Ik was benieuwd of jullie weten (uit ervaring?) vanaf welke leeftijd een kind zelfstandig de trap op en af kan…Of vanaf wanneer vond je het veilig om dit toe te laten?
Joost loopt prima de trap op. Ik loop er tot nu toe nog altijd achter, maar vraag me af of dit ook echt nog nodig is. Vandaag was ik heel even snel iets pakken boven en Joost was een aantal treden omhoog gekomen. Ik gaf hem even een standje dat hij dat niet mocht doen, maar dacht later…tja, eigenlijk kan hij het ook wel.
Maar ja, aan de andere kant is de trap ook wel weer glad (we hebben geen tapijt)
Trap af durf ik denk ik nog niet.
Lastig hoor, ik wil mijn kind niet betuttelen, maar loslaten is ook wel weer een stap (en dat al op zo’n jonge leeftijd :mrgreen: )
ik weet niet hoelang levi al zelfstandig van de trap afgaat en op gaat maar ik kan me niet meer herinderen wanneer de laatste keer is dat ik hem geholpen heb.
dat is 1 van de dingen waar ze bij mij vlot mee zijn; zelfstandig van de trap aflopen.
levi heeft zelfs nog een lichte motorische achterstand.
levi loopt nu van de trap af zonder te zitten.
Mijn dochter ging eerder de trap op dan dat ze los kon lopen… Ik loop er 9 van de 10 keer nog voor of achter, als we samen naar boven of beneden gaan, maar ze gaat ook zelf… en… misschien niet zo leuk, maar van de trap "leren"vallen hoort er ook een beetje bij :? wie is er nou nooit van de trap gevallen…
rond z’n tweede verjaardag denk ik, maar weet het niet eens zo precies. :think:
voor dave kon lopen heb ik hem leren trappen, op en af (onder begeleiding).
nu gaat hij helemaal alleen op en af… sinds een mnd of 2
Trap op ging madam al sinds ze kon lopen (maar nooit zonder dat er iemand bij was om ‘r op te vangen mocht het fout gaan)
Alleen de trap af doet ze nu sinds ruim 10 maanden, dus toen was ze ruim anderhalf. Ze heeft het in een keer of 3 geleerd, eerst 2 handjes vast, toen 1 handje, daarna 1 vinger en hup ze ging.
Nu wonen we een maand of 10 in een eengezinswoning (daarvoor op een flat) en eigenlijk mag ze sinds we hier wonen wel alleen de trap op en af. In het begin mocht ze niet in d’r eentje, helemaal trap af niet (ze had nog weleens de neiging om alvast 3 treden naar beneden te stappen om vervolgens te roepen: owww ja, even op mama wachten!’ :evil: ) maar 't sloop er langzamerhand in dat ze ook alleen dingen boven op d’r kamertje ging pakken ofzo. En dus ook weer alleen naar beneden. Gaat prima, op 1 klein ongelukje gister na: ze wilde naar boven, gleed op de onderste tree uit en schaafde d’r koppie langs die tree :? De trap was stout, even huilen en hup weer verder op weg naar boven.
Lees net je berichtje nog even door, en zie dat jullie een gladde trap hebben. Kan me wel voorstellen dat je 't dan iets enger vindt ivm uitglijden :? weet niet of het mogelijk is om (al dan niet tijdelijk, tot ie het onder de knie heeft) van die halve maantjes op de trap te leggen? Is een soort vloerbedekking.
Hoe dan ook, je kan 't ook in stapjes aanpakken natuurlijk: steeds 1 tree verder onder 'm gaan staan als ie omhoog klautert.
En naar beneden net zo. Dan desnoods met 2 volwassenen: eentje voor en eentje achter 'm?
Sterkte met loslaten
ik ben er nog steeds bij en dat blijft ook nog wel even zo.
hij is super voorzichtig maar de bocht naar beneden maken de eerste 5 treden lukt hem niet, arm te kort om hij de armleuning te komen of billen passen niet goed op de treden als hij zit. dus hier help ik hem de eerste treden en de rechte stukken doet ie zelf. al loop ik dan niet snel weg maar blijf erbij. van de trap vallen leren…nou 15 treden met je achterhoofd op de treden naar beneden bonkend vallen hoeft hij van mij niet te leren :shifty:
trap op gaat ook al tijdenlang goed, zelfstandig…maar ook hier blijf ik erbij.
hij wil in zijn enthousiasme wel eens een voet verkeerd zetten en klapt dan voorover…en zijn tanden zijn net nieuw 8) dus die er 15 treden uit laten rammen door de trap zie ik ook niet zo zitten
of te wel: hij doet het al heel lang zelfstandig…maar ik ben en blijf er wel bij.
Olivia is nu bijna 3 en loopt al vele maanden zelf de trap op en af. Ik denk
dat je op een gegeven moment genoeg vertrouwen in je kind moet hebben.
Als het goed gaat onder begeleiding, dan kunnen ze het ook zonder.
Ik heb trouwens ook al heel snel geen handje gegeven meer. Wel ervoor/
erachter lopen, maar dan moest ze de leuning / trap vasthouden.
Als je hun handje blijft vasthouden, dan leren ze het niet zo snel.
:think: volgens mij was Luna 2 1/2 toen ze weg glipte van mij en de trap op en af liep zonder dat ik erbij was
daarvoor deed ze het al tijden heel goed als ik erbij was
Thije gaat zelfstandig naar boven en ook zelfstandig naar beneden.
Wel lopen we er nog achter.
Yar ging alleen naar obven beneden denk toen ze twee en half was zo ongeveer :think: :think: :think: Weet het niet precies meer.
ik denk dat er wel verschil zit tussen een 1e of 2e kind
Xander gaat zelfstandig de trap op en als hij een keer wegglipt en stiekem naar boven loopt, dan raak ik niet gelijk in de stress. Ik blijf er bij hem zeker wel bij in principe.
Merijn gaat al tijden zelf naar boven en beneden, weet niet precies hoe lang nu.
Maar ik weet wel dat ik bij Merijn voorzichtiger was…
Goed voorbeeld, mijn oudste is precies zou oud als de jongst dochter van een vriendin. Ik zat met grote ogen wel eens te kijken dat haar jongste aleen de trap op en af ging met grote zus, terwijl merijn echt nog niet alleen mocht van mij. Maar ja, het was haar 2e en merijn was mijn 1e… zit dus echt verschil in.
Ik sta altijd nog bij de trap. Maar ze loopt nu wel soms alleen naar boven om wat te pakken. (maar dan blijf ik dus onderaan de trap staan).
Ze kan prima trap lopen maar ze vind het leuk om gek te doen en dan gaat het dus nog regelmatig fout.
Ze is heel vaak bezig in de trant van: kijk mama ik kan ook 2 treden overslaan of met losse handen in het midden, of springend…
:roll: Dus ik wil er nog bij zijn om te zeggen dat ze op moet letten en geen fratsen uit moet halen!
Ik denk dat het afhangt van je kind (motorisch en driestheid) en van hoe makkelijk je bent.
Ik vind trappen doodeng.
Ik weet niet of het met een 1e of 2e kindje verschil maakt, bij mij persoonlijk denk ik niet.
Ik vind trappen dood eng en wil toch echt niet dat mijn kind iets breekt of erger…want een val van een trap kan echt hele vreselijke gevolgen hebben, waar je niet aan wil denken.
Onze oudste is 3 maar gaat nog niet zelf van de trap, haar motoriek is ook nog niet hoe het moet zijn, maar los daar van vind ik 3 te jong om zelf de trap op en af te gaan. Tenminsten zonder dat er iemand bij is niet. Ze gaat wel zelf de trap op en af, maar er is dan wel iemand bij.
Hier wordt wel alleen de trap afgegaan en opgegaan en vaak ben ik erbij maar vaak ook niet.
Wij hebben overigens wel tapijt en er niet meer altijd bij blijven, dat was een gevoel. Hij is erg oplettend, niet te voorzichtig maar doet het gewoon netjes. Vaak is hij ineens zelf om iets geweest naar boven en dan ook weer terug. Ik vind het niet erg maar moet vooral voor jezelf goed voelen.
Ik zit me nu te bedenken dat ik wel voorzichtiger ben als we ergens zijn met gladde (open) trappen. Dat verbied ik echt dat hij alleen naar boven of beneden gaat. Dat moet hij komen vragen/zeggen.
Overigens vind ik het gewoon ook erg moeilijk want ja een kind van 7 kan ook lopen spelen op de trap of onvoorzichtig 3 treden tegelijk willen nemen en er dan 15 kado krijgen… het is een keer loslaten en voor de een is dat met 2/3, de ander pas met 5/6 (of nog later??)
natas
wij hebben een gladde open trap in de huiskamer dus ik heb jolijn al heel vroeg laten wennen. trap op doet ze alleen al heel lang en trap af doet ze zittend, want dat vind ik nog veel gevaarlijker.
(en de enige die tot nu toe een keer van de trap af is gedonderd, ben ik :doh: )
@Barbara wrote:
(en de enige die tot nu toe een keer van de trap af is gedonderd, ben ik :doh: )
auw! :hug:
reken maar dat dat vele malen gevaarlijker is dan dat je kind van de trap afvalt.
@natas1 wrote:
Overigens vind ik het gewoon ook erg moeilijk want ja een kind van 7 kan ook lopen spelen op de trap of onvoorzichtig 3 treden tegelijk willen nemen en er dan 15 kado krijgen… het is een keer loslaten en voor de een is dat met 2/3, de ander pas met 5/6 (of nog later??)
:thumbup: precies!
(ben zelf ook toen ik een jaar of 6, 7 was ook met een poppenslaapzak over m'n hoofd getrokken ( :roll: :roll: :roll: ) van de trap gevallen. Leuk, m'n ouders hadden toen grindtapijt onder aan de de trap liggen. Heb nog wekenlang putjes in m'n hoofd gehad :silenced:
Denk dus ook absoluut niet dat het iets met de leeftijd van een kindje te maken heeft, of met dat het een eerste of volgend kindje is. Het is gewoon kind-afhankelijk. Ik vertrouw Deanne dat ze het kan, en het gaat goed. Tuurlijk wil ze weleens donderjagen op de trap, maar dat mag gewoon niet, klaar :naughty: Enige wat wel toegelaten wordt is achteruit de trap oplopen, maar dan eist ze zelf dat ze 2 handjes geeft :wink:
@Jiska wrote:
@natas1 wrote:
:thumbup: precies!
(ben zelf ook toen ik een jaar of 6, 7 was ook met een poppenslaapzak over m'n hoofd getrokken ( :roll: :roll: :roll: ) van de trap gevallen. Leuk, m'n ouders hadden toen grindtapijt onder aan de de trap liggen. Heb nog wekenlang putjes in m'n hoofd gehad :silenced:
Denk dus ook absoluut niet dat het iets met de leeftijd van een kindje te maken heeft, of met dat het een eerste of volgend kindje is. Het is gewoon kind-afhankelijk. Ik vertrouw Deanne dat ze het kan, en het gaat goed. Tuurlijk wil ze weleens donderjagen op de trap, maar dat mag gewoon niet, klaar :naughty: Enige wat wel toegelaten wordt is achteruit de trap oplopen, maar dan eist ze zelf dat ze 2 handjes geeft :wink:
Dat vind ik wel heel gevaarlijk, ze blijft een heel klein kindje..wat als ze toch denkt ik probeer dat een keer zonder een volwassene en dus zonder handjes vasthouden... :eh:
Ben het wel met je eens dat het vooral kind-afhankelijk is, maar 3 jaar en jonger vind ik alle kinderen nog te jong om alleen, dus zonder toezicht van een ouder, de trap op en af te gaan.
Ik vind het helemaal niet zo gevaarlijk. Een kind doet over t algemeen
precies wat het zelf durft en kan.
Het zijn vaak de ouders die te bang zijn. Oké, je hebt roekeloze kinderen,
maar over t algemeen valt het reuze mee.
Pas als je als ouders panisch gaat doen bij elk iets waar gevaar in kan zitten,
dan pas kan het mis gaan. Veel beter is het goed aanleren, zodat het kind
het zelfstandig kan (passend bij de leeftijd, ik heb het dus niet over vlees
snijden met een scherp mes )
@Kroes wrote:
Ik vind het helemaal niet zo gevaarlijk. Een kind doet over t algemeen
precies wat het zelf durft en kan.
Het zijn vaak de ouders die te bang zijn. Oké, je hebt roekeloze kinderen,
maar over t algemeen valt het reuze mee.
Pas als je als ouders panisch gaat doen bij elk iets waar gevaar in kan zitten,
dan pas kan het mis gaan. Veel beter is het goed aanleren, zodat het kind
het zelfstandig kan (passend bij de leeftijd, ik heb het dus niet over vlees
snijden met een scherp mes )
Een kind doet over het algemeen wat die zelf durft en kan ?? :think:
Volgens mij niet hoor, ze zien nog geen gevaar en denken dat ze op de bank, trap enz gek en druk kunnen doen tot er ongelukken gebeuren. Kleine kinderen kunnen volgens mij nog niet goed inschatten wat wel en niet kan.