ziekenhuis/thuis bevalling

Waar willen jullie gaan bevallen? In het ziekenhuis of thuis.



Wij willen in het ziekenhuis bevallen; want als er iets is, al is het maar een kleinigheidje dan is er tenminste gelijk een arts, en hoef je niet in alle spoed naar het ziekenhuis te rijden. En als alles goed is, mag je naar een paar uurtjes weer naar hui, en lig ik lekker in mijn schone bed.



Ben benieuwd hoe iedereen er over denkt.

Ik ben een keer in het ziekenhuis bevallen (van Sanne) en 1x thuis (Sem)…als je mij vraagt om te kiezen…dan zou ik het niet zo 123 weten wat ik fijner vondt…ja bij Sem thuis mss omdat ik de laatste cm in bad heb gezeten wat een opluchting was maar voor de rest…? je moet denk ik doen waar jij een goed gevoel bij hebt als je niet perse in het ziekenhuis hoeft natuurlijk…

Ik kies voor het ziekenhuis… het geeft mij een gerust gevoel dat, mocht er maar iets zijn, alles bij de hand is. Wie weet denk ik er bij een tweede anders over, maar nu voelt dit voor mij het meest veilig :slight_smile:

Ik ben destijds in ZH bevallen,

was soort van eigen verzoek/medische indicatie.

(ivm ivf traject en missed abortion van helft tweeling)

Vond het vooraf ook wel een veilig idee,

achteraf had het ook best thuis gekund.

Was wel "gezelliger"geweest

(voor zover een bevalling ooit gezellig kan zijn :mrgreen: )





Houdt er wel rekening me dat als je zonder medische indicatie

in het ZH wil bevallen,

je wel (een deel van) moet betalen.

Ik vond een thuis bevalling heeeerlijk.

Moet er niet aan denken midden in de weeen de auto in te moeten naar het ziekenhuis.

En wat betreft dat schone bed…de kraamhulp hielp me onder de douche en manlief hield me in de gaten.

Toen ik klaar was had ik al een heerlijk schoon bed.

Ik vind dat echt knus en hoop net zo, zij het niet sneller thuis te bevallen.



Maar, ieder zn meug… :mrgreen:

@maartje wrote:

Houdt er wel rekening me dat als je zonder medische indicatie

in het ZH wil bevallen,

je wel (een deel van) moet betalen.




Ligt ana je verzekeringspakket. Ik hoef dat dus niet :wink:

@Dune wrote:

Ik vond een thuis bevalling heeeerlijk.

Moet er niet aan denken midden in de weeen de auto in te moeten naar het ziekenhuis.

En wat betreft dat schone bed…de kraamhulp hielp me onder de douche en manlief hield me in de gaten.

Toen ik klaar was had ik al een heerlijk schoon bed.

Ik vind dat echt knus en hoop net zo, zij het niet sneller thuis te bevallen.



Maar, ieder zn meug… :mrgreen:




Heb je wel een punt mee, maar stel dat het megapijn doet, dan horen de buren me :oops: :oops:

zit daar niet echt op te wachten hahah

Ik heb bij de eerste zwangerschap van te voren al besloten naar het ziekenhuis te gaan, ik wilde niet dat er iets mis zou gaan en dat ik dan alsnog naar het ziekenhuis zou moeten.

Achteraf bleek ik medischeindicatie te hebben omdat Chris niet ingedaald was en dat we wel naar het ziekenhuis moesten.

Uiteindelijk heb ik er 5 dagen doorgebracht :?



Maar als we ooit voor een 2e mogen gaan dan zal ik in eerste intantie voor een thuisbevalling kiezen, als ons dat gegund is.

In het huis waar we tijdens de eerste zwangerschap woonden voelde ik me helemaal niet thuis en zag ik mezelf ook niet thuis bevallen.

Hier in ons nieuwe huis is dat anders, ik zou het nu stukken fijner vinden om thuis te mogen bevallen.

Vandaar dat ik nu voor thuis gekozen heb.

Als het mis gaat (wat je echt niet hoopt) dan wil dat nog niet zeggen dat alle hulp meteen bij de hand is. Ook sommige artsen moeten opgeroepen worden.



Ik zelf ga ook in het ZH bevallen idd ook om het idee dichterbij hulp te zijn en me vriend vindt het zelf ook erg prettiger.

Ik weet ook dat me noodbed naast de slaapkamer van de buren is, ook dat idee doet me niet echt een lekker idee geven.



We moeten nu af en toe al aan het idee denken dat ik puffend in de auto zit onderweg naar het ZH.

En wie weet zeggen we op de grote dag wel we blijven toch thuis, want die keus blijf je altijd houden als je niet medisch bent teminste.

Ziekenhuis!



Ik vind het echt een geruststellend idee dat ik tijdens de bevalling het hartje van Joost constant heb kunnen horen en veel apparatuur is in geval van nood alleen in het zkh aanwezig. Zou het mezelf nooit vergeven als er thuis iets gebeurt waardoor ik niet meer op tijd in het ziekenhuis kan komen. Je weet maar nooit natuurlijk…

wij kiezen ook voor het ziekenhuis.

MijnBmi is te hoog en ik maak ook veel kans op zwangerschapsdiabetes blijkbaar dus is het veiliger dat alles gecontroleerd kan worden als ik daar ben!

Allebei de keren thuis bevallen en ik vond het heerlijk!!! Lekker mijn eigen gangetje, gewoon rond kunnen lopen zonder aan allerle draden vast te zitten en gewoon lekker vertrouwd.

Nu moet ik ook wel zeggen dat het ziekenhuis 5 min rijden hier vandaan zit dus daar zou ik zo geweest zijn.

Ik denk dat je gewoon moet doen wat je gevoel zegt. En je kan altijd op het laatste moment nog beslissen. (Ga wel vast een keertje kijken bij de verloskamers)

Hoi



bij me dochter met 31 weken met zwangerschapsvergiftiging opgenomen na 34 uren weeen is ze met keizersnee geboren.



sinds dien heb je dan een medisch advies om in het ziekenhuis te bevallen.



Dus mijn zoons zijn beide ook in het ziekenhuis geboren maar gelukkig wel op de ‘normale’ manier :slight_smile:

In het begin zei ik ook ZH- do doubt about it 8) , maar hoe verder de zwangerschap vorderde hoe meer vertrouwen ik in mijn eigen lijf kreeg. En dus ‘koos’ ik voor thuis bevallen. Dat ik uiteindelijk toch in het zh beviel lag eraan dat Jasper in het vruchtwater gepoept had(heb je toch echt geen invloed op :wink: ) En ja ik heb dus met hele sterke(ging in nog geen 2 uur van 1-2cm naar 8cm ontsluiting)/persween naar het zh gereden, wat inderdaad geen pretje was. Maar ik vond het opvangen van de weeen thuis zoooooo relaxt 8) Ik kon gewoon doen en laten wat IK op dat moment wilde (en dat was vooral blijven lopen).



Ik het zk kreeg ik (vanwegen het meconiumhoudende vruchtwater) meteen zo’n band (om de hartslag te meten) om mijn buik in moest ik gaan zitten/liggen. Dat vond ik echt VERSCHRIKKELIJK- helemaal omdat ik toen de persweeen weg moest puffen :? Dus ook bij een tweede (als die mag komen), ga ik het weer thuis proberen.

Thuis! Absoluut!

Ik las dat iemand zich zorgen maakte om de buren… ik heb bij mijn eerste de longen uit mn lijf geschreeuwd (en ik woonde toen met meerdere mensen in een huis), en ik had er juist niet aan moeten denken dat ik in het ziekenhuis was geweest! Volgens mij hadden ze me dan door het hele ziekenhuis heen gehoord en had ik echt het idee gehad dat ik me in moest houden. Terwijl ik juist heel erg het idee had dat het hielp bij het ontsluiten (toen de vk kwam was ik al 9,5 cm en dat in 3 uurtjes; ik mocht gelijk gaan persen!).

Als er ooit een tijd is dat je je niks van je omgeving aan hoeft te trekken dan is het toch wel tijdens de oeroude bevallingsstorm!

Dat is trouwens ook een reden dat ik mijn oudste er nu liever niet bij zou willen hebben; dan heb ik het idee dat ik er niet volledig in mee zou kunnen gaan.



Ik ben de eerste keer bevallen bij kaarslicht, moet er echt niet aan denken dat er een tl-balk boven me zou hangen… en dan nog allerlei mensen aan je bed die je niet kent! ik heb juist aangegeven dat ik er geen stagiaires bij wil hebben, zelfs mijn zusje die voor vk studeert mag pas komen als de baby er is (sorry zus!). Aan mijn lijf geen polonaise.

De vk merkte de laatste keer ook op dat ze het allemaal zo leuk vonden om bij ons een bevalling te doen (ik woon met meer mensen op een -nogal vruchtbaar- terrein), omdat ze dan nog echt het verloskundige vak uit konden oefenen (houtkacheltje aan, kaarsjes erbij, relaxte mensen die niet snel in paniek raken…). Vond ik wel een hele grappige opmerking!



Nee, als het niet per se noodzakelijk is, ga ik voor geen goud naar het ziekenhuis! Ik probeer wel me erop voor te bereiden anders valt het zo koud op je dak als je plotseling toch moet, maar als het even kan, absoluut thuis dus! :thumbup:

vanwege medische indicatie moet ik in het zh bevallen, maar als ik dat niet had gehad zou ik waarschijnlijk toch ook voor het zh hebben gekozen. Ik vindt het gewoon een veiliger idee.

Ik heb ook de hele zwangerschap gezegt dat ik in het zh wilde bevallen. Op de dag van bevalling had ik al de hele dag vage weeen. om 18.30 heb toch maar de vk op gebeld omdat de weeen om de 3 minuten kwamen en 1 minuut aan hielden. Maar ik kon ze makkelijk aan. Ik had 3 cm ontsluiting en de vk zou om 22.00 uur terug komen. Dan zou ik ook de beslissing maken of ik naar het zh wilde ja of nee. Om 21.15 uur heeft mijn de vk opgebeld omdat ik het niet meer hield… Ik zou er niet aan moeten denken om nog een auto in te moeten stappen. 21.30 kwam de vk en ik mocht meteen persen… 22.14 is Juul geboren. Zonder geschreeuw van mij, waar ik van te voren erg druk over heb gemaakt… Dat de buren het wel eens zouden kunnen horen…

Op het moment dat je aan het bevallen bent, maakt het je niets meer uit wie je kan horen. Ik denk dat ik er nog niets om had gegeven als ik midden op straat had gelegen… :? Daar denk je op dat moment niet aan.

Als je in het zh bevalt, wil niet zeggen dat er meteen een arts aan het bed staat als er iets is…



Thuis bevallen is mij heel erg goed bevallen… :mrgreen:

ik ben 2 keer thuisbevallen!! ben er heel blij om!!!



durf een volgende keer ook niet naar het ziekenhuis eignelijk… het gaat bij mij op het laatst zoo snel… matteo is ook bijna geboren zonder dat de huisarts erbij was…



om half 3 begonnen bij mij de weeen… om kwart voor 4 had ik 4 cm ontsluiting… dokter ging om 5 voor 4 naar huis… zou om 6 uur wel weerkomen… om 4 uur kreeg ik 2 enorme weeen en ging ineens in 2 weeen van 4 naar 10 cm… bijna direct daarna kreeg ik flinke persweeen… wij dokter gebeld… (was net weer thuis)… dokter met 120 km per uur deze kant opgereden… matteo kwam er al bijna uit… dokter kwam net binnen gerend… gooide zn tas op de grond… en daar was matteo ook al!!



als ik nu naar het ziekenhuis was gegaan toen dokter constateerde dat ik 4 cm had dan was matteo ws in de auto geboren!

Bij Thijmen in het ziekenhuis.

Al gelijk na de eerst keer toucheren werden we ernaartoe gestuurd omdat thijmen niet ingedaald was.

Ik wilde van te voren ook naar het ziekenhuis en het is me allemaal prima bevallen ( :mrgreen: )

Maar zodra ik bevallen was wilde ik thuis zijn en toen moest ik blijven.

Grote nadeel vond ik dat ik in het ziekenhuis maar geen manier kon vinden om de weeen op de vangen.

Thuis kon ik over mijn bed heen hangen en dat lukt in het ziekenhuis niet.



Deze keer wil ik thuis beginnen en hopelijk ook gewoon thuis eindigen :mrgreen:

mochten we toch naar het ziekenhuis moeten, dan zijn we daar binnen 10 minuten.

De vorige keer was het toch 3 kwartier, dat speelde ook mee in onze beslissing.

zeker thuis!

ben van Merijn thuis bevallen. Was een heerlijk soepele bevalling en heel erg knus. Binnen 7,5 uur van 1e wee tot geboorte



Bij Xander werd ik ingeleid omdat hij steeds dwars ging liggen. Was vreselijk… Hij had door al het gedraai in mijn buik de navelstreng 2x om zijn nek. DUs was het maar goed dat we in het ZH waren want het werd 2x bijna een spoed KS.



Maar als er geen reden voor is, zou ik lekker thuis bevallen!