(de tweede keer dus wel, en dat was echt GEEN pretje om maar te zwijgen over het strompelen naar de ingang). Kraamhotel was daarentegen wel heel relaxed de eerste nachten… was ik niet alleen, en kon ale hulp krijgen bij de start van de bv… dus er is ook wel weer iets voor te zeggen…

ik wou bij de 2 kids thuis bevallen maar beide ben ik in het ziekenhuis bevallen



Ene kant was het wel fijn om in het ziekenhuis te bevallen vooral omdat Maris vast zat met haar schoudertjes toen was het wel heel fijn dat je zo goed geholpen word.



Maar de andere kant mag je het ziekenhuis pas verlaten als je geplast had en dat lukte bij mij niet en dan was het niet leuk dat ik in het ziekenhuis was omdat ik graag na huis wou.

Na 1,5 dag in het ziekenhuis heb ik bij beide gelogen dat ik geplast had :oops: dus ik mocht na huis en thuis lukte het :mrgreen:

Bij Colin wilde ik thuis bevallen, maar dat ging dus niet door… Vanwege de behoorlijk moeilijke bevalling oten en de grote kans op een ks bij de volgende keer, moet ik de komende keer wel naar het ziekenhuis



en eigenlijk vind ik dat ook wel fijn !!



liefs

daffie

Ik ben in Duitsland zwanger geweest en daar beval je sowieso niet thuis.



We wonen nu weer in Nederland, maar mocht ik weer zwanger worden, dan wordt het zeker het ziekenhuis. Ik heb gezien hoe dicht “goed gaan” en “mis gaan” bij elkaar ligt en ik zou echt niet relaxed zijn thuis. En ik maar in Duitsland zeggen dat het prima kan thuis (voor mijn bevalling dus) en zij me maar met grote ogen aankijken (thuisbevallen is iets uit de Middeleeuwen volgens hun en overigens volgens heel veel landen). Ik ga ze maar niet zeggen dat mijn mening gewijzigd is.



Daar blijf je overigens wel 10 dagen liggen standaard en dat wilde ik dus echt niet, dus zat ik zes uur na bevallen in de auto op weg naar huis (ondanks hevige protest daar). Was wel zwaar, want ze kennen daar dus ook geen kraamzorg en daar zaten man en ik helemaal alleen met ons eerste beebje. Ik moest wel lachen toen ik de rekening van het ziekenhuis kreeg … “kurzverbleiber” … 30% korting … de verzekering zal wel blij geweest zijn met mij.

Ik ben twee keer in het ziekenhuis bevallen. Heb er steeds voor gezorgd, dat ik binnen een paar uur weet veilig thuis zat. De tweede keer was dat nog discussie, want ik mocht niet weg volgens hen. Afschuwelijk vond ik dat. Ik ben “allergisch” voor ziekenhuizen, krijg er zo’n naar gevoel bij. Het ziekenhuis is voor zieke mensen en niet voor gezonde moeders en gezonde pasgeborenen.

De derde keer ben ik dus fijn thuis bevallen, beneden in een bad, kaarsjes en mijn lievelingsmuziek.

Geweldig.

Ik wil nooit meer in een ziekenhuis bevallen.

Hier zal het altijd ziekenhuis zijn. Ook bij Bregtje* bewust voor gekozen ivm de katten thuis. Aangezien ze echt overal komen ook op de slaapkamer vind ik het gewoon niet prettig daar te bevallen.

En na Bregtje* zou ik thuis niet eens genoeg rust vinden denk ik :oops:

zwiert het gelijk even naar zwanger zijn

@Mutti wrote:

Ik ben in Duitsland zwanger geweest en daar beval je sowieso niet thuis.



We wonen nu weer in Nederland, maar mocht ik weer zwanger worden, dan wordt het zeker het ziekenhuis. Ik heb gezien hoe dicht “goed gaan” en “mis gaan” bij elkaar ligt en ik zou echt niet relaxed zijn thuis. En ik maar in Duitsland zeggen dat het prima kan thuis (voor mijn bevalling dus) en zij me maar met grote ogen aankijken (thuisbevallen is iets uit de Middeleeuwen volgens hun en overigens volgens heel veel landen). Ik ga ze maar niet zeggen dat mijn mening gewijzigd is.



Daar blijf je overigens wel 10 dagen liggen standaard en dat wilde ik dus echt niet, dus zat ik zes uur na bevallen in de auto op weg naar huis (ondanks hevige protest daar). Was wel zwaar, want ze kennen daar dus ook geen kraamzorg en daar zaten man en ik helemaal alleen met ons eerste beebje. Ik moest wel lachen toen ik de rekening van het ziekenhuis kreeg … “kurzverbleiber” … 30% korting … de verzekering zal wel blij geweest zijn met mij.




Wij zijn volgens mij ook de enigen in EUropa waar je thuis mág bevallen. Niet als aanval bedoeld hoor, maar ik begrijp echt niet dat mensen thuis gaan bevallen terwijl je in het zkh in geval van nood medische hulp voor handen hebt… :think: Je vergeeft het jezelf toch nooit als je te laat in het zkh komt omdat je graag tussen de kaarsjes wilde bevallen?

Die medische hulp wordt in nederland echter niet alleen puur in nood gebruikt. Er wordt veel te veel ingegrepen tegenwoordig en daar pas ik voor. Het zou mooi zijn, als het alleen gebruikt wordt als het echt nodig is, maar niemand gelooft toch zeker, dat al die ingrepen van tegenwoordig nodig zijn?

Als je kijkt naar hoeveel knippen er geven worden, hoeveel kunstverlossingen er zijn, de enorme hoeveelheid keizersnedes… Eigenlijk is het waanzinnig.

Als die echt allemaal zo nodig zijn, dan vraag ik me af hoe wij als menselijk ras hebben kunnen overleven.



Ik wilde graag tussen de kaarsjes bevallen omdat ik een normale gezonde zwangerschap heb gehad en ik prima in staat ben om in mijn eigen omgeving en met zo weinig mogelijk pottekijkers te bevallen.

Een thuisbevalling is minstens zo veilig als een ziekenhuisbevalling (en mijn persoonlijke mening is, dat het zelfs veiliger is)

Maar: als je je niet fijn voelt bij een thuisbevalling, dan moet je het natuurlijk niet doen. In Nederland heb je gelukkig vrije keus.

Er wordt toch niet zomaar ingegrepen? (mag ik hopen…)



En wat dan als je kind acute hulp nodig heeft ? Of wat als je een spoedkeizersnee moet krijgen. Er zijn veel situatie’s waarin elke seconde telt dan…

Hier in het zkh is dag en nacht een gyn/kinderarts. Ik weet dat ook zij opgeroepen moeten worden , maar ze zijn er in elk geval eerder bij dan dat ik nog een half uur naar het zkh moet rijden…



Als ik op 5 min rijafstans zou wonen zou ik er misschien ook anders over denken

Hee,



Nou die rijafstand is precies waarom ik altijd heb geroepen dat ik in het ziekenhuis wilde bevallen. Wij wonen in the middle of nowhere en de ambulance is in het verleden weleens helemaal fout gereden. Daar word ik niet gelukkiger van! Ook de angst dat onze buren ( in dit geval mijn schoonmoeder) ons hoort speelt mee. beetje gek op zich want we wonen buitenaf… :oops: hmmmm

Maar nu ben ik 7 mnd zwanger en heeft mijn vk de laatse controle in een heel betoog aangegeven dat het ziekenhuis niet persé veiliger hoefde te zijn enz. enz. Er kwamen heel wat nadelen van een ziekenhuisbevalling t.o.v een thuisbevalling voor bij ( eerder ingrijpen, manlief alleen weer naar huis, meer rijden voor hen :think: ???) en ik dacht alleen maar: boeien, ik ga in het ziekenhuis bevallen…Totdat ze zei dat je dan pas met 7 cm ontsluiting ingestuurd werd. … :twisted:

Ik vind dat zoiets raars en moet dáár dus ook niet aan denken. Ik dacht met een cm of 4. Het is toch te gek dat je een keuze hebt voor een poliklinische bevalling, waar je nota bene nog voor betaalt en je alleen op het laatst ( ik weet niet hoe lang die laatste cm duren?) even ingestuurd wordt om te bevallen??? Ik ben hier best verontwaardigd over en wil dit bij mijn vk en kijkdag in het ziekenhuis nog eens navragen.



Maar goed. het praatje heeft dus wel geleid tot een nieuwe afweging en langzaam neig ik toch naar een thuisbevalling. Het kan namelijk ook zomaar goed gaan…Maar nu zit ik weer met het dilemma: stel dat ik nu thuis ga bevallen en het gaat helemaal mis. dan vergeef ik mezelf dat nooit, pfffff! Je blijft bezig als zwangere vrouw haha!

Nou meid dan zou ik toch even navraag doen bij een andere vk.

Bij de eerste word je gewoonlijk doorgestuurt met 4 a 5 cm ontsluiting.



Vervelend dat de keuze voor het ziekenhuis je op deze manier zo moeilijk word gemaakt.

Inderdaad , precies wat Joseetje zegt.

Vk zijn altijd negatief over zkhbevallingen.

Tja als iedereen in het zkh gaat bevallen komen er veel vk’s zonder werk te zitten natuurlijk…

En je kan echt wel eerder dan met 7 cm in het zkh terecht hoor. Laat je niks wijs maken!

Vk’s dragen je liever ook niet over aan de gyn.

Raken ze op dat moment niet hun commissie kwijt?



Mijn vk wilde me geen ruggenprik geven, totdat een verpleegkundige ingreep.

Binnen 5 minuten was ze ook vertrokken trouwens.



Gelukkig was ze wel competent genoeg om na de eerste keer te constanteren dat een thuisbevalling er hoogstwaarschijnlijk niet inzat.



Bij mijn intakegesprek werd gevraagd waar ik wenstte te bevallen, toen ik het ziekenhuis zei kreeg ik gelijk hele verhalen over dat ik echt niet moest verwachten dat het daar sneller zou gaan of dat ik dan wel makkelijk iets tegen de pijn zou krijgen. :eh:

Ik wil graag in het ziekenhuis bevallen. Ik ben al bij een voorlichtingsavond geweest, en ben helemaal gerustgesteld. Ik zie het wel zitten daar.

Overigens heb ik geen negatief geluid gehoord van mijn vk.

@dena wrote:

Wij zijn volgens mij ook de enigen in EUropa waar je thuis mág bevallen. Niet als aanval bedoeld hoor, maar ik begrijp echt niet dat mensen thuis gaan bevallen terwijl je in het zkh in geval van nood medische hulp voor handen hebt… :think: Je vergeeft het jezelf toch nooit als je te laat in het zkh komt omdat je graag tussen de kaarsjes wilde bevallen?




Ik zie het dus wel als aanval! Ik heb besloten thuis te bevallen, niet tussen de kaarsjes, maar als iemand dat wil is dat toch goed? Ã?k heb de keuze gekregen: of thuis, of een verplaatste thuisbevalling (ziekenhuis). Bij mij is het nog beter gegaan dan ik dacht, en ben blij dat ik niet naar het ziekenhuis ben gegaan!!! Maar ik veroordeel mensen toch ook niet die dit juist wel willen?

@miranda79 wrote:

@dena wrote:
Wij zijn volgens mij ook de enigen in EUropa waar je thuis mág bevallen. Niet als aanval bedoeld hoor, maar ik begrijp echt niet dat mensen thuis gaan bevallen terwijl je in het zkh in geval van nood medische hulp voor handen hebt… :think: Je vergeeft het jezelf toch nooit als je te laat in het zkh komt omdat je graag tussen de kaarsjes wilde bevallen?




Ik zie het dus wel als aanval! Ik heb besloten thuis te bevallen, niet tussen de kaarsjes, maar als iemand dat wil is dat toch goed? Ã?k heb de keuze gekregen: of thuis, of een verplaatste thuisbevalling (ziekenhuis). Bij mij is het nog beter gegaan dan ik dacht, en ben blij dat ik niet naar het ziekenhuis ben gegaan!!! Maar ik veroordeel mensen toch ook niet die dit juist wel willen?




Ik denk dat Dena niet weet dat de verloskundigen hier dusdanig goed op de hoogte zijn dat als het er al op líjkt dat het fout kán gaan je al naar een ziekenhuis gebonjourd word.

ontsluiting te langzaam—>zkh

persen te lang
>zkh
hartslagje herstelt niet snel genoeg---->zkh
Ga zo maar door,veelal is een ambulance er ook binnen een paar minuten en in andere gevallen word je door de vk in de auto gezet als ze weet dat het te ver weg is of zo.
Nee hoor, thuis bevallen is net zo veilig als in het ziekenhuis.

En nu raden waar ik voor gekozen heb (als het me gegeven is) :wink: