zelf pizza maken - de saus

@Kittycat wrote:

Die van rhode zal vast erg lekker zijn, maar het duurt toch heeel lang om dat te maken :shifty: ? Pizza is voor mij ‘snel en makkelijk’, maar niet als ik nog een half uur op een sausje moet wachten.




Ik vind het juist heerlijk om 's middags al te beginnen. Als je dan thuis kom van school ruikt het hele huis al naar tomatensaus :drool: En iets door laten koken kost mij trouwens geen moeite :wink:

Deze is behoorlijk alleen volgens mij niet in reguliere supermarkten te koop. Ik haal mijn pasta etc altijd bij een Italiaanse groothandel.



Divella - Passata di pomodoro eventueel ook de basilicum versie.



Kazen rasp ik ook liefst vers, de “vers” geraspte kaas bij de kaasboer is meestal niet echt vers. :sick:



Maar zoals ik al zei dat werkt natuurlijk alleen als je even lekker de tijd hebt om te prutsen in de keuken.

helemaal alles zelf maken… das leuk zonder de kinderen :mrgreen: .



Aangezien dit een samen projectje is als start van de vakantie wil ik het wel deels zelf maken, maar heb zo’n vermoeden dat de kids geen zin hebben om te wachten tot mama de tomaten ontveld heeft ed en ik zie het niet zo zitten dat zij die tomaten zelf wel denken te kunnen ontvellen :angel: .



Dus we doen een beetje van onszelf en een beetje uit een pakje en denk dat de pizza’s wel gaan smaken :thumbup: .

@Kittycat wrote:

Ik gebruik gewoon gezeefde tomaten en roer dan dan italiaanse kruiden doorheen.


Zo doe ik het ook. Maar dan meestal met de tomatenblokjes. Ik laat ze even uitlekken, vang het vocht wel op voor te verdunnen als de saus te dik zou inkoken.

haha ruud, zonder blikje is leuk als je uren de tijd hebt en geen kind om je heen hebt dwarrelen. Ik kies daarom voor een combi tussen efficiëntie (blikje tomatenpuree) en zelf doen. Denk dat de pizzeria ook geen tomaten staat te koken en te pureren de hele tijd :angel: :mrgreen:

Hey Nien…


zelfgemaakte pizza



Zelfgemaakt is zelfgemaakt je kent me toch. :mrgreen:

Maar zo moeilijk is een tomaat ontvellen toch niet? Even blancheren en vel laat los :shifty:



Ik blancheer ze, ontvel ze, snijd ze in kleine blokjes, tussendoor fruit ik een uitje en knoflook, voeg het samen met basillicum en oregano,pureer het, en laat het pruttelen…



:mrgreen:

Morgen weer eens pizza maken, leuk voor Riley!

@ruud wrote:

Hey Nien…


zelfgemaakte pizza



Zelfgemaakt is zelfgemaakt je kent me toch. :mrgreen:


:mrgreen: Ja :mrgreen: Kom maar op met die zelfgemaakte pizza! :drool:

helemaal mee eens Zeemeermin, vandaar dat ik zei als je dan een alternatief “moet” dan wel zo goed mogelijk. :wink:

Zelf saus maken is leuk, maar hoe maken jullie de bodem dan?

En wat doen jullie allemaal op de pizza??

  • 1 zakje droge gist van ongveer 7 gram
  • 320 gram tarwebloem
  • 1 theelepeltje suiker
  • 0,5 theelepeltje zout
  • 1 eetlepel olijfolie extra vergine
  • 150 ml lauwwarm water (is ongeveer gelijk aan 180 gram)



    De gist in het water weken, de bloem op een hoopje gooien met in de midden een kuil. In het kuiltje doe je de olie, suiker en zout. Een beetje water en het geheel van binnen uit naar buiten mengen. Na verloop van tijd wordt het homegeen en kun je gaan kneden. Steeds wat ater toevoegen tot je een mooi deegbolletje hebt. Leg de het deeg in een ingevette bak met een theedoek er over en laat het ca een uur rijzen.



    Na dat uur het deeg er uit halen en op een plaat met wat bloem nog even kneden en in 3en delen. Dan uitrollen tot ronden “schijven�.

Ik snap eigenlijk nooit waarom tegenwoordig overal suiker bij moet :think: Gisteren had ik groentensoep van C1000 en ipv hartig, was het zoet :shock: . Er zat suiker in :wall:



Nou goed, hierbij ons recept van een Italiaanse bodem :



125 gr Semolina (griesmeel, te koop bij de toko of Italiaan)

350 gr tarwemeel

10 gram gist

10 gram zout (los het zout op in het water)

300 ml water

scheutje olijfolie



Goed voor 4 pizza’s.

die suiker heeft niet met tegenwoordig te maken maar wel met de luchtigheid van het deeg. Heeft met het gisten te maken.

Suiker activeert gistcellen.

Precies Lydia. :clap:

wij doen altijd pizza quick saus, nooit zelf gemaakt … die quick saus is zo lekker!!!

@lydia wrote:

die suiker heeft niet met tegenwoordig te maken maar wel met de luchtigheid van het deeg. Heeft met het gisten te maken.

Suiker activeert gistcellen.




Dat is waar ook. Ik heb er zelfs een blog over :smiley: :oops:

Suiker in deeg zorgt bovendien voor een krokantere bruine korst.



Ach het stoort me gewoon dat er steeds vaker suiker aan producten wordt toegevoegd en mijn reactie was in dezen een beetje misplaatst.

Jullie snappen wel wat nu staat te rijzen en pruttelen.



Ik kom dalijk vertellen hoe het gesmaakt heeft :drool:

Ik maak ook graag zelf pizza’s dan maak er meteen een aantal en vries ze per stuk in.

Lekker makkelijk als je even geen tijd (of zin) hebt in te koken.

Vanuit de vriezer ongeveer een kwartiertje in de oven en we hebben heerlijke (bijna) zelfgemaakte pizza’s (ook bij mij komen de tomaten uit een pakje :oops: )



@Angela_84 wrote:

Ik maak ook graag zelf pizza’s dan maak er meteen een aantal en vries ze per stuk in.




oh kijk dat vroeg ik me dus ook af… kan je een zelfgemaakte pizza ook invriezen… ja dus :thumbup: .



Maar bak je ze dan al wel voor je ze invriest of gaan ze als onbereide schijf de vriezer in?



Zelf dacht ik dan alleen bodem met saus erop in te vriezen en dan kan iedereen gewoon zelf op het moment dat het aan de orde is er nog ingredienten op gooien.



Het was afgelopen vrijdag in elk geval een succes en ze hebben er erg goed van gegeten.

@mamaMarije wrote:





oh kijk dat vroeg ik me dus ook af… kan je een zelfgemaakte pizza ook invriezen… ja dus :thumbup: .



Maar bak je ze dan al wel voor je ze invriest of gaan ze als onbereide schijf de vriezer in?



Zelf dacht ik dan alleen bodem met saus erop in te vriezen en dan kan iedereen gewoon zelf op het moment dat het aan de orde is er nog ingredienten op gooien.



Het was afgelopen vrijdag in elk geval een succes en ze hebben er erg goed van gegeten.




Ik maak de bodem en gooi er de saus + de rest van de ingredienten erop en doe ze dan ongeveer 8 minuten bakken dan afkoelen en invriezen.

maar met alleen saus in vriezen kan natuurlijk ook.maar ik vind het juist gemak om even snel iets te kunnen bakken voor als er geen tijd of zin is.