Zelf naam schrijven!

Samila heeft gister voor het eerst zelf haar naam geschreven, al moest ik haar nog wel de volgorde van de letters zeggen.!

Ik ben heel trots op haar.

Wanneer schreven jullie kids zelf hun naam?!

O wat leuk. Hier varieerde het nogal. De oudste twee zaten in groep 1, ik geloof zelfs de oudste al bijna in groep 2. De daarop volgende 3 schreven hun naam voordat ze naar school gingen dus op 3 jarige leeftijd. De jongste is nog niet aan schrijven toe. Ze is bijna 3.

Opvallend vond ik altijd dat een korte tijd nadat ze hun naam konden schrijven alle 5 kinderen hun naam een tijdje steeds in spiegelschrift gingen schrijven.

Knap hoor! :clap:

Over in spiegelbeeld schrijven: een kind kan ineens letters om gaan keren of zelfs gewoon aan de rechterkant beginnen met schrijven (hele woorden in spiegelbeeld dus). Is niets bijzonders aan, en wordt pas in groep 3 weer rechtgebreid. :wink:

Wat goed zeg!!

Jaimy schreef haar eigen naam toen ze drie was. Nu schrijft ze tientallen eenvoudige woorden. Ook de namen van ons, familie en vriendjes. Ze leert graag en snel. Zelfs rekenen is interessant.

joni schreef haar naam toen ze net 3 was geworden. Ik kreeg wel negatieve reacties van haar juf omdat ze bij ons in Belgïe pas leren schrijven vanaf dat ze 6 zijn. Ik heb me daar niets van aangetrokken, joni wou schrijven dus dan mocht ze dat. Ik ben naar de juf van het 1e studiejaar geweest en heb gevraagd hoe ze daar de letters schrijven en zolang het bij hoofdletters bleef kon het geen kwaad had zij me verteld.

Nadra, ik vind ook, als de kinderen het willen, dan mag het toch? Ik dring het haar niet op, maar speel er wel op in.

Op het schoolbord bij opa en oma wilde ze iedere keer letters schrijven.

dus heb ik een oefenboekje gekocht. Is eigenlijk voor 5-6 jaar, maar goed.

Waarom niet als ze 3 is en er belangstelling voor heeft?!

Oops wat loopt de mijne dan achter als ik hier zo lees! :shock:

Ze wordt in april 5 en schrijft geen naam of letters, ze probeert wel te schrijven maar lukt niet. Maar nu heeft ze natuurlijk ook geen makkelijke naam om zelf te schrijven he :wink: Zijn 8 letters en ook nog de moeilijken er bij! Caitlynn

Enne ze leren toch pas schrijven in groep 3 of MOET je als ouder er nu zelf al mee oefenen?? :roll:

Sarina,

Je moet nks, je kunt als ouders er mee bezig zijn en zien of ze hetleuk vinden. Een kind die er "oog"voor heeft, zal er zelf makkelijker mee omgaan er naar kijken en beginnen met “schrijven”.

Bij wendy op schoel beginnen ze in groep 2 met schrijven in de zin van letters herkennen en naschrijfen en overtrekken op papier. ( ze zit op jenaplanschool geen idee of andere scholen anders werken)

Maar wendy was net 3 toen ze ook al wou schrijven, maar zei loopt voor.

En ik denk dat ook Samila ietsjes voor loopt, in de zin van ze doet het AL , jou kindje loopt dus niet achter, gezien bij de wijze van schooltempo.

Maak je dus geen zorgen hoor. En vergelijk je kindje niet bij anderen wb voorlopen,elk kindje heeft zijn eigen tempo en komt er ook wel.

Trot ben ook jij als jou kindje met bijv een half jaar of een jaar naam schrijft of wat dan ook.

Wendy is nu net 5 geworden schrijft snappend de woorden wendy mama papa hallo.

ze herkent inmiddels wel alle cijfers en letters.

Liefs bianca

Nee, Sarina, zeker geen zorgen maken.

@sarina wrote:

Oops wat loopt de mijne dan achter als ik hier zo lees! :shock:

Ze wordt in april 5 en schrijft geen naam of letters, ze probeert wel te schrijven maar lukt niet.

Niet voor niets begint het échte lezen en schrijven pas in groep 3. Daarvoor is het ontluikende geletterdheid, voorbereidend werk dus. Door kinderen zoveel mogelijk in aanraking te laten komen met geschreven, gedrukte en gesproken woorden, wek je op een gegeven moment een natuurlijk interesse. Daar kun je vóór groep 3 op in spelen, vanaf groep 3 zijn de meeste kinderen er aan toe.

(Leonie rolt zich nog niet om, terwijl andere kinderen van haar leeftijd dat wel doen. Ze loopt niet achter, maar ze ontwikkelt óf eerst een ander gebied, óf trager, óf ze kan het straks in één keer wel. Snap je?)

Sarina Caitlynn loopt echt niet echter, toevallig kunnen deze kindjes zo jiong hun naam “schrijven” volgens is het nog meer natekenen op die leeftijd…

Daphne “schrijft” ook haar haar naam, maar de letters snappen enzo dat doet ze niet, ze tekent/schrijft het na…

Mijn oudste (en dat is een hele slimme vogel) kon zijn naam ook rond deze leeftijd schrijven, dus dat belooft wat!!

@Heleen wrote:

Daphne “schrijft” ook haar haar naam, maar de letters snappen enzo dat doet ze niet, ze tekent/schrijft het na…

Bij ons gaat t meer in de trant van: welke letter moet ik nu schrijven. Dan zeg ik ze voor en dan schrijft zij ze op.

Ze heeft de letters dus wel in haar hoofd, maar de volgorde van de letters van haar naam kent ze nog niet…

@SeeSeeEm wrote:

Mijn oudste (en dat is een hele slimme vogel) kon zijn naam ook rond deze leeftijd schrijven, dus dat belooft wat!!

:-*

Het zegt niets over intelligentie hoor.

Toen ik 4 was kon ik alle letters lezen en schrijven. Ik las boekjes en ik maakte me druk om zinnen als: er zit een lam in de tram, want het was een gedichtenboekje en lam rijmde naar mijn gevoel niet op tram (rijmt ook niet :wink: )

4 was ik dus.

Ik was verder geen slimme vogel, absoluut niet. Nog niet trouwens :wink:

Vorig jaar met gemeenteraadsverkiezingen vroeg anna sofie steeds: mama waarom staat daar seeeeee deeeeeeeeeee a?

Die las de letters cda, maar werd boos dat ze het woord niet snapte.

Inmiddels is ze 5 en kent ze de letters wel, maar woorden nog net niet.

emma kon het ook toen ze drie was maar ja emma is ook niet moeilijk… :smiley: papa en mama kon ze ook wel…

willemijn kan het nog niet maar ja wat een naam…

inderdaad Lydia en Judith

Milou was ook zo ongeveer drie.

Ze leest nu al in maan roos vis boekjes. Ze zit in groep 2, meestal doen ze dat pas in groep 3, bij milou is nu ook zo dat ze begrijpt welke letters er zijn, en wat er staat als je losse letters bij elkaar zet.

@lydia wrote:

Toen ik 4 was kon ik alle letters lezen en schrijven. Ik las boekjes en ik maakte me druk om zinnen als: er zit een lam in de tram, want het was een gedichtenboekje en lam rijmde naar mijn gevoel niet op tram (rijmt ook niet :wink: )

4 was ik dus.

wel als je het leest zoals het er staat, tram, en niet zoals velen het uitspreken, trem................

sil schreef voor hij naar school ging : sil, papa ,mama, oma ,opa en een jaar later is dit nog steeds zijn favo onderwerp :mrgreen: al komen er nu soms ook namen bij van kindjes uit zijn klas…

het is denk ik maar net waar een kind zijn belangstelling voor uit gaat, en doordat wij er meestal direct op inspringen (hij vind nu rekenen heeeeel erg leuk) weet ie al erg veel en kan hij dus ook best wel al veel dingen waar normaal pas bij en jaar of 6 aandacht aan wordt besteed op school…