Ziekenhuis bevalling

We zijn gisteren op familie bezoek geweest.

Mijn nichtje is in Augustus bevallen en we gingen het beebje bekijken :inlove:

Ze vertelde me dat je als je in het ziekenhuis wilt bevallen gewoon omdat je het veiliger vind en zonder dat je verder een rede hebt om in het ziekenhuis te bevallen je het allemaal zelf moet betalen?

Rond de 500/600 euro…

Is dit zo?

Want als ik de lijstkes bekijk bij de 9 maanden mama’s dan bevallen toch de meeste mensen in het ziekenhuis en ik neem niet aan dat jullie dat allemaal zo makkelijk kunnen betalen toch? :stuck_out_tongue:

Hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen want ik vind het maar vreemd.



Groetjes Kim

je betaald als je geen medische indicatie hebt de kosten van de opname en huur van de kamer zelf… weet niet precies hoe hoog die zijn, maar tikt wel aan wat ik gehoord heb. Soms ben je zo goed verzekerd dat dat bedrag ook door je verzekering betaald word, maar dat is zeker niet vaak het geval ( meestal alleen bij maximale verzekeringen )



hoe ben je verzekerd is dan dus de vraag?



groetjes,



Louise

Poliklinisch bevallen daar zit wel een eigen bijdrage aan vast, maar volgens mij is dat niet zo’n hoog bedrag.

Ik heb een verzekering bij agis en ben aanvullend verzekerd

Even de polisvoorwaarden erop nalezen, daar staat vaak precies in wat er vergoed wordt.

zie dat bij comfortpolis en comfortpolis pluse de eigen bijdrage volledig vergoed worden, bij de andere aanvullende polissen kost het je dus een eigen bijdrage. Weet niet hoe hoog die is. En dan ook je 155,00 eigen risico volgens mij… :think:

Normale verzekering

Poliklinische bevalling zonder medische indicatie
Kiest u er vrijwillig voor om in het ziekenhuis te bevallen, dan betaalt u
een wettelijke eigen bijdrage. Extra kosten die gemaakt worden bij een
poliklinische bevalling, zoals kosten van vervoer naar het ziekenhuis en
terug naar huis, zijn ook voor eigen rekening.


Uitgebreide verzekering
Poliklinische bevalling zonder medische indicatie
In de Agis Comfort- en ComfortPluspolis wordt de wettelijke eigen bijdrage
volledig vergoed. Extra kosten die gemaakt worden bij een poliklinische
bevalling, zoals vervoer naar het ziekenhuis en weer terug naar huis, zijn
voor eigen rekening.

klopt, ik ben poliklinisch bevallen en we moesten een paar honderd euro zelf betalen, maar daar zaten volgens mij ook een aantal echo’s bij die ik in de laatste weken kreeg (maar geen medische indicatie om in het ziekenhuis te moeten bevallen). Ik had wel een goede aanvullende verzekering (IZA), stom dat ik niet meer precies weet wat het nou kostte… toch eens opzoeken voor mijn beeldvorming. Maar… het was me in ieder geval iedere cent waard…

2 (niet-)klinische bevalling en kraambed niet medisch noodzakelijk
per dag € 30,- (€ 15,- voor moeder en € 15,- voor kind) vermeerderd met het bedrag waarmee het
tarief van het ziekenhuis de € 216,- (€ 108,- voor moeder en € 108,- voor kind) te boven gaat.

@ kim 86, het klopt wel. maar soms krijg je idd wel wat vergoed vanuit de (aanvullende) verzekering

klopt ja als het niet medisch is moet je zelf een deel betalen :thumbdown:



bij Luna mocht ik niet thuis bevallen (4 hoog zonder lift) maar dat was geen medische reden…

uiteindelijk omdat mijn ontsluiting niet opgang kwam en ik een beenprik kreeg werd het medisch en hoefde ik niks te betalen

maar als alles dus goed had gegaan had ik zelf een deel moeten betalen terwijl ik van de vk niet thuis mocht bevallen :thumbdown:

wij hebben hier een kraamhotel, die zit naast het ziekenhuis, ( tenminste of dat nu nog zo is weet ik niet want ze hebben een heel nieuw vrouw en kind centrum)

daar moet je heen als je in het ziekenhuis wil bevallen, weet eigenlijk niet of je daar ook voor moet betalen, bij mij waren alle 3 de bevallingen in het ziekenhuis zelf, voor medische reden, dus heb ik ook niks bij hoeven te betalen

Hier 2 keer zonder medische indicatie gegaan.

Wel 2 keer op advies van de vk en beide keren overgedragen aan de gyn.

3 keer wou ik in het ziekenhuis bevallen zonder indicatie maar 3 keer aan toe op de valreep toch medisch geworden hoefte dus ook niks tebetalen :wink:

maar had wel begrepen dat we hier ongeveer 160 a 200 euro kwijt zouden zijn maar dat weet ik dus niet zeker omdat ik toch een indicatie heb gekregen

toen ik van melissa moest bevallen zou ik 135 euro meten betalen omdat ik poliklinisch zou bevallen, uit eindelijk werd het vacuum, tangen enz… en werd het klinisch en hoefde ik niets te betalen

Ik heb ook een ZH bevalling gehad.

Poliklinisch dan.

Draaide na de bevalling op een medische bevalling omdat wij beide hoge koorts hadden en moesten blijven.



Ik kreeg wel de rekening thuis en dat was om en nabij de 422 euri’s.

Ik kon alles declareren :slight_smile: .



Maar heb je geen aanvullende verzekering of het is niet medisch, zou ik er van uitgaan dat je de helft moet betalen.

Ik heb idd (ongeveer) 300 euro zelf moeten betalen voor de bevalling…dit is voor 48 uur ziekenhuis.

Lana was “te” zwaar voor een meisje en daarom moesten we alle 2 een nacht blijven zodat zij 4 keer geprikt kon worden voor haar suiker gehalte. Die kosten van Lana werden 100% vergoed…gelukkig, want dat was (uit mijn hoofd) 2300 euro!!!

bedankt voor alle reacties!



Ik heb agis eens gebelt net en gevraagd, met de verzekering die ik heb zou ik 290 euro zelf moeten betalen, maar hij gaf me aan dat ik het om kan zetten vanaf januari, dan ga ik 9.50 meer betalen per maand maar dan word dus wel de hele poliklinische bevalling gedekt, dus dat heb ik nu gedaan, is wel een geruststellende gedachte :mrgreen:

van mischa wou ik thuis bevallen, en werd het ziekenhuis onder medische indicatie…

Nou weet ik het nog niet, mischa was 8.5 pond en 55 cm… kon dus niet thuis geboren kunnen worden (pomp en tang) als dit kindje weer zo groot is, ga ik per direct naar het ziekenhuis, ga ik het thuis niet eens proberen…

M’n 2e bevalling was geenmedische maar wel in het ziekenhuis en de rekening is helemaal betaald door de verzekering. Ik ben niet speciaal aangevuld verzekerd daarvoor dacht ik. Ik heb trouwens in m’n omegving nog niemand gehoord dat ze zelf moesten betalen. Ik denk zelf dat de meeste mensen het van hun verzekering krijgen. ‘Vroeger’ toen je nog particulier en ziekenfonds had was het verschil wat groter dacht ik.