c. herkent wel woorden en namen. Ze herkent(leest) haar naam, mijn naam, haar pappa,s naam, oma, broer, van klasgenootjes, vriendinnetjes en de juf. En ook bijv. Praxis, Bart Smit, Mac donalds enz. Als ze die woorden ergens ziet staan zegt ze: mama kijk praxis enz. Dus blijkbaar kan ze lezen hahahhahaha. Ze is linkshandig en het schrijven geeft moeite. Ze “schrijft” van rechts naar links, al lukken de letters nog niet. Heb de juffrouw gevraagt haar daar in te begeleiden, aangezien wij rechtshandig zijn en ik niet weet uit te leggen hoe de pen vast te houden en de beweging van schrijven te maken!
Ach mijn kind is niet achter of dom, als ik hoor hoe ze praat en dingen snapt, loopt ze in haar geestelijke ontwikkeling voor op haar vriendinnetje. En die zit in groep 2. Dus het zal wel goed komen met C.
p.s. ze speelt Sesamstraatspel op de pc en speelt hem gewoon uit! Cijfers herkennen gaat ook prima en tellen!
@sarina wrote:
c. herkent wel woorden en namen. Ze herkent(leest) haar naam, mijn naam, haar pappa,s naam, oma, broer, van klasgenootjes, vriendinnetjes en de juf. En ook bijv. Praxis, Bart Smit, Mac donalds enz. Als ze die woorden ergens ziet staan zegt ze: mama kijk praxis enz. Dus blijkbaar kan ze lezen hahahhahaha.
Je begint goed: ze herkent, maar ze leest nog niet. Lezen wil zeggen: de letters afzonderlijk herkennen en in gedachten aan elkaar plakken tot een woord. Daarom wordt begonnen in groep 3 met de zogenaamde klankzuivere woorden, als maan en roos. Bij het woord manen gaat het anders al mis… m-ah-n-è-n… Kinderen kunnen inderdaad veel woorden als plaatjes herkennen (goh, waarom zouden ze toch zo goed in memorie zijn? :think: :mrgreen: ).
Wow, wat slimme kids hier. Mijn oudste van bijna 4,5 kan nog helemaal niets van dit alles.
@Suwanna wrote:
@lydia wrote:Toen ik 4 was kon ik alle letters lezen en schrijven. Ik las boekjes en ik maakte me druk om zinnen als: er zit een lam in de tram, want het was een gedichtenboekje en lam rijmde naar mijn gevoel niet op tram (rijmt ook niet)
4 was ik dus.
wel als je het leest zoals het er staat, tram, en niet zoals velen het uitspreken, trem................
Je snapt niet wat ik bedoel. Wat is in vredesnaam een trAm dacht ik?
Ik heb tot de dag van vandaag nog nooit van een trAm gehoord. Wel van een tram/trem.
Bianca, jouw dochter kan poseren!! En hoe! En ze is 4,5 jaar hoor. Laat haar ajb nog lang kind zijn!
er zijn mensen die het woord tram ook uitspreken als tram en niet als trem. is dus het zelfde woord alleen een andere uitspraak.
sarina, ik denk dat c inderdaad meer logos herkent, dan dat ze het leest (al is dat natuurlijk niet uitgesloten. ) samila weet ook exact de logos van de winkels ed te vertellen
Onze oudste is 6 en begon met letters toen ze 4 was. Toen ze vijf was kon ze lezen en heb ik in eerste instantie boekjes voor haar gekocht, maar die had ze met een half uur uit en dus zijn we lid van de bibliothheek geworden, want als de belangstelling er is moet je daar in mee gaan, hoewel we het niet extra hebben gestimuleerd. Nu zit ze in groep 3, maar ze is met lezen ingeschaald in avi 8, niveau groep 7. Echt leuk is dat nu ook weer niet, want ook op andere gebieden loopt ze voor en dus verveeld ze zich vaak op school en heeft ze ook nooit fouten in haar werk, iets waar ze toch mee om moet leren te gaan; je kunt nu eenmaal niet alles perfect doen en daar moet je ook mee leren omgaan.
Onze tweede is nu 5 en zit in groep 2. Hij begint nu ook met lezen en zelf dingen opschrijven en ook hij kon met 4 jaar zijn naam schrijven. Is veel rustiger dan zijn zus en ook minder van; moet je eens kijken wat ik allemaal kan, maar scoort bij de citotesten nog hoger dan zijn zus (al zegt dat ook lang niet alles hoor!0
Onze derde is gisteren voor het eerst naar de basisschool gegaan en herkent wel woorden en namen van winkels ed, maar maakt nog geen aanstalten om zelf te schrijven of woordjes te lezen en dat verwacht ik ook nog lang niet bij hem.
Maar ook al is je kind niet de snelste; ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo en eerst dategene wat hun het beste ligt. En neem maar van mij aan; het is niet leuk dat je altijd je leeftijdsgenoten ver vooruit bent, dan maar in de middenmoot of niet zo snel; het belangrijkste is dat je kind lekker in zijn vel zit en met plezier naar school gaat, de rest volgt vanzelf!
Samila valt in de middenmoot denk ik. Ik denk altijd maar, als ze in ieder geval maar mee kan komen op school, dan heb je grote kans dat ze er ook met plezier naar toe gaat.
Dat is waar hoor tjitske, kinderen moeten al zoveel he?
Het is denk best even lekker voor ze, als ze even niets moeten of lekker zelf hun gang kunnen gaan…
Ik vind het belangrijker in groep 1 dat ze sociale omgang leren dan schrijven. Sommige kinderen kunnen daar al schrijven, maar zitten als een schichtig musje in een hoek! :shock: Kunnen niet samen spelen, vertellen nooit eens iets enz. Schrijven en lezen leren (bijna) alle kinderen wel met de tijd, maar sociale omgang niet. Dus C. speelt en doet maar lekker, als ze maar goed in haar vel zit en het leuk en gezellig heeft, dat schrijven komt wel!
een gelukkig kind is het allerbelangrijkste, helemaal mee eens!
ff iets geks wat ook met lezen schrijven taal en cijfers te maken heeft… hebben die van jullie ook zo sterk dat als de belangstelling voor iets verflauwt (zeg bijv. lezen/letters) en er iets anders voor in de plek komt (zeg rekenen /cijfers) ze dan het eerste ook werkelijk niet meer intereseerd?
dit heeft sil trouwens altijd al gehad hoor , ook met staan , zitten lopen enz. het is net alsof hij zoiets heeft van … dat kan ik al dus hoef ik me daar ook niet meer druk om te maken…
dit geeft namelijk nog wel eens wat probleempjes op school omdat hij natuurlijk daar gewoon verschillende dingen moet doen…
Dat is kind-eigen hoor! De ontwikkeling van kinderen verloopt in sprongen, kan Leonie nu nog niet rollen, kan ze het morgen ineens wel. Een tijdje geleden zoog ze steeds op haar duim, nu is dat niet interessant meer. Zo blijft dat doorgaan, steeds wisselende interesses, en dus ook steeds wisselende leermomenten.
Eigenlijk is het dus jammer dat je daar als school niet altijd op in kunt spelen. Als een kind in groep 3 zich sterk interesseert voor letters en lezen, dan zal het daar meer mee doen, en dus ook sneller ontwikkelen. Maar toch komen de rekenboekjes soms ook wel eens op tafel…
@Biebels wrote:
Dat is kind-eigen hoor! De ontwikkeling van kinderen verloopt in sprongen, kan Leonie nu nog niet rollen, kan ze het morgen ineens wel. Een tijdje geleden zoog ze steeds op haar duim, nu is dat niet interessant meer. Zo blijft dat doorgaan, steeds wisselende interesses, en dus ook steeds wisselende leermomenten.
Eigenlijk is het dus jammer dat je daar als school niet altijd op in kunt spelen. Als een kind in groep 3 zich sterk interesseert voor letters en lezen, dan zal het daar meer mee doen, en dus ook sneller ontwikkelen. Maar toch komen de rekenboekjes soms ook wel eens op tafel…![]()
oke ! hij is dus niet raar :mrgreen:

Het schijnt zo te zijn dat sommige kinderen pas taalrijp zijn met hun achtste, dus helaas door het standaard schoolsysteem komt er toch ongemerkt een druk op kinderen te staan (met als gevolg faalangst)
Maar vind het heel knap trouwens!
Zoë is haar eigen naam gaan schrijven eind groep 1. :thumbup:
Nu wil ze mijn naam leren en die van Fay :inlove: :inlove:
Samila is nog steeds heel druk met oefenen van het schrijven van letters, echt allemaal eigen initiatief! Leuk hoor!
Sharon is ook bezig op school en thuis om haar eigen naam te schrijven ik vind het geweldig maar ze moet het zelf willen