zetpil

Poepoe, even gevecht met dochter gehad net…mevrouw is niet gediend van de zetpil, had ze ook nog nooit gehad. Gister was ze te ziek om heftig tegen te sputteren, maar aangezien ze iets opgeknapt is…benen strak, en zie er dan maar eens een zetpil in te krijgen. Werd er zelf helemaal kriegel van :oops: wat natuurlijk averechts werkt.



Iemand nog tips hoe jullie dat doen? Sommige kinderen zullen hier wel geen strijd van maken, maar laat die van mij nogal peper in haar reet hebben!!! :wink:

Je zit waarschijnlijk niet op dit antwoord te wachten, maar toch. Waarom wilde je haar een zetpil geven? Het gaat toch beter met haar? Ik ben er geen voorstander van om zetpillen toe te dienen als een kind dit niet wil. Hetzelfde denk ik over temperaturen en onder dwang voeden. Ik dan ook geen tips voor je hoe je die zetpil er dan toch in moet krijgen. Kan me wel voorstellen dat je gefrustreerd bent van het ‘gevecht’. Dat is natuurlijk nooit leuk.



Moirah

Waarom gebruik je dan geen Sinaspril?

Die heb je in pilvorm ( schijnt lekker te zijn) en vloeibaar (kan je zelfs door de limonade mengen)

Idd, wij hebben ook sinaspril , gewoon op een lepeltje.

Voor welke dochter was het? Onnodige vraag misschien…



Ik dacht: peper eruit, zetpil erin, maar dat is ook flauw.



Mijn dochter vind het ook écht niet leuk. Die gaat al huilen als ze het door heeft, maar als ze ziek is ben ik toch net wat sterker (nog wel).

Ik zit ondertussen even te denken wat ik doe. Toch haar beentjes naar achter duwen, billen uit elkaar en snel die zetpil erin.

Idd peper eruit zetpil erin haha.



Moirah, Ik geef ook niet snel zetpil, heeft ze zelfs nog nooit gehad tot deze week. Zeker niet als ze maar een beetje niet lekker is of om vaccinaties minder klachten te geven, maar nu ze zo ziek was dus wel. En ik gaf hem dus omdat ze toch weer zieker werd en weer stopte met drinken. Op advies van de huisarts geef ik dus een zetpil om haar beter te laten voelen en te hopen dat ze dan iets meer drinkt, aangezien ze eergister bijna niks dronk en gister niks. Maar eerlijk gezegd ben ik het niet eens met je argument dat als kinderen het niet willen het dan niet te doen, sommige dingen moeten gewoon, zo ook temperaturen bijvoorbeeld. Maar dat is mijn mening.



En sinaspril, wist niet eens van het bestaan! Zal eens kijken daarvoor!



Bedankt! Ik ga weer naar mijn mupke, ze wil alleen maar liggen en nijntje kijken, drinkt gelukkig weer iets meer!

Ik kreeg toen ik klein was ( heel lang geleden :wink: ) al Sinaspril en weet dat ik ze ook lekker vond.

Je hebt nu kauwtabletten (net een snoepje) en siroop.



Beterschap!

Oja, nog een andere tip misschien. Toen mijn zoontje ook ineens geen zetpil meer wilde en ik geen andere paracetamol in huis had heb ik hem het zelf laten doen. ( Hij was toen wel al 3, net) dat ging buiten verwachting heel goed.

Ik doe het stiekem… :shifty: Ik verstop de zetpil in mn hand, en dan pak ik een schone luier, ga luier verschonen en dat laat hij rustig toe. Als je er handig in bent kun je die zetpil in een beweging erin hebben, en dat moet hier ook echt want hij vindt het ook een GROOT DRAMA (maar dat is eigenlijk alles als je bijna twee bent… :roll: )

Jana vind t ook vreselijk, die gaat gillen als een gek, maar t lukt me meestal met iets van afleiding, ik heb bij haar t idee dat t bij haar ook komt omdat ze elke keer pijn had bij het poepen door de harde poep, nu is het wat beter gelukkig :wink:

Het verbaasd mij eerlijk gezegd echt dat er mensen zijn die onder dwang een zetpil naar binnen duwen. Het gaat voor mij te ver over de grens van een kind heen. Vooral ook omdat er andere opties zijn.



Moirah

Moira als jij nog andere opties hebt ( behalve sinaspril die al genoemd is) is het misschien handig om die hier neer te zetten.[/quote]

@Moirah wrote:

Het verbaasd mij eerlijk gezegd echt dat er mensen zijn die onder dwang een zetpil naar binnen duwen. Het gaat voor mij te ver over de grens van een kind heen. Vooral ook omdat er andere opties zijn.



Moirah


Ik ben er ook geen voorstander van, maar als de andere opties op het moment dat het nodig is niet binnen je bereik zijn (zoals Sinaspril) en het kindje écht wel beter af zal zijn als het een pijnstillend middel toegediend heeft gekregen dan zie ik geen probleem in afleiden/snel tijdens de verschoning tóch de zetpil geven.

Niemand wil haar kind pijn doen/zich rot laten voelen/verdriet doen, maar soms kan het niet anders dan dat ene momentje drama en dat het kind zich daarna stukken beter voelt.

@Affie wrote:

@Moirah wrote:
Het verbaasd mij eerlijk gezegd echt dat er mensen zijn die onder dwang een zetpil naar binnen duwen. Het gaat voor mij te ver over de grens van een kind heen. Vooral ook omdat er andere opties zijn.



Moirah


Ik ben er ook geen voorstander van, maar als de andere opties op het moment dat het nodig is niet binnen je bereik zijn (zoals Sinaspril) en het kindje écht wel beter af zal zijn als het een pijnstillend middel toegediend heeft gekregen dan zie ik geen probleem in afleiden/snel tijdens de verschoning tóch de zetpil geven.

Niemand wil haar kind pijn doen/zich rot laten voelen/verdriet doen, maar soms kan het niet anders dan dat ene momentje drama en dat het kind zich daarna stukken beter voelt.




Hier sluit ik me bij aan. Wat doe je zelf dan als je kind echt ziek is en je geen sinaspril hebt, of het zou zetpil moeten als medicijn? En dan ben ik benieuwd hoe je over tanden poetsen denkt, of schone luier, temperaturen, neusspray en wat dan ook als ze niet willen? “Mag” dat ook niet onder dwang, als ze het niet toelaten? Een kind weet nou eenmaal nog niet beter en dus zullen sommige dingen toch moeten, met of zonder drama.

@Moirah wrote:

Het verbaasd mij eerlijk gezegd echt dat er mensen zijn die onder dwang een zetpil naar binnen duwen. Het gaat voor mij te ver over de grens van een kind heen. Vooral ook omdat er andere opties zijn.



Moirah




Wat zijn die opties dan? En onder dwang? Maak het niet zo zwaar alsjeblieft, het gaat om iets wat gedaan wordt in het welzijn van het kind, mijn kind vindt een poepluier verschonen ook niet leuk, doe ik ook “onder dwang”. Sommige dingen moeten nu eenmaal, so be it.

Lot vindt het ook echt een drama! Ook temperatuur opnemen is echt vreselijk voor haar. omdat ze dan ook nog haar billen aanspant wordt het natuurlijk alleen maar erger. Wat ik altijd doe, als het dan toch echt moet, is zowel anus als zetpil ietsjes insmeren met vaseline. Dan glijdt het makkelijker. Dat helpt vaak heel goed. Verder ook vooral rustig blijven en ene arm in de knieholten houden zodat benen iets gebogen blijven.



Ben zeker geen fan van “onder dwang” dit soort dingen doen, maar de keuze tussen niets (en ziek kind) of even ongemak en daarna beter voelen is voor mij snel gemaakt.

Wat zijn die opties dan? En onder dwang? Maak het niet zo zwaar alsjeblieft, het gaat om iets wat gedaan wordt in het welzijn van het kind, mijn kind vindt een poepluier verschonen ook niet leuk, doe ik ook "onder dwang". Sommige dingen moeten nu eenmaal, so be it.


Als ik lees dat het echt een gevecht was en ik lees bij een ander benen uit elkaar en zetpil erin en gillen als een gek dan komt dat niet zo vrijwillig bij mij over en noem ik het dwang.

Moira als jij nog andere opties hebt ( behalve sinaspril die al genoemd is) is het misschien handig om die hier neer te zetten


Er werd specifiek gevraagd hoe je er een zetpil in moet krijgen. Omdat ik daar op deze manier niet achter sta kan ik daar geen tip over geven. Daarom geef ik aan dat ze zelf schrijft dat haar dochter zich toch al beter voelt en het dan misschien niet nodig is. Nergens bleek uit dat het kind pijn had en dan sta ik ook niet achter het toedienen van een zetpil. Veel ouders doen er een zetpil in omdat ze denken dat dat moet, daarom wilde ik benadrukken dat het misschien helemaal niet nodig is. Als een kind geen pijn heeft is het niet nodig. Daarnaast is het bericht geplaatst om 10.22 alle tijd dus om de ha nog even te bellen. Ik ging er van uit dat ze dit zelf ook wel kan bedenken aangezien ze de zetpillen op advies van de ha heeft gekregen. Maar misschien had ik dat erbij moeten zetten?

Ik ben er ook geen voorstander van, maar als de andere opties op het moment dat het nodig is niet binnen je bereik zijn (zoals Sinaspril) en het kindje écht wel beter af zal zijn als het een pijnstillend middel toegediend heeft gekregen dan zie ik geen probleem in afleiden/snel tijdens de verschoning tóch de zetpil geven.


Dat vind ik ook een heel ander verhaal. Dan leidt je het kind af en heeft het misschien niet eens goed door dat je een zetpil toediend. Het gaat mij om het inbrengen van een zetpil bij een kind wat zich met hand en tand verzet. Bovendien heb je het dan over een kind wat pijn heeft en niet een kind wat niet lekker is.

Hier sluit ik me bij aan. Wat doe je zelf dan als je kind echt ziek is en je geen sinaspril hebt, of het zou zetpil moeten als medicijn? En dan ben ik benieuwd hoe je over tanden poetsen denkt, of schone luier, temperaturen, neusspray en wat dan ook als ze niet willen? "Mag" dat ook niet onder dwang, als ze het niet toelaten? Een kind weet nou eenmaal nog niet beter en dus zullen sommige dingen toch moeten, met of zonder drama.


Wat ik zelf doe: bij een zetpil die mijn kind absoluut niet wil bel ik de ha voor een ander middel. Bij tanden poetsen leid ik hem af met een liedje of een grapje. En lukt dat niet dan niet. Hoe stel je voor bij een kind de mond open te houden als het dat niet wil? Bij een schone luier lukt het me ook nog steeds om hem af te leiden. Temperaturen doe ik zelden. Ik zie het echt wel als hij verhoging heeft. Neusspray gebruiken wij in huis niet.

Moirah

mischa vind zetpillen ook vreselijk altijd al, maar soms heeft ie even pech en bepaald mama toch echt wat er gebeurd.

Als hij heel erg ziek is lukt het zonder strijd wel, en anders is het maar even pech voor hem en dan hebben we even strijd.

Ik denk echt niet dat hij daar anders van wordt.



Tegenwoordig heb ik standaard sinaaspril in huis, die ziet ie als snoepjes, dus dat scheelt :wink:

Weet je wat ook heel goed werkt (in ieder geval bij die meid van mij): paracetamol in de vorm van smelttabletten (in diverse smaken). Onze apotheek heeft dat (eigen merk). S. stopte ze fluitend in haar mond (ze lossen direct op) en slikte ze met smaak door!

Nu Lotte zo beroerd is, heb ik hier de vloeibare sinaspril in huis gehaald en de eerder genoemde tabletten :? De sinaspril vindt ze echt vies en gaat er kokhalzend in. Toen vanmiddag maar eens de tabletten geprobeerd: die kwamen er net zo hard weer uit helaas. Vrees dat we hier nog even aangewezen zijn op de zetpillen :think: