zelf pizza maken - de saus

vrijdag hebben de jongens hier hun eerste vakantie dag

:dance:

We hadden al gezegd dat zij dan die avond mochten kiezen wat er gegeten ging worden… er werd gekozen voor zelfgemaakte pizza (want van ‘echte’ pizza lust de 2e alleen de korsten zegt die :lol: ).



Bodem… check, die maken we wel vaker zelf.

Beleg… check, kids hebben al besloten wat er moet komen (dus eten we donderdag en zaterdag dingen waar we de rest bij op kunnen maken :wink: ).



Maar de saus… vaak kocht ik gewoon standaardsaus… maar dat moet natuurlijk ook gewoon zelf kunnen, kan niet moeilijk zijn. Alleen nu vind je op i net zooooooooveel verschillende… dus kom maar op, met DE saus voor op een pizza :thumbup: .

Ik gebruik gewoon gezeefde tomaten en roer dan dan italiaanse kruiden doorheen.

Knoflookteentje fruiten,steeltjes van basilicum fijngehakt en blikje tomaten erbij wat peper en zout lekker even laten pruttelen(kwartiertje ofzo) Dan de blaadjes basilicum erbij en ff de staafmixer erdoor!



Mmmmm… ook lekker sausje voor pasta btw



Succes!

@atje wrote:

Knoflookteentje fruiten,steeltjes van basilicum fijngehakt en blikje tomaten erbij wat peper en zout lekker even laten pruttelen(kwartiertje ofzo) Dan de blaadjes basilicum erbij en ff de staafmixer erdoor!



Mmmmm… ook lekker sausje voor pasta btw



Succes!






:thumbup: nou zo dus ja! En eventueel een gesnipperd uitje, en ik heb ook geen staafmixer gebruikt (maar zou dat zomaar de volgende keer kunnen doen :wink: )



Italiaanse kruiden ipv basilicum kan ook :drool:





:mrgreen: eet smakelijk vrijdag!

@Kittycat wrote:

Ik gebruik gewoon gezeefde tomaten en roer dan dan italiaanse kruiden doorheen.




idem, + eventueel geperste knoflook. ik maak dat niet warm van te voren, gewoon zo erop, warm wordt het wel in de oven :mrgreen: (al zullen de smaken allicht iets beter mengen als je het op het vuur bereidt)

@fiep klophout wrote:

@Kittycat wrote:
Ik gebruik gewoon gezeefde tomaten en roer dan dan italiaanse kruiden doorheen.




idem, + eventueel geperste knoflook. ik maak dat niet warm van te voren, gewoon zo erop, warm wordt het wel in de oven :mrgreen: (al zullen de smaken allicht iets beter mengen als je het op het vuur bereidt)




Hier ook. Wel vaak verse basilicum erdoor.



En wat ook heel lekker is, is de pastasaus van de Aldi, basilicumvariant :slight_smile:

Kost een euro voor een pot en wat over is (vaak de helft van de pot) vries je gewoon in.

Ik maak het wel warm.



uitje fruiten, gezeefde tomaten in de pan erbij en pletten, gas zachtjes aan en pas uitdraaien als de tomaten helemaal kapot zijn.

Aan het einde doe ik er dan verse knoflook door en wat basilicum.



Misschien kan het ook koud worden gemaakt, dit vind ik gewoon leuker 8)

Ik doe het eigenlijk heel makkelijk

Potje tomatenpuree doe ik in een kommetje. Roer er pesto of italiaanse kruiden doorheen (net waar we die dag zin in hebben) en smeer dat daarna over de bodem.

Ik heb toevallig gisteren heeeeelijke saus gemaakt (van jamie oliver)

Het is voor een halve liter saus, en de saus die ik over had heb ik in ijsblokjeszakjes gedaan.



4 teentjes knoflook

3 blikken gepelde tomaten

bos basilicum

olijfolie



4 eetlepels olijfolie in pan, en daar de knoflook lichtbruin in bakken.

Dan de blikken tomaat erbij, en de tomaten kapot duwen met achterkant van de lepel.

Dan de basilicum erbij en aan de kook brengen.

Als het kookt het drapje door een zeef duwen in een andere pan. (je hebt dan ongeveer een liter saus)

Dat breng je weer aan de kook, en je kookt het door tot het een halve liter is. (of tot jij vind dat het de goede dikte heeft)



Het is door het doorkoken, een heel geconcentreerde saus dat in de koelkast een week goed blijft.

Maar het belangrijkste…hij is echt heeerlijk en super simpel!

2 blikjes tomatenpuree

water erbij tot het dun genoeg is

Italiaanse kruiden

Wat extra oregano

geperst teentje knoflook

peper en zout

klein scheutje ketchup



Koud op de bodem, net als fiep zegt, in de oven wordt het wel warm haha.



Wat hier een hit is qua pizza is zelf laten beslissen wat er op mag. Ik snij altijd van alles en zet de bakjes klaar. Saar houdt het overigens meestal bij kipfilet (in stukjes gebakken), kipknakworstjes, paprika en geraspte kaas. Ik mik er dan nog stiekem wat asperges bij.

denk dat ik voor de ‘Jamie Oliver’ van Rhode ga deze keer.



@Ninanien, bekleden mogen ze idd zelf doen… ze hebben ieder al wat ingredienten in de ‘bestelling’ (zo wil de oudste persé champignons en nummer 2 persé paprika… jippie ze willen uit zichzelf groente :dance: ) en dat lekker in bakjes en versieren maar.



Heb een bakplaat voor 6 minipizza’s en daar gaan we kids op los. Vinden ze stoer ‘ik heb wel 2 pizza’s op’ :mrgreen: .



We gaan het beleven met de saus (en voor de zekerheid een pot achter de hand voor als het echt niks wordt :wink: ).

Die van rhode zal vast erg lekker zijn, maar het duurt toch heeel lang om dat te maken :shifty: ? Pizza is voor mij ‘snel en makkelijk’, maar niet als ik nog een half uur op een sausje moet wachten.

kids zijn vrij en ik wil het echt samen met ze doen… als die saus indikt het deeg kneden enzo :thumbup: .



En als ik dan nu genoeg maak… mik ik de rest in de vriezer voor een andere keer lekker snel :wink: .

Uitje fruiten in olijfolie, 2-3 tenen knoflook meebakken.

Blik gehakte tomaten en half pak gezeefdetomaten, italiaanse kruiden, peper en zout, klein schepje suiker.

En dan goed laten prutten. Het moet niet nattig meer zijn.



:thumbup:

Leuke recepten maar als je het ZELF wilt maken gooi je er toch geen blikjes inhoud in??? Dan kun je net zo goed een kant en klare pot kopen vind ik. :snooty:

Is sterk afhankelijk van het merk saus hoor.



Als ik haast heb gebruik ik ook potten maar dan wel goede. Als ik zelf kook, kook ik ook echt zelf. :wink:

@ruud wrote:

Is sterk afhankelijk van het merk saus hoor.



Als ik haast heb gebruik ik ook potten maar dan wel goede. Als ik zelf kook, kook ik ook echt zelf. :wink:




ik ben heel erg pro-zelf, en op een pasta vind ik niks lekkerder dan zelfgemaakte tomatensaus. (hoewel geen saus maar enkel gegrilde groente het eigenlijk winnen, maar dat is offtopic). Maar voor op een pizza…ik vind dat dan echt niet zo heel veel uitmaken qua smaak, omdat er in zo’n pizza nog zo vele meer zit dan alleen dat ondergrondje.

Ik zou alleen verse tomaten gebruiken als ik ze met geroosterde (gegrilde??) paprika/ui/knoflook pureer.

Verder gebruik ik blikken gepelde tomaten omdat dat gewoon tomaten zijn…in een blik,…zonder velletje.



Als ik zelf kook, kook ik ook echt zelf. Maar erwtjes of tuinbonen komen uit de vriezer, tomaten die gekookt worden komen uit een blik, en koe/varken/kip komt geslacht en gesneden in de koelkast.

En zo zijn er een heleboel dingen die makkelijker kunnen, zonder dat de kwaliteit (of de ‘kook eer’) aangetast wordt.

Zoals teentjes knoflook die gepureerd ingevroren zijn. Geen gehannes met pers en velletjes. Puur knoflook.

Kaas komt geraspt uit de zak, behalve Pecorino vanwege de smaak.

Pizza is bij ons ook vooral snel. De broodbakmachine staat wel 1,5 uur aan, dus we eten pizza alleen in het weekend of op mijn vrije dag. Laatste kwartier warm ik de oven voor en snij alle groenten en pak alle ingredienten. Ik heb dan ook geen zin om elke keer half uur bezig zijn met de saus (invriezen gaat hier niet)

En wij hebben genoeg aan 1 blikje tomatenpuree (die van 6 cent) met wat pesto en kruiden. Ik heb namelijk liever meer vulling dan saus op mijn pizza :drool:



En dan noem ik het nog steeds zelfgemaakt, want de bodem komt niet uit een pakje. Zelfgemaakte pizza smaakt trouwens heerlijk :drool: Komen hier geen kant en klare vieze pizza’s meer in huis. Nu at ik die sowieso al niet omdat ik geen kaas lust, maar hub wil ze gelukkig niet meer sinds ik zelf pizza’s maak.

@Nefarious wrote:

Ik zou alleen verse tomaten gebruiken als ik ze met geroosterde (gegrilde??) paprika/ui/knoflook pureer.

Verder gebruik ik blikken gepelde tomaten omdat dat gewoon tomaten zijn…in een blik,…zonder velletje.



Als ik zelf kook, kook ik ook echt zelf. Maar erwtjes of tuinbonen komen uit de vriezer, tomaten die gekookt worden komen uit een blik, en koe/varken/kip komt geslacht en gesneden in de koelkast.

En zo zijn er een heleboel dingen die makkelijker kunnen, zonder dat de kwaliteit (of de ‘kook eer’) aangetast wordt.

Zoals teentjes knoflook die gepureerd ingevroren zijn. Geen gehannes met pers en velletjes. Puur knoflook.

Kaas komt geraspt uit de zak, behalve Pecorino vanwege de smaak.




het gaat sosm idd op dat het alleen maar makkelijker is en niet minder lekker. Maaaar ik vind dus bij pasta een saus van verse tomaten echt niet te vergelijken met een saus van gepelde tomaten uit blik. Als ik een saus met verse tomaat maak, dan is er vaak niet meer nodig dan een knoflookje, uitje, basilicum. Maar bij gepelde tomaten zou het niet in me opkomen de saus enkel daar uit te laten bestaan. Dat vind ik dan meer een basis waarbij andere ingredienten de hoofdrol spelen.